Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne høre om det jeg spiser høres sunt nok ut ifht at jeg vil ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Eks. på hva jeg spiser en dag:

- Frokost: omelett med skinke og paprika

- Lunsj: salat med 1 kyllingfilet

- Ettermiddag: 2-3 hjemmelagde, grove knekkebrød med hamburgerrygg, avokado og paprika

- Middag: stekt fisk, poteter og kokte gulrøtter

- Mellommåltider i løpet av dagen: eple, yoghurt (Yoplait) med musli og frukt/bær, mango, gulrot

Anonymous poster hash: 8445b...845

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ned i fettprosent og opp i muskelmasse er normalt forbeholdt de veldig overvektige, og dem som er helt ny med trening fra et inaktivt liv. Det finnes likevel noen studier som viser at det foregår i større eller mindre grad ved ulike dietter. Nå er jo det sjeldent akkurat det studiene ser etter, men jeg kan nevne at ofte er effekten størst ved strenge lavkarbodietter, men den er også tilstede i vanlig energirestriksjon. Bare i mindre grad.

Det er også umulig å avgjøre om kostholdet er "sunt nok" for å gå ned i vekt. Vektendring har egentlig veldig lite med sunt/usunt å gjøre - selv om usunt kosthold som oftest fører til overspising.

Det ser i grunnen ut som du spiser veldig fornuftig og mengdene vil avgjøre hvorvidt du går opp eller ned i vekt. Se an trenden - går du ned? Hvis ikke gjør endringer. Om jeg skulle endret noe da ville jeg begrenset mengden potet til middag (dersom du ikke har trent rett før). Jeg ville kuttet ut yoghurten, spesielt siden det er en sukkerbombe av en variant du har valgt, og kuttet müslien. Frukt er også lurt å begrense, utenom bær. Spis heller grønnsaker som paprika, agurk, etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ned i fettprosent og opp i muskelmasse er normalt forbeholdt de veldig overvektige, og dem som er helt ny med trening fra et inaktivt liv. Det finnes likevel noen studier som viser at det foregår i større eller mindre grad ved ulike dietter. Nå er jo det sjeldent akkurat det studiene ser etter, men jeg kan nevne at ofte er effekten størst ved strenge lavkarbodietter, men den er også tilstede i vanlig energirestriksjon. Bare i mindre grad.

Det er også umulig å avgjøre om kostholdet er "sunt nok" for å gå ned i vekt. Vektendring har egentlig veldig lite med sunt/usunt å gjøre - selv om usunt kosthold som oftest fører til overspising.

Det ser i grunnen ut som du spiser veldig fornuftig og mengdene vil avgjøre hvorvidt du går opp eller ned i vekt. Se an trenden - går du ned? Hvis ikke gjør endringer. Om jeg skulle endret noe da ville jeg begrenset mengden potet til middag (dersom du ikke har trent rett før). Jeg ville kuttet ut yoghurten, spesielt siden det er en sukkerbombe av en variant du har valgt, og kuttet müslien. Frukt er også lurt å begrense, utenom bær. Spis heller grønnsaker som paprika, agurk, etc.

Takk for svar! Yoplait 0% er uten sukker, så den går vel an av og til?

Noen som ellers har tips til mat mye protein?

Gjest Runforit
Skrevet

Høyde, alder, vekt, aktivtetsnivå og kaloriinntak og mål vil kunne hjelpe med å gi deg råd.

AnonymBruker
Skrevet

Høyde, alder, vekt, aktivtetsnivå og kaloriinntak og mål vil kunne hjelpe med å gi deg råd.

175cm, 25år, 95kg, 3-4 styrkeøkter i uka på ca 1t hver gang+1 kondisjonsøkt på 1-1/2t hver gang, kaloriinntak vet jeg ikke.

:)

AnonymBruker
Skrevet

Edit: 1-1 1/2t skulle det være :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Yoplait 0% er uten sukker, så den går vel an av og til?

Noen som ellers har tips til mat mye protein?

Skyr, bønner, og andre proteinrike grønnsaker

Anonymous poster hash: 531de...d4c

Gjest Runforit
Skrevet

175cm, 25år, 95kg, 3-4 styrkeøkter i uka på ca 1t hver gang+1 kondisjonsøkt på 1-1/2t hver gang, kaloriinntak vet jeg ikke.

:)Anonymous poster hash: 8445b...845

Er vanskelig å si om du får i deg nok mat om du ikke vet ca. hvor mye kcal du får i deg. Sånn grovt sett så savner jeg fett.

Om du legger inn alt på f.eks Mylog så kan du se om du får i deg nok i forhold til proteiner, fett og karbs. Det er viktig at du spiser nok så du beholder muskelmasse og gir musklene noe å bygge på, men akkurat lite nok så du brenner på fettet så du går ned i cm.

AnonymBruker
Skrevet

Er vanskelig å si om du får i deg nok mat om du ikke vet ca. hvor mye kcal du får i deg. Sånn grovt sett så savner jeg fett.

Om du legger inn alt på f.eks Mylog så kan du se om du får i deg nok i forhold til proteiner, fett og karbs. Det er viktig at du spiser nok så du beholder muskelmasse og gir musklene noe å bygge på, men akkurat lite nok så du brenner på fettet så du går ned i cm.

Takk for svar! :) Er redd jeg hele tiden spiser feil, sånn at jeg ikke går opp i muskelmasse. Vanskelig, men jeg får sjekke det jeg spiser og få litt oversikt.

Hva vil du anbefale ifht fett?

Gjest Runforit
Skrevet

Takk for svar! :) Er redd jeg hele tiden spiser feil, sånn at jeg ikke går opp i muskelmasse. Vanskelig, men jeg får sjekke det jeg spiser og få litt oversikt.

Hva vil du anbefale ifht fett?Anonymous poster hash: 8445b...845

Jeg er absolutt ikke noen ekspert, men jeg vet med meg selv at om jeg får i meg godt med fett fra f.eks nøtter, kokosolje, avokado etc så har jeg mer energi til å jogge i snitt 5 mil i uka og jeg har et mer stabilisert blodsukker som gjør at jeg ikke føler at får ulvehunger.

Det kan lønne seg å fokusere på mer proteiner og fett ved frokost og lunsj og mer på trege karbs med lav GI rundt middagstider og trening for å få optimalt med energi rundt treninga

Skrevet

Kaloriinntak er så og si alltid irrelevant. Mengden energi man trenger er variabelt og det er kun trend som avgjør hvorvidt det er noen endring her. Spesielt opp vekt er det vanskelig å anslå noe da muskulær utvikling aldri er lineær. I tillegg kompenserer kroppen veldig mye for å holde seg vektstabil dersom man ikke manipulerer hormoner eller kommer seg inn i balanse fra ubalanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...