Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en liten "klump" hudfarget, ikke vorte eller noe slikt. Har prøvd å klemme og fjene den på egenhånd, det blødde og den kom tilbake likevel. Det er ingen ting å klemme ut av den.Kan dette være en føflekk ( se bilde) evt noe anet forslag? ( er i tvil om det er verd å fjene den kirugisk)

post-8312-0-19087400-1402211041_thumb.jp

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt legen se på det. Det er mest sannsynlig noe helt vanlig og uskyldig. Du nevner at den er hudfarget. Mange har slike med pigmenter i ("utstående føflekker") uten at det heller ikke trenger å være noe farlig.

Anonymous poster hash: 37b6b...208
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du hatt den?

Kom den plutselig?

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være:

"4. Seborreisk keratose: Dette er svart vanlige utvekster som også kalles talgvorter. De er litt harde, rue, og ofte lett brunlige i fargen. De kan bli betente. De behandles med frysing.

5. Det finnes videre en lang rekke hudutvekster som kan være harde og ru. Man kan ikke alltid gi en sikker diagnose på disse uten å først ta en hudprøve." http://www.lommelegen.no/legesvar/kuler-i-huden

AnonymBruker
Skrevet

Har klumpen en tynn stilk?

"Skin tags er overvekst av bindevev i huden og kan best beskrives som overflødig hud festet til en tynn «stilk». De er oftest hudfargede, men kan også være litt mørkere i fargen.

Vanligvis er de noen få millimeter små, men de kan bli flere centimeter store."

"

– Fjerning av skin tags er ikke noe man skal gjøre selv hjemme.

Forsøker du å fjerne en skin tags selv, risikerer du å skade huden og påføre deg selv arr, det er også en risiko for at du kan få sår og infeksjoner.

En hudlege vil uten problemer kunne fjerne en skin tag trygt og raskt. Det er flere metoder for å fjerne hudfliker, de vanligste metodene er å brenne eller fryse dem bort, men skin tags som er større fjernes gjerne ved et lite kirurgisk inngrep."

http://www.kk.no/livsstil/har-du-nupper-og-utvekster-i-huden-25274

Skrevet

Jeg ville latt legen se på det. Det er mest sannsynlig noe helt vanlig og uskyldig. Du nevner at den er hudfarget. Mange har slike med pigmenter i ("utstående føflekker") uten at det heller ikke trenger å være noe farlig.

Var hos fastlegen og hun viste ikke helt var det var, men mente det ikke var noe farlig.

Skrevet (endret)

Kan det være:

"4. Seborreisk keratose: Dette er svart vanlige utvekster som også kalles talgvorter. De er litt harde, rue, og ofte lett brunlige i fargen. De kan bli betente. De behandles med frysing.

5. Det finnes videre en lang rekke hudutvekster som kan være harde og ru. Man kan ikke alltid gi en sikker diagnose på disse uten å først ta en hudprøve." http://www.lommelegen.no/legesvar/kuler-i-huden

Tor ikke det, den er forsøkt fjernet med frysing.

Hvor lenge har du hatt den?

Kom den plutselig?

Har hatt den over et år, den kom plutselig. Denne sitter tydligvis dypt. Var ikke noe vorte heller sa legen.

Endret av Wildrose
AnonymBruker
Skrevet

Var hos fastlegen og hun viste ikke helt var det var, men mente det ikke var noe farlig.

Når legen ikke visste hva det var, ville jeg fått en hudlege til å se på det

Skrevet

Har klumpen en tynn stilk?

"Skin tags er overvekst av bindevev i huden og kan best beskrives som overflødig hud festet til en tynn «stilk». De er oftest hudfargede, men kan også være litt mørkere i fargen.

Vanligvis er de noen få millimeter små, men de kan bli flere centimeter store."

"

– Fjerning av skin tags er ikke noe man skal gjøre selv hjemme.

Forsøker du å fjerne en skin tags selv, risikerer du å skade huden og påføre deg selv arr, det er også en risiko for at du kan få sår og infeksjoner.

En hudlege vil uten problemer kunne fjerne en skin tag trygt og raskt. Det er flere metoder for å fjerne hudfliker, de vanligste metodene er å brenne eller fryse dem bort, men skin tags som er større fjernes gjerne ved et lite kirurgisk inngrep."

http://www.kk.no/livsstil/har-du-nupper-og-utvekster-i-huden-25274

Det er ikke noe "stilk på den og den ligner ikke på noen av de jeg så på bildet i linken. Frysing er forslkt, men det var helt misslykket, ingen ting gikk bort, ble bare irritert i huden egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Tor ikke det, den er forsøkt fjernet med frysing.

Har hatt den over et år, den kom plutselig. Denne sitter tydligvis dypt. Var ikke noe vorte heller sa legen.

Ok. Ble frysingen foretatt av lege, og ble det tatt vevsprøve som ble undersøkt?

Skrevet

Når legen ikke visste hva det var, ville jeg fått en hudlege til å se på det

Hun mente det ikke var noe farlig...men, det er jo ingen ting som analysert, så hun kan jo selvsagt ikke vite helt sikkert.

Skrevet

Ok. Ble frysingen foretatt av lege, og ble det tatt vevsprøve som ble undersøkt?

MI

Var hos en vikarlege ( min fastlege var syk) og hun forsøkte bare å fjene den med frysing, ingen vevsprøve ble tatt. Min egen lege, mente a det ikke ville hjelpe å fryse det bort, siden det ikke var vorte.

AnonymBruker
Skrevet

Konsultasjon hos hudlege + vevsprøve, ville jeg valgt

Skrevet

Konsultasjon hos hudlege + vevsprøve, ville jeg valgt

Fastlegen sa hun ville henvise meg til en klinikk for å fjene den, hvis jeg synes det var sjemmende, men tydligvis var det ikke snakk om å sjekke den med vevsprøve..Litt rart egentlig. Tenker at fjening kirugisk, kan sikkert skape arr, og er usikker på om jeg skal det. Men, som du sier, burde nok ta vevsprøve, selv om den ikke ser " skummel" ut.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du be fastlegen om å henvise deg til hudlege i steden, slik at hudlegen kan se på klumpen og ta prøve og gi deg info om eventuelle arr m.m., før du bestemmer deg for å fjerne eller ikke?

Skrevet

Utifra det jeg ser så ligner det noe som kalles for fibrom, altså en hudfold (skin tag)

Skrevet

Utifra det jeg ser så ligner det noe som kalles for fibrom, altså en hudfold (skin tag)

Tusen takk for svar og forslag fra alle sammen :-) Jeg skal ta det opp med fastlegen og høre litt mer om hva hun tenker, før jeg evt tar den bort. Skal si ifra at den bør analyseres!
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...