Gå til innhold

Når kan kattungen gå ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har nylig fått en kattunge på 12 uker. Lurer litt på når hun kan begynne å gå ut litt (under oppsyn). Det er ikke bilvei eller noe farlig her, og det er viktig at hun blir vant til endene på tunet - tenker det er lettere når hun er ung.

Anonymous poster hash: c6f19...611
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange sier 6 mnd-1 år fordi retningsansen visstnok ikke er utviklet før. Jeg har sluppet dem ut etter et par måneder og det har gått bra.

Skrevet (endret)

Det er rett som KG dama sier. Jeg venter til 6 mnders alderen etter at jeg har kastrert katten. Viktig å kastrere katten før den slippes ut. Viktig av mange hensyn. Men mange katter begynner å bli kjønnsmoden rundt den alderen, noen ganger før eller etter. Slipper du ut en kjønnsmoden katt risikerer du at den kan gå langt på tur for å finne seg en partner.

Endret av Berit
  • Liker 2
Skrevet

Våre har gått ut og inn fra 8-12 ukers alder.. Bortsett fra siste som vi adopterte fra db, hun slapp ikke ut før hun var 6-8 mnd, da brukte hun veldig lang tid på å bli trygg.

Det viktigste er at de har mulighet til å komme inn når de vil. Og at du kastrerer/id merker så kjapt katten er 2,5 kg!

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge kattungen holder seg innen synsvidde og du alltid er sammen med den, så kan du ha den litt ute når den er helt liten, men så snart den blir mer vidfaren og stikker ut av syne, må den få husarrest igjen til den er kastrert og gammel nok til å ha rimelig retningssans (de lærde strides vel, men ca mellom 6 mnd og 1 år). De kan kastreres tidlig, iallefall ved 5-6 mnds alder.

Anonymous poster hash: 49f10...357

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra TI MÅNEDERS ALDER, som jeg svarte deg i den andre tråden på DIB

Anonymous poster hash: ff31c...26c

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er hysterisk, og på grensen til galskap, og ha katter inne til den er 10-12 måneder. Joda, jeg vet at kattunger ikke har utviklet stedsansen ordentlig, men det er jo derfor man er med dem ut. Det er jo ikke slik at kattemor holder kattungene innestengt i en hule til de er ett år gamle. Det er viktig for kattunger at de lærer seg omverden, blir kjent med lukter og lyder, lærer og bruke egen kropp, klatre i trær, finne ut at det var for høyt, hoppe og løpe i gresset, jakte insekter, bli skremt av nabokatta osv.

Men, ja, man blir selvsagt med dem ut i begynnelsen og øker varigheten ute gradvis. Jeg har aldri vært uten katt siden vi fikk vår første kattunge hjemme da jeg var 7 år gammel. Nå er jeg 35+, har fortsatt katt, og har aldri verken erfart eller hørt om kattunger som forsvinner når det blir gjort på den måten.

Selvsagt skal man ta ansvar for dyrene man skaffer seg, men jeg synes ikke noe om og putte dem i et gullbur.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det aller viktigste er at katten er kastrert før den slippes ut i den store verden. Både pga redusert fare for krefttyper og du ikke får drektig katt eller en hannkatt som parrer andre katter (slåssing, skader osv)

Det er anbefalt at kattungen ikke slippes ut før den er rundt 8 mnd nettopp pga stedssans.

Anonymous poster hash: 52521...5b6
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hallo - dere som skriver 6-10 mnd og kastrering og alt mulig rart, det vet jeg jo. Det er standard for når katter skal ut alene. Nå snakker jeg om ut på tunet sammen med meg for å bli vant til dyra her og titte litt rundt, ingen hannkatter i umiddelbar nærhet, ingenting. Det er det jeg lurte på, ikke om når hun kan gå ut alene.

Fra TI MÅNEDERS ALDER, som jeg svarte deg i den andre tråden på DIB

Anonymous poster hash: ff31c...26c

JEG HAR IKKE startet en annen tråd på DIB.

Jeg synes det er hysterisk, og på grensen til galskap, og ha katter inne til den er 10-12 måneder. Joda, jeg vet at kattunger ikke har utviklet stedsansen ordentlig, men det er jo derfor man er med dem ut. Det er jo ikke slik at kattemor holder kattungene innestengt i en hule til de er ett år gamle. Det er viktig for kattunger at de lærer seg omverden, blir kjent med lukter og lyder, lærer og bruke egen kropp, klatre i trær, finne ut at det var for høyt, hoppe og løpe i gresset, jakte insekter, bli skremt av nabokatta osv.

Men, ja, man blir selvsagt med dem ut i begynnelsen og øker varigheten ute gradvis. Jeg har aldri vært uten katt siden vi fikk vår første kattunge hjemme da jeg var 7 år gammel. Nå er jeg 35+, har fortsatt katt, og har aldri verken erfart eller hørt om kattunger som forsvinner når det blir gjort på den måten.

Selvsagt skal man ta ansvar for dyrene man skaffer seg, men jeg synes ikke noe om og putte dem i et gullbur.

Takk - det er nettopp det jeg tenker også. Tenker selvsagt ikke at hun skal surre rundt alene og gå seg vekk og møte på herrepuser og slike ting. :)

Men hvor lenge pleier du å vente med å gå ut fra de kommer til nytt hjem - og hvor gamle er de ca? Tenker jo bare å gå ut en fem minutters-tur i starten, men vet bare ikke om det holder å vente en uke eller mange måneder.

Anonymous poster hash: c6f19...611
Skrevet

Når du får den hjem som kattunge så ville jeg ventet et par uker. Først må pus få bli kjent med deg og det nye hjemmet sitt. Når kattungen først begynner og se på huset som sitt nye hjem og er ordentlig kjent med og trygg på deg, da kan du begynne og ta den ut, tenker jeg. :)

Skrevet

Jeg fikk katta da hun var 3 mnd, da hun var 4-5 mnd var jeg med henne eller i nærheten når hun var ute. ved 6 mnd lot jeg henne være alene i korte anledninger. Sterilisert ved 9 mnd og etter dette fikk hun være ute når jeg var på skole, jobb ol. Gått helt utmerket og hun tusler stort sett bare i hagen og rundt huset. Jeg hadde blitt gal om hun måtte vært inne til 1 år, katta er spinnvill :P

Skrevet (endret)

Jeg har pleid og ha kattunger inne til de er ca 5 måneder gamle. Da er de i en alder hvor de føles "for store" for huset/leiligheten. De er større med mer energi og utforskertrang, mer selvsikre og har blitt ordentlig kjent - da er de høyt og lavt og klatrer opp og ned, bak og under absolutt ALT.

Da har de såpass med energi og er såpass trygge på meg og heimen at da får de går ut: Jeg pleier og gjøre det med bare og åpne ytterdøren og la dem gå ut i eget tempo. Blir selvsagt med ut, og de første gangene er vi bare ute noen få minutter. Så øker jeg etterhvert.

Endret av Tabris
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som frivillig i Dyrebeskyttelsen. Dere aner ikke hvor mange kattunger under 1 år vi får inn - kattunger som har forvillet seg bort fra hjemmet sitt!

Katter har ikke ferdig utviklet retningssans før de er rundt 12 mnd. gamle. Dersom man slipper dem ut før den tid, bør det være i bånd. Alternativt at omgivelsene er svært oversiktlige og du fotfølger katten.

Tips, om du slipper den ut med "gjeter": Sett et selebånd på katten, og bind et langt (5-6 meter) silkebånd til det. Silkebåndet henger seg i iutgangspunktet ikke opp i noe (men du bør følge med!) og plager ikke katten. Samtidig vil du kunne "nøste den opp" om den gjemmer seg under busker og kratt, og dessuten vil du kunne stoppe den enklere om den skulle sette avgårde i full fart.

Anonymous poster hash: 4f3c9...455
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det kan for øvrig være lurt å trene litt innkalling med katter også, særlig om man begynner når de er helt små. Finn en innkallingslyd, og når katten viser interesse for deg/kommer løpende så belønner du med kos, ros, spennende mat og leking. Så får den løpe avgårde igjen. Man får det aldri perfekt på en katt, men det kan hjelpe til å finne katten igjen om den skulle gå uvanlig langt unna eller gå seg vill.

Anonymous poster hash: 49f10...357

• Liker 1
Skrevet

Da jeg hadde puser, gikk jeg tur med de i bånd da de var små. Og da de visste hvor vi skulle, både til og fra hjemmet, så fikk de gå fritt ute sammen med meg. Og de har aldri gått langt hjemmefra :)

Skrevet

Hvis du er sammen kattungen og passer på den, kan du begynne forsiktig fra 4 mnd er.

Vår på 4 mnder elsker å være ute, men jeg passer på og bare i hagen. 😃

• Liker 1
Skrevet

Jeg for min del ville ikke gått med dem i bånd. Litt av hensikten med at kattungene skal få være ute er jo at de skal få løpe, herje, klatre, leke og teste litt kroppens grenser. Utvikle balanse og kroppsferdigheter. Det får man aldri gjort i ordentlig i et bånd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del ville ikke gått med dem i bånd. Litt av hensikten med at kattungene skal få være ute er jo at de skal få løpe, herje, klatre, leke og teste litt kroppens grenser. Utvikle balanse og kroppsferdigheter. Det får man aldri gjort i ordentlig i et bånd.

Berømtes siste ord før pus er vekk....om de forsvinner når de er så små så blir de spist av andre dyr eller sulter i hæl. Men om du synes det er greit så kjør på!

Jeg har jobbet frivillig med katter i årevis og det er ekstremt vanlig at små puseraketter forsvinner i den alderen uten at du engang får det med deg før de er vekk. Ta vare på katten din og vent med å ha den ute til den er stor nok til å forsvare seg selv og har fått utviklet retningsans. Uansvarlige katteeiere er det dessverre nok av.

Anonymous poster hash: c10d5...af5

• Liker 6
Skrevet

Jeg har brukt en liten radiosender i halsbåndet, og anbefaler loc8tor Pet på det varmeste. Genialt til dem som er redde for å miste katten sin.

Ellers syns jeg det er greit å holde katten inne til den er 5-6 måneder/ eller til du og katten holder på å gå på veggen fordi den trenger å gå ut. Veldig fint å ha ungkatt om sommeren når man er mye ute selv sammen med den.

Skrevet (endret)

Jeg ville ha ventet til katten var 6 mnd. og så begynt å venne henne til utelivet i sele, i første omgang kun nært hjemmet. Tren på innkalling og lær henne hvor hun skal gå for å komme ut inn. Jeg ville aldri ha sluppet henne ut på "fri pote" før hun var 11-12 mnd. gammel!

Det er sant og visst ikke noen fare å la henne tusle rundt føttene dine ute når hun er så liten at hun ikke klarer å løpe særlig langt, men hva er egentlig vitsen når det ikke gjøres for å venne henne til selvstendighet ute (noe som uansett ligger langt fram i tid)? Det er også et stort minus med å gjøre dette, og det er at hun vil gå lengre og lengre, og at du til slutt blir nødt til å stenge henne helt inne for å unngå at hun blir drektig før hun er kastrert. En kattunge under 6 mnd. har ikke behov for å være ute enda. Verden innendørs er spennende nok med alle sine lukter og lyder, kriker og kroker. Det er også viktig for tilknytningens del at den lærer å bli 100% trygg og kjent hjemme, samt å knytte seg til eier gjennom lek.

Jeg har drevet med frivillig arbeid og omplassering i over 30 år, og majoriteten av de kattene som kommer bort hjemmefra er under 1 år, eller det er unge katter som har blitt sluppet ut for tidlig og ikke har den tilknytningen til hjemmet som de burde ha.

Det er bare tull at katter trenger å gå ut før de er 1 år for å lære seg om verden ute, utvikle balanse og kroppsferdigheter. Da ville jo innekatter som blir stimulert gjennom lek være noen underutviklede kløner hele gjengen, og det er de jo ikke.. ;) Jeg har aldri sluppet ut kattene mine uten sele før de er et år, og de har vært utmerkede klatrere med store jaktferdigheter alle sammen. Og selv om jeg bor svært sentralt til, så har de alle blitt over 17 år gamle! Jeg vil heller snu resonnementet tvert om: De trenger å ha blitt såpass utviklet i både hode og kropp før de slippes ut i den store verden og skal håndtere trafikk, andre katter, eventuelle rovdyr og andre farer.

Jeg har enda til gode å erfare at voksne katter som har vært innekatter i mange år, ikke blir like flinke utekatter etter en tilvenningsfase, som de som har vært ute "hele livet". Derimot har jeg en endeløs rekke eksempler på at katter som blir sluppet ut for tidlig, enten blir borte i løpet av det første året, eller blir "rotløse" katter som stadig forsvinner, rett og slett fordi tilknytningen til hjemmet ikke er sterk nok.

Faktisk er det dette majoriteten av henvendelsene til DB og Kattens Vern i disse dager dreier seg om. Vår og tidlig sommer, hver år, flommer nettsteder og aviser over av "savnet katt" annonser, hvor 80-90 % av de er katter som har vært sluppet ut for tidlig, gjerne før de er blitt kastrert.. Og det er disse kattene som senere blir funnet som utsultede "hjemløse", fulle av utøy og sår, gjerne etter å ha født et par kull som må lide en enda verre skjebne fordi de aldri har hatt menneskelig kontakt (og som derfor om de er så heldig å bli funnet, må avlives).

Det er krevende å ha en kattunge i hus til den er rundt året, og det er noe jeg synes folk bør være klar over. Den må lekes med og stimuleres, og aller helst luftes i sele fra den er rundt 6-7 mnd. Men gjør en dette, og samtidig bruker god tid på utetilvenning og trening på innkalling, har man mye større forutsetninger for å få et trygt og godt kattehold med minst mulig stress og problemer i mange, mange år fremover. Og hva er vel bedre enn det? :)

Endret av Aurora M.
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...