aurinko Skrevet 8. juni 2014 #1 Del Skrevet 8. juni 2014 Hei! Jeg er ei jente på 20 år som skal på jorden rundt reise, og reiser januar 2015. Jeg har bestilt en pakkereise gjennom Kilroy.no, og ser meg fornøyd med det. Jeg skal reise mye i Sør Amerika, og litt i Asia og ser meg fornøyd med det. Jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på, men det blir jo veldig gøy og opplevelse for livet. Men dette her er jo min første reise helt alene i den store verden. Jeg har lest veldig mange tips og slikt for backpackere, men jeg har forsatt noen ubesvarte spørsmål. Jeg vil jo selvfølgelig ta vare på minnene med bilder. Hvilket kamera er å anbefale? Et kamera som har lang levetid, kan ta undervannsbilder og tåler en litt om det skal falle i bakken og slikt. Jeg har sett litt på GoPro, men vet ikke hvilket jeg bør velge, eller om jeg i det hele tatt bør velge dette? og hvordan kan jeg få ta backup av bildene underveis? Må jeg ta med laptopen?.. Hvordan ville dere/gjorde dere det? :-) Jeg har også lest flere steder at en reisesekk er mer praktisk enn en tursekk - enig eller uenig? Generelt.. noen pakketips, huskeregler og slikt jeg bør ta med meg videre på turen? Hva jeg bør være obs på og slikt? Tusen takk for alle svar Hilsen nervøøøøøs jente ! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zse09 Skrevet 8. juni 2014 #2 Del Skrevet 8. juni 2014 Så gøy med tur:) jeg er imponert at du skal reise alene! Svarte deg i teksten under Jeg vil jo selvfølgelig ta vare på minnene med bilder. Hvilket kamera er å anbefale? Stikk innom Elkjøp, Expert ++ og snakk med de, de kan mye mer om dette enn oss her inne Da kan du høre hva de ulike sier + hva pris. Du kan feks sjekke ut priser på internett i tillegg for å spare noen kroner Jeg hadde ikke tatt med pc, den tar plass/den er tung og den blir i verst fall stjelt/ødelagt:) Kanskje du kan kjøpe et par minnekort og fylle de opp? Faren er at du mister minnekortene, så spar godt på disse:) Jeg har også lest flere steder at en reisesekk er mer praktisk enn en tursekk - enig eller uenig? Hva er forskjellen på reisesekk vs tursekk? Bare størrelsen? Jeg hadde ihvertfall tatt en med gode stropper, en som sitter godt i ryggen, med små lommer på siden/på toppen:) Også i bunnen- lær deg og pakk smart:) Skulle du trenge noe nye klær asap har du de i toppen/bunnen av sekken! Veldig viktig! Generelt.. noen pakketips, huskeregler og slikt jeg bør ta med meg videre på turen? Hva jeg bør være obs på og slikt? Hm ikke gå alene, avtal med noen osv.. Tenk smart på pakkingen, feks noen tar med truseinnlegg og da kan de bruke trusen flere ganger Ikke kjøp med deg noe du kan kjøpe der nede, ta med gode sko og ha noe plass i sekken så du kan shoppe litt på veien Har du hørt om supermarie? Hun reiser mye alene, jeg hadde sjekket bloggen hennes for tips ++ Kanskje du kan sende en mail? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomst89 Skrevet 8. juni 2014 #3 Del Skrevet 8. juni 2014 (endret) Jeg har riktig nok ikke vært på jorden rundt-reise, men har vært mye ute og reist generelt, så tror jeg kan gi det noen gode råd. Jeg vil jo selvfølgelig ta vare på minnene med bilder. Hvilket kamera er å anbefale? Et kamera som har lang levetid, kan ta undervannsbilder og tåler en litt om det skal falle i bakken og slikt. Jeg har sett litt på GoPro, men vet ikke hvilket jeg bør velge, eller om jeg i det hele tatt bør velge dette? og hvordan kan jeg få ta backup av bildene underveis? Må jeg ta med laptopen?.. Hvordan ville dere/gjorde dere det? :-) Hvis du vil ha et kamera som er vanntett og tåler et fall ville jeg vurdert et kompaktkamera som for eksempel Panasonic Lumix FT5. Jeg ville heller valgt å gå innom en skikkelig fotobutikk som JapanPhoto eller FotoVideo framfor Elkjøp/Lefdal/Expert, da de etter min erfaring generelt har bedre kunnskap om kameraer enn de på Elkjøp/Lefdal som som regel ofte anbefaler det de tjener mest på å selge (finnes selvfølgelig unntak, men det er i hvertfall min erfaring). Hvor mye kommer du til å ta bilder i/under vann? Jeg ville i hvert fall ikke gått for GoPro med mindre du skal være veldig aktiv og filme mye videoer av ting av typen elverafting, dykking osv. Til vanlig fotografering utenom "actionbilder/videoer" ville jeg heller gått for et vanlig (evt vanntett) kompaktkamera. Det finnes mange tester på nettet hvis du googler litt, f.eks. http://waterproof-camera-review.toptenreviews.com/ og http://thewirecutter.com/reviews/best-waterproof-camera/. Hvis du vil ha tester på norsk er det mye bra å finne her: http://www.lydogbilde.no/archive/test/foto-video/kompakt-kamera Når det kommer til lagring av bilder ville jeg valgt å ha med meg flere minnekort (på minimum 16 gb hver), og passe godt på disse. Har du tilgang til internett underveis kan du også vurdere å laste opp bildene på f.eks. Dropbox eller annen nettlagring underveis på turen. De fleste internett-kaféer har pc-er med minnekortleser. På backpacking-tur er det upraktisk å ha med laptop, og særlig i fattige land som mange av landene i Sør-Amerika og Asia jo er, så er det jo en stor fare for at noen blir fristet til å stjele laptopen din. Har du flere minnekort kan du heller bytte minnekort etter hvert og lagre det/de andre et trygt sted (f.eks. sammen med passet ditt). Jeg har også lest flere steder at en reisesekk er mer praktisk enn en tursekk - enig eller uenig? Generelt.. noen pakketips, huskeregler og slikt jeg bør ta med meg videre på turen? Hva jeg bør være obs på og slikt? Hva som er mest praktisk av reisesekk eller tursekk kommer veldig an på hva slags reise du skal på. Skal du gå f.eks. Inca Trail bør du definitivt velge en sekk som er god på ryggen framfor en reisesekk med god plass/praktisk åpning, men skal du stort sett bare frakte sekken fra hotell til hotell ville jeg heller valgt en reisesekk, for eksempel en av sekkene fra Osprey (se http://www.nomaden.no/main/index.php?option=com_content&task=view&id=342&Itemid=43). Jeg reiste rundt i Mexico og Guatemala med en Osprey Sojourn 80 L, og synes det fungerte veldig bra. Ellers vet jeg at Osprey Waypoint 85 er en veldig populær reisesekk, som du også kan vurdere. Når det kommer til pakkeliste er mitt beste tips; pakk minst mulig! Du får alltid lyst til å kjøpe ting underveis, og da er det greit å ha litt plass i sekken. Det holder i massevis med 1-2 bukser og 1-2 stk shorts + noen topper/t-skjorter. Tenk ting som lett kan matches med hverandre. Ta heller med vaskemiddel sånn at du kan vaske undertøy og klær underveis. Googler du pakkeliste backpacking vil du nok få mange gode råd. Det viktigstee å ha med fra Norge er pass, penger (bankkort/kredittkort, gjerne to kort som du oppbevarer på forskjellige steder, så har du et back-up-kort om det andre blir stjålet), kamera (+ lader og minnekort), mobil (+ lader), gode sko, nødvendige reseptbelagte medisiner (f.eks. p-piller), og eventuelt en guidebok. Et lite førstehjelpssett er også praktisk å ha med fra Norge. Ellers er det lett å få tak i myggspray, toalettsaker osv underveis, så ikke fyll opp hele sekken/baggen med tusen sjampo-flasker osv. Lykke til og god tur! Endret 8. juni 2014 av Blomst89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Indi Skrevet 8. juni 2014 #4 Del Skrevet 8. juni 2014 Jeg har reist mye alene og beste rådet jeg kan gi er at du aldri sier at du er alene. Lat alltid som dine venner er like ved. Lærte dette etter å ha blitt dopet ned i Bangkok. Kom meg unna, men vil ikke tenke på hva som var ment til å skje. Pakk lite, alt kan kjøpes. Ha en stor god sekk, selvom du ikke trenger plassen er det så mye enklere å finne ting osv. Ikke ta med verdisaker. Ikke Laptop etc. God tur. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chia Skrevet 8. juni 2014 #5 Del Skrevet 8. juni 2014 (endret) Jeg reiste jorden rundt alene i 1 år. Da var jeg vel 21 år. India, thaiand,,cambodia laos, vietnam, , nepal (mt everest base camp) tibet, kina, indonesia, burma, borneo..... Råd? hmm....ta det som det kommer! ikke heng deg på noen kommerse pakke løsninger! dra dit og fiks selv, ikke bestem ruta på forhånd, dra dit vinden fører deg! Ikke sett noen tidsbegrensinger! Vær åpen og hyggelig så finner du fort andre å reise med. min bor er forøvrig ute på verdens reise nå....han har vært borte 1 år, men bestemte seg for å være borte 1 år til. du kommer til å the TIME OF YOU LIFE! Nyyyyt Endret 8. juni 2014 av Chia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alina X Skrevet 9. juni 2014 #6 Del Skrevet 9. juni 2014 Kjøp en stor og grei sekk,gjerne en som har ekstrasekk som er beregnet på dagsturer. Ha med kamera,mobil,ipad og ladere til disse(husk adapter)ha med ekstra chip til kamera hvis du tror du skal ta mange bilder,eventuelt bruk mobilen også(du tar sikkert ikke mer enn 1000bilder liksom...) Ta med et billigkamera,det er best mtp på at du kan bli fraranet og veldig kjipt hvis du da har et fint canonkamera til 3000kr.... Pakk veldig lett,alt kan kjøpes. Ha med deg faktisk bare noen klær for et par dager,garanterer at du kan få kjøpt nye og billige klær der du skal,samme gjelder sko. Ha lite kosmetikk og hudpleieprodukter,dette får du også tak i ganske lett. Jeg pleier å reise ut fra Norge med en sekk som er under halvfull og tilbake med en full sekk pluss en innkjøpt ekstra håndbaggasjesekk fylt med souvenirer,nye klær og gaver:) Jeg tar ALLTID med meg:bind og tamponger,barberhøvel,dorull,et sånn paljettsett til øynene med forskjellige farver,maskara,eyeliner og alt man måtte trenge til sminking,solkrem,"min"parfyme,tannbørste og hårbørste....resten kjøper jeg, du finner garantert shampoo der du skal....hvis ikke kan du dra på feks nomaden eller handysize og kjøpe sånne småflasker med ting du trenger. Ha med deg flipflops og vanlige sko,ingen vits med superhøye stiletthæler,gå for en mer avslappet stil selvom du skal ut på byen. Ta kopi av pass og noter numre for å stenge bankkort og mobil hvis det trengs,ikke ha masse cash på deg og ikke flash alt du har heller,det gjelder like mye penger som dyre smykker, det beste er å gli inn og ikke lyse turist(selvom jeg tror nok at folk ser du er turist)ta med biotex for det kan hende du må vaske klærne for hånd,men de fleste land har steder der du kan få vaskes klærne(derfor er det ikke vits å ta med mye heller,du kan kjøpe nytt pluss vaske)er du bekymret for å gå i det samme hver dag,så vær kreativ med tanke på smykker,belter,solbriller og alt annet "stæsj"for å variere litt og bruk klær som går godt sammen... Av klær bør du ha med shorts,armybukser(sånne som kan brukes hvis du skal gå i skogen og hvor du kan fjerne nedre delen slik at den blir til shorts),tights(kan rulles opp og brukes som kortvukse og)kjoler,bluser og topper,samt en grei tynn jakke for de litt kjølige stundene. Ha med de parene av sko du vet du vil bruke. Samt undertøy men ikke for mange sokker for du kommer sikkert til å gå mye i sandaler. Kjøp vakumposer til å ha klærne i samt et fiberhåndkle som tørkes lett og rulles sammen til å passe i en liten pose(kjøpes på handysize)ha også med en firstaid kit,lag din egen....i min er det:armykniv,pinsett,saks,gassbind,hodepinetabletter,reisemagetabletter,myggkrem,solkrem,plaster,bomull,cleareyes og halstabletter) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #7 Del Skrevet 9. juni 2014 Synes ts er litt naiv. Første gang hun skal reise alene og så velger hun en slik omfattende reise først. "Jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på"..sier du ts. En naiv 20 årig norsk jente som skal backpacke alene rundt i sør-amerika høres ut som en oppskrift på katastrofe. I Sør-amerika er personlig kriminalitet høy. Det er helt normalt å bli ranet der. Og reiser du alene som jente i avsidesliggende områder er det å be om trøbbel. Nå er jeg sikker på flere her vil være ute med pisken om at jeg er gledesdreper. Men sør-amerika har bare de 5 siste årene endret seg veldig når det kommer til kriminalitet. Naturligvis en sammenheng med økt arbeidsledighet og dårligere økonomi. TS ville ha eliminert risiko betydelig om hun fant noen å reise sammen med. Er man to kan man passe på hverandre og er et mindre attraktivt offer for kriminelle. Dessuten. Det her skal jo være ferie og opplevelse. Er det noe kjekt å reise alene når en må legge så mange bånd på hvordan man reiser rundt fordi man reiser alene? Anonymous poster hash: f99dc...59d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 9. juni 2014 #8 Del Skrevet 9. juni 2014 Ta med en liten laptop eller iPad. Det er wi-fi på de aller fleste hostels og mange restauranter (McDonalds har wi-fi i alle sine restauranter.). Det trenger ikke være en DYR laptop, kjøp den heller brukt og sørg for å ha reiseforsikringen i orden. Du får garantert bruk for å lese mail, booke småturer, overnatting osv, samt kart over de stedene du skal til. Last opp bildene dine til Dropbox fortløpende, så slipper du at bildene blir borte hvis kamera eller minnekort forsvinner. Ta med deg gamle slitte klær som kan kastes hvis du trenger plass i sekken, og send innkjøpte souvernirer ol. hjem med posten. Send det til en venn eller slektning som du avtaler med på forhånd, sånn at det ikke blir liggende på posthuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #9 Del Skrevet 9. juni 2014 Synes ts er litt naiv. Første gang hun skal reise alene og så velger hun en slik omfattende reise først. "Jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på"..sier du ts. En naiv 20 årig norsk jente som skal backpacke alene rundt i sør-amerika høres ut som en oppskrift på katastrofe. I Sør-amerika er personlig kriminalitet høy. Det er helt normalt å bli ranet der. Og reiser du alene som jente i avsidesliggende områder er det å be om trøbbel. Nå er jeg sikker på flere her vil være ute med pisken om at jeg er gledesdreper. Men sør-amerika har bare de 5 siste årene endret seg veldig når det kommer til kriminalitet. Naturligvis en sammenheng med økt arbeidsledighet og dårligere økonomi. TS ville ha eliminert risiko betydelig om hun fant noen å reise sammen med. Er man to kan man passe på hverandre og er et mindre attraktivt offer for kriminelle. Dessuten. Det her skal jo være ferie og opplevelse. Er det noe kjekt å reise alene når en må legge så mange bånd på hvordan man reiser rundt fordi man reiser alene? Anonymous poster hash: f99dc...59d Når man reiser alene kommer man faktisk i kontakt med andre backpackere, så her syntes jeg at du er den dumme. Om TS drar på tur finner hun mange hun kan henge seg på, det er noe av poenget med å backpacke rundt på egenhånd. Til TS, når det gjelder bilder ville jeg ha droppet innom internettkafeer og lastet ned bilder fra minnekort med jevne mellomrom, det er den sikreste måten. Regn med at du mister eller blir frastjålet eiendeler minst en gang iløpet av turen. Pakk lite og lett, du kan kjøpe underveis og vaske på turen. Anonymous poster hash: 02c92...0aa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aurinko Skrevet 9. juni 2014 Forfatter #10 Del Skrevet 9. juni 2014 Ja, samme tenkte jeg. Jeg har en liten gammel Macbook Air 11¨. Liten, lett og tar liten plass. Så tenkte egentlig å ta med meg denne. Veldig kjekt for bookings av hostel og couchsurfings, kart og skype med familie og slikt. Ta med en liten laptop eller iPad. Det er wi-fi på de aller fleste hostels og mange restauranter (McDonalds har wi-fi i alle sine restauranter.). Det trenger ikke være en DYR laptop, kjøp den heller brukt og sørg for å ha reiseforsikringen i orden. Du får garantert bruk for å lese mail, booke småturer, overnatting osv, samt kart over de stedene du skal til. Last opp bildene dine til Dropbox fortløpende, så slipper du at bildene blir borte hvis kamera eller minnekort forsvinner. Ta med deg gamle slitte klær som kan kastes hvis du trenger plass i sekken, og send innkjøpte souvernirer ol. hjem med posten. Send det til en venn eller slektning som du avtaler med på forhånd, sånn at det ikke blir liggende på posthuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aurinko Skrevet 9. juni 2014 Forfatter #11 Del Skrevet 9. juni 2014 Synes ts er litt naiv. Første gang hun skal reise alene og så velger hun en slik omfattende reise først. "Jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på"..sier du ts. En naiv 20 årig norsk jente som skal backpacke alene rundt i sør-amerika høres ut som en oppskrift på katastrofe. I Sør-amerika er personlig kriminalitet høy. Det er helt normalt å bli ranet der. Og reiser du alene som jente i avsidesliggende områder er det å be om trøbbel. Nå er jeg sikker på flere her vil være ute med pisken om at jeg er gledesdreper. Men sør-amerika har bare de 5 siste årene endret seg veldig når det kommer til kriminalitet. Naturligvis en sammenheng med økt arbeidsledighet og dårligere økonomi. TS ville ha eliminert risiko betydelig om hun fant noen å reise sammen med. Er man to kan man passe på hverandre og er et mindre attraktivt offer for kriminelle. Dessuten. Det her skal jo være ferie og opplevelse. Er det noe kjekt å reise alene når en må legge så mange bånd på hvordan man reiser rundt fordi man reiser alene? Anonymous poster hash: f99dc...59d "En naiv 20 årig norsk jente…." hva vet du om jeg er norsk eller ikke? hehe.. jeg er faktisk ikke norsk, og har ikke de typiske trekkene for ei "ung søt, jente med blondt hår" som du sikkert tror. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hyssingen Skrevet 9. juni 2014 #12 Del Skrevet 9. juni 2014 Kusinen min skulle backpacke rundt jorden, hun kom til Danmark, ble SÅ matforgiftet at hun måtte på sykehus, og etter det dro hun hjem. da var hun utslitt Så mitt beste tips, vær superforsiktig med mat, alt fra frukt og grønt, til kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I all verden Skrevet 9. juni 2014 #13 Del Skrevet 9. juni 2014 Synes ts er litt naiv. Første gang hun skal reise alene og så velger hun en slik omfattende reise først. "Jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på"..sier du ts. En naiv 20 årig norsk jente som skal backpacke alene rundt i sør-amerika høres ut som en oppskrift på katastrofe. I Sør-amerika er personlig kriminalitet høy. Det er helt normalt å bli ranet der. Og reiser du alene som jente i avsidesliggende områder er det å be om trøbbel. Nå er jeg sikker på flere her vil være ute med pisken om at jeg er gledesdreper. Men sør-amerika har bare de 5 siste årene endret seg veldig når det kommer til kriminalitet. Naturligvis en sammenheng med økt arbeidsledighet og dårligere økonomi. TS ville ha eliminert risiko betydelig om hun fant noen å reise sammen med. Er man to kan man passe på hverandre og er et mindre attraktivt offer for kriminelle. Dessuten. Det her skal jo være ferie og opplevelse. Er det noe kjekt å reise alene når en må legge så mange bånd på hvordan man reiser rundt fordi man reiser alene? Anonymous poster hash: f99dc...59d Reise alene rundt i Sør-Amerika er ingen oppskrift på katastrofe. Det er en fullstendig normal ting å gjøre. Jeg har selv gjort det, i likhet med mange andre av de som leser denne tråden. Har du? Man kommer langt med litt sunn fornuft, og mangler man det er det ikke trygt hjemme heller. Kriminaliteten rettet mot turister i Sør-Amerika har ikke blitt verre de siste 5 årene. Hvis noe så har ting blitt bedre. Sør-Amerika består av mange land som er svært forskjellige når det gjelder økonomi, arbeidsledighet og kriminalitet, så det blir ganske feil å generalisere på den måten du gjør. For eksempel patruljerer det så mange politifolk på Copacabana for tiden at man omtrent ikke ser sanden der. Jeg har til dags dato aldri blitt ranet eller følt meg truet noe sted i Sør-Amerika (jeg har vært i Peru, Ecuador, Brasil, Argentina, Chile, Paraguay, Bolivia og såvidt i Venezuela). Har faktisk følt mer ubehag i Oslo. Håper du er et troll, men hvis ikke så vil jeg anbefale deg å reise til Sør-Amerika snarest for å bli kvitt disse vrangforestillingene dine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aviale Skrevet 9. juni 2014 #14 Del Skrevet 9. juni 2014 Jeg har ikke reist alene selv enda, men anbefaler denne bloggen. Hun reiste jorda rundt alene ifjor, var i Sør-Amerika, Afrika og Asia. Google deg til rett innlegg, hun har flere med gode tips, eller send henne en mail! Jeg er helt sikker på at hun svarer deg Et tips ang. billetter, pass osv: ha med kopi av dette, men ta også å scann inn disse og lagre de på f.eks google mail, slik at du kan få tak i de overalt Eventuelt også ta med en minnepenn med dette hvis du har med egen laptop. Dette er modig gjort forresten, jeg er også 21 og skal på min første reise alene i sommer - men da bare til Frankrike og Italia, jeg synes det er langt nok God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krysss Skrevet 28. desember 2014 #15 Del Skrevet 28. desember 2014 Så utrolig gøy å lese at jeg ikke er alene om å reise alene ut i den store verden! Reiser selv til Sør-Amerika i januar helt alene God tur! Hei! Jeg er ei jente på 20 år som skal på jorden rundt reise, og reiser januar 2015. Jeg har bestilt en pakkereise gjennom Kilroy.no, og ser meg fornøyd med det. Jeg skal reise mye i Sør Amerika, og litt i Asia og ser meg fornøyd med det. Jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på, men det blir jo veldig gøy og opplevelse for livet. Men dette her er jo min første reise helt alene i den store verden. Jeg har lest veldig mange tips og slikt for backpackere, men jeg har forsatt noen ubesvarte spørsmål. Jeg vil jo selvfølgelig ta vare på minnene med bilder. Hvilket kamera er å anbefale? Et kamera som har lang levetid, kan ta undervannsbilder og tåler en litt om det skal falle i bakken og slikt. Jeg har sett litt på GoPro, men vet ikke hvilket jeg bør velge, eller om jeg i det hele tatt bør velge dette? og hvordan kan jeg få ta backup av bildene underveis? Må jeg ta med laptopen?.. Hvordan ville dere/gjorde dere det? :-) Jeg har også lest flere steder at en reisesekk er mer praktisk enn en tursekk - enig eller uenig? Generelt.. noen pakketips, huskeregler og slikt jeg bør ta med meg videre på turen? Hva jeg bør være obs på og slikt? Tusen takk for alle svar Hilsen nervøøøøøs jente ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serara Skrevet 28. desember 2014 #16 Del Skrevet 28. desember 2014 (endret) Hallo! Tenkte jeg kunne fortelle kort hva jeg hadde med meg på min reise! Jeg brukte Canon 600D på den tiden, men nå har Canon gått ut med 700D som er perfekt for nybegynnere, den er lettvidt å bruke osv. Anbefales! Jeg brukte en tursekk fra Bergans. Er ikke sikker på om dette er den akkuratt samme, men de ligner iallefall. Jeg hadde også en mindre sekk med meg som jeg kunne ta med ut på kortturer. Jeg hadde ikke laptop med meg, men hadde derimot tablet. Det kunne kanskje vært akutelt å kjøpte et kamera som har WIFI tilgang, så du kan laste opp bildene direkte fra kameraet. Jeg kjøpte også en hel haug med SD kort til kameraet slik at jeg ikke skulle risikere å gå tom for plass.. Tenk litt på vekten på det du vil ta med deg, blir det for tung? Blir det for vanskelig å drasse på? Ikke pakk for mye iom at du garantert kommer til å finne noe interesstant å kjøpe! Pakk smart er vel egentlig det beste man kan si! Ha alltid med komfortable sko, anbefaler joggesko eller lignende hvis det blir mange lange turer. Også et par som passer til stedene du kommer til å besøke, sandaler osv. Ikke la vær å pakkke noen få varme klær, siden det kan fort bli kaldt om kveldene. Viktigst av alt blir vel å printe alt og ha en ekstra kopi for sikkerhetsskyld, ha de også seperat i to forskjellige mapper. Edit: Glemte helt å linke denne, men det har du sikkert sett allerede! Endret 28. desember 2014 av serara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #17 Del Skrevet 3. januar 2015 Et lite tips, om du ikke vil skille deg så mye ut. Ikke se ut som en turist når du er på reise. Ellers ha en utrolig fin reise! Anonymous poster hash: d99f8...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 3. januar 2015 #18 Del Skrevet 3. januar 2015 (endret) Hei! Jeg er ei jente på 20 år som skal på jorden rundt reise, og reiser januar 2015. Jeg har bestilt en pakkereise gjennom Kilroy.no, og ser meg fornøyd med det. Jeg skal reise mye i Sør Amerika, og litt i Asia og ser meg fornøyd med det. Jeg vet ikke helt hva jeg begir meg ut på, men det blir jo veldig gøy og opplevelse for livet. Men dette her er jo min første reise helt alene i den store verden. Jeg har lest veldig mange tips og slikt for backpackere, men jeg har forsatt noen ubesvarte spørsmål. Jeg vil jo selvfølgelig ta vare på minnene med bilder. Hvilket kamera er å anbefale? Et kamera som har lang levetid, kan ta undervannsbilder og tåler en litt om det skal falle i bakken og slikt. Jeg har sett litt på GoPro, men vet ikke hvilket jeg bør velge, eller om jeg i det hele tatt bør velge dette? og hvordan kan jeg få ta backup av bildene underveis? Må jeg ta med laptopen?.. Hvordan ville dere/gjorde dere det? :-) Jeg har også lest flere steder at en reisesekk er mer praktisk enn en tursekk - enig eller uenig? Generelt.. noen pakketips, huskeregler og slikt jeg bør ta med meg videre på turen? Hva jeg bør være obs på og slikt? Tusen takk for alle svar Hilsen nervøøøøøs jente ! Jeg hadde med meg mitt Nikon D3200, et nybegynner kamera slik jeg har fortstått det Jeg hadde en haug med SD kort, og byttet dem flere ganger i løpet av turen slik at om kameraet skulle bli frastjålet så hadde jeg ikke alle bildene på ett minnekort. Jeg hadde ikke med Mac'en min, men en mini ipad - fungerte flott det! Ellers kan jeg gi tips om sekk! Jeg har en Osprey damesekk på 65L - ble utrolig glad i den på turen. Fikk plass til alt og en del suvenirer underveis selv om den så og føltes fullstendig stappet ut hele tiden Vet ikke helt om det er en tursekk eller reisesekk, eller begge deler. Ha med deg en dagstursekk uansett, velg en som har god støtte for ryggen fordi det blir tungt å gå rundt med den. Mine andre tips er: Sør Amerika er veldig veldig variert i været! Nå vet jeg ikke hvilke land du skal til men kan si at i Peru så opplever du alle fire årstidene på en dag! I alle fall i Cusco, så ha med en vindtett og vanntett jakke. Ullundertøy er en sikker vinner uansett, selv om du tror du ikke trenger det. Ellers, ha med noen flate converse i tillegg til de joggeskoene, eller noen andre sko du kan bruke i tilfelle dere skal ut på byen eller noe sted hvor det passer bedre med litt fine sko og ikke slitne joggesko. (Jeg gjorde den tabben ) Singleter til samme formål! Noen som ser litt finere ut, hvis dere skal ut på byen eller ut å spise. Vakuumposer fra Enklere liv som du kan rulle sammen, anbefales på det sterkeste så får du bedre plass i sekken også. Chillout og Gsport selger noen vanntette poser du kan ha pass og andre viktige papirer oppi Gull verdt. Bok du kan lese i underveis. Dagbok eller reisedagbok, tro meg det er mange morsomme ting som du vil skrive ned eller huske til senere. Og det er så gøy å lese i den når du er tilbake i "kjedelige" Norge Flippflopps! Kosebukse Lakenpose om du har Lue, votter, skjerf/hals Varme sokker, kan anbefale hiking socks fra Stormberg Musikk Kortholder til kort og liten lommebok til kontanter - så slipper du ha med en stor lommebok som tiltrekker seg oppmerksomhet. Toalettpapir er essensielt! Alltid ha en rull i sekken, enten det er den store sekken eller en liten sekk. Det er så sykt mange steder man må betale for å gå på toalettet og få dopapir. Og veldig mange steder som ikke har noe tilgjengelig. Så toalettpapir er viktig. Babywipes/intimservietter - helt essensielt, samme som toalettpapir. Pluss at de er perfekte å ha om man tar lange bussturer eks. nattbuss eller tog og ikke får dusjet. Kjøp dem i separate små pakker hvor du får en og en serviett i en liten pakke. Perfekt for turen Jeg vil ut å reise igjen nå! Endret 3. januar 2015 av Nikee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå