AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #1 Skrevet 8. juni 2014 Jeg fikk akkurat en idé om å bake en kake til kjæresten min i kveld. Eggene han har i kjøleskapet er imidlertid best før 23. mars... Jeg har tatt vanntesten. Eggene sank, men ikke som en stein. Er det normalt for gode egg, eller betyr det at de nesten er dårlige? Jeg har bare lest at derdom egg synker er de OK, og flyter de er de dårlige. Jeg skal ikke bake før i kveld. Kan jeg allikevel knekke dem nå for å lukte på dem, og ha dem i en kopp i kjøleskapet til i kveld? Må dra ut nå for å lete etter søndagsåpen butikk dersom de ikke er gode.Anonymous poster hash: fdd96...941
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #2 Skrevet 8. juni 2014 Null problem å bruke de eggene.Anonymous poster hash: c2bd8...d3d
FoxyFish Skrevet 8. juni 2014 #3 Skrevet 8. juni 2014 Det går nok kjempebra! Norske egg holder seg laaaaangt over stemplingen. Grunnen til at stemplingsdatoen er så kort er EU-direktiver vi er pliktige til å implementere. Faren for uhumskheter er mye større i sydligere strøk, og har aldri vært noe problem i den norske eggproduksjonen. Så det er bare å bake i vei!
Viktualia Skrevet 8. juni 2014 #4 Skrevet 8. juni 2014 Du kan fint knekke dem nå og ha dem i kjøleskapet til i kveld. Men de er helt sikkert fine hvis de sank. Egg som flyter er ikke nødvendigvis dårlige. Det vanntesten måler er hvor mye luft det er i eggene, altså hvor "inntørket" innholdet er. Egg som flyter kan være råtne, men kan også være helt fine å spise.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #5 Skrevet 8. juni 2014 Jeg ville åpnet ett egg og luktet på det. Høyst sannsynlig er de helt ok, men det er jo greiest å være på den sikre siden. Enten er de dårlige, og da lukter de helt grusomt, eller så er det helt fine, og da lukter de ikke noe spesielt. Anonymous poster hash: 74a36...517 1
Guybrush Skrevet 8. juni 2014 #6 Skrevet 8. juni 2014 Egg holder 6-12 måneder. Det er pga eu-regler at man har så lav holdbarhetsdato. For noen år siden var de mye lengre. Vanntesten kan deles i 3. legger egget seg i bunnen er det "ferskt", går det ned men står på høykant er det halvveis mens flyter det bør du være obs på at det kan være råttent og bør egentlig kastes.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #7 Skrevet 8. juni 2014 For øvrig går det helt fint å oppbevare rå egg uten skall i kjøleskapet en liten stund. Skal visstnok gå bra et par dager, selv om jeg aldri har prøvd det så lenge. Kan være lurt å ha litt vann over ettersom de kan tørke ut og bli litt harde på toppen om de står helt åpent mot luft. Anonymous poster hash: 74a36...517
Djungelvrål Skrevet 8. juni 2014 #8 Skrevet 8. juni 2014 Det er helt greit, uansett er det bare å lukte. Råtne egg lukter!
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #9 Skrevet 8. juni 2014 Takk for svar. Eggene står på høykant, så jeg skal lukte på dem, men utifra svarene her anser jeg bakeprosjektet som reddet Anonymous poster hash: fdd96...941
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #10 Skrevet 8. juni 2014 Kaka ble knall, og kjæresten ble fornøyd :DAnonymous poster hash: fdd96...941 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå