Gå til innhold

føflekker

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har plutselig fått så mye føflekker,føler bare jeg får mer. noen som vet hvorfor det plutselig skjer? dette skjemmer meg litt,da det ikke er noe spesielt fint å gå med skjørt og sånt :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du får nye føflekker som ikke var der før bør du oppsøke lege, det kan være et tegn på kreft.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan ha over 100 føflekker uten at du trenger å bekymre deg for helsen din. Alt avhennger av hvordan føflekkene ser ut. Hvis de er små, har jevn rund form, har jevn brun farge, ikke blør og ikke hever seg over hudens nivå er de helt ufarlige. Føflekkenes utseende er tidligere diskutert her på kropp og helse. Bla noen sider bakover så finner du svar. Soling kan øke antall føflekker.

Synes likevel du skal kontakte din lege for individuell veiledning.

Jeg har mange små føflekker selv. Spesielt på lårene. Trives ikke i korte skjørt jeg heller. Men etterhvert har jeg lært meg å akseptere det. Det er jo en del av meg. På andre synes jeg det bare er sjarmerende.

Skrevet
Du kan ha over 100 føflekker uten at du trenger å bekymre deg for helsen din.

Problemet her er vel ikke at hun har føflekker, for det har de fleste. Poenget er at dette er nye føflekker som plutselig har dukket opp, og det bør man få sjekket.

Gjest Virvel
Skrevet
Du kan ha over 100 føflekker uten at du trenger å bekymre deg for helsen din.

Ja, jeg håper da inderlig det - jeg har for moro skyld prøvd å telle mine, og har ca 30 stykker (noen av dem er riktig nok ørsmå) bare på den venstre underarmen. Trenger ikke å holde på lenge før du kommer til 100 her! :ler:

Gjest Xavia
Skrevet
Hvis du får nye føflekker som ikke var der før bør du oppsøke lege' date= det kan være et tegn på kreft.

Nei, sånn er det nok ikke!Men, om du derimot har føflekker som FORANDRER seg. (Blir mørkere, ujevne, el) bør du oppsøke lege.

Jeg var hos hudlege i vår, for å undersøke mine føflekker, og da spurte jeg om akkurat dette. (Jeg synes nemlig alltid at etter hver sommer så har det dukket opp en ny.) Fikk da KLAR beskjed om at nye føflekker IKKE betydde "FARE FOR KREFT".

Men, har man føflekker er det lurt å ta seg en tur til hudlege ca hvert annet år, for å gjennomlyse dem. (Min erfaring er at fastleger ikke foretar en grundig sjekk, men kune et raskt blikk.)

Skrevet

Det er bare å søke på "ny føflekk" på nettet så detter det ned av artikler om at dette KAN være et tegn på hudkreft.

Gjest Xavia
Skrevet

Jeg synes bare det er rart at en hudlege i så fall ikke opplyser om dette.

Har alltid vært obs på dette med føflekker, men at det å få en ny føflekk skulle være tegn på muligens hudkreft var nytt for meg. Da har jeg lært noe nytt i dag også.

(Gidder du slenge med en link til den artikkelen hvor dette sto Arkana?)

Skrevet

Man får da nye føflekker hele tiden (ingen er født med mange). De fleste er heldigvis ufarlige...

Skrevet

Som Morrison sier er det heldigvis som oftest ufarlig. Men hudkreft er veldig farlig og tar mange liv årlig, så det er lurt å svippe innom legen om man er usikker.

Noen linker:

Helsenytt (se under Solskader)

kreft.no (se under Normalt å ha mange føflekker)

Dagbladet (se under Farligste formen)

Skrevet

Tror jeg skal bestille time hos legen, paranoid som jeg er! :oops: Men det er bedre å sjekke de en gang for mye, enn engang for lite. Jeg har jo aldri sjekka de før, så det er vel på tide. :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har lenge lurt på følgende: får alle mer føflekker gjennom livet? Er det solen som gjør det? Synes det virker som om folk som soler seg mye også har mye føflekker. Jeg har nesten ingen, kanskje 10 stykker og de er så små at de nesten ikke vises. Kanskje en halv til en millimeter i diameter. Er ikke engang sikker på om det er føflekker. Og har nesten aldri solet meg. Tilfeldig?

Forrsten, negre har vel ikke føflekker? Er det bare hvite som har det? :klø:

Alltid moro med unyttig kunnskap.. :ler:

Skrevet

Mange får nye ufarlige føflekker utover i livet, men ikke alle. Jeg tviler sterkt på at det er noen sammenheng mellom mye soling og mye føflekker. Jeg soler meg så godt som aldri, men har mange små føflekker på f.eks. armene og magen. Alle har jeg hatt i årevis, har aldri fått noen nye. Føflekker kommer i alle slags størrelser, både bittesmå og store, det er ikke størrelsen som avgjør om de er farlige eller ikke. Fargede mennesker har ikke føflekker på den måten vi har det, de har jo pigmentene over hele kroppen (derav hudfargen). Folk med lys hud får lettere hudkreft, mens hudkreft er svært sjelden hos fargede mennesker (de har en beskyttelse mot det).

Gjest Virvel
Skrevet
Er det solen som gjør det?

Hvor mye solen har med saken å gjøre, vet jeg ikke, men den er definitivt involvert. :-) Man har gjerne ikke så mange føflekker på steder hvor solen ikke kommer til, for eksempel innsiden av overarmene osv.

Skrevet

Pådenne siden står det om føflekker, soling, hudkreft.

http://www.helsenett.no/2_14/2_14_s3.html

Men følgende klippet jeg ut av siden:

Vær likevel klar over at det er en økning av føflekker frem til 30-40 års alder, slik at det er normalt at du innen denne tid får stadig nye føflekker. Er de jevnt farget med skarp rand, er de som regel ikke farlige. Mange føflekker vil forsvinne igjen når du blir eldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...