Gå til innhold

Hjelp til tannpussen til min 1 1/2 åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen tips til hvordan vi skal få pussa tennene på gutten min som er 18 mnd. Han vil gjerne gjøre det selv, men da skal han bare dyppe tannkosten i vannet for å så suge vannet av tannkosten.

Hvis vi prøver å pusse for han så kniper han igjen og snur seg unna. Har prøvd å synge, hjelper ikke. Har prøvd å la han få pusse mine tenner (med min tannkost), og så la meg pusse han sine, hjelper ikke.

Det vi prøver på nå er å si til han at han kan få pusse selv først, men at mamma eller pappa skal så pusse tennene hans etterpå.

Men jeg liker ikke tanken på å måtte tvangspusse tennene hans. Rett og slett for at jeg vil ikke at han skal assosiere tannpussing med noe negativt. De gangene vi har prøvd å tvangspusse så må vi holde han skikkelig fast. For han spreller og vrir på hodet og lukker igjen munnen. Egentlig en 3 mannsjobb :ler:

Noen som har noen tips til hvordan vi lettere kan få dette til uten at ungen hyler sånn at naboene blir bekymra?? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bare pussa gjennom hyl. Og holdt fast. Så går det noen uker så er det greit å pusse igjen.

• Liker 4
Gjest Magdalene
Skrevet

Har gått bra hos oss til nå, men nå er det hyl og skrik og tvangspussing. Var det samme en liten periode med storesøsteren også.

Skrevet

Hadde en periode med tvangspuss her, nå gaper hun opp fra lenge før tannkremen er kommet på...:P

Har du sett hva som skjer når så små barn ikke får pusset tennene skikkelig? Du vil ikke bli i tvil om at en periode med tvangspuss er å foretrekke.

NOEN ting er ikke forhandlingstema med barna. Tannpuss er en av dem.

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke liker tanken på tvang, det gjør ikke jeg heller. Minst mulig tvang i barneoppdragelsen ;) Men akkurat tannpuss er så viktig at her må man nesten bare gjøre det. Vi prøvde først en stund å la barnet "bestemme selv", prøve ulike ikke-tvang-metoder og se om det hjalp, men det gjorde det ikke. Så da ble mamma streng. Jeg holdt henne på fanget og smøg inn tannbørsten og pusset. Ikke nødvendigvis så lenge om gangen, men jeg gjorde det klart at hun skulle pusse tennene samme hva (dog, under sykdom og en sjelden gang har det hendt at vi ikke har pusset, men ellers er regelen tannpuss hver kveld). Tror ikke det tok så lang tid før tannbørsten ble godtatt. Nå har vi ingen problemer, hun gaper så bare det, men prøver fortsatt å suge vann og tannkrem av tannbørsten. Men tennene blir i alle fall pusset.

Skrevet

Vi hadde også trøbbel med guttungen. Vi sa ifra etter kveldsmaten at "nå skal vi pusse tenner også skal du legge deg" osv. Så gjorde vi sånn at jeg eller mannen pussa først også fikk han pusse/sutte/tygge etterpå :) Funka fett! Men litt hyl var det i begynnelsen.

Vi har også brukt fluor som "belønning". "Pusse tenner så får du fluor når du er ferdig" :)

(Nå er det jo diskusjoner om hvorvidt fluor er bra eller ikke, men vi gir nå vi da.....)

AnonymBruker
Skrevet

Her tvangspusser vi når det er nekt og ingenting annet hjelper. Gjorde det på eldste som nå er 3,5 år også, og hun har ikke negative assosiasjoner til tannpuss :)

Jeg har alltid vært streng med tannpussen, det SKAL pusses og det skal pusses SKIKKELIG. Pappaen har vært litt mer slepphendt og kanskje latt småen pusse selv når hun slår seg vrang. Resultat: hun har vært mye mer villig til å pusse tennene når jeg hjelper henne men han har hatt mer problemer med at hun slår seg vrang og ikke vil. Men nå er hun såpass stor at dey er ytterst sjelden det er noen problemer.

Anonymous poster hash: ee176...96c

Skrevet

En tannbørste hver. Puss kjapt mellom dyppene av egen børste. Funker ingenting så tvangsbørstes det. Man må passe på tennene.

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi hatt mange ganger med tvang-pussing til jente på 2 år.. Det blir til at jeg legger henne på stellebordet og pusser godt nok.. Men det ser ut som at det holder på å gir seg, i kveld sto hun ved vasken og åpnet munnen. Det var tante som hadde stellet på henne i dag.. Så jeg tror nok at hun må komme litt oftere:)

Anonymous poster hash: 323d1...544
Skrevet

Blærk.. ser ut som det blir tvangspussing da. Ungen er så sterk også at jeg skulle nesten hatt en tvangstrøye på han :P

Jeg prøver å være streng med dette, mens mannen liker ikke at han skriker så. Får vel heller bare sende ut nabovarsel. Vil jo ikke at han skal få masse hull i tennene :(

AnonymBruker
Skrevet

Når det har vært på det verste hos oss, har jeg rett og slett lagt ungen på gulvet, satt meg skrevs over og tvangspusset. Det har vel skjedd to ganger, ellers har det holdt med å gi beskjed om at enten pusses det frivillig, ellers blir det på gulvet.

Anonymous poster hash: 0aced...66a

Skrevet

Tvangspussing her også, på begge to. :daane: Eldste har blitt litt bedre nå, fluortabletter aka. nommenom hjelper mye, men annenhver dag er det tvang som må til. Jeg har ventet og ventet på at det liksom skulle bli greit, men ingen lys i tunnelen enda ihvertfall. Det er sånn ca 2,5 år siden vi begynte å pusse tennene. Hvem sa sta? :dry:

Minstemann ser ut til å være på god vei til å bli akkurat lik. :P

Skrevet

Tannpuss er vel en av få ting vi gjennomfører med tvang om vi må. Vi slet med full nekt også, og mye tull. Nå sier vi bare "Mamma/Pappa pusser" når poden vil fikse selv. Er det full nekt, legges han ned på stellebordet eller på gulvet, og puss gjennomføres kjapt men grundig når han hyler og gaper så beleilig. Måtte noen dager til med dette, nå gapes det som oftest veldig greit. Da roser vi godt, og ser at det hjelper. Innimellom må vi tvinge fortsatt. Ikke merket noe skrekk. Vi er jo rolige og trygge underveis. Tannpuss er svært viktig, like viktig som medisin når barna er syke. Det tvinger vi også i dem.

Gjest lurven
Skrevet

Her i huset må det også tvangspusses, men vil heller at han griner litt enn at han får hull i tennene

Gjest Maman
Skrevet

Hadde en liten periode der jenta vår fikk pusse selv, deretter "måtte" jeg gå over med tannbørsten for å liksom sjekke at hun hadde pusset bra nok. "Oj, denne tannen var skitten! Men her har du pusset bra, og her, og her..." Så ble tennene pusset, og hun fikk prøve å pusse selv. Etter en stund ble hun lei, og lot meg pusse.

Gjest Magdalene
Skrevet

mens mannen liker ikke at han skriker så.

Da får dere nok en fin unge etterhvert 😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt veldig strenge rutiner på tabloide helt siden vi startet. Vi pusser først, så får han lov etterpå. Han har hatt noen nekteperioder, da i forbindelse med nye tenner, og da har vi tvangspusset før han får pusse selv. Ingen nåde 😛

Anonymous poster hash: 60537...aa6

Skrevet

Distraksjon har fungert her. Satt med poden på fanget og lot ham plaske med leke i vasken.

Nå om dagen har vi to tannbørster og pusser innimellom hans "pussing", slik som Silfen.

Skrevet

Da får dere nok en fin unge etterhvert

Mhm.. Driver i grunnen og oppdrar to stykker her i huset føles det som :fnise:

Skrevet

Takk for alle "tvangstips". I kveld sa jeg til poden at nå skal mamma pusse tennene dine, så kan du få pusse de selv etterpå. La han på stellematta vi har på gulvet. Satt meg over han sånn at jeg låste fast både armer og bein og pusse skikkelig mens han lå der og vræla :sjenert: Prøvde å synge Fantorangen sin pussesang så høyt at det overdøva hylinga, men men :P

MEN.. Han vræla ikke like heftig som når jeg holder han og mannen pusser. Så her må ho mor bestemme :opplyser:

Er dere flinke til å pusse morra og kveld? Her pusser vi forløpig kun kveld. Mye fordi vi har veldig liten tid på morran. Usikker på om jeg skal innføre morrapussing når tvangen tar slutt, eller vente litt og se om det løsner snart :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...