AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #1 Skrevet 6. juni 2014 Mannen min og jeg skal kjøpe noe større. Vi har samlet årslønn på 1 000 000 (Jeg 600 og han 400). Han eier bolig fra før og vil trolig sitte igjen med 150 000 etter salg i fortjeneste når avgifter er trukket fra. I tilegg har han spart 100 000. Så totalt er hans egenkapital 250 000 og min er 100 000. Har nå fått tilbud av mine foreldre at de kan stille som kausjonister for egenkapital. Hvordan fungerer dette? Vi håper å kunne kjøpe oss likt inn, men uten støtte fra mine foreldre vil jeg måtte starte med en mindre andel og kjøpe meg opp etter hvert. Selv om vi er gift ønsker vi ikke helt felles økonomi da vi begge kan jobbe masse overtid om vi ønsker oss noe ekstra. Har fått indikasjon på at banken vil kunne låne oss 3,5. Er litt forhandling på egenkapitalen da stadig flere åpner for ned mot 10% igjen. Kan jeg "øke" egenkapitalen min i form av sikkerheten foreldrene mine stiller som kausjonist? Anonymous poster hash: a10d5...dc8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #2 Skrevet 7. juni 2014 Det vil ikke gi deg mer egenkapital selv om du får sikkerhet i foreldres bolig. Dere vil fremdeles trenge like mye i lån. Vil du inn med like mye egenkapital som din mann må du stille med en like stor sum i rene penger som han. Alternativt kan dere ha en avtale om at du betaler på en større andel av lånet enn din mann. Anonymous poster hash: 5b3d3...a96
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #3 Skrevet 7. juni 2014 Dere kan kjøpe dere inn likt om du har sikkerhet i foreldres bolig, men du vil jo naturlig nok betale mer hver måned da ditt lån blir større. Sikkerhet fungerer på den måten at du istedet for egenkapital skriver under på at du har økonomisk sikkerhet for summen du låner over 85%, i tilfelle boligen skulle synke i verdi eller bli solgt til en lavere sum enn lånet. Men da blir også lånet ditt høyere enn 85% av boligens verdi, med dårligere rentevilkår og frihet rundt innbetaling av avdrag. Anonymous poster hash: ec1eb...b06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå