AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #1 Skrevet 7. juni 2014 Er det helt feil av meg å si det? Han har lagt seg til en stillesittende livsstil, drikker cola hver dag og har gått opp 20 kilo siden vi ble sammen. Går jeg tur blir han ikke med. Kjøper jeg cola zero kjøper han cola. Lager jeg salat slenger han pommes frites i ovnen. For ikke å snakke om øl hver helg. Det er helseskadelig, han blir feitere og feitere,og det plager meg. Jeg synes ikke han er like attraktiv som før. Det påvirker sexlivet også, han orker ikke å være på toppen like lenge som før. I tillegg er han innmari tung å ha oppå seg. Det er ikke bare jeg som ser det. Vennene våre har kommentert det.,"du forer han godt du". Han sier av og til at han må bli kvitt magen, men neste dag er det cola og potetgull igjen. Han var slank da vi møttes, men for ti år siden var han direkte feit, og nå er han tur dit igjen. Han bryr seg ikke om jeg skulle gå opp i vekt, det har han sagt mange ganger. Men jeg bryr meg, og vil ikke være overvektig selv - og jeg vil ikke ha en overvektig kjæreste. Jeg har nok gått opp fem kilo siden vi flytta sammen, men jeg er normalvektig og ikke overvektig. Mer utrent enn tykk. Men jeg ser jo at det kan gå den veien med meg også. Så, sier jeg ifra? Anonymous poster hash: 7c5b8...ed2
Red-Ruby Skrevet 7. juni 2014 #2 Skrevet 7. juni 2014 Syns det er rart at han sier at han ikke bryr seg uten å tenke på hva dama syns. Han er vel en av dem som tror at han kan lene seg tilbake, for du er jo "hans" nå,og sånn er det! Det er jo veldig touchy tema,men jeg håper at hvis jeg hadde lagt på meg, så hadde typen min sagt ifra på veldig fin og sensitiv måte. Det høres ut som om mannen din er litt vanskelig, da du prøver å legge til rette for at han skal ha sunn livsstil med salat og mosjon og han ikke er med. Derfor tror jeg at tidspunktet for å snakke har kommet, for han kommer ikke til å ta dine hint.
Gjest Skrevet 7. juni 2014 #3 Skrevet 7. juni 2014 (endret) Spise dårlig går jo veldig merkbart utover velværen hans. Man blir sløv, tung, lettere for å føle seg nedfor og trist. Man bytter ut langvarig følelse av å fungere bra fysisk og mentalt med en veldig kort følelse av smaksglede. Kan det være en grunn til at han spiser slik annet enn for smak? Trøstespising? Har han alltid spist dårlig, eller er det noe som skjedde plutselig eller gradvis etter at dere ble sammen? Om man skal si fra til partneren om den blir fet... Kommer nok an på forholdet. Her i huset hadde vi begge sagt fra. Samboeren påpeker for så vidt når jeg spiser et veldig dårlig måltid som kommer til å gjøre magen og hodet mitt dårligere (har problemer med magen som er knyttet til et nevrologisk problem, så skal ikke mye til for at jeg får det merkbart dårligere). Så på en måte er det ikke akkurat vekten vi ville kommentert på, men det å bevisst ta dårlige valg som påvirker en selv negativt. Vi ikke kan sitte stille dersom den ene begynner med selvdestruktiv adferd. Endret 7. juni 2014 av ord deling
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #4 Skrevet 7. juni 2014 Spise dårlig går jo veldig merkbart utover velværen hans. Man blir sløv, tung, lettere for å føle seg nedfor og trist. Man bytter ut langvarig følelse av å fungere bra fysisk og mentalt med en veldig kort følelse av smaksglede. Kan det være en grunn til at han spiser slik annet enn for smak? Trøstespising? Har han alltid spist dårlig, eller er det noe som skjedde plutselig eller gradvis etter at dere ble sammen? Om man skal si fra til partneren om den blir fet... Kommer nok an på forholdet. Her i huset hadde vi begge sagt fra. Samboeren påpeker for så vidt når jeg spiser et veldig dårlig måltid som kommer til å gjøre magen og hodet mitt dårligere (har problemer med magen som er knyttet til et nevrologisk problem, så skal ikke mye til for at jeg får det merkbart dårligere). Så på en måte er det ikke akkurat vekten vi ville kommentert på, men det å bevisst ta dårlige valg som påvirker en selv negativt. Vi ikke kan sitte stille dersom den ene begynner med selvdestruktiv adferd. Det kan da gjøres så enkelt som å stille ultimatum om minst 2 kg vekttap pr måned de neste 20 kiloene, ellers er det på hodet ut av døra. Anonymous poster hash: 5cf80...5fd
Biloba Skrevet 7. juni 2014 #5 Skrevet 7. juni 2014 Selvfølgelig er det ok å si fra når han saboterer helsen sin, utseendet, sexlivet og sexlysten din og sitt eget energinivå. Å kunne stappe i seg ukritisk og leve livet på sofaen er ikke verdt prisen, i forhold til å ta ansvar for å ha et balansert forhold til hvor mye en kan kose seg og når en skal få i seg bra næring og bevege kroppen.
Teethgrinding Skrevet 7. juni 2014 #6 Skrevet 7. juni 2014 Det er ikke lett å se sin partner forfalle. Det triste er at den dagen det blir slutt og kjæresten din må ut på kjøttmarkedet igjen finner man vedkommende løpe runder i skogløypa med blodrødt ansikt og hvesende pust flere ganger i uka. Hvorfor? Fordi h*n skjønner at man må for å opprettholde sin attraktivitet. Hvordan kan man akseptere at kjærestens fysikk forfaller? Først og fremst må vi være ærlige med oss selv: Det handler om manglende respekt, og at man egentlig tar partneren sin for gitt. Man tror at nå som man først har landet en livspartner som elsker deg, så kan man plutselig begynne å slappe av litt. Koooose seg! (*spy*) Sett et ultimatum: Enten går du tilbake til normalvekt i løpet av året, ellers er det slutt. Det ville jeg gjort. Jeg har ingen interesse av å ha en bælfeit kjæreste som aldri tar seg en løpetur. Jeg trener selv flere ganger i uka, spesielt når jeg har ferie. Kritkere kan spørre seg; Hva slags menneskesyn er det? Vel, kjære feite folk: Det handler om at jeg vil det beste for min neste. Fedme er faktisk livsfarlig. Det gir dårligere generell livskvalitet, utsetter deg for diabetes, hjerte- og karsykdommer, leddplager, inkludert hele menyen av rekkefølger av dårlig kosthold. Syreskader på tenner av for mye brus, dårlig hud, mangelsykdommer (ja, dårlig kosthold kan faktisk gi mangelsykdommer som f.eks sjørbuk. Det har skjedd). Jeg ønsker min partner alt vel i livet. Fedme er ikke en av de tingene jeg vil stå stille og se på skje. Det samme rådet gir jeg til TS.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #7 Skrevet 7. juni 2014 Ts. Hvordan sier jeg det på en ok måte, da? Vil liksom unngå den pekefingeren. Han tar kritikk dårlig, og går lett i forsvar. Anonymous poster hash: 7c5b8...ed2
Gjest chisandra Skrevet 7. juni 2014 #9 Skrevet 7. juni 2014 Hva med å rett og slett si at du synes han har blitt for tykk? I stedet for å pakke det inn i alle mulige vendinger.
Gjest Gjest_jesuskristus Skrevet 7. juni 2014 #10 Skrevet 7. juni 2014 Kan vel heller oppmuntre han enn å si at han MÅ.
Berit Skrevet 7. juni 2014 #11 Skrevet 7. juni 2014 (endret) Ts. Hvordan sier jeg det på en ok måte, da? Vil liksom unngå den pekefingeren. Han tar kritikk dårlig, og går lett i forsvar.Anonymous poster hash: 7c5b8...ed2 Hvorfor ikke si at du synes dere begge skal gå mer opp i trening og at dere begge må hjelpe hverandre til å spise sunnere. Han mener vel ikke at han trenger å spise sunnere eller trene mer, men si at du gjerne vil at dere begge skal det. Og at du forsøker, men at et er lettere for deg om han er med + at du synes at han burde det, for både din og hans skyld. Endret 7. juni 2014 av Berit
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #12 Skrevet 7. juni 2014 Ts. Prakteksempel. Nå forbereder jeg grillmat til middag. Jeg har laget fem grillspyd med grønnsaker og kjøtt, og baguetter og potetsalat til. Ting jeg vet han liker. Han fylte nettopp grillen med pølser... En hel pølsepakke skal han tydeligvis spise, jeg liker ikke pølser og det er bare oss her. Øl nummer tre er nettopp sprettet. Såklart kan man kose seg, men jeg kjenner at dette irriterer meg. Ingenting er verre enn å gå og irritere seg, det blir sur stemning av sånt. Jeg må vel si noe, men jeg gruer. Han kommer til å føle seg angrepet, og bli dritsur. Anonymous poster hash: 7c5b8...ed2
Gjest Runforit Skrevet 7. juni 2014 #13 Skrevet 7. juni 2014 Hadde sagt det rett ut. Du har blitt overvektig og ikke bare lever du en usunn livsstil som kan få farlige helsemessige konsekvenser, men dette går også utover forholdet da jeg sliter med å finne deg attraktiv når alt du gjør er å sitte i sofaen og stappe i deg potetgull og cola. Du vil ikke gå på tur med meg eller gjøre noen form for fysisk aktivtet med meg. Jeg vil ha en mann som jeg kan gjøre ting sammen med, og en mann som vil ta vare på seg selv og helsen sin. Så ser du hva han svarer på det. 1
Gjest Corto Maltese Skrevet 7. juni 2014 #14 Skrevet 7. juni 2014 Hadde dette vært en tråd om en mann som sa at han ville at kjæresten\samboeren\kona skulle slanke seg litt. Så ville det nok vært ganske annerledes svar. 3
Mrs Smith Skrevet 7. juni 2014 #15 Skrevet 7. juni 2014 (endret) Hadde dette vært en tråd om en mann som sa at han ville at kjæresten\samboeren\kona skulle slanke seg litt. Så ville det nok vært ganske annerledes svar. neida Endret 7. juni 2014 av Gullrose
Gjest Runforit Skrevet 7. juni 2014 #16 Skrevet 7. juni 2014 Hadde dette vært en tråd om en mann som sa at han ville at kjæresten\samboeren\kona skulle slanke seg litt. Så ville det nok vært ganske annerledes svar. Nei. Å la seg selv forfalle, bli overvektig og ikke ta vare på seg selv og helsen sin er like ille uansett kjønn.
Red-Ruby Skrevet 7. juni 2014 #17 Skrevet 7. juni 2014 Hadde dette vært en tråd om en mann som sa at han ville at kjæresten\samboeren\kona skulle slanke seg litt. Så ville det nok vært ganske annerledes svar. Jeg syns det er like ille.
tussi84 Skrevet 7. juni 2014 #18 Skrevet 7. juni 2014 Trives han med seg selv nå ts? Mange som legger på seg og trives med seg selv og det er vel viktigst.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #19 Skrevet 7. juni 2014 Ts. Hvordan sier jeg det på en ok måte, da? Vil liksom unngå den pekefingeren. Han tar kritikk dårlig, og går lett i forsvar.Anonymous poster hash: 7c5b8...ed2 "Jeg er bekymret for deg. Du vet jeg elsker deg, og vil bli gammel sammen med deg. Men nå ser jeg at du er på vei til å bli overvektig igjen, og jeg er redd for alt fra hjerteinfarkt til kreft. I tillegg vil jeg at vi skal bli gamle på en ok måte. Overvekt er jo like farlig som å røyke. Jeg har fått noen kilo ekstra selv som jeg gjerne vil bli kvitt. Kan vi ikke begynne å gå en tur sammen hver dag, og satse på sunn mat, og heller skeie ut på lørdager?" Anonymous poster hash: 2f21b...8e0
Red-Ruby Skrevet 7. juni 2014 #20 Skrevet 7. juni 2014 (endret) Ts. Prakteksempel. Nå forbereder jeg grillmat til middag. Jeg har laget fem grillspyd med grønnsaker og kjøtt, og baguetter og potetsalat til. Ting jeg vet han liker. Han fylte nettopp grillen med pølser... En hel pølsepakke skal han tydeligvis spise, jeg liker ikke pølser og det er bare oss her. Øl nummer tre er nettopp sprettet. Såklart kan man kose seg, men jeg kjenner at dette irriterer meg. Ingenting er verre enn å gå og irritere seg, det blir sur stemning av sånt. Jeg må vel si noe, men jeg gruer. Han kommer til å føle seg angrepet, og bli dritsur.Anonymous poster hash: 7c5b8...ed2 Tror at folk ofte er sensitive hvis du "teller" hvor mye de har spist, så ikke si det. Fokusere på det sunne.Det enkleste er å "være sunne sammen",det er vel den metoden jeg hadde gått først, ingen tar skade av å være en hakk sunnere. Jeg hadde sagt at mye i livsstilen våres kunne vært bedre, og jeg har lyst til å leve lenge,men det er vanskelig når vi "drikke øl og cola hver dag" feks. Det viktigste i det store løpet er faktisk å fokusere på sunnhet og ikke utseende Endret 7. juni 2014 av Blue-Jeans
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå