AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #1 Skrevet 9. juni 2014 Hei! Jeg fikk en bærbar pc jula 2012. Altså for 1,5 år siden. For noen måneder siden sprakk en liten del av plastikken som er med på å holde pc-skjermen oppe. Nå har begge hengslene på skjermen også sprukket. Og eneste måten å holde skjermen oppe på er å legge den mot noe. I tillegg har også batteriet kapasitet lik 0. Maskina slukner i samme sekund som man drar ut kontakten. Ellers fungerer pc'en fortsatt helt utmerket. Jeg ønsker ikke å kjøpe ny data da jeg er student og har helt andre poster jeg må prioritere. Det er kun jeg som disponerer maskinen, og den har aldri falt i gulvet eller noe lignende. Når jeg har reist har den alltid blitt oppbevart i polstret pc-veske. Jeg mener dette skyldes en svakhet i produktet og ikke er forårsaket av bruk. Tror dere dette dekkes av reklamasjonsretten? Pc'en er kjøpt på Elkjøp om det skulle være relevant Anonymous poster hash: bacdc...f08
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #2 Skrevet 9. juni 2014 Batteri har bare et års garanti, så den får du nok ikke noe igjen på. Med skjermen så vet jeg ikke, du kan jo sjekke med Elkjøp. Anonymous poster hash: 2f0a2...c44
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #3 Skrevet 9. juni 2014 Alt småelektronikk har 5 år garanti. Slå opp forbrukerlover og skriv ut og ta med på Elkjøp. Elkjøp er kjipe når det gjelder å fikse ting, så ta med lovene og smell i bordet Anonymous poster hash: 07252...d62
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #4 Skrevet 9. juni 2014 Alt småelektronikk har 5 år garanti. Slå opp forbrukerlover og skriv ut og ta med på Elkjøp. Elkjøp er kjipe når det gjelder å fikse ting, så ta med lovene og smell i bordet Anonymous poster hash: 07252...d62 Ja jeg vet det, men jeg har forstått det sånn at etter de første 6 mnd er det kjøper som som oftest har bevisbyrden. " Dersom feilen skyldes at varen har for dårlig kvalitet, kan feilen utgjøre en mangel som selgeren er ansvarlig for. Hvis varen har en mangel, kan du blant annet kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen." Jeg mener at det med skjermen helt klart skyldtes dårlig kvalitet. Jeg har også hørt at Elkjøp er veldig vanskelige når det gjelder sånne ting. Derfor ville jeg forsikre meg om det før jeg drar dit Batteri har bare et års garanti, så den får du nok ikke noe igjen på. Med skjermen så vet jeg ikke, du kan jo sjekke med Elkjøp. Anonymous poster hash: 2f0a2...c44 Ok, vet du ca hva det koster for ett nytt et batteri? Anonymous poster hash: bacdc...f08
Jus sanguinis Skrevet 9. juni 2014 #5 Skrevet 9. juni 2014 Batteri har bare et års garanti, så den får du nok ikke noe igjen på. Med skjermen så vet jeg ikke, du kan jo sjekke med Elkjøp.Anonymous poster hash: 2f0a2...c44 Markedets garantier spiller ingen rolle så lenge de gir deg som forbruker dårligere reklamasjonsrettigheter enn det staten ved Forbrukerloven gir deg. Det er fordi markedet ikke fungerer og gir forbrukerne så dårlige garantier at politikerne vedtok at staten skulle regulere markedet med Forbrukerloven. Så uavhengig av hva markedsaktørene garanterer, så gir staten ved Forbrukerloven deg som forbruker minimum fem års reklamasjonsrett på produkter som er ment å ha vesentlig lengere varighet enn to år. Statens forbrukermyndigheter har videre definert all småelektronikk, her innunder batterier, til å være ment å ha vesentlig lenger varighet enn to år. Dermed gir staten ved Forbrukerloven deg som forbruker juridisk rett til å kreve at den kommersielle selgeren enten fikser reklamasjonsfeilen på produktet, gir deg et tilsvarende erstatningsprodukt eller gir deg pengene tilbake. Hvilke alternativer selgeren velger er opp til ham, men staten ved Forbrukerloven gir deg som forbruker juridisk rett til å kreve pengene tilbake ved tredje gangs reklamasjonsfeil på produktet du kjøpte. Dertil gir staten ved Forbrukerloven deg som forbruker juridisk rett til ikke å bli lurt av markedets markedsføring av garantier. Kommersielle selgere har ikke lov å bruke ordet garanti i markedsføringssammenheng hvis ikke garantien gir deg som forbruker flere rettigheter enn hva staten ved Forbrukerloven gir deg i juridisk reklamasjonsrett. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Først; Hei igjen, og takk for gode svar! Jeg fant ut at pc'en var kjøpt med trygghetsavtale, fordi den hovedsakelig skulle brukes til skolearbeid. Da avtalen dekker både tyveri og uhell. Elkjøp prøvde jo selvsagt å vri seg unna uansett i begynnelsen. Men jeg var heldig og møtte en som var veldig hjelpsom og sa at jeg burde si at jeg mista den i gulvet, selv om det ikke var tilfellet, når jeg ringte inn for å melde skade. Ettersom TA ikke dekker fabrikasjonsfeil og svakheter. Jeg bestemte meg for å si at jeg mista den i gulvet slik at jeg fikk utbetalt det fulle og hele beløpet dersom de valgte den løsningen, fremfor nytt produkt eller reparasjon. Ble ringt underveis i servicen og spurt om jeg ønsket pc-rens. Jeg takket ja til det når jeg først hadde levert den, selv om det ikke ble dekket av forsikringa. Jeg fikk også et servicenr der jeg kunne følge med på hva som skjedde med maskinen, samt meldinger på mobil fra verksted. Dette førte til at jeg fikk beskjed om at produktet var ankommet butikken 2 ganger før det faktisk var der. Dermed ble det 2 bomturer. 2 uker etter at jeg leverte den inn kom pc'en tilbake fra reparasjon. Jeg sa da at jeg ønsket at Elkjøp dekte pc-rensen til 400 som kompensasjon for at jeg hadde hatt 2 bomturer i mellomtiden. Jeg var heldig og hadde den samme hyggelige servicemedarbeideren som første gang og han sa at det var beklagelig og at dette skulle de selvsagt dekke. De byttet skjerm og batteri + tok støvrens; alt dette helt gratis for meg, så jeg vil si meg fornøyd med servicen, sånn bortsett fra han ene jeg møtte på ved de 2 bomturene mine. Var sur, ingen beklagelse for deres feil og ansvarsfraskrivelser i lange baner. - TS Anonymous poster hash: bacdc...f08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå