Gå til innhold

Vegetar-"karbonader"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg smakte en gang noen vegetar "karbonader" De var mørk gule, flate som karbonader og stekt i panne. :-)

Vet ikke hva de inneholdt annet enn jeg kunne se hele maiskorn. Er det noen som vet hva det kan være evt har oppskrift på dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Kan de ha vært laget av gule linser?

Linser, mel, egg, salt, ev. hakket løk.

Skrevet

hmmm.... det er mulig men da må det ha vært både linser og mais..... Er helt sikker på at det var mais i de.... Jeg får vel kanskje bare prøve meg frem litt :wink:

Skrevet

JEg har oppskrift på sånne maiskaker :)

Har det ikke akkurat her, så legger den ut senere.

Skrevet

Her er oppskrift på 2 grønnsakskarbonader

Grønnsakskarbonader (4 porsjoner)

Ingredienser: 200 g, reven Gulrøtter 200 g, reven Løk 1, hakket Poteter 400 g, kokt og most Melk 2 ss Sammalt fin hvete 3 ss Salt og pepper Olivenolje til steking

Fremgangsmåte: Bland kålrot, gulrøtter, løk og poteter i en bolle. - Spe med melk og bland godt sammen. - Til sett mel og smak til med salt og pepper. - Rør til en god farse. - Form til karbonader. - Stek ved middels varme i en stekepanne i 3-4 minutter på hver side. Serveres med kokte poteter, salat og tyttebærsyltetøy

Tofu Burger

Ingredients:

1 lb tofu

1/2 cup whole wheat flour

3 Tbsp. nutritional yeast

2 Tbsp. vegetable bouillon powder

pepper to taste

2 Tbsp. soy sauce

1/4 cup (or more) sesame seeds

1 small scrubbed potato

1/4 tsp. (or more) garlic powder

onion powder to taste, or one small onion

Grind the tofu, potato and onion (if using) in a food processor. Don't let it get too fine. Mix in remaining ingredients, shape into burgers and bake at around 350 degrees on a very lightly oiled cookie sheet for 15-20 minutes, turning once. They can also be fried.

Skrevet

Kanskje de var laget av kikerter? De blir gule.

Skrevet
JEg har oppskrift på sånne maiskaker :)  

Har det ikke akkurat her, så legger den ut senere.

Jeg legger ut oppskriften om noen timer :)

Skrevet

Jeg legger ut oppskriften om noen timer :)

Takk og takk!

Skrevet

Her er noen oppskrifter som kanskje faller i smak. :)

Kikertkaker

225 g kikerter, lagt i bløt over natten

2 små røde chili, uten frø, finhakket

15 g koriander

1 ts korianderfrø

1 ts spisskummenfrø

50 g smør

1 liten finhakket løk

1 liten grønn paprika, finhakket

3 finhakkede hvitløksfedd

1 ts gurkemeie

3 ss yoghurt naturell

revet skall av ½ sitron

1 ss sitronsaft

salt/pepper

1 stort vispet egg

3 ss sammalt hvete, fin

Hell kikertene i en kjele, og dekk dem med vann. Kok opp og la småkoke ca 30 minutter. Rist koriander og spisskummenfrø i tørr panne noen minutter. Knus dem.

Fres løken og paprika i smøret, sammen med hvitløk og chili til de er myke og begynner å brunes. Rør inn krydrene og gurkemeie og la steke ½ minutt til. Mos kikertene i foodprocessor sammen med koriander. Rør inn løk, krydder, yoghurt og sitronskall og saft. Form til 12 kaker som dyppes i egg og så i mel.

Vegetarkaker

375 g squash

350 g søtpoteter

250 g pastinakk

200 g gulrøtter

1 grønn chili

1 vårløk

litt cayennepepper

salt/pepper

Riv squash, dryss på salt og la stå 30 minutter. Grovhakk poteter og pastinakk, kok opp og la koke til de er myke. Sil av vannet og mos. Riv gulrøttene, hakk chili og skjær vårløken i skiver. Tørk squashen. Bland sammen mosen med de andre grønnsakene og smak til med cayennepepper. Form til åtte kaker som stekes 4 minutter på hver side. Server med en gang.

Nøtteburgere med ost

1 finhakket løk

1 knust hvitløksfedd

30 g hvetemel

1,2 dl grønnsaksbuljong eller melk

250 g hakkede blandede nøtter (cashew, mandler, hasselnøtter og valnøtter)

60 g ferske loffsmuler

2 grovrevne gulrøtter

1 ss hakket persille

1 ss tørket timian

2 ss revet parmesan

1 ss sitronsaft

1 vispet egg

loffsmuler

salt/pepper

Fres løk og hvitløk mykt i olje. Sikt inn melet og fres et par minutter. Tilsett buljong eller melk og kok opp. Ta av varmen og rør inn nøtter, loffsmuler, gulrot, urter, parmesan, sitronsaft, salt og pepper. La avkjøles. Del blandingen i 12 emner som formes til burgere. Dypp hver av dem først i egg og så i loffsmuler. Legg på stekebrett og stek ved 180 grader i 20 minutter. Evt form til boller og frityrstek 3-4 minutter. La renne av på kjøkkenpapir.

Linseburgere

140 g grønne og brune linser

3,3 dl vann

1 egg

2 ss melk

20 ristede havregryn

30 g tørre brødsmuler

2 ss tahini

2 moste hvitløksfedd

½ ts salt

Skyll linsene og hell i en kjele med vannet. Kok opp og la småkoke under lokk i 30 minutter. La renne godt av seg.

Kjør linsene til mos i foodprocessor sammen med egg og melk. Hell i en bolle og tilsett havregryn, brødsmuler, tahini, hvitløk og salt. Form til 4 burgere. Stek linseburgerne i 5-7 minutter, snu en gang.

Skrevet

Maisbiffer (ca. 8 stk.)

1 boks (340 g) maiskorn

2 egg

2 dl hvetemel

1/2 l melk

timian, salt og pepper

olje/smør til stekning

Dressing:

1 1/2 dl lettrømme

1 fedd presset hvitløk

1-2 ts sennep

salt og pepper

evnt. persille

Tilbehør:

salat, stekte/kokte poteter/ris/makaroni/hamburgerbrød

Maispletter med chili (ca. 15 stk.)

4 maiskolber eller maisboks

4 egg

1 dl créme fraiche

1/2 dl polentagryn

1/2 dl maisenna

3 vårløk, finhakket

1 rød chili, finhakket

salt og pepper

Kok maiskolbene i 3 min. LEgg dem i kaldt vann. Skjær av maiskornene. Bland egg, créme fraiche, polentagryn, maisenna, vårløk, chili, salt og pepper. Legg deretter i maiskornene, og bland godt.

Varm litt olje i en stekepanne, og legg litt av røren i med en spiseskje. Stek kakene i 1. min. på hver side. Serveres varme.

Håper dette er det du leter etter :)

• 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...