Gå til innhold

Bære små barn på skuldre, farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren min er av den bekymra typen og ble helt satt ut av at jeg satt min snart 2 år gamle sønn på mine skuldre og bare holdt han etter bena. Hun syns det er farlig når jeg ikke holder han etter hendene. Jeg har bært han slik mange ganger og han har full kontroll. Jeg pleier å veksle mellom å holde litt i hendene og ben så han ikke blir sliten. Uansett dette er ikke noe jeg gjør mye eller ofte. Syns hun overdriver, eller er det jeg som tar feil?

Anonymous poster hash: e4068...6d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mer farlig enn å la barn på ti sykle eller hoppe på trampoline, akkurat. Det lyder hysterisk. Dette er sånt man gjør med barn, og gleden av å ikke måtte være polstret og overbeskyttet hele livet er langt større enn den lille risikoen for at det her skulle gå galt.

Anonymous poster hash: 6080b...564
  • Liker 3
Skrevet

Så lenge du holder ham, er det jo greit. Ser jo at noen bærer unger på skuldrene uten å holde, og da stikker det i morshjertet mitt.

• Liker 1
Skrevet

Hun mener det skal være farlig for ryggen hans. Blir usikker når hun reagerer sånn som hun gjør, måtte høre andres mening

Skrevet

Hun mener det skal være farlig for ryggen hans. Blir usikker når hun reagerer sånn som hun gjør, måtte høre andres mening

Det er vel bare en kort stund om gangen, det gjør ingenting. Uansett tror jeg det er tryggere å holde i beina enn i hendene om han plutselig skulle kaste seg bakover eller skli ned.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Moren min er av den bekymra typen og ble helt satt ut av at jeg satt min snart 2 år gamle sønn på mine skuldre og bare holdt han etter bena. Hun syns det er farlig når jeg ikke holder han etter hendene. Jeg har bært han slik mange ganger og han har full kontroll. Jeg pleier å veksle mellom å holde litt i hendene og ben så han ikke blir sliten. Uansett dette er ikke noe jeg gjør mye eller ofte. Syns hun overdriver, eller er det jeg som tar feil?

Anonymous poster hash: e4068...6d4

Du skal aldri holde et barn etter hendene. Er du riktig uheldig, kan barnets skuldre komme ut av ledd. Det har jeg sett eksempel på.

Gjest Pheel
Skrevet

Du skal aldri holde et barn etter hendene. Er du riktig uheldig, kan barnets skuldre komme ut av ledd. Det har jeg sett eksempel på.

Ikke akkurat bedre om barnet faller bakover og man ikke klarer å holde igjen beina i farten, får jo bedre tak med å holde armer tenker jeg.

Gjest Eurodice
Skrevet

Ikke akkurat bedre om barnet faller bakover og man ikke klarer å holde igjen beina i farten, får jo bedre tak med å holde armer tenker jeg.

Begge deler er skummelt. Du skriver å holde under armene. Det er nettopp det man skal gjøre, ikke la barnet henge etter hendene. Men jeg lurer på om TS egentlig mener "i" og ikke "etter" ben og hender. Der er det en vesentlig forskjell.

Skrevet

Da hadde moren din fådd en støkk av oss her hjemme.

Når jentungen på 10 mnd er umulig å bære fordi hun spreller så setter vi henne på skuldrene og holder kun etter beina. Ingen problem det.

• Liker 1
Gjest Jørild
Skrevet

Det er mye som potensielt kan være farlig, men man kan ikke pakke ungene inn i bomull. Å sitte på skuldrene er helt innenfor hos oss.

Skrevet

Her sitter 2-åringen på skuldrene omtrent hver dag, veldig grei måte å bære på, på korte avstander.

Gjest Magdalene
Skrevet

Begge deler er skummelt. Du skriver å holde under armene. Det er nettopp det man skal gjøre, ikke la barnet henge etter hendene. Men jeg lurer på om TS egentlig mener "i" og ikke "etter" ben og hender. Der er det en vesentlig forskjell.

Om du leser skikkelig, uten kverrulerende øyne, så forstår du jo at ungen sitter på skuldrene, og hun holder han i hendene/beina, mens han sitter på skuldrene... Hva i alle land og dager er farlig med det?

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Om du leser skikkelig, uten kverrulerende øyne, så forstår du jo at ungen sitter på skuldrene, og hun holder han i hendene/beina, mens han sitter på skuldrene... Hva i alle land og dager er farlig med det?

Hvorfor går du utifra at jeg kverulerer? Hvis du hadde lest mine innlegg skikkelig, ville du sett at jeg skriver nøyaktig det samme som deg, nemlig holde "i" bena, "i" hendene. Å holde noen "etter" ben og hender er noe helt annet.

Gjest Magdalene
Skrevet

Hvorfor går du utifra at jeg kverulerer? Hvis du hadde lest mine innlegg skikkelig, ville du sett at jeg skriver nøyaktig det samme som deg, nemlig holde "i" bena, "i" hendene. Å holde noen "etter" ben og hender er noe helt annet.

Men du forstår vel at TS mener å holde i hendene...? Eller..? Det hår jo ikke Ann at TS holder ungen etter armene eller føttene mens ungen sitter på skuldrene til TS.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser på den som den mest naturlige ting å bære en 2-åring på skuldrene. Moren din er nok litt hysterisk

AnonymBruker
Skrevet

Når man like godt er i gang, så kan man ha på barnet hjelm, nakkekrage, knebeskyttere, albuebeskyttere, vernesko og surre resterende kroppsdeler inn i bobleplast :)

Anonymous poster hash: 81313...f28
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror hun mente at hun holder toåringen som sitter på skuldrene rundt beina for å sikre, men holder ham ikke i hendene i stedenfor. Altså henger ikke barnet etter armene slik du tolker det, men leies i begge hendene som sikring. Da vi begynte så smått med akulderbæribg måtte vi holde i hendene for lille klarte ikke å holde balansen der oppe selv. Men nå (19mnd) sitter han fint selv og vi holde rundt beina bare.

Anonymous poster hash: e712d...a5d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tenkt over at det er noe farlig. Bærer ikke min 3,5åring på skuldrene da, men det er fordi han har veldig svak ryggmuskulatur så han klarer ikke støtte seg opp ordentlig. Så lenge barnet er sterkt nok til å holde seg oppe selv (ryggen) ser jeg ikke noe iveien for å holde i bena

Anonymous poster hash: 89cff...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...