Gå til innhold

Hvordan får dere tid til alt husarbeid ol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hvordan de får det til, alle som har strøkene hjem, tid til seg selv, mann oppussing og alt det der?

Jeg jobber 8-16, så er vel ikkje hjemme før ca 17-ish kansje litt før om jeg ikke handler på vei hjem. Så er det middag og oppvassk og da er klokka gjerne et sted mellom 18:30 og 19. Og så er det jo støvtørk, støvsuging, gulvvask, klesvask, stryking og bretting, en plenklipp eller to i uken, luke bed og ordne ute, (ikke alt hver dag da!) ordne skuffer og skap, vaske bad og vaskerom, og gudene vet alt...

Er sjeleglad for at det er godt tørkevær i dag, slik at jeg kommer litt meg litt mer i rute.. (Selv om det egentlig ikke er lov å tørke klær ute på helligdager så fikset jeg det slik på balkongen at det ikke syntes...)

Jeg tar gladelig imot tips som kan gjøre det lettere for meg...

Anonymous poster hash: 465dd...ce8

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker å ta brødskiver rett etter jobb de dagene jeg jobber og så gjør jeg husarbeid før jeg starter på middagen og kan kose meg med den. Blir ikke til at jeg sluker maten heller da, siden jeg hatt brødskiver halvannen time/to timer tidligere.

• Liker 1
Skrevet

Som Gjest sier. Også har man helger selvfølgelig.

AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg på også... Men, ikke lov til å henge klær ut på tørk helligdager!? Hva slags tull er det?

Anonymous poster hash: 347d5...ac9
  • Liker 1
Skrevet

Ingen behøver og bry seg om slikt tull lenger, samfunnet i dag er bygd opp rundt at vi skal jobbe med karriere og alt mulig. Man har ikke lenger en husmor som gjør jobben hjemme lenger. Folk må ta det etter jobb, helger og helligdager.

Skrevet (endret)

Går og rydder litt hele tiden fra jeg kommer hjem med barna kl 16 og til de er i seng kl 19. Skyller og setter inn i oppvaskmaskinen mens jeg lager middag slik at benken er strøken når middagen er på bordet. Barna er med og tar tøyet inn/ut av vaskemaskinen/trommelen og elsker å turne i støvsugerslangen (har sånn lang universalstøvsuger). Når barn nr 2 kom så kjøpte vi tørketrommel, super investering! Også har vi vaskehjelp annenhver uke, verdt sin vekt i gull :)

Endret av Ultiva
AnonymBruker
Skrevet

Vaskehjelp, små rydding "hele tiden", tømmer oppvaskmaskin og rydder kjøkken mens jeg lager mat, rydde bad mens jeg pusser tenner etc. Ser ikke på tv men bruker heller ekstra tid på trening / hobbyer.

Anonymous poster hash: b219b...140

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen her.

Først og fremst; nei jeg troller ikje, og trodde ikke jeg var trangsynt eller noe, men har jeg misforstått noe kansje?

Men: Hadde jeg vært alene så hadde jeg aldri laga middag, men siden vi er flere så blir det middag rett etter jobb.

Har ikke råd til vaskehjelp der må jeg ordne selv.

Ang det med å tørke klær så er det flere sameiner og borettslag som har masse regler om hva som er lov og ikke på ulike dager ol.

Jeg føler at jeg rydder og rydder men kommer liksom ikke i mål slik at jeg kan få overskudd til å gjøre "mine " ting....

Anonymous poster hash: 465dd...ce8

Skrevet

Jeg har senka krava kraftig (og de var vel ikke høye i utgangspunktet heller). Men jeg er stolt over å vaske min egen skitt og tar skippertak en gang iblant.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror folk er flinkere t å se "feilene" i sitt eget hus, enn hvis vi er på besøk hos andre... Slapp av og ikke stress, ta deg av det du får tid til og la det andre vente til neste dag eller når du får tid =)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet turnus når før andremann kom og til han var rundt to år. Da hadde jeg et støvfritt hjem siden jeg kunne bruke formiddagene før senvakt på rydd og vask. Da jeg begynte dagtid måtte jeg lage meg en treukersoversikt med faste oppgaver hver dag. Mange oppgaver tar bare fem-ti minutter, men når alt må gjøres samtidig føles det overveldende mye. Nå har jeg et ok ryddig hjem som aldri rekker å bli for ille, da jeg tar litt hver dag.. 😊

Anonymous poster hash: 36930...bda

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet turnus når før andremann kom og til han var rundt to år. Da hadde jeg et støvfritt hjem siden jeg kunne bruke formiddagene før senvakt på rydd og vask. Da jeg begynte dagtid måtte jeg lage meg en treukersoversikt med faste oppgaver hver dag. Mange oppgaver tar bare fem-ti minutter, men når alt må gjøres samtidig føles det overveldende mye. Nå har jeg et ok ryddig hjem som aldri rekker å bli for ille, da jeg tar litt hver dag.. 😊

Anonymous poster hash: 36930...bda

Litt off topic, men kunne du delt denne oversikten så vi andre kunne fått litt tips og inspirasjon? :)

Anonymous poster hash: c1cf4...543

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror man må gjøre ting litt på sin egen måte og senke krava litt. Vi lever tross alt bare en gang og skal vell ikke bruke hele livet på husarbeid?

Selv tar jeg oppvask og klesvaks vær dag, smårydder litt og helgene blir det å vaske hus og ta enda mer klesvask og oppvask. Jeg har overhodet ikke et strøkent hjem syns det alltid er smårotete her, men jeg trives! så får eventuelt besøk osv velge å godta det eller la vær å komme på besøk ;) Syns det er mye gamle holdninger ute å går enda om strøkne hjem og kvinner som skal konstant rydde og vaske.

Man må lære seg å drite litt i alt det og finne en måte å leve på hvor man har det fint og passelig ryddig for sin egen skyld ikke andres.

AnonymBruker
Skrevet

Har vaskehjelp, og rydder litt hver dag.

Derfor er det strøkent hos meg.

Anonymous poster hash: 8e3fa...efd

Skrevet

Jeg tar høyde for at jeg får et helt annet syn med en gang jeg får barn, men slik jeg oppfatter TS har hun heller ikke barn?

Må innrømme at jeg virkelig ikke bruker mye tid på husarbeid. 30 minutter på middagslaging hver dag er nå greit, men å sette inn i oppvaskmaskinen etterpå og vaske skitne panner etc tar da bare sju minutter. Tar ut av oppvaskmaskina ca. hver tredje dag, tar fem minutter. Klesvask tar vi kanskje en gang i uka, vasker gjerne to-tre maskiner når vi først vasker. Greit at vi må være hjemme noen timer, men å stappe inn klær, henge de opp og legge tørre klær i skapet tar da bare ti minutter per maskin. Støvsuge en gang i uka, ca 20 min. (86 kvm). Det samme per uke på å vaske badet. Annen hver uke bruker jeg ti min på å tørke støv og re opp senga. Gulvvask tar jeg en gang i halvåret, det samme med "ordne i skuffer og skap". Vi har ikke hage, så plenklipp og luking slipper jeg, men det er nå hva man gjør det til selv det også.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du og partner dele på oppgavene? Altså at dere for eksempel setter av et kvarter hver dag til å gjøre det som skal gjøres? Eksempel: Han lager middagen, mens du setter over klesvask og oppvaskmaskin. Neste dag lager du middag mens han bretter klær og støvsuger.

Anonymous poster hash: 516e9...9c6
Skrevet

Selv er jeg nøye på å rydde opp etter meg selv- vet ikke om du bor alene eller ikke, men også passe på at hun/han/de også er flinke til dette! Det du kan gjøre er å ha en "vaskedag" i uka- det pleier jeg selv å gjøre. Da støvsuger jeg, vasker overflater (sparer tid ved å bare vaske slik at jeg slipper å tørke støv på forhånd) og gulv, skifter sengetøy og annet som evt er nødvendig! :) Men det beste tipset er uten tvil å rydde etter seg selv- da slipper ting å hope seg opp! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar høyde for at jeg får et helt annet syn med en gang jeg får barn, men slik jeg oppfatter TS har hun heller ikke barn?

Må innrømme at jeg virkelig ikke bruker mye tid på husarbeid. 30 minutter på middagslaging hver dag er nå greit, men å sette inn i oppvaskmaskinen etterpå og vaske skitne panner etc tar da bare sju minutter. Tar ut av oppvaskmaskina ca. hver tredje dag, tar fem minutter. Klesvask tar vi kanskje en gang i uka, vasker gjerne to-tre maskiner når vi først vasker. Greit at vi må være hjemme noen timer, men å stappe inn klær, henge de opp og legge tørre klær i skapet tar da bare ti minutter per maskin. Støvsuge en gang i uka, ca 20 min. (86 kvm). Det samme per uke på å vaske badet. Annen hver uke bruker jeg ti min på å tørke støv og re opp senga. Gulvvask tar jeg en gang i halvåret, det samme med "ordne i skuffer og skap". Vi har ikke hage, så plenklipp og luking slipper jeg, men det er nå hva man gjør det til selv det også.

Jeg bare tenkte jeg skulle kommentere siste delen. For jeg vet om mange uten barn som har stor plen. Og det er ikke hva du Gjør det til selv. Den må klippes for å ikke vokse seg ut av proporsjoner og vi har 2 mål og det sier seg selv at to ganger i uken så blir det en del tid til akkurat plenklipping.

Anonymous poster hash: b54ab...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...