Gå til innhold

Kjeragbolten - farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal en tur til Kjerag, og vurderer å gå utpå Kjeragbolten. Noen som har gjort det før? Er det stor risiko? Er det lett for å falle ned?

Anonymous poster hash: d04c9...719
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Høhø
AnonymBruker
Skrevet

Er det forresten mulig å først gå opp til Preikestolen, og så til Kjeragbolten, på samme dag? :)

Anonymous poster hash: d04c9...719
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er tørt, du har gode sko som du ikke snubler i, og det ikke blåser for ille, så er det trygt. Realiteten er jo at du sliter hvis du av en eller annen grunn mister balansen oppå der, men jeg kan ikke huske å ha hørt om noen som har falt til tross for at det er populært turistmål, så statistikken er på din side.

Bilde: http://farm4.staticflickr.com/3129/3256692520_d0273dd6fb.jpg

Anonymous poster hash: b8624...701
Skrevet

De fleste jeg kjenner som har vært på Kjeragbolten, sier at det ser igrunnen verre ut på bilder enn det er i virkeligheten.

Ellers er det nok fysisk umulig å komme seg fra Prekestolen og til Kjeragbolten samme dag som du har gått Prekestolen. De to stedene ligger på hver sin side av Lysefjorden og ganske langt fra hverandre, se kart på google. Du må ta båt også, så det spørs jo hvordan det klaffer med en båt som går relativt sjelden. Eventuelt kjøre tilbake til Stavanger og rundt, men det tar jo mange timer.

Skrevet

Det går hundrevis av folk, i alle aldre, ut på bolten hver dag midt i sesongen og har til gode å høre om noe uhell. Går nesten en slags "sti" over på den, så ser mye mer risikabelt ut enn det er. Null stress med mindre du er ekstremt redd for høyder/har for vane å besvime eller er ekstremt ustø på foten. Men anbefaler å ta turen i tørt vær, fjellet blir veldig sleipt (og det er bratt!) når det er vått. Og husk sko med godt grep.

Skrevet

Det er mulig å gå til Prekestolen og Kjeragbolten på samme dag (har lest om folk som har gjort det), men det er ikke vanlig å gjøre det, og jeg ser heller ikke poenget med å prøve. Det er bedre å ta seg litt bedre tid på hvert sted :)

Kjeragbolten er selvfølgelig farlig, men så lenge du har livet kjært og er forsiktig går det nok bra. Ingen har falt ned ennå.

Skrevet

Det er mulig å gå til Prekestolen og Kjeragbolten på samme dag (har lest om folk som har gjort det), men det er ikke vanlig å gjøre det, og jeg ser heller ikke poenget med å prøve. Det er bedre å ta seg litt bedre tid på hvert sted :)

Kjeragbolten er selvfølgelig farlig, men så lenge du har livet kjært og er forsiktig går det nok bra. Ingen har falt ned ennå.

Vet du hvilken rute de fulgte i så fall? Tok de båten eller gikk de? Spør bare av nysgjerrighet.....

Gjest Lady.In.Heels
Skrevet

Kjeragbolten og Prekestolen ligger ikke nær hverandre så jeg ville absolutt ikke tatt begge turene på en dag.

Kjeragbolten er en mye hardere tur, kontra prekestolen. Det er forsåvidt ikke farlig å stå på bolten om man er stødig på bena og ikke svimer av. Jeg har ikke hørt om noen som har falt utenfor, kun hoppet med vilje. Er en del som har hoppet (selvmord) både fra prekestolen og kjeragbolten dessverre, men slik er det vel over alt.

Skrevet

Vet du hvilken rute de fulgte i så fall? Tok de båten eller gikk de? Spør bare av nysgjerrighet.....

Er ihvertfall umulig å gå fra Prekestolen til Kjeragbolten på samme dag. Prekestolen ligger nesten ytterst i Lysefjorden på nordsiden. Mens Kjerrag ligger innerst på sydsiden. Skal du klare det så må du vel nesten leie en hurtiggående båt som tar deg inn fjorden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må eventuelt gå til Preikestolen tidlig om morgenen, og deretter ta ferja fra Oanes/Forsand til Lysebotn, kjøre opp til Øygardstøl og gå turen til Kjeragbolten. Men du bør være i rimelig god form dersom du satser på å ta begge turene samme dag. Turen til Kjeragbolten er ca en mil og det er veldig mye stigning.

Anonymous poster hash: afc87...063
Skrevet

Her er et eksempel på noen som fikk det til: http://folk.uio.no/lenaga/fjelltur.html

De gikk altså ikke mellom stedene, men kjørte bil der de kunne og gikk der de måtte.

Skrevet

Her er et eksempel på noen som fikk det til: http://folk.uio.no/lenaga/fjelltur.html

De gikk altså ikke mellom stedene, men kjørte bil der de kunne og gikk der de måtte.

Takk for linken til spennende reportasje, det var artig å lese. Spreke og motiverte!

Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Jeg har tatt Kjerag og Prekestolen flere ganger. Nei ikke på samme dag det anbefaler man ikke. Prekestolen er walk in the park for å si det slik. Etter at sherpaene har lagt steinheller oppover så er turen meget enkel. Kjerag er det 3 topper man skal over før man kommer bort til bolten. Første gang gikk jeg ikke på bolten - det var litt fuktig i lufta og litt glatt så den skippa jeg. I fjor gikk jeg utpå. Jeg har aldri vært så stiv i beina i mitt liv hehe :) Men det gikk helt greit. Egentlig er det verre å gå rundt før man skal klyve over på bolten. Det er der det er rett ned.

Man kan forøvrig ta båt inn til Lysebotn og så gå fra Ørneredet, men for å si det slik. Kjerag tar en god del timer og er det mye folk så må man beregne med å gå i kø (dessverre)

Riktig god tur - Norsk natur på sitt mest imponerande :)

Skrevet

Kvifor set de om stadnamnet til bokmål? Fjellplatået heiter berre Preikestolen same kva "Tanta i Akersgata" vil ha det til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...