Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Økonomisk sett om man får barn etter f.eks vgs, altså når man er 18-19år, lønner det seg å få en unge da? Med tanke på aalle stønader man får, barnebidrag, sosialstønad, overangsstønad og utdanningsstønad på 5tusen (?) man får jo pengestøtte til utdanning pluss lånet som blir omgjort til stipend dersom man fullfører.

Man får bortebo, kanskje mer om man har barn? Helt ærlig - uten om at det ''ødelegger'' livet å få barn som ung og man ikke kan feste, dra på veninnetur til syden og alle tingene man liksom må oppleve o.s.v.

Man slepper jo å jobbe etter skolen dersom man tar høyere utdanning pga barn som da fører til alle stønadene fra staten?

I forhold til de som velger å studere og få barn etter utdanning, der man må jobbe etter skolen og ta opp kanskje mere lån enn studielån, er det ikke bedre å være student og mor? Det er jo krevende med barn, men det er ikke det jeg lurer på.

Hvor mye får du på å være ung mor? Altså før leie, strøm, mat o.s.v er betalt, av staten?

Hører stadig om folk som får 20tusen av staten i måneden og klager på at det ikke går rundt fordi de velger å bo midt i sentrum som oftest. De fleste studenter jobber seg til kanskje 10tusen i måneden.

Anonymous poster hash: 098dc...f9e
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det lønner seg ikke. Stønader får du uansett hvor gammel du er. For både barnets og din egen del lønner det seg å ha spart opp penger til å dekke (u)forutsette utgifter og gi økonomisk stabilitet.

Anonymous poster hash: a5ce3...751
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig begrenset hvor lenge støtten varer, max 3 år overgangstønad, med krav om aktivitet etter 1 år.

Jeg har jobbet og studert før jeg fikk barn

1900 i barnetrygd

1100 i bidrag

10 000 i foreldrepenger (jobb)

8000 i overgangstønad

8200 fra lånekassen

Så vær student og jobb før du får barn

Anonymous poster hash: c72ad...7a7

Gjest Gjest
Skrevet

De stønadene varer ikke lenge, men du må bare innbille deg det og vanære deg selv med en unge du ikke kan forsørge på egen hånd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det lønner seg ikke. Jeg fikk barn tidlig (ikke helt planlagt), og angrer på tidspunktet. skulle heller venta noen år til jeg hadde utdannelse o.s.v.

Om man får barn kun for pengene sin skyld, så er det noe galt...

Anonymous poster hash: 2ab86...7fd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De stønadene varer ikke lenge, men du må bare innbille deg det og vanære deg selv med en unge du ikke kan forsørge på egen hånd.

Hvor lenge varer de? Når vi bor i Norge der man skal få alle slags stønader kastet etter seg for alt fra en en vond tå så skal jeg ikke jobbe 8 timer etter skolen der 1/4 av pengene går til å støtte de som ikke jobber pga barn. Da velger jeg selv å få barn siden jeg ønsker barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lenge varer de? Når vi bor i Norge der man skal få alle slags stønader kastet etter seg for alt fra en en vond tå så skal jeg ikke jobbe 8 timer etter skolen der 1/4 av pengene går til å støtte de som ikke jobber pga barn. Da velger jeg selv å få barn siden jeg ønsker barn.

Det skal du få finne ut av selv når du er en sånn æresløs liten tøs som vil ha barn for få få penger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det lønner seg ikke. Jeg fikk barn tidlig (ikke helt planlagt), og angrer på tidspunktet. skulle heller venta noen år til jeg hadde utdannelse o.s.v.

Om man får barn kun for pengene sin skyld, så er det noe galt...

Anonymous poster hash: 2ab86...7fd

Jeg vil ha barn uansett, men alle sier man skal fullføre utdanningen først. Det er vel ikke helt sant - man må fullføre utdanning også jobbe noen år for å tjene inn nok penger. Men dersom staten betaler halve utdanningen min så er jo det bare å takke ja til.

Gjest Vampen
Skrevet

Kjære vene, vakre Gud i det høyeste, la dette være et troll med fritidsproblemer.

• Liker 6
Gjest Newbitch
Skrevet

Sannhet med modifikasjoner. Kun uvitende som påstår dette. Du får lete litt på nav, og se hvor rik du egentlig blir

Skrevet

Barn koster mye. Det lønner seg selvfølgelig ikke. Selv om man får en del stønader som student med barn så er det ikke akkurat noe å bli feit av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal du få finne ut av selv når du er en sånn æresløs liten tøs som vil ha barn for få få penger.

Det vil jeg absolutt ikke. Jeg vil ha barn uansett, men dersom staten ikke premierte det så kunne jeg valgt å få barn når jeg hadde råd til det selv, men sånn er jo ikke Norge. Istedenfor å la meg bli provosert av det så blir jeg heller en del av det.

Skrevet

haha, litt hard på glosene i dag :P

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke utdannelse heller, bare få seg en butikk eller lagerjobb, helt greit betalt.

Anonymous poster hash: 0243c...b7a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke bli rik og leve fett på nav resten av livet. Bare de årene jeg studerer. Og jeg vil ikke bli rik, men slippe å jobbe. 20 tusen i måneden er mere enn nok.

Skrevet

Og du får ikke lån omgjort til stipend hvis du har overgangsstønad. Da tjener du for mye i året til å få det omgjort, etter hva jeg har forstått.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjære vene, vakre Gud i det høyeste, la dette være et troll med fritidsproblemer.

Uansett så er det folk som tenker sånn.

Det vil jeg absolutt ikke. Jeg vil ha barn uansett, men dersom staten ikke premierte det så kunne jeg valgt å få barn når jeg hadde råd til det selv, men sånn er jo ikke Norge. Istedenfor å la meg bli provosert av det så blir jeg heller en del av det.

Ja, ja.

haha, litt hard på glosene i dag :P

Kunne blitt verre.

Gjest Gjest
Skrevet

Og du får ikke lån omgjort til stipend hvis du har overgangsstønad. Da tjener du for mye i året til å få det omgjort, etter hva jeg har forstått.

Ok, når gjorde de om på det der?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at mange blir provosert og oppgitt over dette, men er det ikke sannheten da? Har jo lest mange tråder om unge mødre på KG som oppgir det de får fra staten og likevel klager på at det ikke går rundt og blabla. Mye heller et barn + studere, enn studere + jobbe. Jeg vil jo ha barn og at man får dekket utgifter om man ikke har råd er jo win win

Gjest Newbitch
Skrevet

Ikke om man er enslig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...