AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #1 Skrevet 8. juni 2014 Hei. Jeg er en gutt på 28år. Jeg lurte på hva som ville vært lurest å gjøre. Har et ferdig oppusset hus som er verdi 2mill. 980.000 i gjeld. Så har jeg 240.000kr i aksjefondet. 0 på sparekontoen 0 i buffer. På vei inn i en ny jobb som vil gi meg mer utbetalt. Så lurte jeg på hva som ville være mest lønnsomt og smart. Ha en nedbetalingstid på lånet på 20år og spare masse i aksjefond, sparekonto og buffer. Eller betale masse ned på lånet og spare bittelitte i disse andre tingene? Anonymous poster hash: 64de3...31c
Gjest hva som helst Skrevet 8. juni 2014 #2 Skrevet 8. juni 2014 Dersom jeg var i din situasjon, så ville jeg solgt en andel av fondet slik at du har en solid buffer. 40,000 eller noe sånt. Jeg tror at det er et godt øyeblikk å selge seg litt ut nå også, med tanke på at markedene har steget mye i det siste. Angående nedbetalingstid på lånet så spørs det hvor mye du er villig til å sette av til det. Om du burde nedbetale lån eller spare i fond avhenger også av hva du tror vil gi best framtidig avkastning. Dersom du tror avkastningen på fondet vil være høyere enn det du eventuelt vil spare ved lavere rentekostnader på lånet, bør du fortsette å spare i fond.
Pengebingen Skrevet 8. juni 2014 #3 Skrevet 8. juni 2014 Regner du med å bli boende i bolig i omtrent samme prisklasse resten av livet? Fornøyd med dagens bolig? I såfall har du jo en grei belåningsgrad i dag som alltid vil sikre deg de gode rentebetingelsene. Da ville jeg heller fokusert på å lage en god bufferkonto (100-200.000 kr) på høyrentekonto, og deretter ville jeg øke fondssparingen slik at du f.eks deler månedlig overskudd 50/50 mellom å betal eekstra på boligen og å sette i fond for fremtiden. Det gir vel en grei fordeling med tiden
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juni 2014 #4 Skrevet 8. juni 2014 Regner du med å bli boende i bolig i omtrent samme prisklasse resten av livet? Fornøyd med dagens bolig? I såfall har du jo en grei belåningsgrad i dag som alltid vil sikre deg de gode rentebetingelsene. Da ville jeg heller fokusert på å lage en god bufferkonto (100-200.000 kr) på høyrentekonto, og deretter ville jeg øke fondssparingen slik at du f.eks deler månedlig overskudd 50/50 mellom å betal eekstra på boligen og å sette i fond for fremtiden. Det gir vel en grei fordeling med tiden Dette. Vil legge til at det er raskt gjort å spare opp en minimumsbuffer på 3-6 mnds lønner for deretter å redusere sparingen til et fast lavt beløp og fondssparing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå