AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #1 Skrevet 9. juni 2014 Jeg poster som anonym nå da jeg ikke vil at hele forumet skal ha innsikt i mine økonomiske forhold. Jeg er student og er veldig bekymret for studielånet jeg opparbeider meg. Jeg studerer master i utlandet, og skolepengene er dyre. Samlet kommer skolepengene for hele graden min til å komme på rundt 98 0000 kr når jeg er ferdig neste år, og i tillegg til det har jeg lån ved siden av fra Lånekassen også (nøyaktig hvor mye gjeld jeg har/får fra det er jeg usikker på, og Lånekassens sider er nede akkurat nå). Uansett er det altså veldig mye penger, og jeg er fryktelig bekymret for hvordan jeg skal få dette til når jeg er ferdig med utdannelsen. Jeg har vært forsiktig med pengene mine gjennom hele graden, og har nå 105 000 kr på konto. Håper på å spare opp mer på konto over det neste året før jeg blir ferdig med mastergraden min. Jeg vet at Lånekassen omgjør noe av lånet til stipend ved fullført utdannelse og det er flott, men jeg er veldig nervøs for å skulle begynne å betale tilbake lånet umiddelbart etter at jeg er ferdig med graden min. Ideelt sett vil jeg gjerne ta litt mer utdannelse, men jeg er redd for å jobbe opp enda mer gjeld og føler derfor at dette ikke er et alternativ for meg. Siden jeg antagelig ikke vil kunne studere mer, vil jeg gjerne finne en jobb i et annet land (snakker fem språk og er vant til å bo i utlandet), men føler at jeg vil bli tvunget til å flytte tilbake til Norge etter studiene fordi jeg ikke vil tjene nok til å kunne nedbetale lånet mitt med lønninger fra andre land. Jeg kommer ikke fra en rik familie og har ikke et 'safety net' i dem, selv om jeg vet at foreldrene mine vil hjelpe meg så mye de kan om det blir helt krise. Dere andre som har studielån - hvordan opplevde dere nedbetalingene etter fullført utdannelse? Har dere tips eller råd til hvordan jeg skal navigere dette? Kan jeg slappe litt mer av iom at jeg har litt kapital å gå på allerede? Vil det å studere mer eller jobbe i utlandet mens jeg betaler ned lånet være mulig? Setter pris på alle svar og synspunkt! Anonymous poster hash: baa6e...c84
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #2 Skrevet 9. juni 2014 Jeg er 23 forresten, om det er relevant. TS Anonymous poster hash: baa6e...c84
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #3 Skrevet 9. juni 2014 Kr 98 000 i studielån ved endt utdannelse?? Hvorfor bekymrer du deg?? Det er jo ikke noe som helst. Det er nok temmelig mye mindre enn hva folk flest har. Spar heller videre på pengene du har i banken og bruk dem som egenkapital til bolig. La studielånet gå sin gang. Dersom du vil ha forutsigbare utgifter på det, så kan du binde renten. Men du vil ha en temmelig kort nedbetalingstid så ville nok i disse dager bare la den flyte siden renta er så lav som den er og ser ut til å være slik noen år til. Dersom du vil ha raskere nedbetaling så flytter du nordover hvor du får avskrevet 10% hver 12 mnd du har jobbet i nord-troms eller Finnmark. Anonymous poster hash: 09509...3ad
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #4 Skrevet 9. juni 2014 Kr 98 000 i studielån ved endt utdannelse?? Hvorfor bekymrer du deg?? Det er jo ikke noe som helst. Det er nok temmelig mye mindre enn hva folk flest har. Spar heller videre på pengene du har i banken og bruk dem som egenkapital til bolig. La studielånet gå sin gang. Dersom du vil ha forutsigbare utgifter på det, så kan du binde renten. Men du vil ha en temmelig kort nedbetalingstid så ville nok i disse dager bare la den flyte siden renta er så lav som den er og ser ut til å være slik noen år til. Dersom du vil ha raskere nedbetaling så flytter du nordover hvor du får avskrevet 10% hver 12 mnd du har jobbet i nord-troms eller Finnmark. Anonymous poster hash: 09509...3ad L Anonymous poster hash: 126bd...826
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #5 Skrevet 9. juni 2014 L Anonymous poster hash: 126bd...826 ops. Lurt å lese hele innlegget neste gang. Ts skrev at skolepenger kommer på rundt 98.000 kr når hun er ferdig. Men hun har lån fra lånekassen i tillegg. Anonymous poster hash: 126bd...826
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #6 Skrevet 9. juni 2014 Kr 98 000 i studielån ved endt utdannelse?? Hvorfor bekymrer du deg?? Det er jo ikke noe som helst. Det er nok temmelig mye mindre enn hva folk flest har. Spar heller videre på pengene du har i banken og bruk dem som egenkapital til bolig. La studielånet gå sin gang. Dersom du vil ha forutsigbare utgifter på det, så kan du binde renten. Men du vil ha en temmelig kort nedbetalingstid så ville nok i disse dager bare la den flyte siden renta er så lav som den er og ser ut til å være slik noen år til. Dersom du vil ha raskere nedbetaling så flytter du nordover hvor du får avskrevet 10% hver 12 mnd du har jobbet i nord-troms eller Finnmark. Anonymous poster hash: 09509...3ad Til dere begge: hun skrev faktisk 980 000 kr. Anonymous poster hash: 81233...a9a 13
Poeten Skrevet 9. juni 2014 #7 Skrevet 9. juni 2014 Kr 98 000 i studielån ved endt utdannelse?? Hvorfor bekymrer du deg?? Det er jo ikke noe som helst.Det er nok temmelig mye mindre enn hva folk flest har. Spar heller videre på pengene du har i banken og bruk dem som egenkapital til bolig. La studielånet gå sin gang. Dersom du vil ha forutsigbare utgifter på det, så kan du binde renten. Men du vil ha en temmelig kort nedbetalingstid så ville nok i disse dager bare la den flyte siden renta er så lav som den er og ser ut til å være slik noen år til.Dersom du vil ha raskere nedbetaling så flytter du nordover hvor du får avskrevet 10% hver 12 mnd du har jobbet i nord-troms eller Finnmark. Anonymous poster hash: 09509...3ad Hvis du leser en gang til, så ser du at de 98000 er i tillegg til lånet fra lånekassen. Jeg har ikke studert i uylandet - men tipper det er ganske vanlig å måtte betale skolepenger. ts: når du er ferdig å studere får du tilsendt nedbetalingsplan. Du kan logge deg inn på lånekassen.no for å djekke hvor mye du har per idag. Jeg hadde 250 000 når jeg var ferdig, og betaler ca 1300 i mnd med dagend rente.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #8 Skrevet 9. juni 2014 Til dere begge: hun skrev faktisk 980 000 kr. Anonymous poster hash: 81233...a9a Ah, ser det nå.. Siden det sto 98 0000 så det mer ut som 98.000. Anonymous poster hash: 126bd...826
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 Men jeg må ærlig innrømme at 980 000 kroner i skolepenger hørtes sykt mye ut. Anonymous poster hash: 126bd...826
Gjest Naria Skrevet 9. juni 2014 #10 Skrevet 9. juni 2014 Mener du seriøst at du har nesten en million i gjeld, kun fra skolepenger? Da forstår jeg VELDIG godt at du stresser for det er virkelig sinnssykt! 4
Poeten Skrevet 9. juni 2014 #11 Skrevet 9. juni 2014 Går det an å måtte betale så mye i skolepenger? Hvilken utdanning er dette? Kan jo ikke være så veeeeeldig mange år, siden ts bare er 23? Skrivefeil? Har hun ment 98 000?
Rskre Skrevet 9. juni 2014 #12 Skrevet 9. juni 2014 Går det an å måtte betale så mye i skolepenger? Hvilken utdanning er dette? Kan jo ikke være så veeeeeldig mange år, siden ts bare er 23? Skrivefeil? Har hun ment 98 000? Med omsyn til brukarnamnet, er du skald?
SiMa Skrevet 9. juni 2014 #13 Skrevet 9. juni 2014 Ble det en null for mye? 98 000 eller 980 000? Studielånet trenger du ikke begynne nedbetalingen av med en gang du er ferdig. Du har tydeligvis klart å leve på relativt lite penger mens du har studert, eller har du jobbet mye ved siden av? Levekostnadene henger gjerne sammen med lønnsnivået, så det er ikke sikkert det blir så ille som du forestiller deg. Det er også mulig å få redusert renter/rentefritak og avdrag hvis du har lav inntekt, undersøk om det er mulig for deg.
lulle Skrevet 9. juni 2014 #14 Skrevet 9. juni 2014 (endret) ops. Lurt å lese hele innlegget neste gang. Ts skrev at skolepenger kommer på rundt 98.000 kr når hun er ferdig. Men hun har lån fra lånekassen i tillegg. Anonymous poster hash: 126bd...826 980 000. Denne masterstudentern skrev mellomrom på feil plass , 98 0000. Kanskje grunn til bekymring for økonomien ;-) Endret 9. juni 2014 av lulle 2
Hjertefisk Skrevet 9. juni 2014 #15 Skrevet 9. juni 2014 Hvis man tar hele mastergraden i utlandet så skjønner jeg godt at det kan nærme seg 1 million i gjeld... Jeg håper for din del at erfaringen fra utlandet er relativ til utdannelsen du tar og jobbmarkedet du skal inn i. Det er mange som tar utdannelsen sin i utlandet bare fordi de skal leve livet og reise, og som sitter igjen med en unødvendig høy gjeld . Jeg kjenner til folk som har returnert til Norge med 650.000 - 900.000 i gjeld, og som har slitt kraftig da de skulle begynne å betale ned på det. Å begynne rolig med deltidsjobb/ok stilling og så bygge seg oppover var utelukket. To av dem hadde kjæreste i utlandet og tenkte på å returnere, men måtte bare droppe det da de innså at det var umulig å nedbetale det norske studielånet på ei utenlandsk lønn. Du trenger heldigvis ikke begynne å betale ned på lånet før etter 1 år tror jeg det er, og du har også mulighet til å utsette. Mitt råd er å jobbe som f ved siden av studiene mens du enda har mulighet. Bygg deg opp relevant arbeidserfaring slik at du kommer deg fortere inn i markedet.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #16 Skrevet 9. juni 2014 TS her. Ops, det gikk litt fort i svingene i det første innlegget - skolepengene mine kommer totalt på ca 530 000 kr. I tillegg kommer altså lån som jeg ikke er sikker på hvor mye er. Av dette skal såvidt jeg forstår 40% bli omgjort til lån. Ligger jeg dårlig an selv om jeg har litt penger spart opp? Anonymous poster hash: baa6e...c84
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #17 Skrevet 9. juni 2014 Jeg holder selv på med en BSc i Storbritannia for øyeblikket, og ved slutten av graden vil jeg ha rundt 350 000 i lån. Master blir det etterpå.. Jeg vet ikke hva som er gjennomsnittet, jeg er heldig og er home student, så betaler ikke like mye som andre internasjonale studenter, men bekymrer meg også. Men har blitt fortalt at lån betaler man ned over mange mange år. En venninne av min mor, ca 40+ har nettopp betalt ned sitt siste avdrag, da små mengder blir gitt over mange år. Jeg studerer psykologi, og har relatert jobberfaring, da jeg jobber hjemme i Norge hver ferie, så for en fremtidig karriere er det jo et pluss. Det er tingen jeg satser på i fremtiden, at mastergraden jeg kommer til å ta + jobberfaring sikrer meg en jobb som, over tid, betaler ned lånet. Anonymous poster hash: ab188...466
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2014 #18 Skrevet 9. juni 2014 Du har pengene fra lånekassen på en konto og du bekymrer deg?? 1
Genesis Skrevet 9. juni 2014 #19 Skrevet 9. juni 2014 Jeg poster som anonym nå da jeg ikke vil at hele forumet skal ha innsikt i mine økonomiske forhold. Jeg er student og er veldig bekymret for studielånet jeg opparbeider meg. Jeg studerer master i utlandet, og skolepengene er dyre. Samlet kommer skolepengene for hele graden min til å komme på rundt 98 0000 kr når jeg er ferdig neste år, og i tillegg til det har jeg lån ved siden av fra Lånekassen også (nøyaktig hvor mye gjeld jeg har/får fra det er jeg usikker på, og Lånekassens sider er nede akkurat nå). Uansett er det altså veldig mye penger, og jeg er fryktelig bekymret for hvordan jeg skal få dette til når jeg er ferdig med utdannelsen. Jeg har vært forsiktig med pengene mine gjennom hele graden, og har nå 105 000 kr på konto. Håper på å spare opp mer på konto over det neste året før jeg blir ferdig med mastergraden min. Jeg vet at Lånekassen omgjør noe av lånet til stipend ved fullført utdannelse og det er flott, men jeg er veldig nervøs for å skulle begynne å betale tilbake lånet umiddelbart etter at jeg er ferdig med graden min. Ideelt sett vil jeg gjerne ta litt mer utdannelse, men jeg er redd for å jobbe opp enda mer gjeld og føler derfor at dette ikke er et alternativ for meg. Siden jeg antagelig ikke vil kunne studere mer, vil jeg gjerne finne en jobb i et annet land (snakker fem språk og er vant til å bo i utlandet), men føler at jeg vil bli tvunget til å flytte tilbake til Norge etter studiene fordi jeg ikke vil tjene nok til å kunne nedbetale lånet mitt med lønninger fra andre land. Jeg kommer ikke fra en rik familie og har ikke et 'safety net' i dem, selv om jeg vet at foreldrene mine vil hjelpe meg så mye de kan om det blir helt krise. Dere andre som har studielån - hvordan opplevde dere nedbetalingene etter fullført utdannelse? Har dere tips eller råd til hvordan jeg skal navigere dette? Kan jeg slappe litt mer av iom at jeg har litt kapital å gå på allerede? Vil det å studere mer eller jobbe i utlandet mens jeg betaler ned lånet være mulig? Setter pris på alle svar og synspunkt! Anonymous poster hash: baa6e...c84 Hvor stresset du bør være kommer jo helt an på bransje og lønnsutsikter senere. Jeg håper for guds skyld utdannelsen din er innen et område hvor du kan gjøre karriere og tjene godt med penger, hvis ikke så sliter du, for å si det rett ut. Studielånet kan lønne seg eller ikke lønne seg, helt avhengig av hva du har gått, men hvis du har valgt en retning som typisk gir jobb i det offentlige så blir det trangt fremover. Dette burde du jo ha tenkt på før du ga deg i kast med utdannelsen. Hvis du ligger an til å kunne gjøre karriere i det private derimot, så burde det ikke være noe problem. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #20 Skrevet 9. juni 2014 Ble det en null for mye? 98 000 eller 980 000? Studielånet trenger du ikke begynne nedbetalingen av med en gang du er ferdig. Du har tydeligvis klart å leve på relativt lite penger mens du har studert, eller har du jobbet mye ved siden av? Levekostnadene henger gjerne sammen med lønnsnivået, så det er ikke sikkert det blir så ille som du forestiller deg. Det er også mulig å få redusert renter/rentefritak og avdrag hvis du har lav inntekt, undersøk om det er mulig for deg. Takk for svar. Det ble altså litt kluss i innlegget mitt - studielånet mitt er på ca 530 000 kr. Jeg har prøvd å leve ganske økonomisk og har jobbet så mye ved siden av studiene som jeg kan. Faren min har fortalt meg at da han skulle nedbetale studielånet, valgte han å vente ett år med å begynne nedbetalingen da han hadde mulighet til det og trodde det var et godt alternativ. Men visstnok ble det mer å betale når man venter ett år, så han råder meg til å begynne å nedbetale med en gang jeg er ferdig med utdanningen. Er det dette jeg bør gjøre, eller har reglene forandret seg siden min far skulle begynne å betale på lånet? Anonymous poster hash: baa6e...c84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå