AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #1 Del Skrevet 8. juni 2014 Eg prøvde å poste dette under trening, men fikk ingen givende svar så prøver her istedenfor! Ja i påsken fikk eg da et innfall om å melde meg på topptur til Kilimanjaro nå i Juli! Kravet var normalt fysisk god form, og eg tenkte at det skulle gå fint. Men nå når det nærmer seg og eg har begynt å gå litt fjellturer for å trene opp, merker eg at eg blir litt nervøs på om eg kommer til å klare det! Først og fremst så er det sånn at eg blir veldig anpusten med en gang eg begynner å gå, og så får eg roligere pust etterhvert og kan gå i mange timer. Det eg lurer på er hvordan det skal gå når vi er oppe i flere 1000 meters høyde, og det er mye tynnere luft! Er redd eg komme til å få fullstendig åndenød Eg merker også at eg etter å ha gått noen dager i fjellet sliter litt med knærne, spesielt når eg går nedover. Burde eg gå med knestøtte hele turen? Er jo kjipt om det skulle ødelegge for meg Fremover tenker eg å gå på fjellturer og trene litt styrke som forbereding, er det noe annet eg burde trene? Huff og huff, begynner å få litt kalde føtter for dette, tenk så kjipt om eg ikke skulle komme meg opp! Blir sikkert en fantastisk opplevelse likevel men... Noen som har vært på denne eller lignende turer før og har noen gode tips til meg? Eg er vant til å gå i fjellet, men ikke med overnatting underveis, så tips til smarte ting eg kan ha med, hvordan trene på forhånd osv. tas imot med stor takk! Anonymous poster hash: f6255...92d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aviale Skrevet 8. juni 2014 #2 Del Skrevet 8. juni 2014 Hei! Jeg gikk Kilimanjaro i januar 2013 og klarte å nå toppen. Jeg har astma, men vanligvis 95% av normal lungekapasitet, så jeg trente 2-3 ganger i uka i 2 mnd før. Da var jeg i moderat god form før det. Jeg ble også andpusten av å gå før jeg skulle ta turen, og det tør jeg påstå at ikke gjør noe. De som er i kjempegod form og vanligvis løper opp bakkene, vil slite mer, fordi de rett og slett går for fort og blir høydesyke. Vi var alltid en av de treigeste gruppene, brukte vanligvis 7-8 timer hver dag, noe som bare var en fordel for akklimatiseringen. Siden jeg har astma merket jeg fortere at luften ble tynnere, og ble mye mer kortpustet enn de andre jeg gikk med. De andre merket det nok også, men ikke i like stor grad. Det er fra 3500 m og opp de fleste begynner å kjenne det. Vi gikk på en medisin som heter Diamox, vet ikke om det hjalp, men det sies den hjelper til å øke oksygenopptaket litt (selv om den også har bivirkninger som kan ligne på høydesyke). Alle tre i vår gruppe nådde toppen, men jeg vet som sagt ikke om vi gjorde det bedre pga medisinen siden ingen av oss hadde vært oppe i høyden. Uansett, nevner det bare, så kan du sjekke det ut om du vil Jeg vil anbefale deg å ha på knestøtte underveis. Det spørs litt på hvilken rute du har valgt, men f.eks Marangu route som vi gikk, stiger med 1000 m per dag med litt ulik "bratthet". Første dagen er brattest (7 km) og den siste natta såklart. Når man går ned igjen fra kraterkanten om morgenen, er dette ekstremt hardt for knær og tær. Da skal man 1000m ned i noe som minner om en alpinbakke av grus. Hun ene på gruppa mi fikk beskjed om å "surfe" ned av guiden sin, dvs bare tråkke seg nedover i grushaugen i stedet for å snegle seg ned den svingete og bratte stien. Om ikke guiden din foreslår det, kan du høre med de om de kan vise deg Jeg tror dette er bedre for knærne, og ikke minst raskere. Jeg har aldri hatt problemer med knærne mine, men kjente det godt på veien ned der når jeg gikk stien. Når det gjelder trening så tror jeg det er lurt å trene mye bein selvfølgelig, og gå fjellturer med ekstra ballast i sekken. Jeg gikk fjellturer med 5-10 kg i sekken, det er lurt å venne seg til dette, for på turen går man med dagstursekk med minst 4 liter vann og andre ting oppi (kamera, ekstra jakke, osv). Men ikke slit deg ut med treninga tida før du skal reise, ha noen dager uten trening før det. Og apropos vann; kjøp deg gjerne en camelback, dvs en "drikkesekk" med slange. Da kan du ha drikkesekken i sekken din og slangen ute, så kan du drikke når du vil uten stress. Hvilken rute skal du på? Marangu route har hytter underveis, det var denne jeg gikk. Hyttene har grei standard og man får veldig god service fra guidene/gruppa som hjelper en. Vi fikk popcorn og te hver dag når vi kom frem (hjelper på vannopptaket), 3-retters middag (suppe, en hovedrett og frukt til dessert) og vaskefat hver morgen og kveld utenfor hytta. Lunsjen var ikke noe å skryte av da, det var en lunsjboks med sandwich, kokt egg, kylling og litt frukt. Høres kanskje bra ut, men i alle fall for meg som ikke kunne spise sandwichen pga cøliaki, så var det litt kjedelig. Så jeg vil anbefale å ta med noen kjeks, energibarer eller noe sånt. Jeg hadde også med godteri fra Norge, dette hjalp en del på mitt humør innimellom Og for ikke å glemme: COLA! Jeg kjøpte med en cola som jeg hadde til siste etappe, og det var jeg kjempeglad for. Så langt oppe mister mange matlysten, og hos meg kom alt opp igjen utenom cola og vann. Colaen ble derfor redninga mi de 24 timene vi var oppe på Kibo hut (4500 m) og toppen. Dette går nok fint, skal du se! Jeg stresset også før turen og var litt nervøs, men jeg bestemte meg for å ta turen dag for dag. Ikke tenke på hvordan det vil være å komme opp på toppen, siden dette bare gjorde meg stressa. Det hjalp for meg å tenke kortsiktig: "idag skal vi opp på Mandara huts, dette skal jeg klare" i stedet for å tenke mange 1000 høydemeter opp. Det er bare å spørre om du lurer på noe mer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2014 #3 Del Skrevet 26. juni 2014 Hei, TS her! Tusen takk for veldig fint svar, eg hadde helt glemt at eg postet denne under reiseliv også Eg skal gå Rongai ruten, reiser med Hvitserk. Eg tror vi sover i telt hele veien. Nå har eg jo ikke klart å få til å trene slik eg hadde tenkt i det hele tatt pga. det har skjedd så mye de siste ukene, og nå er det bare litt over en uke til eg reiser så det får bare stå til! Eg satser på knestøtte hele veien, og så har eg staver med, så håper knærne holder. Eg har sånn vannsekk til å legge i ryggen på sekken, men den vil vel fryse på toppnatten? Hadde du med termoser, evt hvor mange? Takk for tips med brus og godteri :D Eg tenker å ta med en del nøtter som eg kan knaske litt på underveis, og så blir det å ta med en solo til toppnatten tenker eg! Men hvordan holdt du alle flytende ting fra å fryse i høyden, pakket du det inn i ullsokker eller noe sånt? Og når det gjelder tabletter så blir vi jo anbefalt å ta malariatabletter. Eg har i tillegg med p-piller, og siden eg blir lett dårlig i magen og reagerer veldig på insektbitt tenkte eg å ta med mageregulerende og allergitabletter i tillegg. Det blir jo veldig mye tabletter syns eg, tror du det går greit å sløyfe malaria og allergitabletter så lenge eg er i høyden? Er veldig spent nå, og tror det blir en uforglemmelig tur uansett :D Anonymous poster hash: f6255...92d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #4 Del Skrevet 27. juni 2014 AnonymBruker skrev (På 26.6.2014 den 21.24): Hei, TS her! Tusen takk for veldig fint svar, eg hadde helt glemt at eg postet denne under reiseliv også Eg skal gå Rongai ruten, reiser med Hvitserk. Eg tror vi sover i telt hele veien. Nå har eg jo ikke klart å få til å trene slik eg hadde tenkt i det hele tatt pga. det har skjedd så mye de siste ukene, og nå er det bare litt over en uke til eg reiser så det får bare stå til! Eg satser på knestøtte hele veien, og så har eg staver med, så håper knærne holder. Eg har sånn vannsekk til å legge i ryggen på sekken, men den vil vel fryse på toppnatten? Hadde du med termoser, evt hvor mange? Takk for tips med brus og godteri :D Eg tenker å ta med en del nøtter som eg kan knaske litt på underveis, og så blir det å ta med en solo til toppnatten tenker eg! Men hvordan holdt du alle flytende ting fra å fryse i høyden, pakket du det inn i ullsokker eller noe sånt? Og når det gjelder tabletter så blir vi jo anbefalt å ta malariatabletter. Eg har i tillegg med p-piller, og siden eg blir lett dårlig i magen og reagerer veldig på insektbitt tenkte eg å ta med mageregulerende og allergitabletter i tillegg. Det blir jo veldig mye tabletter syns eg, tror du det går greit å sløyfe malaria og allergitabletter så lenge eg er i høyden? Er veldig spent nå, og tror det blir en uforglemmelig tur uansett :DAnonymous poster hash: f6255...92d Jeg vurderer Kilimanjaro neste år, så post gjerne en oppdatering når du har gjennomført turen Ha en fantastisk flott tur! Anonymous poster hash: eb80c...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #5 Del Skrevet 27. juni 2014 AnonymBruker skrev (På 26.6.2014 den 21.24): Hei, TS her! Tusen takk for veldig fint svar, eg hadde helt glemt at eg postet denne under reiseliv også Eg skal gå Rongai ruten, reiser med Hvitserk. Eg tror vi sover i telt hele veien. Nå har eg jo ikke klart å få til å trene slik eg hadde tenkt i det hele tatt pga. det har skjedd så mye de siste ukene, og nå er det bare litt over en uke til eg reiser så det får bare stå til! Eg satser på knestøtte hele veien, og så har eg staver med, så håper knærne holder. Eg har sånn vannsekk til å legge i ryggen på sekken, men den vil vel fryse på toppnatten? Hadde du med termoser, evt hvor mange? Takk for tips med brus og godteri :D Eg tenker å ta med en del nøtter som eg kan knaske litt på underveis, og så blir det å ta med en solo til toppnatten tenker eg! Men hvordan holdt du alle flytende ting fra å fryse i høyden, pakket du det inn i ullsokker eller noe sånt? Og når det gjelder tabletter så blir vi jo anbefalt å ta malariatabletter. Eg har i tillegg med p-piller, og siden eg blir lett dårlig i magen og reagerer veldig på insektbitt tenkte eg å ta med mageregulerende og allergitabletter i tillegg. Det blir jo veldig mye tabletter syns eg, tror du det går greit å sløyfe malaria og allergitabletter så lenge eg er i høyden? Er veldig spent nå, og tror det blir en uforglemmelig tur uansett :D Anonymous poster hash: f6255...92d Det interessante for å vurdere spørsmålene dine bedre er hvor mange dager har turopperatøren planlagt? Rongai kan ta 5-7 dager, avhenig av valg av underrute og tempo. Hvis de har planlagt 7 dager tror jeg du skal ha det greit ånderettsmessig. Kili er en mental (ikke SÅ veldig fysisk) utholdenhetstest. Det går rett og slett bare på å holde ut. Det er ikke først og fremst antall kilometer som tar tid, men du må bruke et antall dager på å aklimatisere deg på hvert nivå, og det er det som er mest tidskrevende. Derfor går man i et stabilt og rolig tempo. Spesielt Rongai kan bli litt...monotont. Da er det viktig å være i et mer meditativt tankesett, der tiden, du og omgivelsene bare flyter i hverandre noen timer hver dag. Jeg anbefaler å pakke nutrilett proteinbarer. De er markedsført som slankeprodukter, men ikke tenk på det. De tilfører kroppen raskt masse viktig næring. Når du merker energien ikke holder mål, hodet blir slitent og du føler deg daff, vil en nutrilettbar sette piffen i deg igjen. Anonymous poster hash: 1a284...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #6 Del Skrevet 27. juni 2014 Så tøffe dere er! Jeg har aldri gått der selv, men to i klassen min har tatt turen, da vi var på videregående. Den ene var en trent, sterk ung mann. Han kom seg ikke opp (pga høydesyke? kroppen sa i allefall stopp). Den andre var en helt "vanlig" jente som ikke drev med idrett el.l. Hun kom seg opp uten problem. Lykke til Anonymous poster hash: 94742...e1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aviale Skrevet 27. juni 2014 #7 Del Skrevet 27. juni 2014 AnonymBruker skrev (På 26.6.2014 den 21.24): Hei, TS her! Tusen takk for veldig fint svar, eg hadde helt glemt at eg postet denne under reiseliv også Eg skal gå Rongai ruten, reiser med Hvitserk. Eg tror vi sover i telt hele veien. Nå har eg jo ikke klart å få til å trene slik eg hadde tenkt i det hele tatt pga. det har skjedd så mye de siste ukene, og nå er det bare litt over en uke til eg reiser så det får bare stå til! Eg satser på knestøtte hele veien, og så har eg staver med, så håper knærne holder. Eg har sånn vannsekk til å legge i ryggen på sekken, men den vil vel fryse på toppnatten? Hadde du med termoser, evt hvor mange? Takk for tips med brus og godteri :D Eg tenker å ta med en del nøtter som eg kan knaske litt på underveis, og så blir det å ta med en solo til toppnatten tenker eg! Men hvordan holdt du alle flytende ting fra å fryse i høyden, pakket du det inn i ullsokker eller noe sånt? Og når det gjelder tabletter så blir vi jo anbefalt å ta malariatabletter. Eg har i tillegg med p-piller, og siden eg blir lett dårlig i magen og reagerer veldig på insektbitt tenkte eg å ta med mageregulerende og allergitabletter i tillegg. Det blir jo veldig mye tabletter syns eg, tror du det går greit å sløyfe malaria og allergitabletter så lenge eg er i høyden? Er veldig spent nå, og tror det blir en uforglemmelig tur uansett :D Anonymous poster hash: f6255...92d Ang. vannsekk så kjøpte jeg en camelback med isolasjon, siden jeg trodde det ville forhindre den fra å fryse. Dessverre tenkte jeg ikke på at man må blåse luft tilbake i røret for at det ikke skal fryse! Dette gadd jeg selvfølgelig ikke, det var nesten hardt nok bare å drikke, haha. Så sekken min fryste etter ca 2 timer, men jeg hadde vært dum nok til å avkjøle vannet litt før jeg helte det over i sekken. Vannet vi fikk var nemlig varmt. Så om dere får varmt vann, hell det over med en gang. Du kan også prøve å pakke inn vannsekken i noe, vil anta at det hjelper litt. Da vannet frøs, fikk jeg vann av guiden. Jeg aner ikke hvordan, om han hadde varmebag eller hva, men noe måtte det ha vært. Først fikk jeg en flaske, og etter en time frøs den også. Da fikk jeg en ny. Vet ikke hvordan de gjorde det, virker som vannet først begynte å avkjøle seg/fryse etter at jeg hadde åpnet flaska. Uansett, hør med selskapet/guiden om de tar med ekstra vann på termoser eller lignende. Det kjipeste noen sinne må være å gå tom for vann opp der! Colaen frøs heller ikke, der har jeg heller ingen forklaring... Tenkte ikke så mye på det der oppe Det var forresten kun om natta at det var under 0 grader, ellers var det ca 5-10 grader. Det er forresten kjempeviktig å kle seg godt for toppnatta! Man går så sakte at man ikke blir varm i det hele tatt, og det kan være ned mot -20 grader og vind. Læreren min er friluftsmann og var helt sikker på at et lag ullklær med vindjakke+bukse over ville holde, og han frøs hele veien. Jeg fryser lett, og hadde på: 1 lag ullundertøy, en tykkere ulltrøye, en tykkere ullongs, tykk joggebukse, allværsbukse og vinterjakke. Jeg hadde også med en tykk ulljakke som jeg hadde på (under vinterjakka) deler av turen. Husk også solkrem med frost/vindbeskyttelse, og smør deg godt i hele ansiktet før dere går. Husker ikke merket, men du får kjøpt de på XXL og Gmax (små, flate bokser som er blå). Jeg smurte meg godt, men ble fortsatt veldig solbrent på nesa. Ang tabletter: Vi tok bare malariatabletter første og siste dagen, da malariamyggen ikke finnes over 2000 moh. Du bør ta mageregulerende ja. Allergitabletter vet jeg ikke, men vil anta at det går fint uten over ca 3500 moh (i områder med ørken). Det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på God tur, det blir en opplevelse for livet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2014 #8 Del Skrevet 27. juni 2014 Det viktigste er å bruke god tid for å unngå høydesyke. Ta gjerne en ekstra pausedag underveis for å vende seg til høyden. Bruk en uke totalt på oppturen.Anonymous poster hash: b249f...396 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2014 #9 Del Skrevet 4. juli 2014 TS her! Reiser i morgen så nå er eg spent! Vi skal bruke 6 dager opp, så forhåpentligvis står eg på toppen neste lørdags morgen Takk for alle tips! Skal poste her etter turen hvordan det gikk. Anonymous poster hash: f6255...92d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april #10 Del Skrevet 3. april Det kom ingen oppdatering her. Kan du legge ut de viktigste erfaringene og tipsa her nå? Anonymkode: 2e91b...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå