Gå til innhold

Balansere trening, jobb og familie/venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere en plan på det? Faste dager der dere SKAL være sosiale, f.eks? Selv har jeg lett for å prioritere bort det sosiale av og til, når jeg har mye annet på planen.

Anonymous poster hash: 8c715...fce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen planer, det går av seg selv.

Jeg er veldig sosial, elsker jobben min og trening er den beste avkoblingen jeg vet om. Jeg ser ikke på TV (trur det er en av de største tidstyvene), har lite behov for egentid og sover 6-7 timer i døgnet. Så mengder av tid til å rekke alt jeg liker å gjøre. Synes nesten jeg har litt for mye fritid til tross for at jeg jobber 10-12 timer hver dag, trener en time om dagen og finner på noe med venner eller mannen 5-6 dager i uka.

Anonymous poster hash: fb4a0...904
Skrevet

Jeg har ingen spesiell plan eller faste dager jeg er sosial/trener. Men jeg har funnet ut at jeg sparer mye tid på å f.eks. dra rett fra treningssenteret til skole/jobb (altså dusje der), istedet for å dra hjem i mellom. Eventuelt dra rett på trening etter skole/jobb. Hvis man drar hjem tar alt så mye lengre tid, fordi man finner på alt mulig annet man skal gjøre (i alle fall er det slik med meg). Ellers ser jeg, som anonym over her, veldig lite på TV, og sparer derfor mye tid. I tillegg ser jeg ikke noe problem i å f.eks. stå opp en-to timer tidligere om morgenen, for å rekke trening før dagen begynner :)

Det trenger altså ikke å være så vanskelig, kun små grep kan være nok til å gjøre ting lettere!

Skrevet

Det løser seg selv siden jeg ikke egentlig har noen venner her. De bor langt unna så det planlegges i form av "reise vekk helger". Trening har jeg nærmest låst til to dager. En dag pga. jeg følger en gruppetrening og så blir det gjerne lørdag eller søndag i tillegg, dels fordi det er bedre plass ved apparatene og dels fordi det ikke kolliderer med jobb. Dessuten har jeg funnet ut at tidlig lørdag ettermiddag gjør jeg ikke så mye fornuftig uansett, så den tiden er grei å bruke til trening.

Jobber ganske ofte lange dager så det er greit å ikke ha flere fastlåste treningsdager i løpet av uka.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg jogger før jobb i hverdagene. Står opp klokka 05.00 og jogger 6-8 km og i helgene så tar jeg langturer på 8-10 km på morgenen.

Da har jeg ettermiddagen og kvelden til å gjøre det jeg vil.

Skrevet

Hverdagen er hektisk. Jeg liker å trene hver dag, jeg er mye med venner/familie og jeg har en krevende jobb. Så jeg bruker kalenderen aktivt både for sosialt og trening.

Det første som faller på plass er arbeidsuka - møter og oppgaver legges inn. Jeg får plass til alt sosialt, har et stort nettverk og det er alltid noe som skjer, så prioriterer denne tiden. Møter venner/familie 5-6 dager i uka. Trening puttes inn når det er tid. Om det så er kl 6.00 en søndag morgen eller 22.00 en fredag. Eller i lunsjen på jobb.

Og så støtter jeg det som er sagt over - Ikke dra hjemom mellom hver aktivitet, da går tiden. Jeg har både treningstøy og skift og ulike sko i bilen, så kan jeg alltid ta trening/sosialt/jobbmøter på sparket, og på veien et annet sted.

Gjest Coolaid
Skrevet

Når jeg er sosial med venner så er det som regel i forbindelse med trening eller annen fysisk aktivitet. Veldig praktisk og veldig gøy.

AnonymBruker
Skrevet

:sjokkert: Dere over her må jo være supermennesker. Wow! Jeg syns jeg er flink om jeg får trent 2 dager i uka - en på en hverdag og en i helga. Jeg fungerer ikke om morgenen, og å jogge kl 6 er uaktuelt. Jeg har hund, så jeg går hvert fall mye, men enkelte dager etter jobb er en gåtur med hunden slitsomt nok. Jeg kommer hjem mellom kl 17 og 18, oftest rundt 17.30. Det tar sin tid med kollektivtransport. Og om ikke samboeren har lagd middag til jeg kommer hjem, blir det middag rundt 18 - 18.30. Etter det blir det å gå en skikkelig tur med hunden, hundekurs eller evt hundesletta. Etter det har jeg ikke særlig lyst til å jogge en tur eller ta en styrkeøkt...

Og venner ser jeg nesten aldri mer... Er litt sosial med kolleger og hundefolk som er mer bekjente enn venner, men de gamle venninnene mine bor i andre byer og det er sjelden vi ses.

Anonymous poster hash: 9922b...6fc
  • Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

:sjokkert: Dere over her må jo være supermennesker. Wow! Jeg syns jeg er flink om jeg får trent 2 dager i uka - en på en hverdag og en i helga. Jeg fungerer ikke om morgenen, og å jogge kl 6 er uaktuelt. Jeg har hund, så jeg går hvert fall mye, men enkelte dager etter jobb er en gåtur med hunden slitsomt nok. Jeg kommer hjem mellom kl 17 og 18, oftest rundt 17.30. Det tar sin tid med kollektivtransport. Og om ikke samboeren har lagd middag til jeg kommer hjem, blir det middag rundt 18 - 18.30. Etter det blir det å gå en skikkelig tur med hunden, hundekurs eller evt hundesletta. Etter det har jeg ikke særlig lyst til å jogge en tur eller ta en styrkeøkt...

Og venner ser jeg nesten aldri mer... Er litt sosial med kolleger og hundefolk som er mer bekjente enn venner, men de gamle venninnene mine bor i andre byer og det er sjelden vi ses.

Er vanesak. Var ikke bare bare å stå opp 05 første gangen for å jogge, men etter noen ganger så ble psyke og kropp vant med det. Nå elsker jeg å gjøre unna joggingen på morgenen. Selv i helgene så er det deilig å starte dagen med en lang joggetur :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke jogge med hunden?

Men å gå med hund er da "bra nok!" :)

Anonymous poster hash: 16ea2...0bc

Skrevet

Jeg er småbarnsmamma som er mye alene med ungene, og da er liksom hele dagen låst, dvs. at jeg enten må trene hjemme eller få barnevakt. Jeg har én fast treningstime i uken som jeg alltid prøver å få til (yndlingsspin :hjerte: ), og så prøver jeg å snike meg bort en time i helgen for litt styrketrening på treningssenteret. Jeg prøver dessuten å få inn ''trening'' der jeg kan, og sykler for eksempel mye til jobb. Når mannen er hjemme sykler jeg hver dag, men det ser jeg ikke på som trening. Dersom jeg sykler med ungene i sykkelvognen er det for meg det samme som en god spinningtime kalorimessig ihvertfall. :)

Dersom jeg orker, etter at ungene har lagt seg og husarbeidet er gjort, tar jeg en time med hjemmetrening innimellom.

For meg er det helt essensielt å få trent minst to ganger i løpet av en alenemamma-uke, helst 3, ellers blir jeg sprø. Jeg blir trøttere uten trening og jeg takler ungene dårligere uten trening, så trening blir prioritert over det sosiale i de ukene ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Er vanesak. Var ikke bare bare å stå opp 05 første gangen for å jogge, men etter noen ganger så ble psyke og kropp vant med det. Nå elsker jeg å gjøre unna joggingen på morgenen. Selv i helgene så er det deilig å starte dagen med en lang joggetur :)

Jeg er så B-menneske at det funker bedre med kveldsjogg for min del :) Og etter jeg har tatt meg ut på trening har jeg ikke energi til en hel arbeidsdag. Imponerende med de som har det :)

Kan du ikke jogge med hunden?

Men å gå med hund er da "bra nok!" :)

Anonymous poster hash: 16ea2...0bc

Joda, det blir jo noen kilometer, men jeg får ikke akkurat stålkondis av det ;) Nei, det blir for mye stopping og snusing for joggetur, dessverre... Håper jeg klarer å lære ham konseptet joggetur etter hvert, men det må bli til høsten, for det er altfor varmt for ham å jogge nå.

Skrevet

Treningen tar jeg stort sett om morgenen. Har to faste morgenspinningstimer i uken og trener styrke to (valgfrie) andre. Er ikke alltid det går, noen ganger må jeg begynne ekstra tidlig på jobb f.eks, men det er hvertfall et fint utgangspunkt:)

Sosiallivet tar jeg stort sett spontant. Kafe etter jobb f.eks, eller spontant middagsbesøk. Får jeg unnagjort treningen om morgenen og er på jobb innen rimelig tid føler jeg egentlig at jeg har ganske mye fritid til overs etterpå:)

Skrevet (endret)

Ingen planer, det går av seg selv.

Jeg er veldig sosial, elsker jobben min og trening er den beste avkoblingen jeg vet om. Jeg ser ikke på TV (trur det er en av de største tidstyvene), har lite behov for egentid og sover 6-7 timer i døgnet. Så mengder av tid til å rekke alt jeg liker å gjøre. Synes nesten jeg har litt for mye fritid til tross for at jeg jobber 10-12 timer hver dag, trener en time om dagen og finner på noe med venner eller mannen 5-6 dager i uka.

Jeg ble svett bare av å lese dette. Men så er jeg introvert også da. Er totalt avhengig av egentid for å kunne hente inn energi og hadde aldri trivdes med å være sosial 5-6 dager i uka. :)

Jeg har faste sosiale dager. Altså ikke slik at jeg er sosial hver mandag og onsdag, men planlegger som regel i forkant slik at jeg kan merke av kalenderen. Trening gjør jeg på morgenen de dagene jeg har fri eller når jeg jobber aften(jobber ikke 100%). Er ellers uten mann, og har barn 65% av tiden.

Jeg har ikke faste treningsdager, men har som mål og trene 3-6 ganger i uken. Aldri mindre enn 3 ganger i uken.

Endret av Version 2.0
Skrevet (endret)

Trener halv syv-halv åtte, så skole/jobb til fem, idrett til 8 cirka, og er sosial etter dette. I helgene hvor det ikke foregår stevner er jeg sosial hele tiden. :-) Går rundt nå som jeg er singel, mye vanskeligere i forhold.

Er dog ekstremt B-menneske, så siden jeg bor i nærheten av en arena har det blitt en del løperunder i 2-4 tiden en rolig fredag/lørdagskveld! Av og til dropper jeg morgentrening (som jeg har i ukedagene), hvis jeg er sliten eller har hard trening senere på dagen.

Endret av miramis
Skrevet

Jeg synes selv det kan være litt vanskelig å få tid til alt jeg har lyst til, men jeg prioriterer trening på hverdagene og det sosiale i helgene. Noen uker kan det være mye som skjer, og da går det ut over treningen, men som regel løser det seg selv ved at jeg kombinerer det sosiale med trening (er glad i å gå fjellturer, klatre, padle, sykle osv. og har heldigvis flere venner som deler disse interessene). I tilegg er jeg introvert og avhengig av å ha 1-2 kvelder i uka for meg selv. Da er det fint å bare ta seg en joggetur eller kort fjelltur og slappe av på sofaen resten av kvelden :)

Skrevet (endret)

Jeg har et par mer eller mindre faste treningsdager som jeg prøver å holde på uansett (men de må rett som det er avlyses pga familien eller jobb. (unger som skal på fotballturneringer, foreldremøter, mann som reiser i jobben, overtid på min jobb)). Prøver ellers å få trent minst 3 ganger i uken. Heldigvis har jeg mye sosialt gjennom både jobb og trening, og ellers har jeg et par gode venninner som jeg prøver å møte ca 1 gang pr mnd. Vi har alle barn, så å møtes noe oftere er urealistisk... Og så prøver jeg å få en helg i året med venninner som bor lengre unna. Og så har vi noen venner som vi møter sånn av og til når det passer seg slik (kan gå år mellom hver gang). Og så er det da faktisk sosialt å skravle med andre mødre og fedre mens ungene spiller fotball feks. Treningen blir ofte tatt som en kort løpetur etter legging av unger i hektiske perioder, og det kan være perioder på flere uker hvor jeg ikke finner tid til å trene i det hele tatt. Sånn er småbarnslivet.

Nå er vi inne i "sommeravslutningsperioden", så da blir det lite tid både til trening og sosialt utenom det.

Må ellers føye til at det er stor forskjell på hvor mye tid man har til seg selv etter om man har 1 eller flere barn, og hvor gamle de er. Vi har 2 i skolealder som er med på en del fritidsaktiviteter og 1 under skolealder. Akkurat nå er det veeeeldig hektisk. Men hjelper når eldste blir stor nok til å komme seg til og fra aktiviteter selv håper jeg. Skjønt da begynner vel minstemann....

Endret av Engel
Skrevet

Og innser nå at de aller fleste her IKKE har barn, da er det da UMULIG å ha problemer med "nok tid"!

Skrevet

Jeg både studerer og jobber, i tillegg til at jeg rekker å møte venner og familie fler ganger i uken og trener. Jeg prøver alltid å få inn 4 økter i uka, men kræsjer det med noe sosialt blir det sosiale alltid prioritert. Så om det bare blir 3 økter den uken er det helt verdt det :)

Jobber turnus så trener enten før eller etter jobb. Har jeg skole i tillegg til kveldsvakt rekker jeg verken sosialt eller trening.

AnonymBruker
Skrevet

Og innser nå at de aller fleste her IKKE har barn, da er det da UMULIG å ha problemer med "nok tid"!

Det er et håpløst argument. Og ikke minst sneversynt.

Da du ikke hadde barn jobbet du lange dager, møtte venner hver dag og trente 3-4 ganger i uka?

Mitt inntrykk er noe helt annet. Mange som får barn bruker det som unnskyldning for alt. De kommer sent for de må levere i barnehage, de går tidlig fordi de må hente, de er slitne på grunn av søvnmangel, de får ikke trent fordi hverdagen er så travel, og de mister kontakt med all venner som ikke har barn. Men de har fortsatt tid til å se på TV timesvis hver dag, for de trenger hvile når barna har lagt seg.

Det handler kun om prioriteringer. Og alle fyller hverdagen med noe. Barn er et valg, som alt annet, og de som velger barn velger ofte bort jobb/trening/sosialt. For de trenger fortsatt sofa-tiden sin. Som egentlig bare suger energi.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...