AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #1 Skrevet 8. juni 2014 Hei! Hva er det norske ordet for "enablers", som i pårørende/familie/folk som ubevisst eller utivtende tilrettelegger for avhengighet/uønsket adferd hos psykisk syke. På godt norsk - gjør dem en bjørnetjeneste gjennom å gi dem alt istedenfor å la dem bli bedre. Jeg finner lite om det på norsk. Anonymous poster hash: 7c016...40a
daemonia Skrevet 8. juni 2014 #3 Skrevet 8. juni 2014 Å legge til rette. At en muliggjør den uønskede atferden enten ved å dekke over for dem (alkoholikere som får andre til å kjøpe for seg) eller ved å sette egen skyldfølelse foran den sykes beste (overvektige som får titusenvis av kalorier servert av nære familiemedlemmer til tross for legers anbefaling) og så videre og så videre.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #4 Skrevet 8. juni 2014 Jeg kan oversette det og vet hva det er, men kan noen hjelpe meg med å finne norske kilder om det? Artikler og lignende, jeg finner ingnting, men masse på engelsk. Jeg skal vise det til noen som ikke er helt stø i engelsk, så det bør være på norsk. Anonymous poster hash: d6d2a...03e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #5 Skrevet 8. juni 2014 Oppfordring. Feil. Det er muligggjøring. Tilrettelegging kan det også kalles, men det blir litt upresist. Anonymous poster hash: b17a1...b1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå