AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #1 Skrevet 9. juni 2014 Helt siden jeg var 17 har jeg hatt lyst til å kjøre bil. Jeg synes det er gøy, og foreldrene mine lovte at det siste de skulle betale for meg var førerkortet. I dag er jeg 19 år, og jeg har ikke kjørt bil på over ett år. Foreldrene mine har egentlig aldri engasjert seg noe særlig i livet mitt, bare kritisert meg for å være den jeg er. Når jeg var 16, ga de faen i informasjonsmøtet om øvelseskjøring og slikt man fikk tilbud om når et barn blir 16, og det var først rett før jeg ble 18 at jeg endelig fikk moren min til å sende meg på trafikalt grunnkurs. Hver gang jeg spør dem om jeg kan få øvelseskjøre (jeg spør pent), får jeg bare "nei" eller en skjennepreken om hvor dum jeg er. Det er rett og slett grusomt vondt, og nå som jeg snart er ferdig med vgs hadde det vært supert å kunne kjørt bil. Jeg har verken råd til å betale for nok kjøretimer til jeg blir flink nok til å kjøre opp, og jeg har heller ingen å spørre om de vil øvelseskjøre med meg. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor foreldrene mine hater meg så mye, men jeg er lei av dette. Jeg vil rett og slett få førerkortet og bare kjøre vekk herifra! Har noen tips om hva jeg skal gjøre? Eller om hvordan jeg kunne fått hjelp til dette? Anonymous poster hash: b6025...67b
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 Populært innlegg #2 Skrevet 9. juni 2014 Få deg en jobb og tjen opp penger til å betale selv. Lær deg at folk ikke alltid holder ord og at foreldre ikke er perfekte.Anonymous poster hash: 7ded6...678 64
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #3 Skrevet 9. juni 2014 Spar opp til lappen, og få noen andre til å øvelsekjøre med deg. Anonymous poster hash: 806ef...063 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #4 Skrevet 9. juni 2014 og det var først rett før jeg ble 18 at jeg endelig fikk moren min til å sende meg på trafikalt grunnkurs. Denne skjønner jeg ikke helt. Du kan da melde deg opp på egenhånd? Anonymous poster hash: 8aef0...73a 22
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #5 Skrevet 9. juni 2014 jeg har da jobb, men det er ikke det største man tjener når man jobber ved skolen... Får vel legge ut for det selv og ikke gjøre det samme jævlige mot mine egne barn Synes bare det er så dårlig gjort av dem... Anonymous poster hash: b6025...67b 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #6 Skrevet 9. juni 2014 Jeg hadde ikke en eneste kjøretime med foreldrene mine, de nektet, så jeg kjørte kun med kjøreskolen - og da for egne penger. Du må skaffe deg en jobb rett og slett. Anonymous poster hash: d7f4f...ae2 12
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #7 Skrevet 9. juni 2014 Jeg betalte for førerkortet selv. Jeg var 25 år da jeg fikk førerkort. Anonymous poster hash: 4f408...06f 7
minister-mio Skrevet 9. juni 2014 #8 Skrevet 9. juni 2014 jeg har da jobb, men det er ikke det største man tjener når man jobber ved skolen... Får vel legge ut for det selv og ikke gjøre det samme jævlige mot mine egne barn Synes bare det er så dårlig gjort av dem... Anonymous poster hash: b6025...67b det var egentlig det du ville si, sant? Fint du jobber, spar pengene og ta kjøretimer. Du er stor nå og bør klare det selv 8
Fiolinisten Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 Jeg måtte betale lappen selv, og øvelseskjørte ikke med verken mine foreldre eller brødre. Føles bedre enn at jeg skulle stå til gjeld for dem, siden det er så mye penger som går i det.
Pomelo Skrevet 9. juni 2014 #10 Skrevet 9. juni 2014 Denne skjønner jeg ikke helt. Du kan da melde deg opp på egenhånd? Anonymous poster hash: 8aef0...73a var vel kanskje pengene som var problemet
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #11 Skrevet 9. juni 2014 Jeg øvelseskjørte heller ikke med mine foreldre, og ikke tilbød deg seg å betale sertifikatet. Det var kun det eldste barne som fikk dette dekket. Jeg hadde ikke råd til å ta sertifikatet før jeg var 23, og da øvelseskjørte jeg med en venninne. Du må legge en plan hvordan du skal klare dette selv TS, og innse at du ikke kan forvente dette av dine foreldre. Anonymous poster hash: 8dc0d...e8e 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #12 Skrevet 9. juni 2014 Dessverre, men det kan nå skje, og jeg tror det skjer oftere nå - nå det å ta lappen har blitt dyrere. Foreldrene mine gadd ikke å betale for min lapp heller, hvis det hjelper. Men deltidsjobb på Rema hadde ingenting imot å betale for lappen min, heldigvis. Anonymous poster hash: 5df60...54e
Gjest Evel Skrevet 9. juni 2014 #13 Skrevet 9. juni 2014 Om det er så galt, hva med å flytte hjemmefra nå? Mange steder du kan bo uten å ha lappen inntil du har spart opp nok penger til å fikse det selv. 1
Gjest Blomsterert Skrevet 9. juni 2014 #14 Skrevet 9. juni 2014 Hater foreldrene dine deg fordi de ikke betaler sertifikat til deg? Eh. Betalte mitt selv. Det er mye penger. Spar og prioriter det selv.
Kamikatze Skrevet 9. juni 2014 #15 Skrevet 9. juni 2014 Hvordan møter du dine foreldre, siden de kaller deg dum? Kjefter og forlanger du, eller spør du høflig om de har råd til å sponse noe av opplæringen? Synes det låter litt snålt at moderen betaler grunnkurset, men så setter foten ned? Kanskje de vil lære deg en lekse om hvordan du må forholde deg til folk, om du ønsker at de skal gi deg noe eller gjøre noe for deg? Kanskje de rett og slett ikke har råd akkurat nå? Kanskje du vrangkommuniserer med dem? Om du er forberedt på å jobbe og betale obligatoriske timer selv, så kanskje de kan sponse glattkjøringa og mengdetrening? Har du spurt om årsaker? Eller har du oppført deg slik at det er unødvendig å spørre? Og går det an å spørre hvilke landsdel du bor i? 10
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #16 Skrevet 9. juni 2014 Man kan ikke klage på at foreldrene ikke betaler førerkortet. Jeg betalte selv. Jeg synes derimot det er litt dårlig gjort av dem å nekte å øvelseskjøre med deg (forutsatt at de har en bil som kan kjøres av folk under 25, mange har forsikringer som nekter dette). Men det høres ut som det er mye annet du egentlig har problemer med enn øvelseskjøring og førerkort - hvis du mener at foreldrene dine kaller deg dum og du føler at de hater deg, så bør du kanskje finne deg noen å snakke med, og dessuten flytte ut. Man kan fint flytte hjemmefra uten å ha sertifikat først Anonymous poster hash: 89eee...e98 6
Cascade Skrevet 9. juni 2014 #17 Skrevet 9. juni 2014 Jeg betalte selv min moped, jeg betalte selv mitt førerkort og første bil, og jeg har ikke fått en koselig leilighet av foreldrene mine heller. Ting tar tid, og koster penge. Du kan ønske deg penger til bursdag og jul, da hjelper det vel litt også. 1
kari2 Skrevet 9. juni 2014 #18 Skrevet 9. juni 2014 Det er ikke noen menneskerett å få støtte til lappen. Jeg fikk aldri det. Men du kan jo spørre hvorfor de ikke vil øvelseskjøre med deg, og om de har tenkt noe mer på at de lovte deg det. På en hyggelig og saklig måte:) 5
Gjest Snuttepi Skrevet 9. juni 2014 #19 Skrevet 9. juni 2014 Jeg betalte også for lappen selv. Mamma hadde ikke bil, så hun kunne ikke øvelseskjøre med meg. Det var dyrt for en 18-åring, ja, men jeg kunne da ikke forvente at hun skulle sponse lappen på meg. Jeg hadde jobb, så selv om det tok mer tid, fikk jeg lappen selv.
skyflakes Skrevet 9. juni 2014 #20 Skrevet 9. juni 2014 En ting er nå å forvente at de skal betale for lappen, det skjønner jeg at alle foreldre ikke har mulighet til. Men jeg syns det er rart å nekte å øvelseskjøre med barnet sitt. Da burde man ha gode grunner, eller så er man bare egoistisk. Det er i alles interesse at unge lærer å kjøre bil så tidlig som mulig, og mengdetrening er eneste måten å bli god sjåfør på. Hvorfor gir de deg skjennepreken og sier du er dum? Har dere et veldig anstrengt forhold TS? 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå