Gå til innhold

Erfaring med Hemus Air, og er det trygt å reise til Bangkok nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Vi er en gjeng som skal på jorden-rundt reise om en uke!

Vi har allerede bestilt flybilletter, som ikke lar seg endre på.

Har fulgt litt med på situasjonen i Thailand, og bekymerer oss litt over dette.

Er det noen som har vært i Bangkok nylig og kan bekrefte at det er "trygt" å reise ned slik tilstanden er nå?

Vi skal bare være i maks 2 dager der, så vi satser selvsagt på at det skal gå greit, men kan alltids være betryggende med bekreftelser fra andre som har vært der.

Ellers så trodde vi at vi skulle fly med Norwegian, men de korresponderer da med et annet flyselskap som heter "Hemus Air" som vi skal fly med fra Oslo til Bangkok.

Har ærlig talt aldri hørt om dette selskapet før..

Er det noen andre som har det? Og er det noen som selv har flydd med dem?

Ser ut til at det er et tidligere bulgarsk selskap (lavprisselskap).

Dumt når man håper på å reise med Norwegian.. Var jo det vi skulle, men så var disse billettene allerede fullbooket:/

Anonymous poster hash: f9910...1b4
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hva gjelder Bangkok vil jeg bare si at jeg anbefaler deg å følge offisielle reiseråd. Pr. nå sier vel de at det er greit å reise, bare gjør som myndighetene sier.

Når det gjelder flyvningen, derimot: Står det virkelig Hemus Air noe sted hos selve Norwegian, eller står det bare f.eks. "DU"-ettellerannet, og så står det Hemus Air hos diverse sider man kan booke reiser?

Anonymous poster hash: 2ce7f...fa5
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for tipset! Det skal vi gjøre, skal prøve å være der kortest mulig. Syns det er litt ekkelt å være der i en sånn situasjon..

Det står først at vi skal fly med Norwegian til Oslo, og så deretter "Norwegian operert av Hemus Air" fra Oslo til Bangkok. (Fly DY 7201 fra Oslo til Bangkok)

Hva tenkte du på?:)

AnonymBruker
Skrevet

Da var det som jeg trodde. Gode nyheter! Du skal fly Norwegian, ikke Hemus Air :)

Jeg er en relativt flyinteressert mann, men skal prøve å si det enkelt (om enn ikke så kort...):

Greia er at flyselskapene som du kanskje vet har sine egne koder for avganger. SAS har SK, Norwegian har DY, Air France har AF og så videre. En rute kan for eksempel hete SK483. Hemus Air er nedlagt, de har blitt en del av det nasjonale bulgarske flyselskapet, og har derfor ingen egen slik kode lenger. Da de en gang eksisterte var deres kode DU, noe du kan se for eksempel på Wikipedia. Disse kodene heter IATA, det står til høyre på siden.

Så er det slik at Norwegian har opprettet et datterselskap som tar seg av avgangene til utenfor Europa. Dette selskapet heter Norwegian Long Haul. Det er bare administrative og økonomiske årsaker til at dette selskapet er opprettet, du merker ikke noen forskjell som helst. Avganger som opereres av moderselskapet Norwegian har som sagt koden DY, mens de som går utenfor Europa opereres av datterselskapet Norwegian Long Haul. Gjett hvilken kode de har overtatt, siden den var ledig og lignet på DY? Jepp, de har overtatt koden DU.

Det som har skjedd her er rett og slett at disse bookingsidene ikke har fått med seg den endringen og manuelt lagt den inn i sine systemer. Derfor tror nok den automatiserte prosessen at koden DU fortsatt betyr Air Hemus, så systemet deres tror at Air Hemus opererer en rute for moderselskapet Norwegian. Det gjør det altså ikke. Det er Norwegian Long Haul som opererer denne ruten for sitt moderselskap Norwegian Air Shuttle, altså Norwegian som flyr en Norwegian-avgang. Du kan altså slappe helt av, du skal utvilsomt fly med Norwegian :)

AnonymBruker
Skrevet

Byttet visst litt på å kalle dem Hemus Air og Air Hemus, men det er ikke akkurat et navn det er lett å forveksle med noe annet, så du forstår det nok. Skulle gjerne hjulpet mer med reiseinfo om Bangkok, men da ville jeg stolt mest på myndighetenes råd. Du kan lese en oppdatert versjon her. Ikke-klikkbar link, men bare klipp og lim:

www.emb-norway.or.th/Norsk/Land--og-reiseinformasjon/thailand/reise/Den-aktuelle-situasjonen-i-ThailandKambodsja/

Den er sist oppdatert så sent som etter midnatt nå (kanskje lokal thailands tid), skal man tro nettsiden, og det står at situasjonen i Bangkok fortsatt er "rolig og udramatisk", og at det foreløpig ikke er noen grunn til bekymring for norske borgere. Likevel noen hensyn å ta, så les gjennom det før avreise og se siste nytt.

AnonymBruker
Skrevet

OK,

Mange takk for svar! Da satser jeg på at det er Norwegian jeg skal ut å fly med.

Er sikkert som du sier- det står jo ingenting om dette burgarske flyselskapet når jeg søker det opp,

bortsett fra at det er et bulgarsk selskap som har slått seg sammen med et større, nasjonalt selskap.

Interessant forklaring du kom med. Dette hadde jeg aldri visst!

Skal følge reiserådene fra UDI og trå frem ved varsomhet når jeg kommer ned der:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom akkurat hjem fra Bangkok, og oppfattet situasjonen som helt trygg. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å dra tilbake. Husk bare å følge portforbudet som fortsatt gjelder i Bangkok mellom kl 00.00 - 04.00. Det gjøres unntak for folk som skal til og fra flyplass om natten.

Og unngå å delta i demonstrasjoner. Man skulle tro at det var en selvfølge. Men mens jeg var der ble en belgisk turist arrestert etter å ha deltatt i en demonstrasjon. Han ble løslatt ganske umiddelbart, men jeg anbefaler å ikke blande seg inn i den politiske situasjonen der.

Anonymous poster hash: fee19...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...