Gå til innhold

80/10/10, raw vegan, osv. Noen som har prøvd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, overskriften sier vel det meste.

Jeg lurer på om noen har prøvd dette og kanskje kan dele noen erfaringer? Selv tenker jeg mer å gå på det som en slags "diett" for å prøve å få et bedre forhold til mat, da spesielt frukt og grønt. Skulle gjerne prøvd å gå på det fulltid, men vi vet jo alle hvor dyrt frukt er her i Norge...

Noen som vil dele sin erfaring og/eller tips og triks? :-) Tror dere denne kan fungere som en diett? Målet er å spise vanlig igjen etterpå, men med et større innslag av frukt og grønt!

Anonymous poster hash: 8d62a...9ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har sett litt på dette selv, og har prøvd det ut i noen få dager, men jeg klarer ikke. Jeg må ha litt salt, egg og kjøtt i hverdagen. :P

Anonymous poster hash: 8426b...20d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nøkkelen til underernæring er en vegansk diett.

Anonymous poster hash: ed7e6...9b4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært veganer i over ti år (er noenogtretti), og alle mine verdier er i øvre normalområde. Å prøve råveganisme for å få et bedre forhold til mat synes jeg dog høres noe spiseforstyrret ut. TS: Ikke tull det til med rare dietter, gå heller for å inkorporere mer frukt og grønt i kostholdet ditt. :)

Anonymous poster hash: 216be...fdc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle svarene her. En ekstrem diett - og dette er en relativt ekstrem diett - vil ikke bedre ditt forhold til mat, snarere tvert imot. Hvis du skal kutte ut noe, bør det være av medisinske grunner, eller av etiske grunner, eller fordi du ikke liker smaken. Ikke pga en kostholdsjippo. Frukt og grønt er sunt, men du behøver andre ting også, og du trenger ikke spise bare sunt, du blir sunn om det meste du spiser er sunt og kosten din er velbalansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også nevne at det er ganske stor sannsynlighet for at mennesket utviklet seg til mer intelligente vesener enn tilsvarende primater fordi vi begynte å varmebehandle maten. Det er mange grønnsaker som frigjør mer antioksidanter ved å varmes. Tomat er et godt eksempel på det. I tillegg er det nærmest umulig å fordøye mange korn og belgfrukter uten å koke dem, eller ha et omfattende bløteregime.

Raw food-aktivister trekker gjerne frem studier som viser at stekt mat kan føre til kreft - og det kan vi ikke utelukke, men man må ikke ihjelsteke maten sin. Og en kan unngå disse forbindelsene som skapes ved å bake eller koke matvarene. Dessverre er det også disse forbindelsene som gir den gode smaken.

Vegansk kosthold er heller ikke noe jeg tror på. Ernæringsmessig krever det at du har god kontroll på hva du spiser samt at du følger opp vitaminstatus. Spesielt B12 kan være utfordrende. Å få i seg nok riktig protein er nok også vanskelig. Det er jo selvfølgelig mulig - slik som AB#4 skriver, men sannsynligvis ikke sunnere enn et fornuftig kosthold med kjøtt.

Selvfølgelig går jo det også an å følge en slik diett av politiske overbevisninger. For det er mye slemt dyrehold i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for svar! Setter pris på at dere er kritiske, det er jeg selv også. Som sagt har jeg ikke tenkt å gå på dette fulltid, bare for en liten periode (3-4 uker kanskje) nå som jeg har ferie og se hvordan det går. Planen var å ta måltidserstattere (aka Noka, Nutrilett etc), men så kom jeg til å tenke på denne "dietten" igjen og tenkte det kunne være perfekt tidspunkt å prøve den på. Jeg går nok ikke ned så mye på fruktdiett som på en shakediett, men målet er også å rense kroppen og få mer energi. Føler også det er bedre enn en diett bestående av kun shaker? For kroppen sin del, altså.

Og jeg kan love dere at jeg er så langt fra spiseforstyrret som man kommer! Jeg vil bare ned i vekt (er rundt 20 kg overvektig), og jeg må gjøre slike drastiske tiltak en liten periode for å se resultater kjapt, hvis ikke gir jeg opp fort. Eier ikke tålmodighet. Jeg respekterer virkelig dere som klarer å legge om livsstilen helt og følge den i flere mnd før man får resultat, men jeg må altså ha resultater først og legge om livsstilen underveis. Så dette er ikke en livsstil jeg har tenkt å følge, det blir maks 1 mnd jeg prøver meg på dette er, så prøver jeg sakte å spise mer vanlig igjen :-) Må nok tenke litt mer på det. Er trossalt en dyr "diett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Setter pris på at dere er kritiske, det er jeg selv også. Som sagt har jeg ikke tenkt å gå på dette fulltid, bare for en liten periode (3-4 uker kanskje) nå som jeg har ferie og se hvordan det går. Planen var å ta måltidserstattere (aka Noka, Nutrilett etc), men så kom jeg til å tenke på denne "dietten" igjen og tenkte det kunne være perfekt tidspunkt å prøve den på. Jeg går nok ikke ned så mye på fruktdiett som på en shakediett, men målet er også å rense kroppen og få mer energi. Føler også det er bedre enn en diett bestående av kun shaker? For kroppen sin del, altså.

Og jeg kan love dere at jeg er så langt fra spiseforstyrret som man kommer! Jeg vil bare ned i vekt (er rundt 20 kg overvektig), og jeg må gjøre slike drastiske tiltak en liten periode for å se resultater kjapt, hvis ikke gir jeg opp fort. Eier ikke tålmodighet. Jeg respekterer virkelig dere som klarer å legge om livsstilen helt og følge den i flere mnd før man får resultat, men jeg må altså ha resultater først og legge om livsstilen underveis. Så dette er ikke en livsstil jeg har tenkt å følge, det blir maks 1 mnd jeg prøver meg på dette er, så prøver jeg sakte å spise mer vanlig igjen :-) Må nok tenke litt mer på det. Er trossalt en dyr "diett".

Om det er vektnedgang du vil ha så må du sikre proteininntaket. Da er kanskje, for kort tid, en mer etisk variant av PSMF mer riktig.

Det går an å velge dyreproteiner som ikke innebærer lidelse eller død for dyrene. Røros økologiske melk, og andre melkeprodukter. Samt egg fra gode økologiske gårder. At eggene er økologisk er bra, men ikke alltid en garanti for at dyreholdet er prima. Men som oftest er det det.

Eller du kan satse på proteiner som er vegetabilske, men da må du nok til med tilskudd. Hamp og erteprotein skal visst være bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har faktisk vurdert å prøve PSMF før, men jeg tror ikke jeg hadde klart meg lenge på den dietten da jeg ikke klarer å spise kjøtt i store mengder. Blir rett og slett kvalm, og klarer absolutt ikke å spise kun kjøtt for seg selv (vet man får ha salat til osv, men blir fortsatt for mye kjøtt på én gang). Var derfor jeg undersøkte 80/10/10-livsstilen nærmere, og syntes den virket interessant!

Fra før av velger jeg mest mulig økologiske dyreprodukter, men egentlig spiser jeg ikke så veldig mye av det. Vil se litt nærmere på hamp- og erteprotein da, tusen takk :-) Kanskje jeg rett og slett heller bør prøve å bli vegetarianer... Men det vil nok ikke hjelpe på vektnedgang på samme måte. Må nok gå litt i tenkeboksen igjen.

Men tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen til en svært sunn kropp er også det.

Har vært raw en periode på noen måneder, men har ikke så stor matlyst så var kjedelig med slike enorme mengder mat. Eneste grunnen til at jeg fortsatte var de enorme positive effektene det hadde på kroppen min.

Dog lite smart å bare gå rett på noe slikt, hadde vært både veganer og fruiterian før denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...