Gå til innhold

Hvordan ser du for deg et kalenderår i hodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser du for deg et kalenderår inne i hodet ditt?

Dette er et utrolig fascinerende spørsmål som jeg stadig vekk får forskjellige svar på. De fleste har aldri tenkt stort på dette, men har alltid et svar å gi.

Jeg ser for meg et rundt hjul der sommer er øverst, vinter er nederst, vår til høyre og høst til venstre. Dette hjulet roterer saaakte året rundt, underbevisstheten vet alltid sånn ca hvor jeg ligger, og akkurat nå er jeg på vei til å bestige toppen.

Da jeg gikk på barneskolen fikk jeg i oppgave å fargelegge et slikt hjul, det er sikkert der det kommer fra.

Når jeg har spurt andre har jeg fått til svar at de ser for seg et termometer der f.eks vinter er nederst, eller rett og slett bare en lang strek ut i det uendelige.

Det er pussig å vite at ikke alle tenker slik jeg har gjort i alle år.

Lagde et bilde for å illustrere.

t8U1a5z.png

Hva ser DU for deg? Legg gjerne ved bilde!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min vinter er på toppen, omvendt av din. Også ser det ut som en slags liggende stige i sirkel, hehe. Et mellomrom for hver dag, bakgrunnen er sort. Ingen bilder der da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det omvendt av tegningen også.. som en klokke som går feil vei. Nyttår er på toppen.. januar er februar er det streken mellom sommer og høst er på TS sitt bilde. Sommer der vinter er osv. Timene på en klokke er månedene, men den er speilvendt, så 1 (januar) er på venstre side av klokka 12 (som er nyttår). Plassen mellom klokkeslettene er måneder.

I tillegg ser jeg denne "klokka" ovenfra, som om jeg står ved nyttår og ser ned på den på skrå.

Anonymous poster hash: d44b3...2bb
  • Liker 6
Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

Min har alltid vært en oval sirkel, hvor vår og høst har vært på kortsidene og sommer og vinter på langsidene..

For i og med at året har årstider og mye er det samme hvert år (gjentar seg) så er det for meg en sirkel. At den er oval er fordi sommeren er lang, vinteren er lang og høst og vår er noe kortere..eller i hvert fall ønsker jeg at sommeren og vinteren skal være lange. Mars, april mai...juni, juli, august..pussig..våren er like lang gitt :)

post-71301-0-00297700-1402196641_thumb.p

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Oi, interessant tråd! Vi brukte å ha slike svære kalendere når jeg var liten, med tre måneder på hver linje - 4 linjer nedover. Mener å huske de var blå og hvite...

Den type kalender har siden vært slik jeg har sett for meg året, bare at selve dagene/datoene er uklare. Og i tillegg ser jeg gjerne farger som passer til de forskjellige månedene, så det jeg ser for meg blir noe slikt:

post-35858-0-59801400-1402203543_thumb.j

Endret av PaperFlower
  • Liker 1
Skrevet

Hvordan ser du for deg et kalenderår inne i hodet ditt?

Dette er et utrolig fascinerende spørsmål som jeg stadig vekk får forskjellige svar på. De fleste har aldri tenkt stort på dette, men har alltid et svar å gi.

Jeg ser for meg et rundt hjul der sommer er øverst, vinter er nederst, vår til høyre og høst til venstre. Dette hjulet roterer saaakte året rundt, underbevisstheten vet alltid sånn ca hvor jeg ligger, og akkurat nå er jeg på vei til å bestige toppen.

Da jeg gikk på barneskolen fikk jeg i oppgave å fargelegge et slikt hjul, det er sikkert der det kommer fra.

Når jeg har spurt andre har jeg fått til svar at de ser for seg et termometer der f.eks vinter er nederst, eller rett og slett bare en lang strek ut i det uendelige.

Det er pussig å vite at ikke alle tenker slik jeg har gjort i alle år.

Lagde et bilde for å illustrere.

t8U1a5z.png

Hva ser DU for deg? Legg gjerne ved bilde!

For meg er det nesten likt som for deg, bare at det i hodet mitt går motsatt vei, og vår og høst bytter plass. :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Oi. Jeg var sikker på at de fleste tenkte på samme måte som meg.

Sirkel med vinter øverst, sommer nederst. Vår på høyre side og høst på venstre. Og tiden går altså samme vei som klokka.

Det er mest logisk. Starter et nytt år ca kl 12, midt på vinteren.

Anonymous poster hash: c17ec...772

• Liker 3
Gjest Lypcha
Skrevet

Jeg ser for meg en oval hvor 1 januar er helt til venstre, så følger de andre dagene etter mot høyre. Det er først rundt september/oktober at det går "rundt svingen" på en måte. Når vi kommer til 31 desember så er det et lite mellomrom før jeg går inn i det nye året.

Skrevet

Ingenting. Et kalenderår er på kalenderen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke særlig visuell. Ser til nøds for meg en linje.

Og det var svært forstyrrende at hjulet ditt går feil vei, mot klokka! :P

Anonymous poster hash: e594a...265

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke særlig visuell. Ser til nøds for meg en linje.

Og det var svært forstyrrende at hjulet ditt går feil vei, mot klokka! :P

Jeg ville nok også tegnet det med høst og vår på motsatt plass, hvis det er et årtidshjul som ikke skal snurres men bare vise året. Men det tegnede hjulet går ikke mot klokka, for når du snurrer hjulet med klokka kommer høsten etter sommeren

Anonymous poster hash: b5fb6...6ba

• Liker 1
Skrevet (endret)

Svarer før jeg leser de andre svarene så jeg ikke blir påvirket.

Mitt kalenderår er også en sirkel, oppdelt i 12 "pizzastykker". Så er det forskjellige farger på stykkene, januar er blå, februar er brun, mars lyseblå, april gul, mai mørkeblå...osv osv. Ser også viktige datoer i stykkene.

Har noe av det samme med uker, men da er det som å "hoppe paradis", altså et rektangel med fargede firkanter bortover, men lørdag er delt i to med en ring i (siden noen jobber lørdager) og søndag sist.

Hadde sterk synestesi da jeg var mindre, henger vel litt igjen enda :)

Endret av Poppie
Skrevet (endret)

Jeg ser også for meg en sirkel, og året går "feil" vei, altså mot klokka. Helt øverst på midten er jul, nyttår er litt til venstre for jula. Sommerferien er nederst. Edit: Glemte å skrive at årstidene har forskjellige farger som glir litt over i hverandre.

Synes det er fascinerende hvor forskjellig folk ser det for seg. :) Jeg har også en veldig rar måte å se for meg ukedagene på, med spesielle farger og symboler.

Endret av Sushi
Skrevet

Oi, interessant tråd! Vi brukte å ha slike svære kalendere når jeg var liten, med tre måneder på hver linje - 4 linjer nedover. Mener å huske de var blå og hvite...

Den type kalender har siden vært slik jeg har sett for meg året, bare at selve dagene/datoene er uklare.

Jeg ser også for meg året på denne måten, bare uten fargekoding.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok også tegnet det med høst og vår på motsatt plass, hvis det er et årtidshjul som ikke skal snurres men bare vise året. Men det tegnede hjulet går ikke mot klokka, for når du snurrer hjulet med klokka kommer høsten etter sommeren

Anonymous poster hash: b5fb6...6ba

Det er sant. Hodet mitt er dog ikke enig - er det en sirkel der, så er det en urskive, og da er det viserene som skal bevege seg rundt, ikke sirkelen. Så TS sin "kalender" viser for meg at sommeren straks er over, og snart blir det vår. :klo: Hehe :)

• Liker 1
Skrevet

Artig. Jeg har ingen sirkler, men ser det for meg i deler/seksjoner, der sommeren er lysere og så blir det mørkere etterhvert. Litt problemer med nyttår, da må jeg starte helt på nytt igjen med en ny seksjon. Fatter ikke hvordan jeg har kommet på dette, men slik er det.

Ellers har månedene farger hos meg. April er rødbrun, mai er lysegul, juni er rosa osv

Gjest fotballflue
Skrevet

Sånn her er det hos meg. Vinter/vår-månedene er veldig tette :fnise:

Har spurt mange om dette jeg og, for jeg synes det er så fascinerende.

post-82804-108204_thumb.png

Gjest iGirl
Skrevet

For meg er det nesten likt som for deg, bare at det i hodet mitt går motsatt vei, og vår og høst bytter plass. :)

Samme her. :)

Skrevet

Fatter ikke hvordan dere kan ha sommer nederst? :bond:

Men neida, utrolig interessant å se hva dere tenker. Min "klokke" går feil vei ja, og sånn har det alltid vært.

Det er litt kjipt å føle at man er "nede" på klokka på vinteren, da blir jeg litt ekstra nede...

Skrevet

Mitt kalenderår er som en strek med en liten sving og noen bakker... Jeg starter linja med januar og går rett fremover helt til og med mai, da gjør linja en venstresving til juni og fortsetter rett frem til og med august. Her er linja fremdeles rett, men det går en liten nedoverbakke til september. Fortsetter så rett fram til og med desember. Deretter går jeg et skritt til høyre, for så å rykke helt til begynnelsen av linja igjen (som ligger parallelt med fjorårets linje) og starter på nytt år.

Hm, høres jo heeelt forstyrret ut når jeg skriver dette... Har en oval sirkel til uke, og har "issues" med datoene også som går i bakker og svinger fram til slutten av måneden.. Jadda...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...