Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er 45% medisinsk invalid. Jeg er i overgrensen fra sosialstønad til ufør. Problemet er at sosialkontoret har senket livsoppholdet mitt med 1000 kroner fordi at jeg har en samboer. Sosialkontoret mener at samboeren min har en underholdsplikt ovenfor meg.

Faktumet er at samboeren min gir faen i hva jeg bruker mine penger på, vice versa.

Ifølge Fylkesmannen så er samboere og personer i bofellesskap

– Rettslig å anse som enslige
– Ikke gjensidig underholdsplikt for samboere

Dette står også i lov om sosiale tjenester/sosialtjenesteloven.

Så, hva er det egentlig som gjelder? Har man forsørgelseplikt eller ikke, når man bor under samme tak.?

post-82154-0-45372200-1402068400_thumb.j

Endret av Denfrie
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke forsørgelsesplikt ovenfor hverandre som samboer. Jeg kan tenke meg at de har redusert ditt livsopphold grunnet en av to forhold:

Dere har felles barn og du får ikke lenger barnetillegg dersom han har midler til å forsørge dem alene.

Eller mer sannsynlig ettersom du ikke nevner at dere har barn:

De har redusert livsoppholde ditt til samboersats pga stordriftsfordeler ved å bo sammen med en annen fremfor alene. Eks så deles følgende på to og ikke en: Strøm, internett, Tv lisens, annen tv underholdning, aviser, nettleie, oppvaskmidler, mat blir også ofte billigere om en er to, osv. Dette har de fint lov til :)

Anonymous poster hash: 2874e...331
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke felles barn så kan de ikke trekke inn samboer. De prøver, men måtte gi seg hos meg. Da sa de at de faktisk har taushetsplikt overfor samboer.

Anonymous poster hash: d9654...1b8

Skrevet

Jeg mener det må flere enn to til for å regne det som flerhusholdning. Har lest det på NAV's sider, men er jo umulig å finne igjen.

Nei, barnløse samboere har ikke forsørgerplikt for hverandre. Noen sosialkontor velger likevel å trekke samboere inn i særøkonomiske forhold (til tross for bedre vitende).

Du kan ta en telefon til sosialombudet og få dette bekreftet og eventuelt råd om hvordan du skal hanskes med ditt sosialkontor.

Skrevet

Nei, barnløse samboere har ikke forsørgerplikt for hverandre. Noen sosialkontor velger likevel å trekke samboere inn i særøkonomiske forhold (til tross for bedre vitende).

Samboere har ikke forsørgerplikt overfor hverandre, barn eller ei.
AnonymBruker
Skrevet

De har faktisk lov til å bruke samboersats for samboere og ektefeller. Og det betyr ikke at nav krever at din samboer skal forsørge deg, men at du får litt mindre utbetalt nettopp pga at dere deler nrk lisens, strøm, internett osv på to. Dette er da ikke så urimelig, du verken taper eller tjener noe på det, det går opp i opp :)

• Liker 2
Skrevet

Samboere har ikke forsørgerplikt overfor hverandre, barn eller ei.

Nei, men en kan da kreve at den andre parten forsørger barnet alene, slik at søker blir betraktet som enslig.

Skrevet

De har faktisk lov til å bruke samboersats for samboere og ektefeller. Og det betyr ikke at nav krever at din samboer skal forsørge deg, men at du får litt mindre utbetalt nettopp pga at dere deler nrk lisens, strøm, internett osv på to. Dette er da ikke så urimelig, du verken taper eller tjener noe på det, det går opp i opp :)

Nrk-lisens og internett er ikke noe som sosialkontoret anser som nødvendig. Det er kun strømutgifter som har relevans da de regnes som boutgift.

Og akkurat strømforbruk er høyst varierende ettersom det for noen skal varme opp hele boligen, mens hos andre er du kun elektriske apparater som trekker strøm. Og noen leier faktisk, med strøm inkludert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...