Gå til innhold

Ost, kjeks og vin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva bør være på et bord med ost, kjeks og vin?

Har omtrent ikke smakt noen typer ost, men har lyst til å prøve litt nytt.

Kan dere anbefale noen typer ost og vin for en nybegynner?:)

Anonymous poster hash: 195d7...4d9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanskelig å svare på, dessverre.

Det er i hovedsak 2 forskjellige typer; den ene er den sær-norske varianten, der man gjerne har blant annet salte kjeks, druer, paprika med på ostebordet. Det ville fått de fleste mer matinteresserte til å omtrent kaste opp. I tillegg er ofte disse ost/vin/kjeks-bordene fylt opp med oster av vidt forskjellig type når det gjelder å finne gode viner som passer til. Man slenger gjerne på typiske rødvinsoster sammen med oster som får de fleste rødviner til å smake "høgg".

Og så har du den andre typen. Her serveres ikke salte kjeks til ost. Egentlig ikke kjeks i det hele tatt. Kun oster med godt tilbehør og viner som matcher. Ostene er gjerne i samme "gruppe" vinmessig, eller det serveres flere typer vin.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker denne osten som er beskrevet her! Har sett den på flere remaer rundtom. Egenetlig er det bare å kjøpe med seg noen oster (gjerne ta bilde eller skriv ned navnet på de du liker, og så utvider du til å smake på flere og flere etterhvert :) )

Anonymous poster hash: c6905...4ba
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å ha ulike typer brie, blåmuggost, manchego osv.

Jeg har ikke kjeks men noen ganger noen crostini med chevre stilton. Aprikosgele er også godt med brie, eller honning.

En enkel guide til valg av vin til ost (best å ha et utvalg):

wineandcheese-01.jpg

Anonymous poster hash: f5b35...c39
  • Liker 2
Skrevet

Jeg liker den osten med kirsebærsmak(husker ikke navnet)manchego pluss en veldig god jeg kjøpte fra gutta på haugen. Pleier å ha med marmelade av feks fiken, og annet tilbehør kan være kjeks,druer,ananas osv

Skrevet

Å det finnes så mange gode oster som jeg ikke husker navnet på, så jeg får tipse om litt annet tilbehør:

Selleri, setersmør, druer er godt tilbehør.

Når det kommer til oster, har jeg pleid å bare plukke ut noen på måfå i ostedisken på Meny. Hver gang jeg har gjort dette, har jeg vært positivt overrasket over ostene, så kanskje du kan prøve dette. Skal du være på den sikre siden, kan du f eks ta 1 blåmuggost, 1 brie og 1 parmesan og evt. gamalost. Sistnevnte er faktisk veldig god med det rette tilbehøret (syltetøy/druer)

AnonymBruker
Skrevet

Alina X, on 08 Jun 2014 - 21:18, said:

Jeg liker den osten med kirsebærsmak(husker ikke navnet)manchego pluss en veldig god jeg kjøpte fra gutta på haugen. Pleier å ha med marmelade av feks fiken, og annet tilbehør kan være kjeks,druer,ananas osv

Denne? http://www.tine.no/produkter/ost/smorbare-oster/crème-chérie-kirsebær Anonymous poster hash: bcfb0...104

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...