shaky Skrevet 6. juni 2014 #1 Del Skrevet 6. juni 2014 Er det noen her som har erfaring med, eller har noen kommentarer til privatundervisningstjenesten mentornorge? Tenker da primært som mentor, men tilføy gjerne om du vil poengtere noe som kunde. Vurderer å sende søknad for å bli mentor, men er noe usikker ettersom jeg både lurer på hvilken lønn de tilbyr, og om mitt karaktersnitt fra videregående er høyt nok for at de skal anse meg som "kvalifisert". Kvalifisert i hermetegn ettersom jeg synes at det er merkelig at de tar utgangspunkt i en persons karaktergjennomsnitt fra vgs, når man fint kan ha toppkarakterer i faget/fagene man vil være mentor i, og allikevel ha et middelmådig snitt. Jeg har 5,0 i snitt fra vgs, og det er jo ikke ille, men når de reklamerer med at de kun rekrutterer mentorer med toppkarakterer, så blir i hvert fall jeg usikker. I forhold til lønn er jeg nysgjerrig på om arbeidet vil være verdt det, når jeg i utganspunktet har en høy timelønn som lærervikar. Jeg antar at det er mange krevende kunder(foreldre), og at majoriteten av de som søker denne tjenesten er på jakt etter best karakter. Det vil følgelig kreve mye forarbeid osv., sammenlignet med det å være ringevikar. Ellers kan jeg legge til at jeg studerer for å bli lektor, og har et snitt på B. Mentorordningen i seg selv er nok det som tiltrekker meg mest, da jeg tenker at det vil oppleves som mer givende å se en elevs progressjon enn å bare være til stede i noen tilfeldige vikartimer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shaky Skrevet 12. juni 2014 Forfatter #2 Del Skrevet 12. juni 2014 Ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TTT42 Skrevet 13. juni 2014 #3 Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg er i en liknende situasjon som deg, og ringte dem med noen spørsmål. Lønn er 200-300 kr timen avhengig av undervisningsnivå (alt fra grunnskole til universitet) og hvilke kvalifikasjoner du har. Jeg spurte ikke om karakterer, men tror ikke snittet er så viktig. Du velger selv hvilke fag du vil undervise i, og det er nok karakterene i enkeltfag som teller mest. De er opptatt av god kjemi mellom kunde og mentor, og vil forsøke å matche deg med passende kunde. Etter kundeforhold er opprettet og det viser seg å fungere bra, vil mesteparten av kommunikasjonen gå direkte mellom deg og familien, mens Mentornorge i hovedsak tar seg av det administrative. Du sier du ønsker å følge læringsprogresjonen til eleven, og et slikt personlig engasjement og ønske om å lære bort er noe de vektlegger. Når du i tillegg planlegger en karriere i undervisning, tror jeg du vil være en god kandidat Ja, de skriver mye om toppkarakterer osv. på sidene sine, men jeg tror det først og fremst er for å "hooke" foreldre. Så lenge du har de faglige grunnkunnskapene, vil nok personlig egnethet og formidlingsevne være viktigst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shaky Skrevet 13. juni 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 13. juni 2014 Jeg er i en liknende situasjon som deg, og ringte dem med noen spørsmål. Lønn er 200-300 kr timen avhengig av undervisningsnivå (alt fra grunnskole til universitet) og hvilke kvalifikasjoner du har. Jeg spurte ikke om karakterer, men tror ikke snittet er så viktig. Du velger selv hvilke fag du vil undervise i, og det er nok karakterene i enkeltfag som teller mest. De er opptatt av god kjemi mellom kunde og mentor, og vil forsøke å matche deg med passende kunde. Etter kundeforhold er opprettet og det viser seg å fungere bra, vil mesteparten av kommunikasjonen gå direkte mellom deg og familien, mens Mentornorge i hovedsak tar seg av det administrative. Du sier du ønsker å følge læringsprogresjonen til eleven, og et slikt personlig engasjement og ønske om å lære bort er noe de vektlegger. Når du i tillegg planlegger en karriere i undervisning, tror jeg du vil være en god kandidat Ja, de skriver mye om toppkarakterer osv. på sidene sine, men jeg tror det først og fremst er for å "hooke" foreldre. Så lenge du har de faglige grunnkunnskapene, vil nok personlig egnethet og formidlingsevne være viktigst. Fikk du et godt inntrykk da? Skal du søke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TTT42 Skrevet 14. juni 2014 #5 Del Skrevet 14. juni 2014 Fyren på telefonen var forsåvidt hyggelig, men jeg fikk bare praktisk informasjon, så har ikke så mye mer inntrykk enn deg egentlig. De virker profesjonelle da, og i og med at de bruker mye ressurser på ansettelse og opplæring, vil jeg tro det er i alles interesse om både kunder og mentorer trives. Dersom kravstore foreldre gjør livet surt for mentorene, tror jeg ikke Mentornorge ville klart å holde det gående så lenge. Er tross alt snakk om skoleflinke folk med mange muligheter i arbeidslivet, og de finner seg ikke i hva som helst om gresset er grønnere et annet sted. Jeg kommer nok til å søke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå