AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #1 Skrevet 7. juni 2014 Jeg og eksen hadde eget firma, fikk ett barn. Så ble det slutt, nå har jeg vært jobbsøker en stund, får sosialhjelp og sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet. Jeg er 25 år, har variert arbeidserfaring, men ingenting relatert til butikk/salg, hvilket er de jobbene som oftest blir utlyst. Jeg har heller ingen utdannelse. Jeg stiller dermed lavt i søknadprosessene. Etter å ha gått gjennom mine månedtlige utgifter, har jeg nå også innsett at en fast jobb med 15.000,-/mnd ikke vil holde. Husleie: 7000,- Strøm/nettleie: 1000-1500,- Tlf/internett: 700,- Barnehage: 1300,- Kollektiv transport: 500-1000,- Altdå: 10.000-11.000,- i faste utgifter. Noe kan jo minskes litt, men det er snakk om kanskje 1000,- jeg kan spare. De resterende 5000-6000,- må jeg ha til mat og uforutsette ting. I tillegg har jeg gjeld på over 200.000,- som venter på å bli betalt når jeg får meg jobb. Jeg har funnet utdanning jeg vil ta, som koster 40.000,- Dette "står jeg forselv" gjennom Lånekassa, men håper jo Nav kan se behovet for at jeg heller starter å studere, når de nå har sett hvor lenge jeg har vært arbeidssøker og hvor mye jeg har gjort for å prøve å få meg en jobb. Jeg ser for meg at scenarioet uten utdanning vil bli at jeg vil få en deltidsjobb, som uansett ikke vil dekke alle mine utgifter, og Nav fortsatt må bistå meg med noe hjelp i lang tid fremover til jeg blir helt selvhjulpen. Derfor ville det være mer lønnsomt om jeg fikk studere i 2-3 år, til jeg garantert blir selvhjulpen, evt. også skaffer en liten jobb mens jeg studerer, og får noe hjelp av de. Hva tenker dere? Og hvordan klarer man seg som aleneforelder på 15.000,-?Anonymous poster hash: 82423...332
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #2 Skrevet 7. juni 2014 5-6000 bør da holde fint til mat, klær osv, når det bare er dere to?! Når det gjelder gjelden, betaler du bare det du kan til du har råd til å betjene den bedre.Anonymous poster hash: 900e7...7d4 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #3 Skrevet 8. juni 2014 Nav finansierer ikke livsopphold mens du studerer. Der må du nok gjøre som alle andre å ta opp lån og stipend og jobbe deltid, eller droppe hele studiet. Kanskje nav kan hjelpe deg med en praksisplass i en av de butikkene de søker etter kandidater, også kan de ansette deg om de er fornøyde. Anonymous poster hash: 9902d...064 4
Thorn Skrevet 8. juni 2014 #4 Skrevet 8. juni 2014 Med full stilling i butikk vil du i de fleste tilfeller få utbetalt mer enn 15 000 i måneden, og du har kanskje også lavere skatt siden du er alenemor? Jeg hadde full stilling med ca 137 kroner i timen i lønn, da hadde jeg 16 200 utbetalt i måneden. Og det er under tariff for en 25-åring, og mindre enn flere butikker har valgt å legge seg på til og med uten tariff. Men om du så skulle finne en jobb med luselønn, eller kun få deltidsstilling: i de 15 000, har du reknet med barnetrygd, bidrag fra far, eventuelt bostøtte? Eller kommer det i tillegg? I så fall vil vel det gjøre økonomien romsligere? 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #5 Skrevet 8. juni 2014 Som alenemor får du sannsynligvis følgende i tillegg til lønnen du har oppgitt: * Overgangsstønad ? * Bostøtte ? * Barnetrygd (dobbel) - 1940kr/mnd * Barnebidrag - kanskje 4000kr/mnd ? * Særfradrag for enslige forsørgere på 47160kr * Lavere betalingssats i barnehagen (pga inntekt) Jeg ser ærlig talt ikke den økonomiske utfordringen her... Anonymous poster hash: 194f7...8fc 5
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juni 2014 #6 Skrevet 8. juni 2014 Jeg ser heller ikke den økonomiske utfordringen. Ja, det er ikke et luksusliv, men det går da rundt? Og jeg etterlyser også barnebidrag og barnetrygd i dette regnestykket. Når du sier du vil ta en utdannelse som koster 40.000 betyr det at du betale skolepenger? Har du sjekket om du kan ta en tilsvarende utdannelse gjennom det offentlige skolesystemet slik at de 40.000 kan gå til livsopphold istedet?
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #7 Skrevet 8. juni 2014 Med full stilling i butikk vil du i de fleste tilfeller få utbetalt mer enn 15 000 i måneden, og du har kanskje også lavere skatt siden du er alenemor? Jeg hadde full stilling med ca 137 kroner i timen i lønn, da hadde jeg 16 200 utbetalt i måneden. Og det er under tariff for en 25-åring, og mindre enn flere butikker har valgt å legge seg på til og med uten tariff. Men om du så skulle finne en jobb med luselønn, eller kun få deltidsstilling: i de 15 000, har du reknet med barnetrygd, bidrag fra far, eventuelt bostøtte? Eller kommer det i tillegg? I så fall vil vel det gjøre økonomien romsligere? Anonymous poster hash: 82423...332
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #8 Skrevet 8. juni 2014 Med full stilling i butikk vil du i de fleste tilfeller få utbetalt mer enn 15 000 i måneden, og du har kanskje også lavere skatt siden du er alenemor? Jeg hadde full stilling med ca 137 kroner i timen i lønn, da hadde jeg 16 200 utbetalt i måneden. Og det er under tariff for en 25-åring, og mindre enn flere butikker har valgt å legge seg på til og med uten tariff. Men om du så skulle finne en jobb med luselønn, eller kun få deltidsstilling: i de 15 000, har du reknet med barnetrygd, bidrag fra far, eventuelt bostøtte? Eller kommer det i tillegg? I så fall vil vel det gjøre økonomien romsligere? Takk for innspill. Barnetrygda hadde jeg faktisk glemt, og bostøtte kan jeg kanskje få. Ellers har jeg 50/50 omsorg, så har ikke krav på så mye mer. Anonymous poster hash: 82423...332
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #9 Skrevet 8. juni 2014 Se etter lagerjobb, der er det ofte 20 000,- utbetalt i mnd. Anonymous poster hash: e1e2b...074
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #10 Skrevet 8. juni 2014 Jeg ser heller ikke den økonomiske utfordringen. Ja, det er ikke et luksusliv, men det går da rundt? Og jeg etterlyser også barnebidrag og barnetrygd i dette regnestykket. Når du sier du vil ta en utdannelse som koster 40.000 betyr det at du betale skolepenger? Har du sjekket om du kan ta en tilsvarende utdannelse gjennom det offentlige skolesystemet slik at de 40.000 kan gå til livsopphold istedet? Det finnes gratis utdanningsprogram her jeg bor, for de over 25, men de tilbyr få alternativer. Jeg ønsker å ta helsesekretær-utdanning, via nett. Og problemet er at jeg ikke vil klare å få en fulltidsjobb mens jeg studerer, kanskje jeg ikke får det uansett, og Nav vil jo da måtte hjelpe meg litt ved siden av uansett til jeg blir selvhjulpen. Som nevnt, har jeg også 50/50-omsorg og mister derfor krav på mye inntekt som stønader og bidrag.Anonymous poster hash: 82423...332
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2014 #11 Skrevet 8. juni 2014 (endret) Er barnet under 8 år kan du få overgangsstønad mens du studerer. Endret 8. juni 2014 av Gjest 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #12 Skrevet 8. juni 2014 [quote name="Gjest" post="14592778" timestamp="1402256140" Jøss, dette skal jeg absolutt finne ut mer om! Er barnet under 8 år kan du få overgangsstønad mens du studerer.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #13 Skrevet 9. juni 2014 Helsesekretær er et lavt betalt yrke. Hvorfor betale masse penger for nettstudier når du etter endt utdanning ikke får bedre økonomi?Anonymous poster hash: b6236...4f0 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #14 Skrevet 10. juni 2014 Er barnet under 8 år kan du få overgangsstønad mens du studerer. Ikke ved 50/50.Anonymous poster hash: 9a4e7...40a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #15 Skrevet 10. juni 2014 Ved 50/50 kan du få barnebidrag dersom far tjenet vesentlig bedre (og omvendt - at far kan få dersom mor tjener vesentlig bedre). Stønader for aleneforeldre vil du ikke kvalifisere til. Anonymous poster hash: 414e2...16e 1
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2014 #16 Skrevet 10. juni 2014 Anonymous poster hash: 82423...332 Det høres ut som en plan.
Jus sanguinis Skrevet 10. juni 2014 #17 Skrevet 10. juni 2014 Nav finansierer ikke livsopphold mens du studerer. Anonymous poster hash: 9902d...064 Jo da, det er fullt av mennesker rundt omkring på kurs, skoler og universiteter i Norge, både private og offentlige, som får både skolegangen, skolemateriell, skolebøker, transportkostnader, bokostnader (hvis kursstedet ligger langt bort fra ditt faste bosted) og livsoppholdet betalt av NAV. Noe som har medført at det i de senere årene har poppet opp kommersielle private skoler som har spesialisert seg på å selge utdanningstjenester til NAV. Du må bare få NAV til å godkjenne det som et tiltak, så åpnes pengeslusene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå