AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #1 Skrevet 9. juni 2014 Hei, usikker på hvor jeg skulle legge denne, håper noen her inne kan hjelpe meg. Jeg har vokst opp i en familie som sjeldent beveget seg lenger ut enn lekeplassen, og er ikke vant med skog og mark. Flyttet til Oslo i høst, og ei venninne har dratt meg med for å jogge ved sognsvann nå i vår. Jeg likte det veldig godt, og har våget meg litt lengre vekk på mindre stier - og jeg elsker det! Fravær av lyder foruten fugler og insekter, fred og ro fra byens kjas og mas. Jeg kunne tenke meg å bruke marka mye mer nå som jeg har innsett hvor fantastisk det er å være ute i naturen, men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. Kjenner ingen som er friluftsmennekser utover rundt Sognsvann. Håper å bli så skogvant at jeg en dag kan ta med meg teltet på langtur og bli borte en natt eller to. Alle råd og tips tas i mot med takk, har en del spørsmål her som jeg håper noen kan hjelpe meg med (og så ser dere hvor håpløs jeg er ) - Hvordan finner man veien i skogen? Jeg har lyst til å dra enda lengre unna der hvor "alle" oppholder seg, men aner ikke hvilken retning jeg skal gå, og er redd for å rote meg bort. Hva er beste måten å bli kjent på? - Hva slags utstyr trenger man (jeg, og de fleste andre jeg ser har joggesko og -klær, men trenger kanskje noe annet om man skal være ute over lengre tid? - Jeg er redd for å tenne bål, hva hvis man lager skogbrann? Men ser så koselig ut med de som sitter på tv foran bålet på telttur.... - Har man med alt man trenger av mat og vann, eller finner dere det (ihvertfall noe) i naturen? Hvordan vet man hva som er trygt og ikke? - Hva med insekter? Jeg har litt insekts-fobi, de kommer jo med en gang man tar en pause, hvordan gjør dere det med matpauser og camping, det må da bli mange av de overalt? Bryr dere dere ikke? - Hva gjør man hvis man møter på og blir bitt av en hoggorm? Hva med ulv? Finnes det andre farlige dyr? Bjørn? Det var det jeg kom på av spørsmål nå, tar gladelig i mot alt av generelle tips og råd også! Om noen andre lurer på noe rundt dette, er det bare å skrive hva dere lurer på og, så lærer jeg bare enda mer. Anonymous poster hash: 92b95...7a7
Gjest constance90 Skrevet 9. juni 2014 #2 Skrevet 9. juni 2014 1. Kart og kompass, eventuelt gps. Går du der ingen går er det fare for å "gå seg bort", eller det blir vanskeligere å få hjelp om veien. 2. Hiking sko er greit. Klær som tåler litt røff behandling og er vanntette, fjellreven har mange gode turbukser (må impregneres med voks), og du finner mange tykke skjorter som tåler å slites på. Telt og sovepose, eventuelt lakenpose er greit å ha hvis du skal overnatte. Primus, bestikk og tallerken, kanne til varme vann. 3. Det er ildforbud store deler av tiden. Hvis du ikke vet hvordan du skal tenne bål så er det bedre å la være. 4. Du kan ta med feks turmat som du varmer opp med varmt vann. Hvis du skal plukke i skogen så må du hvertfall gjøre grundig research først over området. Spesielt er det greit å vite forskjellen på ulike bær og sopp. De aller fleste vil jeg tro har med seg noe form for mat. 5. Insekter lever i skogen. Sånn er det. Det finnes lamper du kan kjøpe, feste på primusen, som tiltrekker og dreper insektene og holder de unna deg. Men du slepper ikke unna mygg, edderkopper og stankelbein. 6. Hoggorm er ikke så farlig som man tror og de biter heller ikke særlig. Blir du bitt er det uansett best å kontakte legevakten. Hold foten høyt og varsle etter hjelp. Ulv og bjørn finnes i Norge men de holder seg mer unna deg enn det du tror.
Gjest Tjoppa Skrevet 9. juni 2014 #3 Skrevet 9. juni 2014 Ang innsekter, så kjøp gul Autan- det er den eneste myggsprayen jeg syns fungerer, bortsett fra jungelolje. Autan selges ofte på Rema, til 60-70kr flaska. Du trenger heller ikke investere i utstyr fra Fjellreven som nevnt over, begynn med billige klær fra f.eks Stormberg! Husk bare at hvis du er lenge ute er det greit å være tørr og varm, og at klærne er gode å bevege seg i. Du ser fort hvilke plagg som det er greit å investere litt i. Sko, bukse og jakke er de plaggene som koster mest, samt en god ryggsekk. Ellers finner du mye fint på denne siden. Info til deg som nybegynner, ruter og fellesturer.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #4 Skrevet 9. juni 2014 Aller først så kjøper du deg et kart over Nordmarka og begynner å plotte inn eventuelle turmål Og så er det bare å komme seg ut. Du vil fort erfare hva slags fottøy du selv foretrekker, og hva slags bekledning, som passer deg best. Glem bål. Ta med primus, men lær deg hvordan denne brukes før du drar ut på tur. Jeg har ofte hakket opp grønnsaker og kjøtt på forhånd hjemme, og stekt i panne med godt krydder på turen. Ellers har jeg alltid med noen pakker med frossen bacon. Pakk maten godt inn med klær rundt, så man isolerer kulda fra baconet sammen med mate. Blir som en enkel kjølebag (ikke like effektiv, men hjelper litt). Er det garantert fint vært, så er det beste å sove under åpen himmel med myggnetting (du får små myggnettingtelt) Men det jeg synes er aller best med slike turer, er om jeg kan reise med en kjekk mann og en flaske whiskey Anonymous poster hash: 9edcb...ed1 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #5 Skrevet 9. juni 2014 Meld deg inn i turistforeningen. De arrangerer turer og en kan overnatte på hyttene deres rundt om i landet.Anonymous poster hash: 5d4c3...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #6 Skrevet 10. juni 2014 Takk for svar! Ser flere nevner turistforeningen, men vet ikke helt omdet er noe for meg. Jeg ser for meg skogturer alene for å få slappet av, er ikke så interessert i å gå i flokk og følge. Primus har jeg ikke tenkt over som en mulighet, så det var et godt tips. Kom gjerne med flere! Er alle dere friluftsmennesker ok med insekter? Er det ikke plagsomt når de kravler på dere, eller man får myggstikk som klør (mine klør ihvertfall noe fryktelig)? Skal teste autan! Anonymous poster hash: 92b95...7a7
Gjest Evans Skrevet 10. juni 2014 #7 Skrevet 10. juni 2014 (endret) - Hvordan finner man veien i skogen? Jeg har lyst til å dra enda lengre unna der hvor "alle" oppholder seg, men aner ikke hvilken retning jeg skal gå, og er redd for å rote meg bort. Hva er beste måten å bli kjent på? I makra er det blå merking for turgåing. Følg de blå merkene og skiltene, så roter du deg normalt ikke bort om du ikke skal på en alt for lang tur. Jeg har alltid med kart, så kan jeg følge med på kartet hvor jeg er, hvor jeg bør gå neste. Ta med mobiltelefon. Du bør også legge opp turen før du går ut. Ta frem kartet og finn ut hvor du ønsker å gå. Strek det gjerne opp på kartet. Hvis du ønsker turforslag kan du enten bruke ut.no eller du kan kjøpe en bok om turer i Marka. Jeg har en jeg er veldig fornøyd med denne her. - Hva slags utstyr trenger man (jeg, og de fleste andre jeg ser har joggesko og -klær, men trenger kanskje noe annet om man skal være ute over lengre tid? Hvis du bare skal på dagstur trenger du ikke så mye. Om det er langtur ta med et par ekstra sko, plaster (gnagsår er lett å få om du går lenge), regnjakke, et par tørre sokker. Lurt å pakke det meste i plastposer tilfelle det begynner å regne. Husk mat og masse drikke! - Jeg er redd for å tenne bål, hva hvis man lager skogbrann? Men ser så koselig ut med de som sitter på tv foran bålet på telttur.... Jeg lager aldri bål om jeg er alene. Det er ikke behov for bål om du har med mat du kan spise uten å grille/koke/varme. Vær oppmerksom på at det ikke alltid er lov å tenne bål. Les gjerne denne her. - Har man med alt man trenger av mat og vann, eller finner dere det (ihvertfall noe) i naturen? Hvordan vet man hva som er trygt og ikke? Kommer an på hvor lenge du har tenkt å være ute. Er det maks en helg så kan du pakke med deg det du trenger av mat og drikke. Du kan fylle på vann ved en del av hyttene til turistforeningen. Det er også noen hytter som har servering. Feks ved Kikut kan du få en middag og kose deg. I marka er det jo mest av blåbær og noe tyttebær, så det bør ikke by på så mange problemer tror jeg. - Hva med insekter? Jeg har litt insekts-fobi, de kommer jo med en gang man tar en pause, hvordan gjør dere det med matpauser og camping, det må da bli mange av de overalt? Bryr dere dere ikke? Masse myggspray er et must!! - Hva gjør man hvis man møter på og blir bitt av en hoggorm? Hva med ulv? Finnes det andre farlige dyr? Bjørn? Møter du på hoggorm ligger han som regel å soler seg i sola og er slapp og fin Her kan du lese om hoggorm og hva du skal gjøre hvis du blir bitt. Er du uheldig og blir bitt går det nok helt fint. Ulv og bjør trenger du ikke å bekymre deg for. De er mer redd for deg enn du er redd for de God tur!! PS: Ikke la en skikkelig langtur være det første du begir deg ut på. Start i det små og øk heller lengden etter hvert som du blir trygg. Endret 10. juni 2014 av Evans
Gjest Evans Skrevet 10. juni 2014 #8 Skrevet 10. juni 2014 Takk for svar! Ser flere nevner turistforeningen, men vet ikke helt omdet er noe for meg. Jeg ser for meg skogturer alene for å få slappet av, er ikke så interessert i å gå i flokk og følge. Primus har jeg ikke tenkt over som en mulighet, så det var et godt tips. Kom gjerne med flere! Er alle dere friluftsmennesker ok med insekter? Er det ikke plagsomt når de kravler på dere, eller man får myggstikk som klør (mine klør ihvertfall noe fryktelig)? Skal teste autan! Anonymous poster hash: 92b95...7a7 Hvis du er medlem av turistforeningen kan du få nøkkel til alle hyttene deres Du får også et magasin en gang i kvartalet eller noe slikt med turforslag. Du trenger absolutt ikke å gå med andre mennesker selv om du er medlem av turistforeningen! Og ikke mist: Du støtter opp om arbeidet av merking av stier m.m.
Hejesiko Skrevet 10. juni 2014 #9 Skrevet 10. juni 2014 Kikk innom www.aktivitetsvenner.no hvis du mot formodning ville hatt noen å gå med
Gjest Tigress Skrevet 10. juni 2014 #10 Skrevet 10. juni 2014 Skaff deg ein dagstursekk på om lag 30l til å ha med: matpakke, termos, regntøy, sitteunderlag og ein genser. Er du frøsen som meg vil du ha med vantar og lue også. Du kan fint gå tur i treningstights og treningstrøye, bruk ev. ullundertøy i staden. Skaff deg kart og kompass og lær deg å bruke det. Eg er lite kjent dei fleste stader, men kan lese kart, og då har eg det eg treng. Gå på kurs om du ikkje kjenner nokon som kan lære deg det. Ta alltid med deg kart og øv deg på å finne kjente plassar på kartet. Du sa du er kjent på Sognsvann - ta med deg Nordmarkakartet og finn bekkane, bruene og lysløypene på kartet. Dra på dagstur, og bruk dei blåmerka stiene til Turistforeningen. Då er løypene merka, og du har ei ekstra trygging medan du les karta. Meld deg inn i Turistforeningen, på den måten er du med på å støtte den merkinga dei gjer i skog og mark. Insekt må du berre leve med, dei er overalt, dei bit og klør og er ekle, men ein bør vere takksam for at vi har såpass nærleik til naturen. Treff du bjørn og ulv er du kjempeheldig!
KaDust Skrevet 10. juni 2014 #11 Skrevet 10. juni 2014 - Hvordan finner man veien i skogen? Jeg har lyst til å dra enda lengre unna der hvor "alle" oppholder seg, men aner ikke hvilken retning jeg skal gå, og er redd for å rote meg bort. Hva er beste måten å bli kjent på? Når pappa tok oss med når vi var små, brukte vi som regel kart og kompass. Nå kan du jo forsåvidt bruke GPS. - Hva slags utstyr trenger man (jeg, og de fleste andre jeg ser har joggesko og -klær, men trenger kanskje noe annet om man skal være ute over lengre tid? Jeg har vanligvis en stor tursekk (pass på at du finner en som sitter bra på ryggen), telt, sovepose, stormkjøkken, mat, anorakk, turbukse, tursko (som gjerne er litt mer stabile på føttene enn joggesko, men det spørs jo selvfølgelig hvor man drar), sitteunderlag, lommelykt (og ekstra-batteri), kart og kompass, reiseøks (for å hogge ved til bål hvis det er sesong for det), tau (i tilfelle), førstehjelpsutstyr, toalettsaker og toalettrull. Kommer ikke på noe mer nå, så tror det var alt! - Jeg er redd for å tenne bål, hva hvis man lager skogbrann? Men ser så koselig ut med de som sitter på tv foran bålet på telttur.... Det finnes tider for når det er lov å tenne bål, og så finnes det steder hvor det er fikset så bål skal være trygt å lage. Hvis det ikke er det i området du er i, og det er sesong for bål, så kan du starte med å legge steiner i en sirkel, gjerne på et område hvor det ikke er så mye gress osv. og så lage bål i sirkelen. Du burde lese deg litt opp på det! - Har man med alt man trenger av mat og vann, eller finner dere det (ihvertfall noe) i naturen? Hvordan vet man hva som er trygt og ikke? Jeg tar med både mat og vann, men skal jeg på et sted hvor det er ferskvann i nærheten så er det mulig å koke opp ferskvann så du kan drikke det også. Anbefaler likevel å ta med så du har nok i tilfelle. - Hva med insekter? Jeg har litt insekts-fobi, de kommer jo med en gang man tar en pause, hvordan gjør dere det med matpauser og camping, det må da bli mange av de overalt? Bryr dere dere ikke? Innsekter er irriterende, men har du teltet lukket med netting hele tiden er det liten sannsynlighet for at de kommer inn i teltet (så du får hvertfall sove i fred), og har du en god innsektsspray så holder de seg unna deg også. Du venner deg til de etterhvert også, og innser at de ikke kan gjøre noen skade uansett. - Hva gjør man hvis man møter på og blir bitt av en hoggorm? Hva med ulv? Finnes det andre farlige dyr? Bjørn? Det er liten sannsynlighet for at du blir bitt av en hoggorm, siden den vil håpe at kamuflasjefargene vil skjule den når den værer et menneske. Hvis du kommer for nære vil den stikke av. Eneste sjansen for at du blir bitt er hvis du møter den på et sted hvor den ikke kan rømme, men den vil først krølle seg sammen og hvese som en advarsel. Skjer dette kan du jo bare gå din vei, så biter den ikke. Hoggormer er nemlig ikke aggressive. Hvis uhellet skulle være og du skulle bli bitt så merker du om det er gift eller ei på denne måten: Uten gift kjennes bittet ut som et nålestikk og du vil få to små merker. Da er det bare å sette plaster over eller hva enn. Med gift så vil det kjennes ut som et litt større og vondere vepsestikk og området vil hovne opp. Da renser du såret med såpe og vann eller klorhexidin og kommer seg så til lege. Det kan dog ta litt tid før symptomene på gift kommer og anbefaler da at du kommer deg til lege med en gang uansett. Møter du på ulv eller bjørn er du veldig uheldig, jeg har til dags dato ikke møtt noen av de når jeg har vært ute, selvom jeg har hørt ulven på kveldene. 2
Gjest Skrevet 10. juni 2014 #12 Skrevet 10. juni 2014 Svarer i innlegget jeg - Hvordan finner man veien i skogen? Jeg har lyst til å dra enda lengre unna der hvor "alle" oppholder seg, men aner ikke hvilken retning jeg skal gå, og er redd for å rote meg bort. Hva er beste måten å bli kjent på? Den aller beste måten å bli kjent i mine øyne er og rett og slett ha med mobilen, kart og gå! Gå så langt du orker og hvilken vei du vil. Har du med kart kan du se hvor du er om mobilen svikter, hvis ikke skaffer du norgeskart på mobilen og bruker den. I Oslomarka er det jo mye merka stier og det skal godt gjøres å gå deg bort tenker jeg! Såfremt du holder seg på turstier og ikke vandrer avgårde! Brukt ut.no og http://norgeskart.no for å se på steder av interesse før du går. Turistforeningen var jeg medlem av, men hyttene i nærområdet ble ofte brukt og jeg hadde ikke interesse av å omgås fremmede folk på tur, dessuten har jeg hunder og de er sjeldent velkommen på slike hytter! - Hva slags utstyr trenger man (jeg, og de fleste andre jeg ser har joggesko og -klær, men trenger kanskje noe annet om man skal være ute over lengre tid? En god sekk! Dra i butikken og prøv den, med noe oppi, ikke tom, da føles den nemlig helt anderledes ut og kan oppleves å bli vond hvis du putter masse oppi senere. Ellers er det greit med et ekstra skift, mat og matlagingsutstyr, sovepose, liggerunderlag, telt, insektsspray!!!(gjerne en til klærne også!), kniv er kjekt å ha, men ikke et must! Her er en enkel pakkeliste fra ut.no som jeg syntes stemmer godt! Men skal du bare på korttur så sjekk været og vurder å dropp ting hvis du ikke tror du kommer til å trenge det! http://artikkel.ut.no/ut/pakkeliste-til-teltturen-1.7753817 - Jeg er redd for å tenne bål, hva hvis man lager skogbrann? Men ser så koselig ut med de som sitter på tv foran bålet på telttur.... Bål er som nevnt ikke lov å tenne mellom 15. april og 15. september. Så med mindre du skal ut på vintertur er det ikke noe å tenke på der! Mange gjør det for det, men faren for skogbran er stor, og det er ikke noe stas å være skyldig for det! For ikke å glemme at det å tenne opp bål er en kunst, så vet du ikke hvordan du gjør det burde du øve først så du ikke sitter dern sent på kvelden og det er eneste kilden du har til å lage mat! - Har man med alt man trenger av mat og vann, eller finner dere det (ihvertfall noe) i naturen? Hvordan vet man hva som er trygt og ikke? Mat og vann tar jeg med! Mat er det lite av i skogen. Mulig noe bær utover høsten, men ikke noe man blir mett på. Vanner vi ufattelig heldig med i Norge, jeg er usikre på hvordan det er i Oslo marka, men rundt her så drikker jeg det såfremt det renner og ser rent ut! Det er vel noe om lemmenår o.l. og harepest, men da opplyses det om det når det er tilfellet! Vann er tungt, men jeg tar med litt fordet i tilfelle store deler av turen er uten vann, det sjeklker jeg gjerne på kartet først! - Hva med insekter? Jeg har litt insekts-fobi, de kommer jo med en gang man tar en pause, hvordan gjør dere det med matpauser og camping, det må da bli mange av de overalt? Bryr dere dere ikke? Jeg hater! de! Men man kommer liksom ikke unna Insektsspray er gull verdt, ikke kun myggspray, mange av de er ikke rettet mot andre irriterende kryp! Passer på at teltet alltid er lukket om jeg ikke er der selv, og sprayer en god dose spray rundt åpningen så de forhåpentligvis holder seg unna. Kjøp en spray som også kan tas på klær og stoff, da kan du spraye både deg selv og sekker og klær, telt o.s.v.! - Hva gjør man hvis man møter på og blir bitt av en hoggorm? Hva med ulv? Finnes det andre farlige dyr? Bjørn? Sjangsen for å bli bitt av orm er ganske liten. De er livende redd for oss og flytter seg som oftest lenge før vi kommer. Jeg er mer redd for mygg enn for orm i skogen, selv med hundene! Ulv og bjørn møter du neppe! Så der skal du ikke bekymre deg. Er du allergisk mot noe ville jeg tatt med allergi tabletter, men ellers tror jeg ikke det er noe problem! Anonymous poster hash: 92b95...7a7 Ellers ville jeg vurdert muligheten for å ha med en dårlig telefon, en som strømmen varer på i flere år før den går ut som nødtelefon! De har gjerne dekning uansett hvor du går, og de varer lenge i tilfelle noe skjer!
MiniMjau Skrevet 10. juni 2014 #13 Skrevet 10. juni 2014 Østmarka er mye mindre folksomt enn Nordmarka, du burde ta en tur dit også! Gå inn fra fx Bøler eller Skullerud (hit kan du ta bane) 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #14 Skrevet 13. juni 2014 Tusen takk for så mange fine svar folkens! Planen min er nå og ta en del lengre dagsturer, og så satser jeg på overnattingsturer neste år når jeg har fått litt mer erfaring. Neste uke får jeg feriepenger, så tenkte da å gå til innkjøp av følgende: - En 30 l sekk (skal prøves med noe tungt i) - Termos - Sitteunderlag - Kart over Nordmarka og Østmarka - Kompass - Gul Autan myggspray I tillegg vil jeg ta med på tur: - Gnagsårplaster/plaster - Vann - Matpakke (f.eks. påsmurte brødskiver, kjeks, frukt?) - Dopapir/papirservietter - Fulladet mobil Ser flere nevner GPS, jeg har jo det på mobilen, men den viser jo ikke stier og sånt i marka? Må man ha en spesiell GPS? Og en ting jeg faktisk ikke har tenkt over, å gå på do... Så det ble nevnt dopapir over her, men kan man bare "gå" hvor som helst? Hvordan gjør dere egentlig det? Er det trygt for jente alene å sove i marka forresten? Når jeg etterhvert skal sove ute vil jeg jo bevege meg langt vekk fra Sognsvann og de områdene der, men kan jo møte på raringer langt ute og? Anonymous poster hash: 92b95...7a7
KaDust Skrevet 13. juni 2014 #15 Skrevet 13. juni 2014 Jeg går et sted hvor det er litt skjult, og så graver jeg ned dopapiret etterpå. Dopapir løser seg fort opp på den måten (har jeg lært i alle fall). Hvor trygt det er vet jeg ærlig talt ikke. Alltid hatt med noen.
Frøken Smilla Skrevet 13. juni 2014 #16 Skrevet 13. juni 2014 Tusen takk for så mange fine svar folkens! Planen min er nå og ta en del lengre dagsturer, og så satser jeg på overnattingsturer neste år når jeg har fått litt mer erfaring. Neste uke får jeg feriepenger, så tenkte da å gå til innkjøp av følgende:- En 30 l sekk (skal prøves med noe tungt i)- Termos- Sitteunderlag- Kart over Nordmarka og Østmarka- Kompass- Gul Autan myggspray I tillegg vil jeg ta med på tur:- Gnagsårplaster/plaster- Vann- Matpakke (f.eks. påsmurte brødskiver, kjeks, frukt?)- Dopapir/papirservietter- Fulladet mobil Ser flere nevner GPS, jeg har jo det på mobilen, men den viser jo ikke stier og sånt i marka? Må man ha en spesiell GPS? Og en ting jeg faktisk ikke har tenkt over, å gå på do... Så det ble nevnt dopapir over her, men kan man bare "gå" hvor som helst? Hvordan gjør dere egentlig det? Er det trygt for jente alene å sove i marka forresten? Når jeg etterhvert skal sove ute vil jeg jo bevege meg langt vekk fra Sognsvann og de områdene der, men kan jo møte på raringer langt ute og? Anonymous poster hash: 92b95...7a7 Vær obs på at GPS-en på mobilen SLUKER strøm (i alle fall på min iPhone og mannens Samsung). Hvis du i tillegg ikke har kart som viser stier på den, og ikke kan orientere deg ved hjelp av kart og kompass, ville jeg vurdert å bruke noen av feriepengene på en håndholdt GPS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå