NorthFace Skrevet 18. juni 2004 #1 Skrevet 18. juni 2004 Jeg har planer om å starte på South Beach dietten på mandag. Noen som vil være med i en kollektiv "slanke-gruppe". Så kan vi dele erfaringer, oppskrifter, utfordringer, glede og sorg ? 8) Alle trenger ikke starte samtidig - hiv dere med når dere har anledning. (For min egen del forutsetter det at de har fått inn boken hos bokhandelen til i morgen.) Vet at mange slenger litt ***** om denne dietten, men for meg er det veldig aktuelt å prøve å gå ned 5 kilo akkurat nå, fordi jeg skal i bryllup og har lyst at kjolen skal sitte litt bedre enn den gjør for tiden. Samtidig vet jeg at motivasjonen stiger når jeg prøver ting jeg ser fungerer med en gang. Søtsuget i hverdagen er i alle fall det jeg selv kjemper mest med, så dette virker som en fin diett for meg. Les om dietten på: www.southbeachdiet.com
MzS Skrevet 19. juni 2004 #2 Skrevet 19. juni 2004 Så sprøtt! Jeg har også planlagt oppstart på South Beach mandag 21. juni! Mitt mål er også 5 kilo, fra 67 til 62. Nå skal de forbanna siste kiloene vekk! Det verste for meg blir å kutte ut frokostblandingen min og brødet til lunsj de første to ukene... For ikke å snakke om frukten! Kommer nok til å gå mye i omeletter, salater og wok de ukene der ja! Spent på å se om det funker, det er jo uansett bare de to første ukene som blir harde da. Skader ikke å prøve Så fint at vi er flere som kan følge hverandre litt Har ikke tenkt å kjøpe boken jeg da, bare bruke råvarene som er ramset opp på JA-mat på min egen måte og holde meg unna de på NEI.
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2004 #3 Skrevet 19. juni 2004 Hvordan er denne dietten i korte trekk?
Mockbamilla Skrevet 19. juni 2004 #4 Skrevet 19. juni 2004 Jeg hadde også tenkt å starte på SB-dietten på mandag Nå ble jeg litt lettet, enklere å holde ut om man har andre å støtte seg til! Har planer om ca 5-10 kg, men skal ikke følge bok, bare ja- og nei-matlista. Vi kan jo komme med forslag om ulike retter for å få litt variasjon, spesielt de to første ukene, blir nok noen helvetesuker ja.. Da blir det farvel med usunne karbohydrater, og sjokolade.... :cry:
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2004 #5 Skrevet 19. juni 2004 Ja, det lurer jeg også på Engelsk er ikke akkurat min greie helt...
Mockbamilla Skrevet 21. juni 2004 #6 Skrevet 21. juni 2004 Nå har jeg altså startet, salat med skinke er frokosten idag SouthBeach-dietten er slik at du skal spise tre hovedmåltider hver dag, med småmåltider imellom. Du kan spise så mye du vil og det er ikke nødvendig å trene (men det er absolutt et gode!) Dietten har tre faser: Fase 1- Stopp søtsuget: Diettens strengeste fase som varer i to uker, akkurat nok til å oppheve insulinresistens. Suget etter søtsaker, bakervarer og stivelsesholdig mat vil mer eller mindre forsvinne. Mange opplever å gå ned fire til seks kilo i løpet av disse to ukene. JA-mat: Magert kjøtt, sjømat, magre oster, nøtter, egg, grønnsaker, olivenolje og rapsolje. NEI-mat: frukt, brød, ris, pasta, melkeprodukter, enkelte grønnsaker ( f.eks gulrot og tomat), fete kjøtt- og osteprodukter og all alkohol. Fase 2- Inn med brød og frukt: Dietten blir mer liberal, og du skal holde deg på denne til du har gått ned det antallet kilo du ønsker. Sprekker du i ferier, høytider eller stressperioder, går du tilbake til fase 1-dietten for en periode. JA-mat: Frukt (f.eks appelsin, pære, druer, jordbær og melon), lettyoghurt, grovt brød, naturris, grove frokstblandinger, litt mørk sjokolade og rødvin. NEI-mat: Poteter, loff, hvit ris, gulrot, banan, ananas, fruktjuice, iskrem og syltetøy. Fase 3- Spis for livet: Ønskevekten er oppnådd og blodkjemien din skal være betraktelig forbedret. Denne fasen handler om en sunn livsstil, fremfor en slankekur. Nå kjenner du godt hvilke karbohydrater du kan spise uten å legge på deg. Du skal nå kose deg, men går vekten opp, kan du gå tilbake på fase 1 en uke eller to. Dette skal vi da klare
MiniMjau Skrevet 21. juni 2004 #7 Skrevet 21. juni 2004 Nå har jeg altså startet, salat med skinke er frokosten idag SouthBeach-dietten er slik at du skal spise tre hovedmåltider hver dag, med småmåltider imellom. Du kan spise så mye du vil og det er ikke nødvendig å trene (men det er absolutt et gode!) Dietten har tre faser: Fase 1- Stopp søtsuget: Diettens strengeste fase som varer i to uker, akkurat nok til å oppheve insulinresistens. Suget etter søtsaker, bakervarer og stivelsesholdig mat vil mer eller mindre forsvinne. Mange opplever å gå ned fire til seks kilo i løpet av disse to ukene. JA-mat: Magert kjøtt, sjømat, magre oster, nøtter, egg, grønnsaker, olivenolje og rapsolje. NEI-mat: frukt, brød, ris, pasta, melkeprodukter, enkelte grønnsaker ( f.eks gulrot og tomat), fete kjøtt- og osteprodukter og all alkohol. Fase 2- Inn med brød og frukt: Dietten blir mer liberal, og du skal holde deg på denne til du har gått ned det antallet kilo du ønsker. Sprekker du i ferier, høytider eller stressperioder, går du tilbake til fase 1-dietten for en periode. JA-mat: Frukt (f.eks appelsin, pære, druer, jordbær og melon), lettyoghurt, grovt brød, naturris, grove frokstblandinger, litt mørk sjokolade og rødvin. NEI-mat: Poteter, loff, hvit ris, gulrot, banan, ananas, fruktjuice, iskrem og syltetøy. Fase 3- Spis for livet: Ønskevekten er oppnådd og blodkjemien din skal være betraktelig forbedret. Denne fasen handler om en sunn livsstil, fremfor en slankekur. Nå kjenner du godt hvilke karbohydrater du kan spise uten å legge på deg. Du skal nå kose deg, men går vekten opp, kan du gå tilbake på fase 1 en uke eller to. Dette skal vi da klare jaja, men dette kommer aldri til å funke. Dere kommer til å sprekke innen en uke er gått. Uten karbohydrater så kommer dere til å bli slappe og dårlige. Etter trening så MÅ jo kroppen ha karbohydrater for å komme til hektene igjen!!! Spis normalt, 4-5 måltider pr dag, og tren noen dager i uken. Kutt ned på fett og sukker. Ja, skal ihvertfall følge med her etterhvert, hvis dere er i stand til å taste på tastaturet etter en uke på denne kuren.
NorthFace Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #8 Skrevet 21. juni 2004 Nå er i alle fall jeg i gang. Begynte dagen med en omelett med litt kalkunpølse (ikke så mye variert mat i kjøleskapet enda, men skal handle i ettermiddag) og en kopp te. Føler meg veldig fin og motivert! Tror vi greier dette jeg! Er jo hundrevis av andre mennesker som har klart det allerede så hvorfor skulle ikke vi greie det?! Vi kan spise oss mette, og søtsuget vil forsvinne gradvis etterhvert som kroppen ikke får noe sukker! Dette blir bra jenter!
MzS Skrevet 21. juni 2004 #9 Skrevet 21. juni 2004 Jepp, da er vi i gang... Jeg startet dagen med en omelett bestående av 2 egg, litt vann, masse krydderurter (persille, gressløk osv) og litt skinke på boks. Hadde litt salat til. Det var helt grusomt! Savnet frokosten min med bran flakes, 4-korn og melk noe alldeles forferdelig... Maten bare vokste i munnen på meg. Men - skal klare det en stund til Lunsjen besto av salat, tomat (som er på JA og ikke NEI, Mockbamilla), agurk og litt bogskinke. Drakk vann til. Ellers drikker jeg masse grønn te og vann hele tiden. Føler meg helt grei, ikke spes sulten hvertfall. Litt småslapp kanskje. Men gruer meg til hvordan jeg vil føle meg etter trening i dag Får få i meg litt cottage cheese med kanel etterpå tenker jeg.
Mockbamilla Skrevet 21. juni 2004 #10 Skrevet 21. juni 2004 Troode dere hadde fått kalde føtter jeg.. På min liste var tomat på nei ja, men et annet sted sto det at tomat kan vi spise ubegrenset av. så nå ble jeg glad! Nå skal det knaskes cherrytomater :-) Skulle lage meg en god suppe til lunsj jeg da, med blomkal og brokkoli som jeg kokte og moste, det ble Så fra nå av skal jeg kun lage trygg og god mat, kom gjerne med tips! Men husk altså, ligg unna suppa mi Har vi egentlig lov til å salte maten??? Er iallefall glad jeg har urtehage. MzS: Sørg for å spise masse proteinmat etter treninga, så skal du nok klare deg bra
NorthFace Skrevet 21. juni 2004 Forfatter #11 Skrevet 21. juni 2004 Til lunch ble det salat på meg også, med salatblader, agurk, tomat, skinke, paprika, rød løk og bittelitt fetaost. Husk at man ikke kan spise f.eks. kremet blomkålsuppe fordi man skal ligge unna melkeprodukter. Glad for at dere er med her jenter! Lykke til videre
NorthFace Skrevet 22. juni 2004 Forfatter #12 Skrevet 22. juni 2004 Går det bra med dere? Slik så dagen min ut i går: Frokost: Omelett Lunch: Skinkesalat Mellom mål.: Noen cashew nøtter Middag: Kylling wok Ble litt slapp utpå ettermiddagen i går, men hjalp med litt nøtter. Ellers synes jeg at jeg blir veldig fort sulten igjen etter måltidene. Men dette regulerer seg nok selv etterhvert. Viktig å få i seg noe ost/nøtter e.l. hvis man kjenner at man er slapp. Kjenner allerede at midjemålet er redusert, hehe. Klar for bikini sesongen!
MzS Skrevet 22. juni 2004 #13 Skrevet 22. juni 2004 Hei hei, det går bra med meg også! Dagen i går: Frokost: Omelett Lunsj: Skinkesalat Mellommåltid: Litt cottage cheese med kanel, noen sukkererter Middag: 1 kyllingfilet med salat og litt linsepuré Trening: 1 time step Dagen i dag: Frokost: 1/2 boks tunfisk, 1 egg, 3 ss cottage cheese Mellommåltid 1: 10 mandler Lunsj: Skinkesalat Mellommåltid 2: 1 hardkokt egg Middag: Wok med svinekjøtt Trening: 1 time spinning Jeg føler meg helt topp, var litt slapp i går men mye bedre i dag. Er ikke sulten, føler jeg får i meg det jeg trenger. Drikker masse vann og grønn te + litt Fun Light. Dette går bra
Mockbamilla Skrevet 22. juni 2004 #14 Skrevet 22. juni 2004 Vi gir oss ikke så lett nei Maten i gå var ikke særlig vellykket for min del.. Men avslutningen ble bedre! : Frokost: skinkesalat Lunsj: blomkål- og brokkolisuppe Middag: Skinkeomelett med masse grønnsaker og salat Kvelds: En boks med cottage cheese og kanel (det var jo mye bedre enn forventet, tror det vil gå litt av dette de neste to ukene) Idag: Frokost: Skinke- og eggsalat Lunsj: Kylling- og eggsalat Mellom: masse mandler Middag: Stekt kylling fylt med magerost, stekte sjampinjong og nykål (gleder meg) Skal spille fotballkamp i kveld, er litt spent på hvordan det skal gå, har vært litt slapp idag... Men skal fylle på med cottage cheese etterpå! Har dere noen gode tips som kan erstatte fruktmåltidene? Gode grsaker etc.? :tommelsmil:
MzS Skrevet 22. juni 2004 #15 Skrevet 22. juni 2004 Cottage cheese og kanel funker det ja Men du Mockbamilla, husk at maksimumsgrensen på mandler er 15 per dag! Ikke lov å spise mer nøtter enn det om dagen. Middagen din i dag hørtes god ut, den tror jeg jammen jeg må prøve Gode grønnsaker å knaske på i stedet for frukt kan være agurk, reddiker, sukkererter... Alt unntatt mais, gulrot, beter og poteter.
Mockbamilla Skrevet 22. juni 2004 #16 Skrevet 22. juni 2004 Ikke mer enn 15 mandler?? Det kan bli slit ja... Kan vi spise naturell yoghurt nå? På ja-mat står det på fase 2 lett-yoghurt, men det vil vel si fruktyoghurt? Og har dere noen gode magre oster å anbefale?
NorthFace Skrevet 23. juni 2004 Forfatter #17 Skrevet 23. juni 2004 Middagstips til i dag, det er jo St.Hans: Lag grillspyd med kylligfilet, biffkjøtt, squash, cherrytomat (som man i følge boken kan spise max 10 av per måltid i denne fasen), champinjong, paprika og lignende. Legg det i en marinade bestående av olivenolje, krydder og litt sitron og deretter på grillen i kveld. Nam nam! Ellers går det fortsatt bra med meg, men var litt slapp i dag tidlig, og kjente at magen ikke helt hadde lyst på omelett. Må kanskje lage den grønnsaksquichen som anbefales som frokost i boken til i morgen...
NorthFace Skrevet 23. juni 2004 Forfatter #18 Skrevet 23. juni 2004 Ikke mer enn 15 mandler?? Det kan bli slit ja... Kan vi spise naturell yoghurt nå? På ja-mat står det på fase 2 lett-yoghurt, men det vil vel si fruktyoghurt? Og har dere noen gode magre oster å anbefale? Nei, dessverre ingen yoghurt før i fase to. Jeg synes fetaost er veldig godt. Ellers har de jo lett varianter av Norvegia o.l. som man får lov til å spise. Kremost light med urter og krydder, samt philadelphia light med tomat og basilikum egner seg svært godt som fyll i f.eks. laks eller kylling!
MzS Skrevet 23. juni 2004 #19 Skrevet 23. juni 2004 Men fetaost... Alle variantene jeg har funnet har hatt et fettinnhold på rundt 20 %, det er vel altfor mye? Samme med lett Norvegia osv... Det er jo faktisk 16 gram fett i disse også? Står disse virkelig anbefalt i boka? På nettsidene og forumene jeg har vært innom ser det ut som det er veldig strengt mht. fettinnholdet på ost... Hm, kanskje jeg må kjøpe boka likevel? :klø: Er liksom litt skeptisk til den norske utgaven jeg, har en liten mistanke om at de har "modifisert" den litt etter norske forhold... Mitt inntrykk fra de amerikanske sidene er jo at en fettprosent på 3-5 % er maksimalt på ost osv... Men det er mulig jeg har misforstått litt da. Hvis jeg har det, er jo det bare bra - for jeg savner ost NorthFace: Jeg sliter også sinnsykt med omeletten om morgenen, får den nesten ikke ned og må alltid kaste litt av den... Må prøve å finne en annen løsning. Ellers går det greit, blir litt slapp på kveldene men det går vel over.
NorthFace Skrevet 23. juni 2004 Forfatter #20 Skrevet 23. juni 2004 Boken tillatter lettoster ala lettere Norvegia i fase 1. Både lett Norvegia og lettere kremost har en fettprosent på 16%. Det er jo bare sukker man skal unngå totalt, ellers gjelder det å ikke få i seg for mye usunt fett. Men du har nok rett i at de fornorsker boken litt, og Ingrid Espelid Hovig har vært innvolvert, som har stått for tradisjonelt norsk kosthold i flere tiår. Lurer på hva hun egentlig tenker om dietten.... Jeg er i alle fall fornøyd med meg selv så langt, selv om kjæresten bare rister på hodet av meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå