AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #1 Skrevet 8. juni 2014 Er førstegangsgravid i uke 28 og har i følge alle en veldig STOR mage. Er 168 høy og veide 63 kg før jeg ble gravid. Har gått opp ca 14 kg så langt i svangerskapet. Jeg får stadig kommentarer om hvor stor magen min er og med spørsmål om jeg er sikker på at det ikke er tvillinger. Merker at dette går veldig inn på meg. Jeg elsker å være gravid og koser meg med å ha mage, men det er ikke noe hyggelig å få bemerkninger hele tiden. Har gått fra å være stolt og vise frem magen til å ville skjule den så godt det er mulig. Begynner å bli lei av å si at "ja, det er bare 1 baby, så er bare jeg som er blitt stor"! Er det flere som har det sånn? Anonymous poster hash: d24ef...d5b
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2014 #2 Skrevet 8. juni 2014 For noen rasshollfolk som ikke tenker før de snakker. 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #3 Skrevet 8. juni 2014 Jeg elsker at magen er stor når damen er gravid Anonymous poster hash: a2413...f83
Samosa Skrevet 8. juni 2014 #5 Skrevet 8. juni 2014 Store gravidmager er jo noe av det fineste som finnes. Du burde være stolt og nyte det mens du kan :-) 6
Pingting Skrevet 8. juni 2014 #6 Skrevet 8. juni 2014 Folk er bare korttenkte, og sånt sier mer om dem enn om deg. Og du: kommentarer får man nesten uansett, så jeg tror ikke du skal ta det så personlig. Jeg vil tippe vi var omtrent samme størrelse før graviditeten. Jeg er i uke 29 nå, og til tross for at alle mulige mål (tall på gjennomsnittlig og anbefalt vektoppgang, symfyse-fundusmål, jordmors vurdering etc.) tilsier at jeg er helt gjennomsnittlig på vektoppgang og magestørrelse - så har jeg også fått flere kommentarer på at magen min visstnok er diiiger. Jeg synes i grunn det er litt ubehagelig - men har bestemt meg for at det bare er en av de tingene folk sier uten å tenke så mye over hvordan det høres ut. Det er jo et forsøk på å vise interesse for deg og magen din - og det er jo egentlig en hyggelig ting? 1
Novemberellie Skrevet 8. juni 2014 #7 Skrevet 8. juni 2014 Uff! Kan dere ikke ihvertfall PRØVE å slutte med det kroppshysteriet når dere er gravide? 7
Pingting Skrevet 8. juni 2014 #8 Skrevet 8. juni 2014 (endret) Uff! Kan dere ikke ihvertfall PRØVE å slutte med det kroppshysteriet når dere er gravide? Forsåvidt helt enig, men det er ikke så lett når kroppen din plutselig er allemannseie og tydeligvis fritt frem for andre å både ta på og kommentere den til stadighet. Selv er jeg ganske så avslappa på det her, men jeg skjønner i grunnen veldig godt at det kan bli et sårt punkt for noen. Det trenger ikke nødvendigvis ha noe med hysteri å gjøre når man reagerer på andres kommentarer. Én ting er å ikke like å gå opp i vekt når man er gravid (det blir fort hysterisk), en annen er det å stadig få beskjed om at du ser mye større ut enn du "burde" være. Jeg tror som sagt det oftest nok er godt ment, men det er jo i bunn og grunn en måte å si "du er unormalt stor" på. Jeg tar det ikke så tungt og tenker at det er lett å overtolke den typen kommentarer. Men når man blir konfrontert med størrelsen sin midt oppi en periode hvor hele kroppen gjennomgår noe voldsomt til forandringer - er det egentlig så rart at det kan føles ubehagelig? Endret 8. juni 2014 av Pingting 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 Folk kan være så fjerne! Det er lett for oss å si at du ikke skal bry deg osv. Men jeg skjønner at sånne kommentarer er slitsomme, du føler du må "forsvare" deg og at når man er gravid så er vekt og mål plutselig noe alle synes er ok å kommentere. Hvis jeg hadde vært overvektig og tykk så tror jeg de færreste hadde begynt med kommentarer som "oi, så stor mage du har!"... Jeg har det motsatt. Er andregangs og halvveis. Folk tror meg ikke når jeg sier det. Med første var jeg også veldig liten utenpå. Målet lå litt under gj.snittet, men alt innenfor normalen. Tydeligvis bærer jeg barna "inni" meg, og ikke utenpå. Jeg følte meg ikke gravid før jeg var 35 uker. Folk kommenterte selvsagt dette også. Om jeg var sikker på termin, du er jo såååå liten, du har jo ingen gravidmage jo.... Jeg har ikke vekt i huset engang så jeg er ikke opptatt av dette i det hele tatt. Vet at jeg startet på 53kg. Eneste gangene jeg veier meg, er på kontrollene. Kommentarene til meg førte til at jeg ble veldig urolig om alt var ok. Klarte til slutt å stole på lege og jordmor som sa alt var perfekt og senket skuldrene. Har dessverre ingen gode råd til deg, bortsett fra å prøve og kose deg med magen og være glad for at lege/jordmor sier at alt ser flott ut Masse lykke til! Anonymous poster hash: bd1e5...0a5 1
Solsikke Skrevet 9. juni 2014 #10 Skrevet 9. juni 2014 (endret) Hei, jeg opplever akkurat det samme som deg for tiden, ts. Jeg er også i uke 28, og får mange kommentarer på hvor stor magen min er. På alle målingene hos jordmor har sf-målene ligget langt over det grønne området. For min del handler det ikke så mye om hvordan jeg ser ut, men jeg kjenner jeg er bekymret for hvorvidt baby er veldig stor. Det å skulle føde en veldig stor unge skermmer meg litt, også er jeg bekymret for om det er noe jeg gjør feil, som gjør at baby kan være større enn normalt. Da tenker jeg spesielt på kosthold med mer. Men jeg er helt enig med deg: det sårer å høre at det ser ut som om termin er rett rundt hjørnet når det enda er tre mnder til... Jeg har dessverre ingen råd til deg, ts, men vi er ihvertfall flere i samme båt. Men uansett: jeg tror vi bare må prøve å heve oss over kommentarene, de som sier disse tingene vet sikkert ikke bedre. Å ha gravidmage er flott, vi er flotte! Nyt dagene med spark fra den lille, og dagene som går hvor båndene våre til baby bare blir sterkere og sterkere. Masse lykke til med resten av graviditeten. Endret 9. juni 2014 av Solsikke
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #11 Skrevet 9. juni 2014 Jeg hadde kjempemage da jeg var gravid og jeg var litt stolt av det, jeg! En venninne av meg var gravid samtidig og hun kunne man nesten ikke se det på og jeg var veldig fornøyd med at jeg så veldig gravid ut når jeg ført var det. Og nei, jeg fikk ikke strekkmerker og hengemage etterpå. Man vet jo selv at man er stor så jeg skjønner ikke at det skal være noe å reagere på. Anonymous poster hash: 47373...af4 1
bib_84 Skrevet 9. juni 2014 #12 Skrevet 9. juni 2014 Jeg tror at de fleste som kommer med kommentarer ikke mener det som noe negativt. Det er jo ikke til å komme unna at den gravide kroppen er facinerende, så jeg har bare bestemt meg for å ta alle kommentarer i beste mening Har fått høre både at jeg er veldig stor og den typiske "det er bare én?" og at jeg er veldig liten. Jeg kan jo selv se gravidmagen til noen som er like langt på vei som meg og tenke "oi! den var liten." eller "den var veldig annerledes enn min", men jeg mener det ikke som noe negativt (og jeg sier det heller aldri høyt) Bare vær trygg på at du er akkurat som du skal være og vær stolt av magen og kroppen din
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #13 Skrevet 9. juni 2014 Jeg fikk også spørsmål om det var to inni der men tok det bare som ett kompliment! Fikk høre min var veldig stor hele veien men de la også på hvor flott jeg så ut. Stor babymage er det fineste som finnes. Ikke skjul den! :-) mest sannsynlig mener de det bare positivt men skjønner det kan være sårt for deg. Vær stolt!! Du lager ett lite menneske. Anonymous poster hash: 08f8e...9d1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #14 Skrevet 9. juni 2014 Jeg fikk sånne kommentarer fra uke 25 ca. "Sikker på at du bare har en inni der?" "Oi så stor du er" "du vokser å trivs ser jeg haha" nå er jeg uke 36 og føler meg DIGER! Er nok ikke så svær, men når du hører hver dag hvor stor du er så føler du deg svær.. Alle sf målingene mine er midt på stripen. Den beste kommentaren jeg har fått er. " å så fint babyen vokser". Tror vi bare må stenge ørene, selv om det ikke er så lett.Anonymous poster hash: 2a3d6...ab0
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #15 Skrevet 9. juni 2014 Jeg pleier bare å tulle bort slike kommentarer. Jeg vet at alle mål er gjennomsnittlige og at babyen har det bra, så da gidder jeg ikke å ta meg nær av slike kommentarer. Svarer bare at ja, slik går det når man lever på junk pg sjokolade. Eller, jepp pass på og tren, ellers ender du opp som meg evt oi, hvor kom den magen fra? Anonymous poster hash: 8e1ae...987
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #16 Skrevet 9. juni 2014 Jeg pleier bare å tulle bort slike kommentarer. Jeg vet at alle mål er gjennomsnittlige og at babyen har det bra, så da gidder jeg ikke å ta meg nær av slike kommentarer. Svarer bare at ja, slik går det når man lever på junk pg sjokolade. Eller, jepp pass på og tren, ellers ender du opp som meg evt oi, hvor kom den magen fra? Anonymous poster hash: 8e1ae...987 Hvorfor skal man svare det? Magen kommer jo ikke av sjokolade og lite trening? Ikke hos meg hvertfallAnonymous poster hash: 2a3d6...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #17 Skrevet 9. juni 2014 Hvorfor skal man svare det? Magen kommer jo ikke av sjokolade og lite trening? Ikke hos meg hvertfallAnonymous poster hash: 2a3d6...ab0 Hvis du leser den første setningen min så ser du at jeg skriver "å tulle bort" slike kommentarer. Hvorfor? Nei, hva skal man svare da? Synes svaret mitt er like seriøst som kommentaren om at magen er stor. Funker kanskje for meg fordi folk vet at jeg ikke spiser junk og sjokolade...Anonymous poster hash: 8e1ae...987
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #18 Skrevet 9. juni 2014 Er førstegangsgravid i uke 28 og har i følge alle en veldig STOR mage. Er 168 høy og veide 63 kg før jeg ble gravid. Har gått opp ca 14 kg så langt i svangerskapet. Jeg får stadig kommentarer om hvor stor magen min er og med spørsmål om jeg er sikker på at det ikke er tvillinger. Merker at dette går veldig inn på meg. Jeg elsker å være gravid og koser meg med å ha mage, men det er ikke noe hyggelig å få bemerkninger hele tiden. Har gått fra å være stolt og vise frem magen til å ville skjule den så godt det er mulig. Begynner å bli lei av å si at "ja, det er bare 1 baby, så er bare jeg som er blitt stor"!Folk v Folk vet ikke helt hva man skal si, også sier man noe man tenker høres hyggelig ut. Å være gravid innebærer jo å ha stor mage, så da tuller folk med det, uten å tenke på at ikke alle er komfortable med det. Jeg fikk hele tiden kommentarer om hvor liten jeg var, og det frika meg ut, for jeg var redd babyen ikke skulle få nok næring. Men de mener det ikke stygt, de tenker ikke på at man faktisk kommenterer kroppen din, og at ikke alle er komfortable med det. Anonymous poster hash: 3c990...bc6 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. juni 2014 #19 Skrevet 9. juni 2014 Jeg synes tråder som dette er lærerike, det sammen med hvordan en bekjent ble kommentert og tok seg nær av det har gjort at jeg er ytterst forsiktig med kommentarer angående størrelse på gravide. Ellers synes jeg gravide er vakre, de har en utstråling som de bare deler med andre gravide. Stor, liten eller passe, ingenting kan ta fra dem denne utstrålingen. Men jeg er enig i at den beste måten å avvæpne slike kommentarer er med et motsvar.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #20 Skrevet 9. juni 2014 Tusen takk for alle støttende tilbakemeldinger Jeg elsker magen min, er bare lei av å forsvare den.. Men jeg får vel prøve å ikke ta meg nær av kommentarene selv om det er vanskelig. Jeg vet jo at de ikke mener noe vondt når de sier det men allikevel så sårer det når man får høre det hele tiden. Får vel prøve å vende meg til at folk kommer med bemerkninger, blir jo ikke akkurat mindre de neste månedene TSAnonymous poster hash: d24ef...d5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå