AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #1 Skrevet 8. juni 2014 Jeg vet egentlig svært lite om det. Aksjefond og rentefond? Kan noen forklare meg? Anonymous poster hash: 151d6...8b5
ertepetter Skrevet 8. juni 2014 #2 Skrevet 8. juni 2014 Jeg vet egentlig svært lite om det. Aksjefond og rentefond? Kan noen forklare meg?Anonymous poster hash: 151d6...8b5 Sjekk ut altomfond.no eller noen banker/investeringsbanker sine sider. F.eks har Nordnet enkle forklaringer. 1
V.S. Skrevet 13. juni 2014 #3 Skrevet 13. juni 2014 Ta kontakt med din rådgiver i banken og du vil få en god gjennomgang. Ellers kan du lese på altomfond.no
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #4 Skrevet 13. juni 2014 Hvor mye skatt betaler man når man tar ut av fondet? 27%? Anonymous poster hash: d88bc...dec
kråkefjas Skrevet 13. juni 2014 #5 Skrevet 13. juni 2014 Hvor mye skatt betaler man når man tar ut av fondet? 27%? Anonymous poster hash: d88bc...dec Fond er en samlig av aksjer. Enkelt og greit. Du betaler 27% av overskudd minus skjermingsfradrag. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #6 Skrevet 13. juni 2014 Alle betaler 27% ? kjøper foreks spetalen aksjer og selger etter 1 mnd med mange mange millioner i gevinst.. så skatter han 27% av alle millionene!? :D Anonymous poster hash: d88bc...dec
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #7 Skrevet 14. juni 2014 Fond fungerer på den måten at du spytter inn penger (med andre) i en felles kasse, denne kassen bruker så de som styrer fondet(forvaltere) til å investere i ting. Hva det investeres i kommer helt an på risiko, des høyere risiko, des høyere renter. Vanligvis har fondene forskjellige "klasser" som er rangert etter risiko og gevinst. På det laveste har man statlige obligasjoner, og indekser(samling av "safe" aksjer) Obligasjoner er kort sagt et lån, der du(fondet) låner penger til bedrifter, land, osv. Du får tilbake hele summen + renter...statlige obligasjoner er ganske safe, da staten som oftest ikke defaulter på lånene sine. På det lave ligger kanskje fondene på 4-7% Så har man kanskje videre aksjer, som har høyere risiko enn safe obligasjoner, metaller og valuta. Disse kan kanskje ligge på 7-12% Også har man høyrisiko gruppen, som stort sett ligger over de nevnte. Videre kan man vanligvis ta ut penger så mange ganger i året, og kanskje på faste tidspunkt. De fleste fond har også krav om hvor mye penger du kan sette inn, som varierer veldig mye. PS. de finansinstrumentene jeg nevnte over (aksjer, obligasjoner, valuta) er noen av mange, og er i forskjellige klasser. Så det var bare for å gi konkrete eksempel på HVA de forskjellige fondene investerer i. Kort sagt: Spleiselag der du og kompisene betaler en flink fyr til å investere med deres penger. Anonymous poster hash: af02c...3eb 1
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #8 Skrevet 14. juni 2014 Alle betaler 27% ? kjøper foreks spetalen aksjer og selger etter 1 mnd med mange mange millioner i gevinst.. så skatter han 27% av alle millionene!? :D Anonymous poster hash: d88bc...dec Det er han nødt til med mindre han bruker en konto hvor man ikke trenger skatte før man tar ut pengene (type liv-konto til netfonds) Om Spetalen da f.eks kjøper aksjer for 100 mill og tjener 10 mill (10%) på en måned, så reinvesterer han bare pengene. Kanskje han tar ut det han kan på skjermingsfradraget, men ellers tror jeg investorer som Spetalen har størsteparten av pengene sine kontinuerlig investert. Er ikke som at han har 500 millioner cash akuratt.
kråkefjas Skrevet 14. juni 2014 #9 Skrevet 14. juni 2014 Alle betaler 27% ? kjøper foreks spetalen aksjer og selger etter 1 mnd med mange mange millioner i gevinst.. så skatter han 27% av alle millionene!? :D Anonymous poster hash: d88bc...dec Ikke dersom han taper millionene neste måned igjen. Totalen gjøres opp ved slutten av året. Så finnes det også konto-typer der man ikke skatter noe før man tar ut. Uansett hvor mange år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå