Gjest Lea Skrevet 18. juni 2004 #1 Skrevet 18. juni 2004 Jeg forundrer meg stadig over at jeg blir litt hyper på jobb. Særlig fredag etter lunsj blir det masse surr, men også ellers i uka når det blir litt stress. Dette fører til at hjernen jobber på høygir og det oppstår slurvefeil. Hvordan skal jeg klare å roe meg ned til et akseptabelt nivå, slik at jeg får jobbet mer effektivt (trenger kanskje ikke å være så effektiv fredag ettermiddag da :-? )? Har normalt ikke konsentreasjonsvansker, men det kan være litt vanskelig å gå direkte fra spurting opp og ned og frem og tilbake til å sitte fordypet i et enormt regneark.
~umulia~ Skrevet 18. juni 2004 #2 Skrevet 18. juni 2004 Det jeg gjør, når alt blir alt for hektisk på jobb, jeg begynner å bli sliten og gjør mange slurvefeil, er rett og slett og ta en 10 minutter. Setter meg ned med beina på bordet, tar meg en kaffekopp og leser litt i et ukeblad. Dette fungerer kjempe bra for meg. Det blir lettere og konsentrere seg etterpå, og fordi jeg har roet meg, blir jeg mer effektiv. Bør prøves, man henter fort inn de ti minuttene etterpå.
Gjest Lea Skrevet 18. juni 2004 #3 Skrevet 18. juni 2004 Men det er så vanskelig å sette seg ned slik i 10 minutter når det koker rundt en. :-? Jeg har rett og slett problemer med å slappe av når det er sånn. Enkelte ganger lurer jeg meg til å ta andre oppgaver enn jeg allerede har. Gjør alt for å komme meg ut en tur eller gå inn på andre avdelinger. Det hjelper delvis. Lurer på om det kanskje hadde vært smart å ta med et eller annet å tygge på til slike anledninger? Et eller annet søtt kanskje? Eller blir jeg bare mer hyper da kanskje?
glaciera Skrevet 18. juni 2004 #4 Skrevet 18. juni 2004 Kan du lukke døren til kontoret ditt og sette opp et "ikke forstyrr"-skilt når du må fullføre konsentrasjonsarbeid? Ta små pauser - sett deg inne på do om du ikke klarer å slappe av i andres påsyn! Gå i trapper - gir sirkulasjon og ser aktivt ut. Når jeg har det hektisk pleier jeg å prioritere oppgavene strengt ifht hva som haster mest, og holde meg strengt til prioriteringen og fokusere på hver oppgave etter tur. Det er en treningssak. Jeg kan ikke gi deg noe tips for å slappe av, det er nok noe du må tvinge deg selv til inntil det går av seg selv.
Gjest Lea Skrevet 18. juni 2004 #5 Skrevet 18. juni 2004 Gode råd.. men: 1. Jeg sitter i et kontorfelleskap der vi jobber tett og har minimalt med skjerming. Vanskelig å lukke dører. 2. Jeg løper masse i trapper og det er etter sånne trappe-spurter jeg er hyper og stressa. 3. Vi har et felles toalett (damer og menn) der det neppe er fred å få i lengre perioder. Jeg må nok tvinge meg selv, ja. Men det er sannelig ikke lett der og da. 100 ting som skal gjøres og telefoner som ringer. Må jo bare si i fra at dette ikke er noe somplager meg veldig. Merker bare at sånt stress tar fra meg veldig mye overskudd, slik at jeg er rimelig kokt når jeg kommer hjem. Men takk for gode råd.
Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2004 #6 Skrevet 18. juni 2004 Jeg skulle også si "lukk døren", men ser det ikke går. Selb pleier jeg i tillegg å skru av mail og sette opp liste med gjøremålene som jeg så stryker etterhvert. Leste forøvrig et intervju med de som driver Sigogstæin-byrået. De har også åpen løsning, og var klar over hvilke ulemper det innebar mht forstyrrelser. De hadde delt ut sånne hårbøyler med sånne "horn"/metallfjæring og glitterkuler på toppen, og når man hadde på disse visste folk at de ikke kunne komme bort og prate. Du kan jo foreslå dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå