Gå til innhold

Sivilingeniør selv om jeg ikke er teknologiinteressert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort oppsummert: Har slått fra meg legedrømmen, og valgt å gå for en sivilingeniørlinje på NTNU, no som ser ut til å passe meg på mange måter.

• Jeg stortrives med realfag, særlig matte
  • Er glad i å samarbeide og å kommunisere med folk
  • God lønn
  • Sikret arbeid
  • Mange muligheter etter endt studium, f.eks. kan jeg bli lærer, noe jeg har kunne tenkt meg
  • Gunstige arbeidstider (?)

"Men-et" er at jeg ikke er særlig teknologiinteressert. Samtidig tenker jeg at det kan bli spennende om man bare begynner med det. Slik var det for meg med matten også - interessen kom først etter at jeg begynte med det. Og så håper jeg at jeg får noen gode jentevenner... (Er vel flest gutter på disse linjene)

Er det noen sivliingeniører her? Hva består jobben deres av? Har dere mye kontakt med folk? Tjener dere bra? Trives dere?

TAKK FOR SVAR!

Anonymous poster hash: 8f27f...f62
Videoannonse
Annonse
Gjest Dude91
Skrevet

Kort oppsummert: Har slått fra meg legedrømmen, og valgt å gå for en sivilingeniørlinje på NTNU, no som ser ut til å passe meg på mange måter.

• God lønn
  • Sikret arbeid
  • Mange muligheter etter endt studium, f.eks. kan jeg bli lærer, noe jeg har kunne tenkt meg

"Men-et" er at jeg ikke er særlig teknologiinteressert. Samtidig tenker jeg at det kan bli spennende om man bare begynner med det. Slik var det for meg med matten også - interessen kom først etter at jeg begynte med det. Og så håper jeg at jeg får noen gode jentevenner... (Er vel flest gutter på disse linjene)

Er det noen sivliingeniører her? Hva består jobben deres av? Har dere mye kontakt med folk? Tjener dere bra? Trives dere?

TAKK FOR SVAR!

Hva er vitsen med å studere noe du ikke er interessert i? Selv skal jeg studere biologi fordi jeg er interessert i det. Hopper ikke bare på medisinstudiet fordi det er så hypet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om noen lurer på hvorfor jeg (heldigvis) har slått fra meg medisin, er det fordi jeg ser at dette yrket kan være veldig belastende på flere måter. Det er generelt en del ulemper:

• Stort ansvar, og fare for å gjøre feil som får fatale konsekvenser (jeg er litt engstelig av meg.)
  • Gjerne ugunstige arbeidstider og mye arbeid (er lønna egentlig bra sett i forhold til dette og det ansvaret? )
  • Svært lang utdanning hvis man regner med både turnus og spesialisering i tillegg til de 6 første årene.
  • I følge en del tråder jeg har lest, kommer man visst i et miljø med spisse albuer og hard konkurranse. Dette både i studietida og i arbeidslivet.

--> Til gjengjeld er jeg helseinteressert og veldig "flink til" å snakke med folk.

Jeg har gode karakterer og skal innrømme at det fristet litt pga. av det også, men er nå veldig glad for at jeg ikke har gått i den fella... Hører det er mange om angrer på at de ble lege.

Og hvis det er relevant: Jeg er 18 år og går siste året på videregående :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å studere noe du ikke er interessert i? Selv skal jeg studere biologi fordi jeg er interessert i det. Hopper ikke bare på medisinstudiet fordi det er så hypet.

Hehe, ventet på den. Jeg ramset opp grunnene over. Man er ikke nødvendigvis interessert i ALLE sider ved et studium. Det er jo en kjent sak at sivilingeniørstudiet består av mye matte, og dette interesserer jeg meg jo faktisk for. Hadde jeg utelukkende skulle gått etter interesse ville jeg blitt personlig trener, men dette sikrer meg ikke jobb i framtida samtidig som det gir dårlig lønn. Og dessuten: En jobb er faktisk en jobb. Ikke en hobby.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at de sier at man skal velge noe man er interessert i. For god lønn teller ikke så sinnsykt mye om man kjeder seg dønn ihjel på jobben i 40 år. Velg noe du liker å holde på med du.

Anonymous poster hash: e8cc9...886
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til, der er det knapt med jobber....

TS må da få lov til å ha flere tanker i hodet når hun skal velge jobb, og det ser ut til at hun har gjort en god begrunnelse av valget sitt.

Anonymous poster hash: bf19f...c26

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke problemet med å gi det et forsøk, man finner som oftest ut om det er noe man liker eller ei i løpet av et år. Det er mange som bytter studier, så det er ikke verdens undergang. Selve studiene er sentrert rundt realfag, med en del matte, fysikk kjemi samt tekniske fag avhengig av hvilket studie.

Stillingene vil være veldig varierte, noe jeg syns er en stor fordel. Du vil nok finne stillinger som krever mye kundekontakt, samarbeid og relativt lite teknisk forståelse, mens andre stillinger vil være det rake motsatte.

Hvordan er interessen for økonomi? Kanskje industriell økonomi og teknologiledelse ville vært noe? Man vil da ofte bli et bindeledd mellom den tekniske og øknomiske siden av et prosjekt.

Endret av Kreps1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å gi det et forsøk, man finner som oftest ut om det er noe man liker eller ei i løpet av et år. Det er mange som bytter studier, så det er ikke verdens undergang. Selve studiene er sentrert rundt realfag, med en del matte, fysikk kjemi samt tekniske fag avhengig av hvilket studie.

Stillingene vil være veldig varierte, noe jeg syns er en stor fordel. Du vil nok finne stillinger som krever mye kundekontakt, samarbeid og relativt lite teknisk forståelse, mens andre stillinger vil være det rake motsatte.

Hvordan er interessen for økonomi? Kanskje industriell økonomi og teknologiledelse ville vært noe? Man vil da ofte bli et bindeledd mellom den tekniske og øknomiske siden av et prosjekt.

Jeg vet egentlig ikke om jeg er interessert i økonomi, har aldri hatt noe liknende på skolen f.eks. Men synes ikke det høres spesielt interessant ut - vet likevel at dette er en utdanning som sikrer "de beste" jobbene (altså indøk). Geofag og Matematikk og fysikk frister, men tenkte jeg skulle ringe alle studieveiledere ved de ulike sivilingeniørlinjene for å høre hva de tenker passer meg best. F.eks. finne ut av hvilket studie som gir best grunnlag for å bli lærer. :laugh:

Tusen takk for svar!

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du legger i "teknologi" egentlig? Å være ingeniør handler jo ikke nødvendigvis så mye om teknologi (avhenger noe av retning så klart), men like mye om design vil jeg påstå.

Anonymous poster hash: 30cf0...eb6
  • Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Å syudere noe du ikke har interesse for vil gjøre deg til en middels siv.ing. Hva med å bare bli matematiker?

Skrevet (endret)

Jeg vet egentlig ikke om jeg er interessert i økonomi, har aldri hatt noe liknende på skolen f.eks. Men synes ikke det høres spesielt interessant ut - vet likevel at dette er en utdanning som sikrer "de beste" jobbene (altså indøk). Geofag og Matematikk og fysikk frister, men tenkte jeg skulle ringe alle studieveiledere ved de ulike sivilingeniørlinjene for å høre hva de tenker passer meg best. F.eks. finne ut av hvilket studie som gir best grunnlag for å bli lærer. :laugh:

Tusen takk for svar!

- TS

Ja, du får ringe å høre for sikkerhets skyld, selv om jeg tror det har lite å si hvilket sivilingeniørstudie man går om man vil bli lærer. Matte- og fysikklærerne mine på videregående var elektronikk og maskiningeniører fra NTNU, og er forøvrig de beste lærerne jeg har hatt.

Endret av Kreps1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet sivilingeniør i data, og kan bare anbefale det på det varmeste, spesielt om du er flink i matte og er generelt oppegående, mer skal det ikke til. Du må jo da være klar å jobbe med studie, fordi ingeniør-studier er krevende. Men jobben er interessant og varierende, man kan jobbe med så mye forskjellig innen data. Og lønna er bra. Og tror ikke du vil ha problemer med å finne venner, også jenter, på NTNU. men hvis du allikevel ikke finner venner med engang, anbefaler å bli med i studentorganisasjon eller begynne å jobbe i studentpub, da får du ihvertfall venner. :)

Det med ingen teknologiinteresse, det skjønner jeg nesten ikke, du har vel noe? Du bruker jo sannsynligvis teknologien hver dag, men du har kanskje ikke tenkt over hvor mye forskjellig teknologi er det rundt deg hver dag?

Anonymous poster hash: 47f7a...37f

Skrevet

Siv.ing er også - og jeg lurer også på hva du mener med at du ikke er særlig teknologiinteressert. Det meste rundt oss er jo strengt tatt teknologi, så hva er det du egentlig ikke liker? Og hva er det du liker?

"Siv.ing" er jo også en svært bred tittel - du har alt fra kjemi til fysikk til data til miljøfag til kommunaltekniske fag til veifag og jernbane til planleggingsfag osv osv...! Jeg jobber med prosess innen vann og avløp - det vil si design av renseprosess for å behandle drikkevann eller avløp eller sigevann fra avfallsfyllinger etc- det er ikke teknologirettet i den forstand når man ser på design av selve renseprosessen - men så fort du skal designe selve behandlingsanlegget så blir det kanskje mer teknoloigrettet i den forstand at man skal designe rørgater, finne riktig materialtykkelse, riktig type ventiler mm.

Hvis du egentlig ønsker å bli lærer så tror jeg ikke det spiller noen rolle hvilken linje du velger, de to første årene er ganske generelle og du får uansett et godt grunnlag for å være lærer på for eksempel videregående.

Uansett: hvis du finner ut av hva du vil studere så kan studiemiljøet på NTNU anbefales på det varmeste ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan absolutt anbefale siv.ing studier selv om du ikke er "teknologiinteressert". Har selv en utdannelse som plasserer meg innenfor Tekna paraplyen uten at jeg har store interessen for fagfeltet i seg selv, men det jeg gjør er jo i praksis bare å ta prøver, analysere resultater, gjøre research og trekke konklusjoner for så og verifisere dem.

Det er faktisk ikke slik at en ingeniør er så utrolig forskjellig fra feks en biolog eller til og med en økonom i praksis. Selv om det du har av kunnskap er totalt forskjellig så er arbeidshverdagen stort sett veldig lik.

Anonymous poster hash: 30577...a37
  • Liker 1
Skrevet

TAKK FOR SVAR!

Go for it ;) . Jeg er ingeniør og ble etterhvert siv.ing også. Jeg kan ikke si hva jobben består av for da blir det lovlig lett gjenkjennelig, men opp gjennom årene har jeg i perioder hatt mer enn nok kontakt med folk. Jeg er nemlig introvert, så det kan bli slitsomt i lengden. Men samtidig har det også vært givende og jeg ville igrunnen ikke vært det foruten selv om jeg trenger tid til å ta meg inn igjen etter perioder der jeg har vært mye ute "i felten".

Lønnen er god. Ikke sinnsykt god der jeg jobber (lønn varierer en god del med fagfelt og geografi), men jeg har så absolutt så jeg klarer meg, og mer enn mange andre yrkesgrupper. For å si det slik, både sparekonto og klesskap er godt fornøyd :) .

Jeg trives svært godt. Som i alle andre yrker er det selvsagt perioder der jeg ønsker både jobb og kolleger langt vekk, men slike perioder er i mindretall. I det store og hele så er både oppgaver og kolleger på den positive siden. Vis meg det yrket som man ikke kan gå lei en gang i blant og jeg vil nekte å tro det. I likhet med deg var jeg ikke det minste teknologiinteressert på VGS, faktisk så lite at jeg gikk språkfag, selv om jeg likte matematikk. Men så begynte jeg å tenke praktisk. Jeg skulle helst ha et yrke som gav meg jobb og en anstendig lønn. Dermed ble det ingeniørhøgskole på meg, og senere NTH. Jeg er fremdeles ikke sikker på om jeg "liker teknologi", men jeg liker å analysere data og prøve å fundere fram løsninger på mer eller mindre praktiske problemer. Og jeg liker veldig godt når en løsning faktisk fungerer :ler: - spesielt hvis det er jeg som har kommet på den.

Hva angår det at man må ha stor interesse for et fag for å trives med det og bli god i det, er jeg ikke helt overbevist. Jeg fikk vel karakterer noe over snittet, men det skyldtes først og fremst mye arbeidsinnsats, ikke at jeg var naturlig intelligent og hadde anlegg og interesse for faget. Jeg var ikke en sånn som bare så på læreboka og skjønte alt.... Likevel klarte jeg å jobbe inn såpass at jeg fikk et greit grunnlag, og etter det første tøffe møtet med arbeidslivet så tror jeg jeg har klart å jobbe meg opp såpass at jeg har et rimelig godt rykte innen fagfeltet. Om det skyldes at jeg faktisk har skjønt en del opp gjennom årene, eller om det er et tilfelle av "verden vil bedras" har jeg enda ikke klart å finne ut av, men jeg håper virkelig det er førstnevnte.

Gjest Leo Nardo
Skrevet

I likhet med andre, lurer jeg også på hva du mener med at du ikke er interessert i teknologi?

Kan anbefale deg å bruke litt tid på sidene til NTNU og også bestille studiekatalogen deres. Mange av linjene har egne videosnutter som gir deg et litt bedre innblikk i studiehverdagen.

Om du er usikker på nøyaktig hva du vil, kan kanskje retningen Fysikk og Matematikk være noe for deg.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

- TS

Hva med geologi?

Anonymous poster hash: bbb8c...9a7

Skrevet

Å syudere noe du ikke har interesse for vil gjøre deg til en middels siv.ing. Hva med å bare bli matematiker?

Men altså, matematikken er jo til for å brukes til noe. Om man bruker det til å løse teknologiske problemstillinger eller andre ting burde jo ikke spille noen rolle så lenge man trives med beregningene. Hvis man kun er interessert i å drive med teoretisk matematikk og absolutt ikke praktisk anvendelse finnes det jo noen av dem på blindern. Men da skal du være ganske begavet (og etter min mening ganske sær)

Skrevet

• God lønn
  • Sikret arbeid

TAKK FOR SVAR!

Hvis du vil bli lærer i realfag kan du jo søke lektorprogrammet i realfag. Å gå veien om siving og så et år med pedagogikk er unødvendig (med mindre du ønsker å bli stipendiat da). Dessuten skjønner jeg ikke problemet med at du ikke er teknologiinteressert. Du kan jobbe med data, mekanikk og konstruksjoner, miljøspørsmål, geologi og klimamodellering, du kan drive med partikkelfysikk, eller biofysikk, og et hav av andre ting.

Kort sagt kan du jobbe med nesten akkurat hva du vil som siving, forutsatt at du velger riktig retning. Det virker som du definerer "teknologi" som alt som har noe med realfag å gjør, mens du samtidig hevder at du liker realfag. Derfor blir jeg ikke helt klok. Jeg tror du bør sette deg litt mer inn i hva de forskjellige retningene munner ut i, i form av jobber.

AnonymBruker
Skrevet
Ikke hør på de som sier at du må være veldig interessert i teknologi for å studere siv.ing, det viktigste er at du trives med realfag.
Jeg går sivilingeniør og vil vel ikke si at jeg er over gjennomsnittet interessert i teknologi, men nå går jeg er linje som er en av de ment teoretiske siv.ing.-linjene og jeg trives veldig godt. Ettersom jeg nå går siv.ing. må jeg ha teknologiledelse- og programmeringsfag, noe som går overraskende bra.
Jeg er ikke interessert i bygg- og miljø, derfor går jeg ikke den linjen, samme gjelder elektrofag- og datatek - men jeg har funnet den siv.ing.-linjen som passer meg best.
Det er også viktig å få med at femårige teknologistudier ikke er like praktiske som ingeniørlinjene på høgskolen. På en siv.ing. grad vektlegges det teoretiske mest, er du mer praktisk anlagt, er høgskoleingeniør det optimale valget for deg. På siv.ing.-linjene fokuseres det mye på forskning og utvikling, og er du teoretisk anlagt, syns jeg siv.ing. på NTNU er et flott valg!

Anonymous poster hash: 3ad35...602

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...