Gjest Leo Nardo Skrevet 10. juni 2014 #21 Skrevet 10. juni 2014 Det er også viktig å få med at femårige teknologistudier ikke er like praktiske som ingeniørlinjene på høgskolen. På en siv.ing. grad vektlegges det teoretiske mest, er du mer praktisk anlagt, er høgskoleingeniør det optimale valget for deg. På siv.ing.-linjene fokuseres det mye på forskning og utvikling, og er du teoretisk anlagt, syns jeg siv.ing. på NTNU er et flott valg! Jeg vet at 5 år på NTNU angivelig skal være mer teoretisk enn 3 + 2 løpet, men når man kikker på sidene til NTNU og ser på videoene for de ulike retningene får man et inntrykk av at det er en del innslag av praktisk art også? Forøvrig vil jeg legge til at om man alt vet at man skal ta 5 år, så tror jeg det er lurt å gå rett på NTNU og ta en integrert mastergrad. Har hørt at mange som går fra høyskole til NTNU lett får et lite sjokk. Arbeidsmengden og nivået er rett og slett høyere.
Druid Skrevet 10. juni 2014 #22 Skrevet 10. juni 2014 Lykke til, der er det knapt med jobber.... TS må da få lov til å ha flere tanker i hodet når hun skal velge jobb, og det ser ut til at hun har gjort en god begrunnelse av valget sitt. Anonymous poster hash: bf19f...c26 Biologi er ett marked som kommer til å vokse markant innen få år.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #23 Skrevet 10. juni 2014 Kort oppsummert: Har slått fra meg legedrømmen, og valgt å gå for en sivilingeniørlinje på NTNU, no som ser ut til å passe meg på mange måter. Jeg stortrives med realfag, særlig matte Er glad i å samarbeide og å kommunisere med folk God lønn Sikret arbeid Mange muligheter etter endt studium, f.eks. kan jeg bli lærer, noe jeg har kunne tenkt meg Gunstige arbeidstider (?) "Men-et" er at jeg ikke er særlig teknologiinteressert. Samtidig tenker jeg at det kan bli spennende om man bare begynner med det. Slik var det for meg med matten også - interessen kom først etter at jeg begynte med det. Og så håper jeg at jeg får noen gode jentevenner... (Er vel flest gutter på disse linjene) Er det noen sivliingeniører her? Hva består jobben deres av? Har dere mye kontakt med folk? Tjener dere bra? Trives dere? TAKK FOR SVAR! Anonymous poster hash: 8f27f...f62 Big mistake. Begynn heller på lærer-utdanning, og hør litt mindre på statusjaget til foreldrene dine. Eller forbered deg på å gå 1-2 år på NTNU før du innser det samme, da med mere studiegjeld og nedbrutte følelser. Been there, done that. Anonymous poster hash: e3f9c...cf7 1
Gjest Ciegus Skrevet 10. juni 2014 #24 Skrevet 10. juni 2014 Kjør på! Jeg var heller ikke veldig interessert i økonomi da jeg begynte på siv.øk, men er svært, svært fornøyd med valget. Ofte må man lære litt for å få interessen. Du har den viktigste interessen på plass, nemlig realfag.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #25 Skrevet 10. juni 2014 Big mistake. Begynn heller på lærer-utdanning, og hør litt mindre på statusjaget til foreldrene dine. Eller forbered deg på å gå 1-2 år på NTNU før du innser det samme, da med mere studiegjeld og nedbrutte følelser. Been there, done that. Anonymous poster hash: e3f9c...cf7 Vet du hva, foreldrene mine er vel heller motsatte - de sier jeg må velge det jeg har lyst til. Og jeg sier ikke at lærer er det eneste jeg kunne tenke meg, men at jeg også har muligheten til å bli det hvis jeg blir sivilingeniør. Og av de fleste svarene i denne tråden ser jeg at siving faktisk kan være ideelt for meg. ts :-) Anonymous poster hash: 8f27f...f62
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #26 Skrevet 10. juni 2014 Forøvrig vil jeg legge til at om man alt vet at man skal ta 5 år, så tror jeg det er lurt å gå rett på NTNU og ta en integrert mastergrad. Har hørt at mange som går fra høyskole til NTNU lett får et lite sjokk. Arbeidsmengden og nivået er rett og slett høyere. Det er det absolutt ingen tvil om, på feks HiST som ligger fem minutters gange unna møter du på 70 år gamle forelesere som knapt bryr seg om egen jobb og som ikke en gang gidder å gå igjennom alt pensumstoffet. Det er utrolig slapt og man får ingen oppfølgning, skjelden man en gang får igjen innleveringer og ofte leverer man noe man skal få karakter på og så gidder de ikke å rette det en gang. Det finnes unntak, og gode høyskoler men NTNU er stedet som holder et jevnt høyt nivå. Anonymous poster hash: 30577...a37
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #27 Skrevet 10. juni 2014 Big mistake. Begynn heller på lærer-utdanning, og hør litt mindre på statusjaget til foreldrene dine. Eller forbered deg på å gå 1-2 år på NTNU før du innser det samme, da med mere studiegjeld og nedbrutte følelser. Been there, done that. Anonymous poster hash: e3f9c...cf7 Lærer er ikke i det hele tatt et sikkert yrke, om 30 år har vi fremdeles et enormt behov for ingeniører men behovet for lærerkompetanse kan være nede i null. Altså at du kun har klasseforstandere med pedagogisk kompetanse og null fagkompetanse. Anonymous poster hash: 30577...a37
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #28 Skrevet 10. juni 2014 Hvis du uansett helst vil jobbe som lærer, hva er da vitsen med å gå sivilingeniør? Du vet at du da må gå 6 år før du kan undervise (5 år siv.ing + 1 år med pedagogikk)? Et bedre alternativ hvis du vet allerede nå at det er lektor/lærer du vil bli er vel å begynne på lektorutdanningen i realfag (LUR)? Du kan lese om studiet her: http://www.ntnu.no/studier/mlreal/oppbygging-etter-2013. Dette studiet er mye mer rettet mot undervisning (naturlig nok), og det er ingenting i veien for at du likevel kan ta mange av de samme fagene som f.eks. en som går siv.ing i fysikk og matematikk tar. Jeg har ei venninne som er utdannet lektor i fysikk/matematikk, og hun stortrivdes på det studiet. Hun har nå fått seg jobb som realfagslærer på en videregående skole. Hun tok også en del fag som var på fagplanen til siv.ing i fysikk og matematikk, og kunne velge da hun var ferdig om hun ville søke siv.ing-jobber eller lektor-jobber. Vet også om flere som har begynt på diverse siv.ing-studier, som i etterkant har valgt å bytte over til LUR. Et alternativ er selvfølgelig at du gjør det samme som dem; går et år på en av siv.ing-linjene for å se om du kunne tenke deg en karriere som sivilingeniør. Vil du fortsatt heller undervise; bytt over til LUR så kutter du ned utdanningstiden din med et år. Et av argumentene for at du ikke vil bli lege var vel tross alt den lange utdanningstiden? Anonymous poster hash: 32d1d...867
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #29 Skrevet 10. juni 2014 Er utdannet Ingeniør og Siv. Ingeniør (3+2) Ville kanskje sett på en annen utdanning, dersom du har lite til ingen interesse for teknologi. Ingeniører bruker teknologien som finnes til å løse problemer, Sivilingeniører forbedrer og finner nye teknologier. Er altså en hel del teknologi inne i bildet... Om du absolutt skal ta Siv. Ing, så kan du jo kanskje se litt på industriell økonomi, anvendt matematikk, matematisk finans og liknende? Du vil få en siv. ing grad, samt du har mange andre muligheter, og ikke så veldig mye teknologi (sammenlignet med f. eks Linjer som Elektro, Datateknikk, osv) Anonymous poster hash: c9fc5...b17
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #30 Skrevet 10. juni 2014 Biologi er ett marked som kommer til å vokse markant innen få år. Å? Kan du fortelle mer om det? Jeg går biologi, men skal begynne på ingeniør-studie til høsten fordi jeg har hørt at det er umulig å få jobb som biolog. Anonymous poster hash: 81fea...bb9
Druid Skrevet 10. juni 2014 #31 Skrevet 10. juni 2014 Å? Kan du fortelle mer om det? Jeg går biologi, men skal begynne på ingeniør-studie til høsten fordi jeg har hørt at det er umulig å få jobb som biolog. Anonymous poster hash: 81fea...bb9 Mat. Selskaper av typen oppdrett og jordbruk har ett økende behov for ett teknologiløft for å takle økende krav for å kutte kostnader. Det betyr større og større behov for biologer, både i forhold til naturlige modeller for skadedyr bekjempelse, naturforvaltning og miljøjustering. Helse. Vi har voksende behov for mer effektiv diagnostering og screening. Så langt begynner vi få mye fancy verktøy for Diabetes, vi trenger tilsvarende for en hel haug med ulike sykdommer.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #32 Skrevet 10. juni 2014 Mat. Selskaper av typen oppdrett og jordbruk har ett økende behov for ett teknologiløft for å takle økende krav for å kutte kostnader. Det betyr større og større behov for biologer, både i forhold til naturlige modeller for skadedyr bekjempelse, naturforvaltning og miljøjustering. Helse. Vi har voksende behov for mer effektiv diagnostering og screening. Så langt begynner vi få mye fancy verktøy for Diabetes, vi trenger tilsvarende for en hel haug med ulike sykdommer. OK. Tror jeg satser på ingeniør likevel. Beklager offtopic TS, jeg synes du skal gå for siv.ing. Jeg tror det kommer til å gå fint, for man får ofte interessen for fagene når man studerer. Og liker du matte og realfag så er jo mye gjort Anonymous poster hash: 81fea...bb9
Lillesiren Skrevet 10. juni 2014 #33 Skrevet 10. juni 2014 Kort oppsummert: Har slått fra meg legedrømmen, og valgt å gå for en sivilingeniørlinje på NTNU, no som ser ut til å passe meg på mange måter. Jeg stortrives med realfag, særlig matte Er glad i å samarbeide og å kommunisere med folk God lønn Sikret arbeid Mange muligheter etter endt studium, f.eks. kan jeg bli lærer, noe jeg har kunne tenkt meg Gunstige arbeidstider (?) "Men-et" er at jeg ikke er særlig teknologiinteressert. Samtidig tenker jeg at det kan bli spennende om man bare begynner med det. Slik var det for meg med matten også - interessen kom først etter at jeg begynte med det. Og så håper jeg at jeg får noen gode jentevenner... (Er vel flest gutter på disse linjene) Er det noen sivliingeniører her? Hva består jobben deres av? Har dere mye kontakt med folk? Tjener dere bra? Trives dere? TAKK FOR SVAR! Anonymous poster hash: 8f27f...f62 Dette høres mye ut som meg selv for noen år siden:) Med interesse for realfag vil jeg slå et slag for master i fysikk & matematikk. Der tar du mange generelle fysikk og matematikk-fag og man blir litt som en potet som kan brukes til "alt" etterpå Min jobb består idag av: - sitte i innkjøpsgruppe av nytt utstyr og gjøre tekniske vurderinger - undervisning - optimaliseringsarbeid av utstyr - kvalitetskontroller..(som kanskje er den kjedeligste delen av jobben, heldigvis ikke store andelen) - Jeg har mye kontakt med kollegaene mine og vi prater mye fag sammen og diskuterer frem og tilbake diverse problemstillinger vi møter på. I tillegg jobber jeg tverrfaglig med folk fra andre disipliner i ny og ne:) Lønnsmessig lå jeg vel ca. akkurat på teknasnittet for privat bransje da jeg begynte, har steget litt nå Og til siste spm; ja jeg stortrives!! Elsker arbeidsmåten, hvordan man finner svar på de ulike problemstillingene og ikke minst hvor varierte arbeidsoppgavene er! Jeg planlegger stort sett uken selv og har en superfleksi timeplan=) Love it!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #34 Skrevet 10. juni 2014 Dette høres mye ut som meg selv for noen år siden:) Med interesse for realfag vil jeg slå et slag for master i fysikk & matematikk. Der tar du mange generelle fysikk og matematikk-fag og man blir litt som en potet som kan brukes til "alt" etterpå Min jobb består idag av: - sitte i innkjøpsgruppe av nytt utstyr og gjøre tekniske vurderinger - undervisning - optimaliseringsarbeid av utstyr - kvalitetskontroller..(som kanskje er den kjedeligste delen av jobben, heldigvis ikke store andelen) - Jeg har mye kontakt med kollegaene mine og vi prater mye fag sammen og diskuterer frem og tilbake diverse problemstillinger vi møter på. I tillegg jobber jeg tverrfaglig med folk fra andre disipliner i ny og ne:) Lønnsmessig lå jeg vel ca. akkurat på teknasnittet for privat bransje da jeg begynte, har steget litt nå Og til siste spm; ja jeg stortrives!! Elsker arbeidsmåten, hvordan man finner svar på de ulike problemstillingene og ikke minst hvor varierte arbeidsoppgavene er! Jeg planlegger stort sett uken selv og har en superfleksi timeplan=) Love it! Takker og bukker for svar! Hva slags sivilingeniør er du? Og du var altså heller ikke i utgangspunktet teknologiinteressert? Og tenkte på å bli lege? ts :-) Anonymous poster hash: 8f27f...f62
Lillesiren Skrevet 10. juni 2014 #35 Skrevet 10. juni 2014 Takker og bukker for svar! Hva slags sivilingeniør er du? Og du var altså heller ikke i utgangspunktet teknologiinteressert? Og tenkte på å bli lege? ts :-) Anonymous poster hash: 8f27f...f62 Jeg har gått FysMat som jeg nevnte, helst ikke lyst å spesifisere mer da man lettere kan bli gjenkjent:) Men, etter to år velger man en retning; 1) industriell matematikk 2) Teknisk fysikk 3) Biofysikk og medisinsk teknologi. Fordelen her er at man ikke låser seg til veldig spesifikke jobber, som man kanskje gjøre ved å bli lærer eller lege. Nei, helt ærlig fikk jeg i første omgang ikke med meg at studiet var et Siving-studie . Favorittfagene mine på vgs var matte og fysikk så da googlet jeg enkelt og greit "master i matematikk og fysikk" og dette studiet dukket opp:) Ja, i 2 klasse på vgs var jeg innom og satset mot å komme inn på legestudiet, helt til jeg traff en kompis som gikk der og jeg faktisk skjønte mer av hva jobben kom til å innebære. Idag er jeg sjeleglad for det valget! Lange arbeidsdager, relativt dårlig lønn og død og sykdom er en helt naturlig del av din hverdag (gitt man jobber på sykehus).
Gjest Leo Nardo Skrevet 10. juni 2014 #36 Skrevet 10. juni 2014 Det er det absolutt ingen tvil om, på feks HiST som ligger fem minutters gange unna møter du på 70 år gamle forelesere som knapt bryr seg om egen jobb og som ikke en gang gidder å gå igjennom alt pensumstoffet. Det er utrolig slapt og man får ingen oppfølgning, skjelden man en gang får igjen innleveringer og ofte leverer man noe man skal få karakter på og så gidder de ikke å rette det en gang. Det finnes unntak, og gode høyskoler men NTNU er stedet som holder et jevnt høyt nivå. Anonymous poster hash: 30577...a37 Har du gått på HiST? Trodde HiST var en bra høyskole. Personlig vurderer jeg HiOA versus UiO, henholdsvis byggingeniør eller en teknologigrad, men jeg har hørt så mye negativt om HiOA nå i de baner du nevner der. Til og med realfagsstaben selv har klaget inn skolen til Kunnskapsdepartementet fordi de er underbemannet og mener selv de ikke får gjort det de skal. I tillegg har jeg snakket med flere som faktisk har startet på en ingeniørutdanning der, men gått over til UiO ettersom de har vært misfornøyde med opplegget. Så ja, ingen grunn til å ta 3 + 2 om man alt vet at man skal ta fem år slik jeg ser det.
Gjest Leo Nardo Skrevet 15. juni 2014 #37 Skrevet 15. juni 2014 Med interesse for realfag vil jeg slå et slag for master i fysikk & matematikk. Der tar du mange generelle fysikk og matematikk-fag og man blir litt som en potet som kan brukes til "alt" etterpå Hei, Lillesiren. Kan du se raskt på disse lenkene? http://www.uio.no/studier/program/mit/studieretninger/mektek/index.html http://www.uio.no/studier/program/mit/studieretninger/mektek/oppbygging/ http://www.uio.no/studier/program/anvendt-matematikk-mekanikk-master/studieretninger/fluidmekanikk/oppbygging/ Vil du si at dette studiet ligner en del på fysikk og matematikk linjen på NTNU og gir noenlunde lik kompetanse? Håper det er greit for trådstarter at jeg spør.
Lillesiren Skrevet 16. juni 2014 #38 Skrevet 16. juni 2014 (endret) Hei, Lillesiren. Kan du se raskt på disse lenkene? http://www.uio.no/studier/program/mit/studieretninger/mektek/index.html http://www.uio.no/studier/program/mit/studieretninger/mektek/oppbygging/ http://www.uio.no/studier/program/anvendt-matematikk-mekanikk-master/studieretninger/fluidmekanikk/oppbygging/ Vil du si at dette studiet ligner en del på fysikk og matematikk linjen på NTNU og gir noenlunde lik kompetanse? Håper det er greit for trådstarter at jeg spør. Det ligner mye, det gjør det:) Fagene for 1., 2. og 3. semester ( minus faststoffmekanikk) tilsvarer fag som er grunnleggende for de fleste siving-retninger. 4-6: Vi har ikke så mange mekanikkfag, kun fluidmekanikk. Ellers er resten noelunde likt:) Når det gjelder jobbsøking så vil nok noen av jobbene kreve at man har master, men dersom man er interessert i å ta det, vil jeg absolutt tro man er kvalifisert til typiske "fysmat-jobber". Det er folk her på jobben i samme type stilling som meg som har tatt bachelor + master på universitetet. Endret 16. juni 2014 av Lillesiren
Gjest Leo Nardo Skrevet 16. juni 2014 #39 Skrevet 16. juni 2014 Det ligner mye, det gjør det:) Fagene for 1., 2. og 3. semester ( minus faststoffmekanikk) tilsvarer fag som er grunnleggende for de fleste siving-retninger. 4-6: Vi har ikke så mange mekanikkfag, kun fluidmekanikk. Ellers er resten noelunde likt:) Når det gjelder jobbsøking så vil nok noen av jobbene kreve at man har master, men dersom man er interessert i å ta det, vil jeg absolutt tro man er kvalifisert til typiske "fysmat-jobber". Det er folk her på jobben i samme type stilling som meg som har tatt bachelor + master på universitetet. Takk, snille deg. Er det forresten noe særlig programmering på FysMat? Og er det noe du eventuelt bruker i arbeidslivet?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #40 Skrevet 16. juni 2014 Men kan du ikke bli matematiker og ta pedagogiske utdannelse i tillegg, så blir du mattelærer? I stedenfor å gå veien om ingeniør som du egentlig ikke vil. Det virker jo som det er lærer du vil bli. Anonymous poster hash: d0306...077
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå