Gå til innhold

Hva koster bryllupet - egentlig? + orddeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bryllup koster en del, middag med vin, aperitif, konjakk/likør til kaffen etc. Klær til brud og brudgom, frisør, leie av lokale, invitasjoner og andre trykksaker. Blomster, lys servietter.

Hva med alt det andre? Jeg har kjøpt en del ting som jeg antakelig ikke ville kjøpt hvis vi ikke skulle giftet oss. Noen gode ansiktskremer, en bra shampo fra frisøren, gele-lakk sett til neglene fordi jeg vil ha litt lengde på neglene når vi gifter oss. Diverse sminke for å se om jeg kan lære meg å sminke meg selv. (Billigere å gjøre det hos sminkør, og det kommer jeg nå til å gjøre uansett.) Jeg har bestemt meg for å prøve vippe-extensions. Jeg har kjøpt krystallsvaner til å bruke som kaketopping. Jeg har kjøpt utstyr til å lage kakepynt. (Både svanene og kakepynt-utstyret er ting jeg har ønsket meg lenge, det samme med neglsettet, men hadde nok ikke kjøpt det hvis ikke det var for bryllupet.) I tillegg har jeg kjøpt løpere å pynte bordet med, de kan jo fint brukes senere også. Jeg kommer også til å kjøpe litt mer bordpynt, som kan brukes ved senere anledninger, men som jeg ikke ville kjøpt hadde det ikke vært for bryllupet.

Og hva med dress til mannen? Min samboer skal ha smoking, og den kommer nok ikke til å bli brukt noe særlig etterpå, og hadde det ikke vært for at vi skal gifte oss ville han ikke kjøpt det, så det kommer i samme kategori som brudekjole. Men hva med dere hvor mannen skal ha en "vanlig" dress? En dress bør jo en mann ha, uavhengig av om han skal gifte seg eller ikke. Går det inn i bryllups-budsjettet?

Dere andre bruder, hvilke utgifter har dere som dere ikke regner som en del av budsjettet, men som likevel er "utløst" av bryllupet?

Og helt til slutt: hvordan er det med orddeling? Ble plutselig usikker nå, synes det ble mange bindestreker her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du "binder" et ord med et annet gjennom å legge til e eller s, behøvs ingen bindestrek. Feks barnEvogn, brukSbil.

AnonymBruker
Skrevet

Om du "binder" et ord med et annet gjennom å legge til e eller s, behøvs ingen bindestrek. Feks barnEvogn, brukSbil.

Man trenger aldri bindestrek i sammensatte ord annet enn når man deler dem for linjeskift.

Anonymous poster hash: 20b07...2fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ordene skal ikke deles. Du kan skrive alle eksemplene dine rett frem - gelelakk, vippeextensions, bryllupsbudsjett. Om det kan være uklart hvilke ord som er sammensatt kan man sette inn en bindestrek for å klargjøre (så du har strengt tatt lov å skrive gele-lakk, dersom du er redd det kan misforstås om du dropper bindestreken), f.eks. misliker jeg ordet bildemontering. Bil-demontering, eller bilde-montering? :fnise: Du har ikke lov til å dele ordene fullstendig - gele lakk er fullstendig feil.

Bindestreker er altså forsåvidt en grei løsning når man er usikker, langt bedre enn å særskrive.

Sånn ellers tror jeg bryllupet vårt kom på 80.000 inkludert sånne småting.

Anonymous poster hash: 5e608...fb2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å kjøpe bprdduker istedenfor å bruke hvit metervare som opprinnelig var tanken. Lettere å selge etterpå, pluss vi kan beholde en eller to selv og bruke senere. Vi kjøpte noen lysestaker vi ikke måtte ha til bryllupet, men som var fine og vi kjøpte dem likevel. De blir brukt i bryllupet, men beholdt også etterpå. Jeg har kjøpt noe bra sminke, testet noe neglelakk (som var rævva), kjøpt sko x3, undertøy x2 (til to ulike kjoler), skoklips til å lage skopynt, papirstanser for å lage bordkort, ålastswrvise til de to minste barna som kommer (som vi beholder til vår lille etterpå). Tror listen over "skjulte" kostnader egentlig er ganske lang, men vi prøver å oppdage dem underveis og få dem inn i budsjettet likevel.

Anonymous poster hash: 05810...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...