Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og min kjære skal muligens reise ned en ukes tid til Kroatia være med familien min der de skal være i to uker.

Fly midt i juli er ikke akkurat veldig billig, spesielt når man bestiller så sent som nå, blir fort oppimot 8000 kroner fra hvor vi bor...

Derfor lurte jeg på om noen hadde noen erfaring med å kjøre til syden (Kroatia)?

Vi kan se bort ifra 1 overnatting på veien og danskeferja.

Ca hvor mye må man regne med å betale i div veiavgifter, bensin osv hvis man kjører fra Hirtshals til Split (i Kroatia)?

Det tar ca 21 timer i følge Google Maps, og man må igjennom 5 forskjellige land såvidt jeg vet.

Vi vil evt reise med en vanlig personbil, ikke campingvogn o.l.

Tusen takk til all kunnskap og alle råd :)

Endret av Ingoo
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en dårlig ide for å være ærlig. Én overnatting på veien høres for lite ut. Google Maps tar jo ikke hensyn til stopp underveis, og heller ikke til forsinkelser pga planlagt veiarbeid og andre forsinkelser grunnet ulykker, omkjøring, kø osv. Dvs at dere bør regne med minst 24 timers aktiv kjøring, og det vil jeg si er umulig å få unnå på to dager. Med andre ord må dere regne inn én overnatting til.

Jeg ville vel grovt regnet 3000 kr bare i bensin (hvis jeg ikke har regnet helt feil nå), og det er altså fra Hirtshals til Split. Det er ikke veiavgift i Tyskland (såvidt jeg vet), men det er det derimot i Østerrike. Det er vel ikke mye bompenger å snakke om i Danmark, Tyskland og Østerrike, men det kan kanskje være det i Slovenia og Kroatia.

Anonymous poster hash: bf250...116
AnonymBruker
Skrevet

Meg igjen. Jeg sjekket via Michelin Guide, og den sier 315 euro i bensin og diverse avgifter per strekning, dvs. 630 euro for hele turen. I tillegg kommer jo overnattinger, danskebåten og bensin og evt bompenger i Norge.

Bra spørsmål egentlig :)

Anonymous poster hash: bf250...116
Skrevet

Liker selv å kjøre langt og fort og har kjørt ned til Kroatia med egen bil, ikke noe problem så lenge man er to til å bytte på å kjøre. Men: det ER langt.. Ville ikke tenkt på turen for mindre enn iallefall 14 dg, med bil går det altfor mye tid unna til kjøring når dere bare skal være der en uke. Ta heller flykostnaden!

God tur :)

Skrevet (endret)

Dere må nok beregne 2 dager - hver vei.

Da blir det jo ikke mye igjen av den ene uka dere skal være der.

Jeg/vi har kjørt mange ganger Oslo-Italia (Italia er vel omtrent på samme breddegrad som Kroatia). Og det er langt, dyrt og slitsomt.

(Ellers vil jeg tipse deg om at du nok hadde fått flere råd og bedre respons hvis du hadde droppet ordet "Syden" i trådtittelen. Kroatia er Kroatia, ikke "Syden". "Syden" er så mangt, og mange gidder ikke klikke seg inn på tråder som handler om det nordmenn kaller "Syden".)

Endret av Dolce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...