AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #1 Skrevet 9. juni 2014 Hele tiden, hele dagen. Sur, sinna, gretten, ingenting er bra nok... Griner hvis vi sier nei. Griner hvis det ikke er lov å slå på hunden, ta glass fra bordet, og annet. Overtrøtt fordi midt på natta skal ungen våkne og ikke få sove ordentlig. Hjelper ikke ed én dupp om dagen, og klarer ikke å ta mer enn én dupp om dagen. Hva gjør vi for at ungen skal slutte å skrike da? Føler vi har prøvd alt. Å ta opp og roe ned, å bysse, kose, trøste, bære, ignorere, gi blaffen. Sette på musikk, leke, prøve å legge, gi biteleke, gi mat og drikke, gjøre noe gøy (som ikke er gøy nok). Hva gjør man da? Nylig undersøkt av helsesøster og lege, tilsynelatende frisk. 1 år.Anonymous poster hash: 76600...513
Teriyaki Skrevet 9. juni 2014 #2 Skrevet 9. juni 2014 Hjelper det å være mye ute? Kanskje barnet kjeder seg?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #3 Skrevet 9. juni 2014 Det er vel en forventning om å bli underholdt hele tiden. Hjelper litt å være ute, men så blir det kjedelig fordi h*n ikke får spise planter. Eller være i sola hele tiden. Anonymous poster hash: 76600...513
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #4 Skrevet 9. juni 2014 Foreslår å si med rolig stemme og ekte innlevelse :"jeg ser at du er urolig, og at du opplever at du blir behandlet urettferdig. Det skjønner jeg godt at du blir urolig av. Vil du være litt i fred og bli rolig? " Se hva som skjer. Unger er kloke. Anonymous poster hash: df921...9c0 1
absinthia Skrevet 9. juni 2014 #5 Skrevet 9. juni 2014 Hvordan ser dagene deres ut, mht til tidsskjema og aktiviteter?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #6 Skrevet 9. juni 2014 H*n virker veldig stressa og urolig, "mark i rumpa". Dagen er vel slik at vi står opp, gir grøt, h*n får leke på gulvet med lekene sine, jeg spiser, tar dupp på to timer, står opp, får mat, leker mer, eventuelt leker vi utendørs (triller tur/husker/krabber) og så fortsetter vi inne, nytt måltid, lek eller kose, og måltid, så natta. Men dagene varierer veldig. Noen dager er vi kun inne, andre dager er vi mye ute, andre dager der igjen er vi i byen og handler. Så det går ikke å skrive en ordentlig liste over hva vi gjør. Anonymous poster hash: 76600...513
Teriyaki Skrevet 9. juni 2014 #7 Skrevet 9. juni 2014 Hva med sosialisering med andre barn? Hat du tilgang til åpen barnehage?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #8 Skrevet 9. juni 2014 Aner ikke, men håper du får noen gode råd. For akkurat slik er min sønn på 1,5 år også. Han skriker/suttrer HELE dagen! Fridager og helger er ett mareritt pga hylinga hans. Kan ikke ta han med på kollektivtransport, cafe o.l for det er bare hyling. Han sitter ikke stille, og selv om han klattrer rundt på meg, sitter han ikke stille mer enn 10 sek, når jeg tar han på fanget. Setter jeg meg på gulvet og forsøker å leke med han, bare kaster han lekene veggemellom og vræler! Uteleker er morsomt i toppen 3 min, så klenger han på meg å griner igjen... Han er utrdedet for det meste, men alt er som det skal.... Det eneste som funker er at jeg ikke er tilstede. Det er visstnok nesten ikke hyling i bhg, eller de dagene jeg har kveldsvakt... noen unger er bare skrikerunger rett og slett, så får vi bare håpe at det roer seg når språket kommer. Lykke til, du er i hvertfall ikke alene! Anonymous poster hash: 62736...ddf
happiest Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 Det eneste som plager meg når unger/babyer hyler, er når foreldrene i et sett sier "hysjj-hyyyyysj-hysj-hsyyyyy" i et stressende tonefall. Det overgår nesten selve hylingen.... Ellers har jeg dessverre ingen tips å komme med.
Ava Mae Skrevet 9. juni 2014 #10 Skrevet 9. juni 2014 Det første jeg tenker på når jeg leser innlegget ditt er at barnet kanskje kan ha vondt uten noen muligheter til å si fra om det annet enn ved å gråte og rase. Spiser barnet bra? Er han/hun undervektig? Har dere sjekket ungen for matvareallergier? Jeg har store problemer med å tro at en ettåring griner og surver nesten 24 timer i døgnet bare av kjedsomhet. Jeg hadde selv melkeallergi som liten og det var visst et rent helvete det første året i følge moren min for ingen testet meg for det selv om vi var inn og ut av legekontoret. Melk er gjerne en stor del av kostholdet her i norge så det var jo det jeg fikk og sannsynligvis gikk jeg med konstante magesmerter. Når de endelig fant det ut og melken ble plukket bort fra kostholdet var jeg blid som en sol og plutselig verdens enkleste unge. Så mitt forslag er å teste ungen og ikke slå dere til ro før ungen er grundig undersøkt. 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #11 Skrevet 9. juni 2014 Hva med sosialisering med andre barn? Hat du tilgang til åpen barnehage? Nei, har ikke tilgang på noen åpen barnehage dessverre, bor midt på landet. Skal begynne i bhg ved 14 mnd alder da. Håper det bedrer seg!Aner ikke, men håper du får noen gode råd. For akkurat slik er min sønn på 1,5 år også.Han skriker/suttrer HELE dagen! Fridager og helger er ett mareritt pga hylinga hans.Kan ikke ta han med på kollektivtransport, cafe o.l for det er bare hyling. Han sitter ikke stille, og selv om han klattrer rundt på meg, sitter han ikke stille mer enn 10 sek, når jeg tar han på fanget.Setter jeg meg på gulvet og forsøker å leke med han, bare kaster han lekene veggemellom og vræler! Uteleker er morsomt i toppen 3 min, så klenger han på meg å griner igjen... Han er utrdedet for det meste, men alt er som det skal....Det eneste som funker er at jeg ikke er tilstede. Det er visstnok nesten ikke hyling i bhg, eller de dagene jeg har kveldsvakt... noen unger er bare skrikerunger rett og slett, så får vi bare håpe at det roer seg når språket kommer. Lykke til, du er i hvertfall ikke alene! Anonymous poster hash: 62736...ddf Tuusen takk!! Det eneste som plager meg når unger/babyer hyler, er når foreldrene i et sett sier "hysjj-hyyyyysj-hysj-hsyyyyy" i et stressende tonefall. Det overgår nesten selve hylingen.... Ellers har jeg dessverre ingen tips å komme med. Sier aldri hysj, nei.. Da blir hylingen verre Det første jeg tenker på når jeg leser innlegget ditt er at barnet kanskje kan ha vondt uten noen muligheter til å si fra om det annet enn ved å gråte og rase. Spiser barnet bra? Er han/hun undervektig? Har dere sjekket ungen for matvareallergier? Jeg har store problemer med å tro at en ettåring griner og surver nesten 24 timer i døgnet bare av kjedsomhet. Jeg hadde selv melkeallergi som liten og det var visst et rent helvete det første året i følge moren min for ingen testet meg for det selv om vi var inn og ut av legekontoret. Melk er gjerne en stor del av kostholdet her i norge så det var jo det jeg fikk og sannsynligvis gikk jeg med konstante magesmerter. Når de endelig fant det ut og melken ble plukket bort fra kostholdet var jeg blid som en sol og plutselig verdens enkleste unge. Så mitt forslag er å teste ungen og ikke slå dere til ro før ungen er grundig undersøkt. Nei, har ikke sjekket noen allergier. Er det blodprøve? Legen vil ikke ta blodprøve enda, siden h*n er så liten. Jeg har masse allergier selv. Så det kan jo hende, fikk dog ikke allergi før jeg var 6 år. Vi gir mme, men ikke noe melk ellers. H*n våkner endel etter leggetid og gråter også... Anonymous poster hash: 76600...513 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #12 Skrevet 9. juni 2014 Hvor lenge sover barnet på dagen? Det høres lite ut med bare én gang! Jeg har selv en på straks ett år og hun blir sutrete hvis hun ikke har opplevd noe spesielt eller blitt aktivisert ute på en dag eller to. De trenger utetid hver dag helst. Også bør de sove rundt 2-3 timer om dagen. Ellers kan det være tenner? Datteren min blir urolig og sutrete i perioder tenner plager. Anonymous poster hash: 50a3b...4f5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #13 Skrevet 9. juni 2014 Hvor lenge har han holdt på slik? Dersom alt av sykdom og andre plager er utelukket, er min første tanke at barnet ikke får nok søvn og derfor er sutrete. Du skriver at barnet våkner om natten og ikke får sove skikkelig igjen? Hvor mye sover han i løpet av døgnet? Sønnen min er i utgangspunktet verdens blideste gutt, men når han er trøtt, er alt galt. Da sutrer og hyler han bare og vil ikke spise, leke, få kos osv. I en alder av 9 mnd trenger han fortsatt tre dupper i løpet av dagen og minst 11 timer om natten. Anonymous poster hash: 64e4b...660
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #14 Skrevet 9. juni 2014 Nei, har ikke tilgang på noen åpen barnehage dessverre, bor midt på landet. Skal begynne i bhg ved 14 mnd alder da. Håper det bedrer seg! Tuusen takk!! Sier aldri hysj, nei.. Da blir hylingen verre Nei, har ikke sjekket noen allergier. Er det blodprøve? Legen vil ikke ta blodprøve enda, siden h*n er så liten. Jeg har masse allergier selv. Så det kan jo hende, fikk dog ikke allergi før jeg var 6 år. Vi gir mme, men ikke noe melk ellers. H*n våkner endel etter leggetid og gråter også...Anonymous poster hash: 76600...513 Må bare kommentere dette i tillegg. For meg høres det ut som om barnet er overtrøtt, så jeg ville jobbet med å få h*n til å sove mer både natt og dag. Evt. kan det jo også være tenner som noen sier? Anonymous poster hash: 64e4b...660 1
Ava Mae Skrevet 9. juni 2014 #15 Skrevet 9. juni 2014 (endret) Litt usikker på hvordan de tester på de små men jeg vil tro de må ta blodprøve. Hva er grunnen til at legen ikke vil ta blodprøve på barnet? Jeg skjønner jo at det ikke vil være en god opplevelse for barnet slik sett, men det er jo heller ikke vaksinene de får. Og så lenge det faktisk kan være en reell sjanse for at de kan finne noe så synes jeg nesten det burde veie tyngst. De minste får gjerne smertedempende på stikkstedet først slik at de knapt kjenner noe under selve prøvetagningen. Vår 3 åring fikk polypper da han var drøye 1,5 som gjorde at han sov dårlig, spiste elendig og sluttet å puste i ganske lange perioder da han sov. Vi var frem og tilbake hos fastlegen vår som holdt hardt på at man ikke opererte barn for falske mandler før etter at de var fylte 3. Vi var drittfortvilet og stod ofte ved sengen hans klar for å riste liv i han hvis disse pustepausene varte for lenge, men hva skulle vi gjøre når fagpersonen selv sa at dette enten kom til å gå over av seg selv eller at gutten kom til å bli operert etter fylte 3. "Heldigvis" (med store hermetegn!!) fikk guttungen barneleddgikt rett før han ble 2 år og måtte inn til leddpunksjon i begge knærne. Under oppvåkningen var han så tett at sykepleierene måtte ha pusteslange på han for at gutten i det hele tatt skulle få puste. Takket være de som igjen sendte en henvisning til en barnelege fikk guttungen operert bort en stor polypp som dekket store deler av svelget hans og gutten spiser og sover endelig som normalt. Etter det har vi sluttet å bruke fastlegen til sønnen vår, absolutt alt går gjennom barnelegen han har på barnepoliklinikken selv om det ikke nødvendigvis har noe med revmatismen hans å gjøre. Barnelegen er det eneste stedet vi føler vi blir hørt for vi har hatt samme problematikk med helsesøster. Så jeg ville bedt om en skikkelig utredning hos en barnelege som ikke klapper dere på hodet og sier at dette sikkert vil gå over med tiden. Hvertfall ikke før alt er sjekket. Endret 9. juni 2014 av Ava Mae
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #16 Skrevet 9. juni 2014 Takk for svar spiser normalt, er normalvektig, dog veldig stor for alderen. Kan det være voksesmerter som plager også? Vi har forsøkt veldig mange ganger å legge barnet mer enn én gang, uten hell. Og duppen varer i to timer, ofte fra 11-12 til 13-14. Søvnen er vel slik: sovner kl 18 ca, våkner enten 20-21-21-23 eller 24 og skal enten ha smokk eller gråte. Noen ganger våken i noen sekunder, noen ganger våken i 3 timer. Sovner igjen, våkner 05-06 og vil stå opp. Er våken til kl 11-12 som regel, noen få ganger sovner h*n igjen. Burde vel egentlig sovet en dupp ca 09-10, men i prøver å legge, og h*n er trøtt, men begynner å hyle og vil ut og leke. Veldig store søvnproblemer, ja, har vært sånn siden fødselen. Ja - det er tenner på gang, men det har vært sånn når det ikke er tenner på gang også (verst siden 2-3 mnd alder, og fikk ikke tenner før 8 mnd)Anonymous poster hash: 76600...513
Ava Mae Skrevet 9. juni 2014 #17 Skrevet 9. juni 2014 Stort sett så er jo barn gjerne undervektige ved matvareallergier, men for alt jeg vet kan det gå begge veier. Jeg ville nok uansett tatt det opp med lege/helsesøster/barnelege. Jeg synes ikke natta deres ser så ille ut med tanke på at barnet bare er ett år, sett bort fra de gangene h*n våkner og er våken i 3 timer. De tre timene vil nok utgjøre ganske mye for formen til barnet dagen derpå. Hva mener du med store søvnprøblemer? Er h*n vanskelig og få i søvn eller sover barnet veldig urolig disse timene h*n sover? Gutten vår hadde ganske likt søvnmønster på natten som barnet deres bortsett fra at han startet dagen rundt 07.00 og han har heller aldri sovet mye på dagen. Mens de rundt meg hadde babyer som sov søtt i vogna si lå min konstant og fulgte med og observerte og rundt ett års alder hadde han to små dupper på dagtid.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #18 Skrevet 9. juni 2014 Det er ganske nylig at h*n begynte å sove mer om natten. Har slitt mye med søvn. Og ja, tenker på at søvnen er urolig, det er mye småvåking, har vel i kved våknet 2-3 ganger siden kl 18. Det er klart at det kan påvirke formen dagen derpå, men vet ikke helt hva vi kan gjøre med det, har faste leggerutiner og forsøker å balansere underholdningen så det blir akkurat passe. Skulle vært en oppskrift på hvordan man får et harmonisk barn Vi har vært innom mange forskjellige tanker: om det bare er personligheten, om det er smerter noe sted, intoleranse, manipulering, kjedsomhet, mangel på evnen til å kommunisere (snakke), søvnmangel.. Tror dere det hjelper å ringe inn til helsestasjonen og få en time til samtale? Har tidligere nevnt dårlig søvn, men ikke fått noen gode tips...Anonymous poster hash: 76600...513
Ava Mae Skrevet 9. juni 2014 #19 Skrevet 9. juni 2014 Skulle vært en oppskrift på hvordan man får et harmonisk barn Anonymous poster hash: 76600...513 Ja, definitivt Ta kontakt med helsestasjonen du og legg frem problemet. Kanskje helsesøster kan peke dere videre om hun personlig ikke har noen gode råd. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #20 Skrevet 9. juni 2014 Hvor lenge har han holdt på slik? Dersom alt av sykdom og andre plager er utelukket, er min første tanke at barnet ikke får nok søvn og derfor er sutrete. Du skriver at barnet våkner om natten og ikke får sove skikkelig igjen? Hvor mye sover han i løpet av døgnet? Sønnen min er i utgangspunktet verdens blideste gutt, men når han er trøtt, er alt galt. Da sutrer og hyler han bare og vil ikke spise, leke, få kos osv. I en alder av 9 mnd trenger han fortsatt tre dupper i løpet av dagen og minst 11 timer om natten. Anonymous poster hash: 64e4b...660 Ikke for å okkupere tråden til TS, men hvordan i all verden får man barn som nekter å sove - til og faktisk sove mer? Kjenner meg veldig igjen i ts, mitt barn er 15 mnd og er veldig ofte grinete og sutrer unormalt mye i løpet av dagen. Han sover som regel bare en dupp for dagen og den kan være så kort som 15 min noen dager. Våkner i perioder mye på natten også, nå for tiden er han våken 3-5 i strekk på natten men sover fortsatt ikke mer på dagen. Har aldri sovet mye på dagtid egentlig, men før var det i det minste strekt over to dupper på kanskje 30 min hver. Er ute hver eneste dag og går i barnehage. Er så lei og motløs da jeg føler at jeg prøver alt hele tiden og står på uten at noe hjelper i det hele tatt. Ungen blir sutrete og griner for ingenting, blir hysterisk hvis man sier nei og blir ekstremt fort lei av alt. Far klager og er lei av hvor tøft det er med et barn som sutrer hele tiden, men uansett hvor hardt jeg står på er det ingenting som hjelper. Føler meg som verdens verste mor, får bare høre fra alle andre for et fantastisk smørblid og glad barn vi har. Har prøvd å få hjelp hos leger og helsestasjon siden ungen har hatt mye vondt i magen og treg avføring siden nyfødtstadiet, men virker helt fin og frisk på alle prøver og ligger høyt oppe på vektkurven. Virker jo naturlig at de blir slitne og sure hvis de går rundt og er slitne og overtrøtt, men hvordan skal man da få de til å sove når det hittil ikke har fungert?? Anonymous poster hash: 41b85...d45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå