Gå til innhold

Er dette frekt å skrive på dåp invitasjonen?

Er det frekt å skrive i dåp invitasjonen at man ikke ønsker smykker?  

163 stemmer

1. 1. Er det frekt å skrive i dåp invitasjonen at man ikke ønsker seg smykker?

• Ja, veldig.
    • Ja, litt.
    • Kanskje/Vet ikke.
    • Tror at enkelte kanskje synes det, men hadde selv ikke brydd meg.
    • Nei, tviler.
    • Nei, ingen hadde reagert på det i det hele tatt!.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet jeg vel, jeg skrev jo at TS skulle lyve om metallallergien.

Så det er riktig at moren skal dirigere babyens gaver, uten annen grunn enn egne vrangforestillinger?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så i hvilken fremtid skal dette barnet ha stor bruk for smykker som er for barnslige og for små? Minner for fremtiden som skal ligge i en skuff? Er det da ikke bedre å gi noe annet, men varig, som denne kan ha nytte av?

Jeg er 23 år og bruker daglig et smykke jeg fikk da jeg ble døpt.

TS: fokuser heller på hva barnet ønsker seg og legg ved en ønskeliste. Får barnet et smykke så svelger du den kamelen og tar vare på det til barnet blir så stort at det bestemmer selv hva som skal gjøres med det. Det er barnet sin gave, ikke din.

• Liker 1
Gjest Steamboat
Skrevet

Så det er riktig at moren skal dirigere babyens gaver, uten annen grunn enn egne vrangforestillinger?

Like legitimt som at det er moren som bestemmer at ungen skal døpes.

Skrevet

Nei, det er aldri legitimt å sette konkrete regler for gavegiving, spesielt ikke på noen andre (barnet) sine vegne. Det er opp til GJESTENE hva de vil gi.

• Liker 5
Gjest Artistina
Skrevet

Det kan ikke sammenlignes.

• Liker 2
Gjest Steamboat
Skrevet

Nei, det er aldri legitimt å sette konkrete regler for gavegiving, spesielt ikke på noen andre (barnet) sine vegne. Det er opp til GJESTENE hva de vil gi.

Ingen som tvinger gjestene til å gi noe annet enn det de ønsker.

Skrevet

Ingen som tvinger gjestene til å gi noe annet enn det de ønsker.

Tvang innebærer sanksjoner, så det er naturligvis ikke tvang det er snakk om.

Men "vi vil ikke ha smykker" er en altfor krass føring når det dreier seg om gaver.

• Liker 1
Skrevet

Høyst upassende og frekt. Det ville ikke en gang falt meg inn å skrive ønskeliste på vegne av babyen min.

• Liker 3
Skrevet

Smykkene jeg fikk til dåpen, et sølvkors og et gullkors, har vært favorittsmykkene mine i voksen alder, helt til jeg mistet dem (fremdeles lei meg for det). Sånne emaljesmykker er nok ikke like anvendelige, men de er fortsatt fine og kan brukes av neste generasjon.

Min datter fikk flere fine smykker til dåpen, noen emaljesmykker som nok forblir barnesmykker, men også et sølvkors som er minst like fint til en voksen.

Gjest Whitestripes
Skrevet

Smykkene jeg fikk til dåpen, et sølvkors og et gullkors, har vært favorittsmykkene mine i voksen alder, helt til jeg mistet dem (fremdeles lei meg for det). Sånne emaljesmykker er nok ikke like anvendelige, men de er fortsatt fine og kan brukes av neste generasjon.

Min datter fikk flere fine smykker til dåpen, noen emaljesmykker som nok forblir barnesmykker, men også et sølvkors som er minst like fint til en voksen.

Jeg fikk et hvitt emaljehjerte med en rose på framsiden og Fader Vår på baksiden i dåpsgave for sånn ca 46 år siden, og det hender jeg bruker det fortsatt.Fikk også et gullhjerte, og det bruker jeg også i blant. Begge barna mine fikk flotte gullsmykker til sin dåp, i tillegg til bestikk, kopp, rangle osv i sølv, og det er kjempefine minner for dem.

Jeg synes det er noe frekt å gi beskjed om hva man ikke ønsker på andres vegne.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg synes det blir litt rart, enda man er innforstått med at dåpsbarnet får gaver, kan en slik kommentar fort gi inntrykk av at dåpen handler om gavene.

er det ikke det den gjør da?...
  • Liker 1
Skrevet

er det ikke det den gjør da?...

Nei! Det er en høytidelig handling hvor familien samles for å feire det nye barnet som er kommet til, at det får navn, og tas opp i menigheten. Den siste er mindre viktig for mange, men av tradisjon døper de barnet sitt da de ønsker en høytidelig familiesamling for å ønske barnet velkommen. Gaver er en veldig liten del av det, og mest som minner om dagen og som pengegaver til barnets fremtid.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei! Det er en høytidelig handling hvor familien samles for å feire det nye barnet som er kommet til, at det får navn, og tas opp i menigheten. Den siste er mindre viktig for mange, men av tradisjon døper de barnet sitt da de ønsker en høytidelig familiesamling for å ønske barnet velkommen. Gaver er en veldig liten del av det, og mest som minner om dagen og som pengegaver til barnets fremtid.

den skal jeg tro på den dagen det kan arrangeres en dåp uten gaver og hvor foreldrene ikke blir sure oga det.
  • Liker 1
Skrevet

Jeg var nettopp i dåp og jeg det poenget til ts samtidig som at jeg ville nok tatt det som frekt hvis det hadde stått spesifikt at smykker ikke ønskes. Da tenker jeg at man på en måte bare får bytte hvis man får mange. Jeg tenkte litt det at barnet kom til å få nok inngraverte ting og smykker så jeg kjøpte noe annet. Det er veldig mange som kjøper barnesmykker og det er jo hyggelig det, men kanskje ikke å få 10 sett..

Skrevet

Er det frekt å skrive at man ikke ønsker seg smykker i selve invitasjonen? Og på hvilken måte bør det da formuleres/skrives?

Jeg er klar over at det er frekt å skrive i en invitasjon at man ønsker seg penger, men er det like frekt å skrive at man ikke ønsker seg smykker til barnet?

(For de som lurer så ønsker jeg meg klær, leker, bestikk, og alt annet til barnet, bortsett fra smykker, som man ofte får veldig mye av i dåp)...

Anonymous poster hash: 78d83...8d0

Hva skal ungen med bestikk? Ville mye heller hatt smykker.

• Liker 2
Skrevet

Til TS: Jeg synes det blir frekt, ja, og ville latt være. Du kan nevne det, som folk nevner, til de som spør, men jeg ville i alle fall reagert om jeg hadde fått en invitasjon med en slik setning på.

Til de som mener smykker bare er tull: Jeg bruker daglig et gullhjerte jeg fikk i dåpsgave fra bestemor, det er kun lenken som er byttet ut, og jeg ble om mulig enda mer glad i det smykket etter at hun gikk bort. Jeg mener selvsagt ikke at alle smykker er helt fantastiske og et must å gi i dåpsgave, men vi som er glade for å ha fått smykker som barn finnes altså.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Syns det er teit å gi smykker til guttebarn da..

• Liker 1
Skrevet

Fikk selv masse smykker, og brukte de mye som barn.

Noen også som voksen, og setter veldig pris på de :)

Fikk også en rosemalt kiste til konfirmasjonen min av mormor. Det er en gammel mann som har laget den for hånd, og som har malt den.

Er ikke noe glad i rosemaling, men fortsatt veldig glad i kisten.

Ser for meg den gamle mannen som sitter å lager den.

Den står åpen med ett hjemme laget teppe som dekker det meste av rosemalingen. For vil jo ha den fremme :)

Det jeg ikke ville ha gjort var å gravere inn noe på forhånd. Flere gullsmeder har det med i prisen på sånne gaver, og foreldrene eller en selv kan komme med det for å gjøre det etter på.

Venninnen min fikk 3 like sparebøsser til sønnen sin. Den fra meg var den eneste som ikke alt var gravert.

AnonymBruker
Skrevet

Man gir ikke barnslige og små smykker i dåpsgave. Man gir smykker som kan brukes av ungdom/voksen.

Det er vel helst sånn at de får typiske barnesmykker.

Anonymous poster hash: 30390...570

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes selv det er litt "ekkelt" å bruke smykker. Misliker det sterkt. Vet ikke hvorfor, har på en måte "angst" for det. Synes heller ikke det er såååå fint og om jeg får en datter engang, så kommer jeg aldri til å kle hun opp i smykker, ved mindre hun vil det selv.. Liker ikke å ha verken smykker/øredobber, eller andre pyntete ting på meg.. Og om jeg må ha noe rundt halsen, så foretrekker jeg store smykker, fremfor små "usjenerte" smykker. Jeg tenker som så, hva er vitsen med små øredobber som nesten ikke synes, da er det vel bedre med noe som har litt størrelse. For meningen er vel at det skal synes godt og bli lagt merke til(?)..Har prøvd øredobber ja, og det kommer alltid sånn ekkelt rusk inni der + om du lukter på spesielt brukte øredobber, så lukter det ikke noe godt, har en spesiell rar "metall" lukt..

what

Anonymous poster hash: 2c365...8dd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...