Gå til innhold

Dyretolker - Sissel Grana b.l.a

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig skeptisk, men enig i det jeg har sitert. Derfor tenker jeg at dyretolking ikke er noe hokus pokus eller spesielle evner, bare noen som har lært seg å lese dyrenes kommunikasjon veldig godt. Og da misliker jeg sterkt at enkelte påstår å ha spesielle evner og snyter folk for masse penger...

Å skryte på seg spesielle evner er forbeholdt veldig spesielle mennesker, som liker å tro de er en slags overmenneske eller noe :P Men at folk kan lære seg å forstå hva dyrene kommuniserer, er faktisk ingen stor hokus-pokus nei. Det er en treningssak og en lærdom man tilegner seg - ikke en evne man får kastet rett i fanget.

Anonymous poster hash: 19335...41a

• Liker 1
Skrevet

Nei, dette var ikke beskrivelser som kunne passe mange og såpass mange detaljer at det ikke kunne ha vært flaks. Hun traff blink på alt.

Hvorfor skal jeg forklare hvorfor de ikke har greid å bevise at det fungerer?

Jeg skulle likt å se dokumentasjon fra alle de som mener at det er

humbug, og gjerne anmeldelse for svindel også. Merkelig at det ikke er flere av dem siden dere er så skråsikre her på at det bare er tull.

Anonymous poster hash: 15fa5...bf0

Merkelig at hun (og andre) ikke treffer blink på alt alltid hvis de faktisk mottar den informasjonen de påstår..? Hvordan kan det skje - hender det at dyrene lyver, eller hva er egentlig forklaringen på det?

Du trenger ikke å forklare det, fordi det finnes en veldig enkel forklaring; Det er bare tull. De hadde hatt alt å tjene og ingenting å tape på å vise at disse greiene fungerer, likevel prøver de ikke engang (nå er det riktig nok foretatt mange tester av mange andre alternative ting, som kun støtter teorien om at det bare er tull).

Tja, det er nok vanskelig å anmelde for slikt. Da må dyretolken ikke ha utført tjenesten, eller noe lignende. Det er jo massevis som også strett tatt kan kalles svindel (akupunktur har ikke dokumentert effekt, homeopati, healing, osv osv), men det blir heller ikke anmeldt. Om det er fordi det faktisk ikke går eller fordi folk ikke gidder vet jeg ikke.

Gjest Anubiel
Skrevet

Jeg kaller det humbug og svindel og hadde heller tent på tusenlappene enn å bruke det på "dyretolker".

Skrevet (endret)

Gjengir et eksempel jeg, så kan man se hvor flinke folk er til å bortforklare ting som ikke passer helt (dyretolken i dette tilfellet er Sissel);

Du rister på hodet, Hest. Fortell: Leder oppmerksomheten til munnen. Øm følelse. Sissel kjenner bl.a. noe i venstre kjeve. Ubehagelig for meg.

(Hest ble undersøkt av hestetannlege og hesteveterinær Ellen Schmedling dagen etter. Kunne ikke finne noe synlig problem med tenner – men er dog vanskelig å se noe hvis det gjelder kjeven.)

Jeg elsker menneskedrikke. Vil ha det! Koselig synes jeg! (han mener St Hippolyt Irish mash) (Dette er korn som blir til grøt etter bløtlegging - ikke akkurat flytende)

Jeg liker å være i naturen. Vet at det har vært vondt for rytteren noen ganger. Dunk. Dunk. Dunk. Du må passe bedre på deg selv. ( i 2005 falt jeg av Hest på fjæra. Han beskriver mine smertestønn med dunk..)

Sur dame. Negativ. Sa stygge ting om meg. Likte ikke det. Vil ha flinkere dame til å hjelpe oss. Må være positivt!
(I Portugal var Marc svært negativ til Hest. Marc var homse...Hest oppfattet han som dame.. ;))

Jeg er livsglad. Elsker deg! Tror du får barn snart. (X som hadde en annen hest på stallen fortalte like etterpå at hun var gravid - så Hest hadde snappet det opp og trodd det var meg).

Det her hadde faktisk passet bedre til min hest enn den som faktisk ''tok del i samtalen''. Folk er flinke til å vri og vende på ting til det passer...

Legg til litt;

Hest: Jeg elsker deg og savner deg veldig når du er borte. Vit det. Du er min aller beste venn. Jeg trenger å se deg hver eneste dag. For meg er du viktig.

Så mister enkelte mennesker all kritisk sans. :laugh:
Endret av Gaea
AnonymBruker
Skrevet

Så fordomsfulle dere er...Har dere møtt Sissel Grana?

Anonymous poster hash: cfe30...38a
Skrevet

Men hvorfor skal hun bevise det overfor dere som ikke benytter tjenestene hennes uansett?

Fordi langt flere hadde benyttet tjenestene dersom det faktisk var sant, selvsagt. :laugh: Hun har alt å vinne og ingenting å tape på å bevise at dette funker.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi langt flere hadde benyttet tjenestene dersom det faktisk var sant, selvsagt. :laugh: Hun har alt å vinne og ingenting å tape på å bevise at dette funker.

Slående logikk det der fra dere som liksom skal være vitenskapens voktere.

• Liker 2
Skrevet

Ja, hva er galt med den logikken? Det er både sant og logisk. Selvsagt hadde jeg bestilt dyretolk til dyra mine i hytt og pine dersom jeg hadde noen som helst bevis for at funker! Det hadde jo vært fantastisk.

Det er jo selvsagt ikke snakk om bare Sissel, men alle dyretolker, alternative behandlere osv - de har til dags dato ingen bevis for at det de driver med fungerer., selv om det hadde vært enkelt å bevise. De gangene noen frivillig har latt seg dokumentere har det jo bare vist at det de driver med ikke funker, så.. .

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva er galt med den logikken? Det er både sant og logisk. Selvsagt hadde jeg bestilt dyretolk til dyra mine i hytt og pine dersom jeg hadde noen som helst bevis for at funker! Det hadde jo vært fantastisk.

Det er jo selvsagt ikke snakk om bare Sissel, men alle dyretolker, alternative behandlere osv - de har til dags dato ingen bevis for at det de driver med fungerer., selv om det hadde vært enkelt å bevise. De gangene noen frivillig har latt seg dokumentere har det jo bare vist at det de driver med ikke funker, så.. .

Det har ikke slått deg at hun har nok å gjøre som det er og ikke gidder å bruke tid og krefter på å overbevise folk med negativ innstilling?

Om det er så enkelt å bevise, er jeg usikker på - i hvert fall bevis av den typen skeptikere vil ha. Jeg mener, siden det ikke er bevis nok at folk sier at de er svært fornøyde og er helt sikre på at det funker og at det gir mening og valuta for pengene.

• Liker 1
Skrevet

Dette, folkens, er et typisk innlegg der personen som skriver ikke klarer å motargumentere det de siterer, så de prøver å rakke ned på argumentet i stedet.

Temmelig ironisk siden AB over her er den som taper diskusjonen pga slike innlegg. Trist.

Hvis du tror at dyretolker faktsik snakker med dyrene på et telepatisk nivå så er du dessverre ikke i stand til å diskutete dette emnet da hjernen din åpenbart ikke er i stand til å skille mellom fantasi og virkelighet.

• Liker 3
Skrevet

Det har ikke slått deg at hun har nok å gjøre som det er og ikke gidder å bruke tid og krefter på å overbevise folk med negativ innstilling?

Om det er så enkelt å bevise, er jeg usikker på - i hvert fall bevis av den typen skeptikere vil ha. Jeg mener, siden det ikke er bevis nok at folk sier at de er svært fornøyde og er helt sikre på at det funker og at det gir mening og valuta for pengene.

Overhodet ikke, det er et tullete argument. Det finnes haugevis av dyretolker med nok tid til noen enkle tester som kan øke deres kundekrets drastisk.

Nei, det er selvsagt ikke nok når det er såpass mye som er feil også, samt folk som er misfornøyde. Når man tar seg godt betalt for en tjeneste uten å kunne vise til gode resultater burde det være en selvfølge å f.eks. tilby gratis/svært rimelig lesing av dyreeieren (enkelt og kort selvsagt) før man må bruke haugevis av penger på en skikkelig samtale med dyret.

AnonymBruker
Skrevet

Dette, folkens, er et typisk innlegg der personen som skriver ikke klarer å motargumentere det de siterer, så de prøver å rakke ned på argumentet i stedet.

Temmelig ironisk siden AB over her er den som taper diskusjonen pga slike innlegg. Trist.

Hvis du tror at dyretolker faktsik snakker med dyrene på et telepatisk nivå så er du dessverre ikke i stand til å diskutete dette emnet da hjernen din åpenbart ikke er i stand til å skille mellom fantasi og virkelighet.

Nå har jeg faktisk svart på det innlegget du siterer. Var det noe mer? Ja, bortsett fra at du mener at telepati er fantasi som altså hvis det stemmer innebærer at dette ikke kan diskuteres, hvilket får meg til å lure på hvorfor dere skeptikere oppretter tråd etter tråd etter tråd om emnet på et diskusjonsforum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke, det er et tullete argument. Det finnes haugevis av dyretolker med nok tid til noen enkle tester som kan øke deres kundekrets drastisk.

Nei, det er selvsagt ikke nok når det er såpass mye som er feil også, samt folk som er misfornøyde. Når man tar seg godt betalt for en tjeneste uten å kunne vise til gode resultater burde det være en selvfølge å f.eks. tilby gratis/svært rimelig lesing av dyreeieren (enkelt og kort selvsagt) før man må bruke haugevis av penger på en skikkelig samtale med dyret.

Hvor er alle disse misfornøyde menneskene hen? Dere snakker om bevisbyrder og jeg kan bare si at man vet at dyr har tanker og følelser og at jeg er overbevist utfra min erfaring. Dere har jo ikke et fnugg av bevis for "alle" disse som er så misfornøyde. Jeg skulle helt ærlig likt å høre om dem. Selv om jeg er fornøyd med min lege og kan vise til mine egne plager som han har kurert, så vil jeg veldig gjerne høre om pasienter som har fått dårlig behandling av ham.

• Liker 1
Skrevet

Hvor er alle disse misfornøyde menneskene hen? Dere snakker om bevisbyrder og jeg kan bare si at man vet at dyr har tanker og følelser og at jeg er overbevist utfra min erfaring. Dere har jo ikke et fnugg av bevis for "alle" disse som er så misfornøyde. Jeg skulle helt ærlig likt å høre om dem. Selv om jeg er fornøyd med min lege og kan vise til mine egne plager som han har kurert, så vil jeg veldig gjerne høre om pasienter som har fått dårlig behandling av ham.

Ja, det er vanskelig å google "Sissel grana svindel" eller lignende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanskelig å google "Sissel grana svindel" eller lignende.

Nei, men jeg har til gode å se konkrete historier komme opp på de første to google-sidene. Derimot er det mange som mener at det er svindel uten å ha noe annet å vise til enn sin egen mening.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner + svar.

Irrlys, mod.

Skrevet

Jeg kjenner til flere, hvis du googler finner du sikkert enda flere. Bare i denne tråden var det jo en som var misfornøyd. Så du på eksempelet jeg skrev? Hvor mange feil det faktisk var? Det var også en direkte gjengitt samtale.

Nei, men jeg har til gode å se konkrete historier komme opp på de første to google-sidene. Derimot er det mange som mener at det er svindel uten å ha noe annet å vise til enn sin egen mening.

Hvis du leser om hvordan ulike dyrs hjerner fungerer, hvordan de oppfatter verden, da hadde du forstått hvorfor det er umulig.

Mange mener at det er fantastisk uten å vise til noe annet enn sin mening også. Det er derfor slike ting burde testes på, dokumenteres (noe det har blitt, som nevnt flere ganger - med negativt resultat).

AnonymBruker
Skrevet

Grana er vel neppe alene om å liksom ha disse evnene, men det er altså slik at ingen av dem noen gang har giddet å bevise sine evner. De har blant annet muligheten til å få en million dollar fra James Randi for noen minutters jobb, men de "er ikke så opptatt av å overbevise de som tviler". Ærlig talt. Folk kan tro mye rart, men å tro noe som går så totalt på tvers av alle naturlover og strekke seg så langt for å bortforklare alt mulig rart er i beste fall fascinerende.

Anonymous poster hash: eb130...fcb

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ingen tro på telepati, men jeg har stor tro på kommunikasjon utover våre ord.

Bare for å nevne noe, så foregår kommunikasjon mellom mennesker med så uendlig mye mer enn bare ord. Måten det sies på, kroppsspråk, tonefall osv osv. Ord er bare 30 % av en samtale. En dyretolk leser ikke tankene til dyret, men de har lært seg å skjønne hva dyret kommuniserer. Dyr har ikke språk, men kommunsierer ikke noe mindre enn oss mennesker av den grunn. De kommuniserer bare på en annen måte. Alle som har dyr, bør faktisk lære seg det grunnleggende hos sine dyr. Hvorfor slikker hunden seg på leppa? Hvorfor flikker hesten med ørene? Hva betyr en hver form for haleføring hos katt osv osv.

Dyr har ikke samme komplekse tankegang som oss mennesker (de er heldige der) men de tenker ikke noe mindre av den grunn. De tenker bare på en annen måte. Dyr kan vise empati, føle sorg, smerte og savn osv. Men de lever mer i nuet og er flinkere til å assosiere ting. De kan for eksempel ha hatt en dårlig erfaring med en spesifikk ting, og få flash back til dette om de kommer i en lignende situasjon. De glemmer aldri, men de går ikke å husker på dette heller. De ligger bare lagret lengre bak i hukommelsen.

Nå har jeg aldri testa ut dyretolken Grana, men jeg vet at dyretolker bruker sin tillærte evne til å skjønne hva dyret kommuniserer. Om de påstår de kan lese tankene via telepati, så vil jeg tro det bare er svada og rør, men om de sier de kan "oversette" hva de kommuniserer, så tror jeg på de.

Som sagt - dyr "snakker" like mye som oss, og de tenker like mye som oss, men bare på en annen måte. Vi kan aldri sammenligne våre ord og våre tankeganger med dyr, men vi skal heller ikke undervurdere dyrs tanker eller evner til å kommunisere.

Anonymous poster hash: 19335...41a

Nemlig. Å lære seg å tyde dyrenes kroppspråk osv er fult mulig. Jeg vet ofte nøyaktig hva mine dyr ønsker i mange sammenhenger fordi jeg er god på å lese kroppspråket deres. Det har ingen verdens ting med at jeg kommuniserer telepatisk med dem. Jeg snakker ikke med dyrene mine, jeg leser dem.

(strengt tatt "snakker" jeg med dem hele tiden, men jeg har ikke troa på at de forstår et kløyva ord av hva jeg sier^^)

En god svindler kommer alltid med tilstrekkelig generelle opplysninger til at noe stemmer, slik at folk blir lurt. Det er bare å lese et horoskop grundig for å se hvordan det fungerer. I tillegg søker de gjerne opp bakgrunnsinformasjon.

Vi som tenker litt rasjonelt gir gjerne ikke bort penger til svindlere i utgangspunktet. Så utvalget blir fullstendig skjevfordelt. Mine penger havner hos folk med utdanning i adferd, som lærer bort kunnskap om hundens språk og adferd. Dermed kan jeg "tolke" hunden min selv og slipper å bruke penger på svindlere.

Det er Grana selv som har ansvaret for å bevise at det hun postulerer faktisk er sant.

Anonymous poster hash: 39c52...03e

Helt enig.

Men hvorfor skal hun bevise det overfor dere som ikke benytter tjenestene hennes uansett?

Det trenger hun ikke å gjøre. Vi lar bare være å la oss lure av slike som henne.

Word! Det er rart hvor mye "alternativt" som man ikke tar seg bryet med å bevise at funker :P

Skrevet (endret)

Jeg har ikke snakket om bevis for kommunikasjonen men bevis for at dyr er mer kompliserte i sine tanker og følelser enn det mange tror.

Merkelig at jeg aldri har hørt om disse "mange skuffede mennesker" som du skriver om. Kilde?

Selvfølgelig får du ingen "kilde" på det. Dette er jo folk jeg har møtt i kurs/konsultasjonssammenheng, og de er da ingen offentlig kildehenvisning. Hvorfor synes du det er så merkelig at du ikke har hørt om de da? Vi har vel ikke samme bekjentskap -og arbeidskrets vil jeg tro.

Og bevis for at dyr er mer "kompliserte" i sine tanker og følelser enn mange tror, er jo kun en tese og ikke noe som kan bevises som sådan. Da må du lete frem statistikk over hva folk mener dyr evner å gjøre, og så kryssreferere dette med hva som er fakta innen forskning. Og det er jo at hjernen deres er veldig lik vår, men som sagt da ikke har evnen til abstrakt tenkning. Dette har ikke noe med dyretolkning å gjøre.

Endret av Portvinpiken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...