AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #1 Skrevet 9. juni 2014 Ingen har vel lyst til å høre at de er for dumme. Så føler meg utrolig kjip, men har en venninne som er ferdig med første studieår på et krevende studie. Det gikk ikke så bra og hun har tenkt til å starte på nytt(samme studie, men nytt universitet). Det som er kjipt er at jeg faktisk tror hun er for "dum". Hun har slitt med både det å tillære seg teoretiske ting og med konsentrasjonen. Virker heller ikke som hun har mye selvinnsikt. Ting er nesten så ekstremt at jeg hadde tippet hun hadde en diagnose selv om hun fungerer utmerket sosialt. Kan man si at studiet kanskje ikke er noe for henne, og hvis ja finnes det en pen måte å si det på? Igjen, vet jeg virker helt forferdelig nå, men er jo kjipt om hun skal ta et helt nytt år uten å få til ting og om hun ikke eier selvinnsikt så burde man jo si ifra. Anonymous poster hash: 48975...6ae
Cascade Skrevet 9. juni 2014 #2 Skrevet 9. juni 2014 Vel, i det minste prøver hun, det skal hun ha. Som ung stammet jeg noe, jeg syntes det var enormt pinligt og gikk ikke videre etter 10. Klasse men tok en praktisk utdannelse. Min muntlige eksamen var en katastrofe. 4
Gjest Blomsterert Skrevet 9. juni 2014 #3 Skrevet 9. juni 2014 La henne studere du. Hun finner nok ut av det selv.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #4 Skrevet 9. juni 2014 Eh.. Glad du ikke er min venn! Anonymous poster hash: 0bea2...79d 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #5 Skrevet 9. juni 2014 adhd? dysleksi? vær en støtte, ikke en bitch. Anonymous poster hash: 0bea2...79d 1
minister-mio Skrevet 9. juni 2014 #6 Skrevet 9. juni 2014 Syntes ikke en venn trenger å si noe om det
Mrs Smith Skrevet 9. juni 2014 #7 Skrevet 9. juni 2014 La henne eventuelt finne ut av det selv, så konsentrerer du deg om ditt liv. 3
The Kitten Skrevet 9. juni 2014 #8 Skrevet 9. juni 2014 Ingen har vel lyst til å høre at de er for dumme. Så føler meg utrolig kjip, men har en venninne som er ferdig med første studieår på et krevende studie. Det gikk ikke så bra og hun har tenkt til å starte på nytt(samme studie, men nytt universitet). Det som er kjipt er at jeg faktisk tror hun er for "dum". Hun har slitt med både det å tillære seg teoretiske ting og med konsentrasjonen. Virker heller ikke som hun har mye selvinnsikt. Ting er nesten så ekstremt at jeg hadde tippet hun hadde en diagnose selv om hun fungerer utmerket sosialt. Kan man si at studiet kanskje ikke er noe for henne, og hvis ja finnes det en pen måte å si det på? Igjen, vet jeg virker helt forferdelig nå, men er jo kjipt om hun skal ta et helt nytt år uten å få til ting og om hun ikke eier selvinnsikt så burde man jo si ifra. Anonymous poster hash: 48975...6ae Konsentrer deg om ditt eget liv du. Hun er ferdig med første året på et krevende studie. Da regner jeg med at hun måtte ha høyt snitt for å komme inn? Ikke at det å studere på universitetet kan sammenlignes med å gå på vgs, men dum er hun neppe. Ingen er for dumme til å studere. Det er godt mulig hun har en diagnose, det aner jeg ikke. Kanskje vet hun det ikke selv engang. Jeg ble ikke diagnosert med ADD før jeg hadde gått flere år på universitetet. Og kanskje har hun ingen diagnose i det hele tatt. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 Du eier jo ikke selvinnsikt som tror at du har noe som helst med hva andre folk velger å gjøre med sitt liv. Du er sannelig en "god" venninne som outer venninna di på et forum som nesten lettere tilbakestående. Syns du skal prøve å tenke deg om to ganger til, og skjønne at dette er ikke ditt valg. Og at du fremstår som totalt respektløs! Anonymous poster hash: 457e6...dd3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #10 Skrevet 9. juni 2014 Du eier jo ikke selvinnsikt som tror at du har noe som helst med hva andre folk velger å gjøre med sitt liv. Du er sannelig en "god" venninne som outer venninna di på et forum som nesten lettere tilbakestående. Syns du skal prøve å tenke deg om to ganger til, og skjønne at dette er ikke ditt valg. Og at du fremstår som totalt respektløs! Anonymous poster hash: 457e6...dd3 Dette innlegget var helt unødvendig og veldig overdrevent. For det første har hennes venninnes (påståtte) manglende intelligens ingenting med TS' selvinnsikt å gjøre, for det andre "outer" hun ingen så lenge vi ikke kan vite hvem verken TS eller venninnen er, og for det tredje mener TS at venninnen ikke vil mestre et krevende studie, å si at hun er på grensen til å kalle henne tilbakestående, er å ta i veldig. Med alt det sagt, er jeg enig med alle de andre. Dette er noe hun må finne ut på egenhånd, jeg synes du skal holde deg utenfor det hele. Anonymous poster hash: 5d73b...8dc 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #11 Skrevet 9. juni 2014 Dette innlegget var helt unødvendig og veldig overdrevent. For det første har hennes venninnes (påståtte) manglende intelligens ingenting med TS' selvinnsikt å gjøre, for det andre "outer" hun ingen så lenge vi ikke kan vite hvem verken TS eller venninnen er, og for det tredje mener TS at venninnen ikke vil mestre et krevende studie, å si at hun er på grensen til å kalle henne tilbakestående, er å ta i veldig. Med alt det sagt, er jeg enig med alle de andre. Dette er noe hun må finne ut på egenhånd, jeg synes du skal holde deg utenfor det hele. Anonymous poster hash: 5d73b...8dc Jeg mente ikke innlegget på en frekk måte. Bare prøver å belyse hvordan jeg hadde følt det, om jeg var venninna til TS. :/ Anonymous poster hash: 457e6...dd3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #13 Skrevet 9. juni 2014 Gikk ikke noe bra med meg heller første studieår. Og det går ikke alltid bra ellers heller. Det er skikkelig tøft når det ikke gjør det, men det er mest fordi at jeg føler at sånne besservissere og snushaner som deg maser. Du vet vel ingenting om hvorfor det ikke gikk bra?Anonymous poster hash: c2520...3b4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #14 Skrevet 9. juni 2014 hvilket studieum?, hvorfor bytter hun? Anonymous poster hash: 82156...554
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #15 Skrevet 9. juni 2014 Ofte tror man at man klarer mer enn man faktisk gjør og setter seg for høye ambisjoner. Ut i fra ditt innlegg virker det som det er dette din venninne har gjort, og velger da å starte fra scratch med forhåpninger om at det nye universitetet vil være bedre å studere på. Men det blir jo det samme stoffet, og om det er lesingen og læringen hun har problemer med, så er det ingen grunn til å tro at det blir lettere neste år. Jeg har alltid vært sånn, tatt på meg for mye enn det jeg er kapabel til og har endt med å avbryte hele 2 studieår. Jeg hadde ikke problemer med lesingen, men andre ting, og da jeg først begynte å redusere var det som regel for sent. Det er UTROLIG kjipt å se ÅR renne ut i vasken, det føles ut som at hele livet passerer uten meg og det er ikke noe greit. Hvis du vil være en god venninne, sett deg ned med henne og hør hva hun tenker, hvorfor hun har valgt å bytte universitet, hva hun tror kan bli bedre dette året. Om hun ikke har noe klart svar, kan du prøve å hinte til at det ikke er lurt å ta på seg mer arbeid enn det man klarer. Om du får inntrykk at hun har gode nok argumenter og grunner til å begynne på nytt, så er det bare å krysse fingrene, backe henne opp og håpe at hun klarer det. Anonymous poster hash: 439dd...8c1 2
Purple Diamond Skrevet 9. juni 2014 #16 Skrevet 9. juni 2014 Jeg skjønner deg, men jeg tror ikke det hjelper hennes situasjon at andre skal mene noe om hva hun bør og ikke bør gjøre. La henne finne ut av det selv. Hun føler kanskje nok på presset fra før.
Jus sanguinis Skrevet 9. juni 2014 #17 Skrevet 9. juni 2014 Ingen er for dumme til å studere. Det er slett ikke sant. Studentenes prestasjonsproblemer, som fulgte i kjølvannet av utdanningseksplosjonen, viser tydelig at studentmassen av i dag befinner seg i området i og over andelen av befolkningen som er intelligent nok til å fullføre en høyere utdannelse. Når stadig flere studenter i en voksende studentmasse begynner å slite med å prestere i form av i det hele tatt å fullføre en høyere utdannelse, er det rett og slett bare uintelligent tull og ideologisk svada å påstå at ingen er for dumme til å studere.
Timza Skrevet 10. juni 2014 #18 Skrevet 10. juni 2014 Det finnes ingen god måte å si at noen er dum på. La det ligge. Kanskje hun klarer det på andre året og da håper jeg du føler deg som en dritt i etterkant.
Apehjerne Skrevet 10. juni 2014 #19 Skrevet 10. juni 2014 Selv om man ikke er skoleflink er det ikke dermed sagt at man er dum. Jeg gikk i klasse med ei som var en typisk A- elev. Har master nå i et eller annet men jesus for en sauehjerne av et menneske. Ho trodde blant annet at det ikke fantes måne i danmark..og at jorda var 2001 år gammel ( dette var i 2001) Ho husker godt pensum og hva ho leser men det stopper liksom der. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå