Gå til innhold

fant en katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg fant en katt i går. den har gått rundt i søppelet vårt og spankulert rundt huset. katten er en gutt og er veldig tynn og matt pals. den mangler også pels på enkelte deler av kroppen. jeg har selv en katt, og ga litt mat til den adre katten. katten ser ut til å like både meg og katten min. den er ikke øremerket. kan jeg "ta" denne katten ??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta den til en vetrinær først og sjekke om den er merket. Ikke la den gå sammen med katten din før du har sjekka hvorfor den har mista pels, kan være sykdom som er smittsom.

Anonymous poster hash: 48544...efa
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta den med til dyrlegen og få de til å sjekke om den har chip eller er merket, det skal ikke koste deg noe såvidt jeg vet. Kan være at den bare har forvillet seg langt hjemmefra.

Anonymous poster hash: 25ee7...98c
  • Liker 1
Skrevet

Ja! Iallefall så kan du ta den med til legen :)

AnonymBruker
Skrevet

Du må først få sjekket den for chip, deretter ta bilde og legge ut på Dyrebeskyttelsen og lignende.

Er det ingen som eier den, må du få den vaksinert og chippet, samt kastrert om den ikke er det fra før.

Uansett bør den nok ta seg en tur til veterinær for helsesjekk, og den bør få ormekur.

Anonymous poster hash: db380...0cd

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja! Iallefall så kan du ta den med til legen :)

Hårreisende svar. Nei, man kan ikke uten videre bare ta til seg dyr som dukker opp. Det første man skal gjøre er å ta kontakt med noen som har en chipleser, for å sjekke om dyret er registrert. Dersom det ikke er det, sjekker du Dyrebar og annonser i nærheten. For alt du vet er det en stakkars liten unge som savner katten sin enormt et sted der ute. Hvis det ikke gir resultater skal du henge opp lapper selv og annonsere på dyrebar, og hvis det blir resultatløst kan du begynne å tenke på å kalle katten din egen. I mellomtiden skal du selvsagt ta den med til dyrlege for å sjekke at alt står bra til, kastrere den og for å gi den en ormekur.

Endret av Sura
  • Liker 3
Skrevet

Hårreisende svar. Nei, man kan ikke uten videre bare ta til seg dyr som dukker opp. Det første man skal gjøre er å ta kontakt med noen som har en chipleser, for å sjekke om dyret er registrert. Dersom det ikke er det, sjekker du Dyrebar og annonser i nærheten. For alt du vet er det en stakkars liten unge som savner katten sin enormt et sted der ute. Hvis det ikke gir resultater skal du henge opp lapper selv og annonsere på dyrebar, og hvis det blir resultatløst kan du begynne å tenke på å kalle katten din egen. I mellomtiden skal du selvsagt ta den med til dyrlege for å sjekke at alt står bra til, kastrere den og for å gi den en ormekur.

Man kan dyret med seg inn jo, for å sjekke at det har det bra. Deretter kontakter man dyrelege for å finne ut av helsetilstanden og da også sjekke om den har eiere. Det er katter som har dødd fordi folk lar dem stå og skrike ute, det er i mine øyne mye mer hårreisende. Gi katten trygghet først og fremst, så lege og så finner du eiere.

• Liker 2
Skrevet

Man kan dyret med seg inn jo, for å sjekke at det har det bra. Deretter kontakter man dyrelege for å finne ut av helsetilstanden og da også sjekke om den har eiere. Det er katter som har dødd fordi folk lar dem stå og skrike ute, det er i mine øyne mye mer hårreisende. Gi katten trygghet først og fremst, så lege og så finner du eiere.

Så du leste ikke mitt svar? Fantastisk.

AnonymBruker
Skrevet

Nå virker det ikke som ts spurte om hun kunne ta katten med seg inn da.. Det virket mer som hun lurte på om hun kunne ta den, altså at den blir hennes.

Og det kan hun selvsagt ikke.

Anonymous poster hash: 55483...f62

Skrevet

Så du leste ikke mitt svar? Fantastisk.

Jo, det gjorde jeg. Men når du insinuerer at jeg sier at hun skal "stjele" katten så forklarer jeg her hva jeg egentlig mener i svaret mitt.

Til AB: Hun skrev "ta" og da tolket jeg det slik at ts spurte om hn kunne ta katten med seg inn. Om ts mente noe annet må hn nesten svare på selv.

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg tolket det som å beholde katten,sånn som de fleste andre i tråden her og det kan ts selvfølgelig ikke gjøre uten å ha sjekket ut om det er noen som savner pusen(noe vi håper det er)

Skrevet

Hei.

Det er gratis til dyrlegen å sjekke om den er chippet :)

Et familiemedlem sin katt forsvant for ca 4-6 uker siden. Du har ikke funnet den i Trondheim?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tolket det som å beholde katten,sånn som de fleste andre i tråden her og det kan ts selvfølgelig ikke gjøre uten å ha sjekket ut om det er noen som savner pusen(noe vi håper det er)

Altså, hvis hn mente at hn skulle ta katten som i å beholde den helt uten videre så er det en helt annen situasjon igjen. Jeg regner med og håper at de fleste oppegående mennesker prøver å finne et forvillet dyrs eier.

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg har skjekket katten for chip, ingen chip.. den har heller ingen sykdommer..

Skrevet

Det er ikke alle katter som har chip som er øremerket. Ta katten med til dyrelegen for å få den sjekket først.

Skrevet

Fint. Hør med naboer om de har sett katten før, annonser etter eier og heng opp lapper. Om du vil beholde katten, hold den hos deg i mellomtiden. Hvis ingen eier melder seg kan du beholde den.

PS: Er den kastrert? Ukastrerte katter har ofte uansvarlige eiere. Eiere som kastrerer katten sin, reiser vanligvis ikke fra den uten tilsyn når de skal på ferie f. eks som veldig mange gjør.

Skrevet

Altså, du bør jo gjøre et grundig forsøk for å finne eieren av denne katten. Heng opp plakater i nærområde, nærbutikken osv, høre med naboer... Hvis du vil ha en katt kan du vel skaffe deg en på normalt vis?

Skrevet

Det er ikke alle katter som har chip som er øremerket. Ta katten med til dyrelegen for å få den sjekket først.

Hun har sjekket chip sier hun, da antar jeg det er hos dyrlegen. Hun sier jo også at den ikke har sykdommer, så da er den vel undersøkt av veterinær.

Skrevet (endret)

Altså, du bør jo gjøre et grundig forsøk for å finne eieren av denne katten. Heng opp plakater i nærområde, nærbutikken osv, høre med naboer... Hvis du vil ha en katt kan du vel skaffe deg en på normalt vis?

Hvis hun kan ta seg av en katt som har gått seg vill/blitt dumpet/fraflyttet/forlatt så er det vel bare bra.

Mye bedre enn om hun støtter opp om alle som får ørtogførti kattunger fordi de er sååå søte eller det er sååå kjekt for ungene og så setter dem fra seg i et parkeringshus eller på et øde sted for å dø når de ikke får gitt dem bort.

Beklager off topic.

Endret av Tvist
Skrevet

Hvis hun kan ta seg av en katt som har gått seg vill/blitt dumpet/fraflyttet/forlatt så er det vel bare bra.

Joda, men ikke uten at hun har gjort et grundig forsøk på å finne eieren... Synes bare hun virket litt for ivrig på å "ta" denne katten til seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...