Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har aldri slitt noe spesielt med flyskrekk tidligere, men nå kjenner jeg nervene komme snikende. Jeg skal ut å fly langdistanse om en ukes tid, og kjenner jeg er helt dårlig i magen. Som om jeg vet det kommer til å skje noe? Nei, huff vil ikke tenke på det en gang!

For 6 måneder siden var jeg ute å reise på langdistanse, og var ikke særlig redd da. Vel kanskje litt på reisen hjem tilbake da det var en del turbulens, men ikke slik som nå.

Vi skal over hele atlanteren og jeg kjenner jeg får helt angst av tanken over at det er faktisk en sjangs for at flyet kan styrte, og man aldri blir funnet igjen..

Jeg vet at fly er det tryggeste innen transport, og jeg vet det er farligere å kjøre til flyplassen men likevel har jeg bare fått denne angsten. Jeg synes det er ekkelt. Jeg er redd det er en intuisjon jeg har fått som sier jeg ikke bør reise likevel.

Andre?

Anonymous poster hash: 62b72...1e7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, det er ingen grunn til å stole på denne følelsen med mindre den er basert på ett eller annet du har fått vite. Ikke bare en følelse. Jeg vet det er lettere sagt enn gjort å slå seg til ro med det, selvsagt, hadde dette vært rasjonelt hadde du ikke vært redd i utgangspunktet, men det er liksom ikke så mye annet vi andre kan gjøre.

Det vi kaller magefølelsen er kult nok å stole på når man skal vurdere ett eller annet man har erfaring med og peiling på, siden de da kan være et uttrykk for kunnskap og erfaring, men "intuisjon" som sier deg at noe kan gå galt med flyet påvirker på ingen måte sjansen for at noe går galt på flyturen. Den er like liten som før du fikk den følelsen.

Igjen, jeg skjønner at det ikke er så enkelt å slå fra seg angsten, men du får i hvert fall forsøke å fortelle deg selv det der. Du vet at det egentlig stemmer. Det er noen som fått en uggen følelse i forkant og føler at det er noe spesielt akkurat denne gangen på så godt som hver eneste flyvning her i verden.

Anonymous poster hash: 9bfab...20d
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Livet i statistikk:

Sjansen er 2200 ganger så stor for at du vil dø i en bilulykke som at du vil dø i en flystyrt.

Sjansen er fire ganger så stor for at du vil bli spist av en hai som at du vil dø i en flystyrt.

Sjansen er 20 ganger så stor for å vinne førstepremie i Lotto (dersom du kjøper en kupong med 10 rekker bare én eneste gang i livet) som at du vil dø i en flystyrt.

Sjansen er dobbelt så stor for at du vil bli gravid med firlinger helt naturlig som at du vil dø i en flystyrt.

Bare nevner det :)

Endret av I all verden
  • Liker 1
Skrevet

Og det har allerede forsvunnet et fly i år, så statistikken er på din side :)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, jeg har det sånn før hver flyreise og sepsielt lange. Jeg fløy til Mexico alene i Desember (12 timer strekninger, pluss mellom land så totalt ennå mer) som var. Kvelden før hadde jeg konstant hjertebank, var kvalm og klarte ikke ligge, sitte slappe av. Skikkelig motorisk uro. Det var nesten så jeg vurderte å avlyse. Jeg var og redd for å bli redd, altså redd for å få panikk inne i flyet uten mulighet for å komme meg vekk. Jeg var sikkert ekstra engstelig fordi jeg skulle dra alene.

Men jeg dro jo, og selv om jeg virkelig missliker å fly så var det verdt det når jeg kom frem. Har egentlig ikke noe særlig tips annet enn at man bare må… gjennomføre. Jeg prøvde å tenke på at folk flyr hver eneste dag, så mange strekninger og avganger og det går bra. Vi hører jo bare om når det ikke går bra. Jeg hadde og med bok, musikk osv for å distrahere meg, siden jeg er sånn som ikke sover et sekund på fly.

AnonymBruker
Skrevet

Og det har allerede forsvunnet et fly i år, så statistikken er på din side :)

Det har jo ingenting å si!

Anonymous poster hash: c8718...a73

• Liker 2
Gjest Makemeloveit
Skrevet

Jeg skjønner hvordan du har det. Jeg sliter en del med flyskrekk selv om jeg har hatt fly flere ganger i året siden jeg var under ett år. Likevel går ikke den flyskrekken vekk! Jeg tror det er tilfeldig at du gruer deg nå, jeg opplever selv å noen ganger grue meg ekstra og andre ganger være helt rolig.

Det å fly over Atlanterhavet, har du gjort det før? Jeg gjorde det for to år siden og var livredd av skrekk, hadde samme tankene som deg. Men vet du hva? Det er den mest behagelige flyturen jeg noen sinne har hatt. Ingen turbulens, ingen vind, ingen risting. Jeg klarte for første gang å sovne på et fly noen gang. Det var rett og slett bare deilig. Om det skulle skje en nødssituasjon (noe jeg har lite tro på) så kan faktisk flyet lande på havet.

Hva med å skrive ned hva du er redd for på et ark? Lag punktet over nøyaktige punkter. Kanskje er ikke de negative tankene så sterke når de kommer ned på papiret, som de er inne i hodet. Lykke til med flyturen og ha en super ferie :):klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...