Gå til innhold

Trening med "tå-sko"?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Var ikke sikker på om denne tråden burde gå under "sko og mote" eller her.

Det jeg lurte på var om noen her inne har prøvd trening, løping og sånne ting med slike "tå-sko"?

Kom over en nettside med tilbud på disse og vurderte å prøve siden jeg aldri finner noen gode løpesko som sitter godt på foten min. Leste blant annet artikkelen om disse converce-skoene og "symptomene" på dårlige sko, og den listen var kjente problemer for meg selv om jeg aldri har brukt hverken converce eller høye hæler i hele mitt liv. Går stort sett alltid i joggesko eller sånne med buet såle, som er bra for blodsirkulasjonen, med unntak om vinteren da jeg bruker ganske kraftige vintersko/fjellsko.

Noen som har erfaringer??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste nylig om noen som fikk skader av løping el.l med tåsko

Anonymous poster hash: 27760...630
Skrevet

Jeg går ut i fra du mener barfotsko som for eksempel Vibram Five Fingers. I så fall har jeg rundt 2 300 km med erfaring.

Hva lurer du spesifikt på?

Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Jeg går ut i fra du mener barfotsko som for eksempel Vibram Five Fingers. I så fall har jeg rundt 2 300 km med erfaring.

Hva lurer du spesifikt på?

Oh! Bruker du de inne? Eller ute på grus eller skogsvei også? Er mest spent på hvordan de fungerer i terreng. Synes det er skikkelig demotiverende å holde på innendørs.

AnonymBruker
Skrevet

Vil du ha belastningsskader og beinvevbetennelse, be my guest

Ikke å anbefale

Anonymous poster hash: 643c9...23e
Skrevet

En ting som er viktig å ta med i mente når en vurderer studier om skader. Alle som driver med trening eller idrett blir i større eller mindre skadet en, eller flere ganger gjennom karrieren. Faktorene som spiller inn er veldig mange.

Når det gjelder demping i sko er det ingen tvil om at demping i sko vil redusere noen typiske skader, men de skaper nye problemer ved at man tillegger seg en skadelig løpestil.

Minimalistsko bedrer ofte teknikken, men om man ikke gjør det nødvendige forarbeidet så vil man gjerne bli like, eller mer skadet.

Jo mindre sko det er, jo større sannsynlighet er det også for at du automatisk tillegger deg en bedre teknikk.

Og så må man ta hensyn til underlaget. Løper man mye på hardt underlag blir man lettere skadet om man ikke har god teknikk.

Prøv å løpe helt uten sko. Legg merke til hvor forsiktig en løper. I begynnelsen er det normalt at man løper vesentlig saktere slik, og sliter med å holde teknikken riktig når en blir sliten. Det blir bedre etterhvert.

Selv har jeg prøvd vibram fivefingers, men har aldri vært noen aktiv løper. Så jeg kan ikke si noe om disse økte eller senket skaderisikoen for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kun barfotsko. Har gjort det i noen år nå. Har tidligere slitt mye med gikt og smerter fra det, men løper nå smertefritt. Men du må lære deg rett løpeteknikk, og begynne forsiktig.

Anonymous poster hash: 7ff50...f5d
Skrevet (endret)

Jeg løper kun ute, og nesten bare på grusveier. Nå finnes det flere modeller, men modellen jeg har kan være litt vel glatt i vått terreng så da bruker jeg heller noen andre sko.

Når det kommer til skader så har i hvert fall barfotløping helt fjernet kneproblemene mine, men det er veldig viktig å trene seg opp både muskulært og teknisk før en setter i gang med lange turer på asfalt.

Edit: VIbram sine modeller er forresten litt stor, jeg måtte gå ned en størrelse.

Endret av Maximillian Cohen
Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet (endret)

Hva er riktig løpeteknikk med slike sko da? Nå løper jeg med hovedvekten fra midten av fotbladet og framover. Er nesten bare såvidt at hælen treffer bakken annet enn for å dempe støt på ugjevnt underlag. Det er den måten jeg har lært å løpe på. Nå er ikke jeg så veldig aktiv løper, men jeg "klatrer" en del på berg og skogbunn der det ikke er noe særlig med stier eller veier.

Endret av Lindiana
Skrevet

Bruker også disse når jeg løper og går så mye som mulig barbeint ellers.. men du må jo venne deg til disse skoene gradvis eller går du på en smell og vil aldri ta de på deg mer :P

Skrevet

Hva er riktig løpeteknikk med slike sko da? Nå løper jeg med hovedvekten fra midten av fotbladet og framover. Er nesten bare såvidt at hælen treffer bakken annet enn for å dempe støt på ugjevnt underlag. Det er den måten jeg har lært å løpe på. Nå er ikke jeg så veldig aktiv løper, men jeg "klatrer" en del på berg og skogbunn der det ikke er noe særlig med stier eller veier.

Det er nok den teknikken som flest sverger til. Andre viktige momenter er å lande under kroppen.

At man lener seg fremover omtrent, uten å knekke i hoften. Slik at man omtrent tar seg for når man faller fremover i stedet for å skyve kraftig fram med bakfoten til den er ut-strekt. Gjør man det har man en tendens til å lande med strak fot foran seg, gjerne på hælen.

Skrevet

Som Supraspinatus sier er det viktigste at du lander på forfoten med foten rett under kroppen. Dette gjør en enklest med strak, men fremmoverlent kropp.

Det finnes veldig mange videoer på Youtube hvor riktig teknikk samt øvelser for å lære seg denne vises.

Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Som Supraspinatus sier er det viktigste at du lander på forfoten med foten rett under kroppen. Dette gjør en enklest med strak, men fremmoverlent kropp.

Det finnes veldig mange videoer på Youtube hvor riktig teknikk samt øvelser for å lære seg denne vises.

Har lært at jeg ikke skal lene meg forover, men holde vekten på en strak linje fra hodet til bakken. Som om det er noen som trekker meg oppover i nakken på en måte. Synes det er lettere å få fremdrift da enn om jeg lener meg framover.

Skrevet

Har lært at jeg ikke skal lene meg forover, men holde vekten på en strak linje fra hodet til bakken. Som om det er noen som trekker meg oppover i nakken på en måte. Synes det er lettere å få fremdrift da enn om jeg lener meg framover.

Det er ikke snakk om mye lening. Det viktigste er at du ikke knekker i hoften. Da blir du en nuddel. Det er ikke det du har gjort når du har lent deg fremover da?

Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Det er ikke snakk om mye lening. Det viktigste er at du ikke knekker i hoften. Da blir du en nuddel. Det er ikke det du har gjort når du har lent deg fremover da?

Kanskje det. Hadde en gymlærer på videregående som var helt nazi på løpestil. Han filmet oss på tredemølle også som et krav til å få standpunktkarakter. Var bedre å lene seg litt bakover enn litt forover for å unngå å strekk på sener og muskler (eller noe sånn, det er flere år siden nå, så husker ikke). Kan jo hende han er den som har tatt feil også, selvfølgelig. :fnise:

Skrevet

Strak kropp, vinkel i anklene.

post-80915-0-53645800-1402337508_thumb.j

Skrevet

Kanskje det. Hadde en gymlærer på videregående som var helt nazi på løpestil. Han filmet oss på tredemølle også som et krav til å få standpunktkarakter. Var bedre å lene seg litt bakover enn litt forover for å unngå å strekk på sener og muskler (eller noe sånn, det er flere år siden nå, så husker ikke). Kan jo hende han er den som har tatt feil også, selvfølgelig. :fnise:

Ikke bra. Før lærte de bort at en skulle lande med hælen foran seg og rulle fremover.

• Liker 1
Skrevet

Med riktig løpeteknikk er barfotsko gull, men husk - du må bruke ekstremt lang tid på å tilvenne deg de. De første gangene bør du ikke løpe mer enn kanskje ti minutter. Jeg har sett mye skader som har kommet av feil løpeteknikk med slike sko (jobber i sportsbutikk, og har gjort dette i mange år)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...