AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #1 Skrevet 7. juni 2014 Snuppa vår på 19mnd får tenner veldig dakte og sent synes vi. Så langt har hun fått fortenner oppe og nede,ytterste fortenner nede (begge sider), forreste jeksrl nede (begge sider), forreste jeksel oppe (1side) og i dag så vi første ytterste fortann oppe. Totalt 10 tenner siden sr.hans i fjor. Er hun veldig sen, og hva vil skje framover med tannfelling etc?Anonymous poster hash: e6369...2ae
Hedda-78 Skrevet 7. juni 2014 #2 Skrevet 7. juni 2014 Man skal ha totalt 20 melketenner. Det ser ut som om det er vanlig å ha 8 tenner ved 1 år, og 16 tenner ved 2 år. Det jeg har hørt fra andre, er at de som får melketenner sent, gjerne feller dem sent, og ergo får permanente tenner sent. Det er absolutt ingen ulempe at dette skjer sent, så lenge det skjer i riktig rekkefølge. Hvis man får permanente tenner sent, har barnet hatt ekstra tid på seg til å lære tannhelse (hvordan pusse tenner riktig), og det gjør at tannhelsen til de permanente tennene blir bedre. Melketennene Melketennene dannes som nevnt allerede fra 6. fosteruke, men tannfrembruddet begynner stort sett først i barnets 6. levemåned. I de fleste tilfellene bryter de fire midterste fortennene frem tidligst, vanligvis først i underkjeven. Et par måneder senere kommer de fire ytterste fortennene, slik at alle fortenner ofte er kommet frem ved 1-årsalderen. Deretter følger de fire forreste jekslene og så hjørnetennene midt i eller sist i 2. leveår, mens de fire bakerste jekslene først er fremme omkring 2 1/2-årsalderen. http://sml.snl.no/tennene#menuitem6
Novemberellie Skrevet 7. juni 2014 #3 Skrevet 7. juni 2014 Det som kommer til å skje er at hun får alle tennene, feller de og får nye. Tviler på at hun vil gå uten fortenner på ungdomsskolen, så slapp helt av.
absinthia Skrevet 7. juni 2014 #4 Skrevet 7. juni 2014 Jeg kjenner et barn som ikke fikk en eneste tann før hun var to år. Nå har hun alle tenner man skal ha. I den familien er det arvelig å få tenner svært seint.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #5 Skrevet 7. juni 2014 Sønnen min fikk den første tanna da han var 11 måneder og startet ikke med tannfelling før han var ni år. Anonymous poster hash: 73a86...668
reiseglad Skrevet 7. juni 2014 #6 Skrevet 7. juni 2014 Sønnen min fikk den første tanna da han var 11 måneder og startet ikke med tannfelling før han var ni år. Anonymous poster hash: 73a86...668 Det samme har jeg også erfart med to av våre barn. Sein med melketenner, så "varer" de lengre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå