Nilla Skrevet 18. juni 2004 #1 Skrevet 18. juni 2004 Hei! Skulle gjerne hatt oppskrift på kjeks a la sånne Maryland Cookies/Safari o.l. Gjerne med rørsukker og/eller speltmel, men alt er av interesse!
-Fisken- Skrevet 18. juni 2004 #2 Skrevet 18. juni 2004 Kaffecookies • 200 gr TineSmør romtemperert • 3 dl sukker • 50 gr hasselnøttkjerner hakket • 50 gr rosiner hakket • 2 egg • 1 ts vaniljesukker • 2 dl hvetemel • 2 dl havregryn • 1 ts natron • 1 ss pulverkaffe I stekeovnen: 200 °C, ca. 10 minutter Rør smør og sukker hvitt og luftig. Tilsett ett egg om gangen, bland inn vaniljesukker, natron, hvetemel og havregryn.. Til sist rører du inn pulverkaffe, nøtter, rosiner og sjokolade. Sett deigen med skje på bakepapir eller smurt stekeplate. Beregn god plass for de smelter ut over platen. Stekes. Avkjøles på rist. Havre-rosin-cookies (oatmeal-raisin-cookies) 1 liter havregryn 3 dl hvetemel 4 dl sukker ½ eske rosiner 350 g smør, smeltet 2 egg Bland det tørre først, så blander du inn det øvrige. Rull litt store kuler med hendene, legg dem på papirkledd stekeplate og trykk dem litt flate. Stek dem på 175 grader i 15 minutter. De skal helst ikke være brune, så følg godt med. Morfars Chocolate Chip Cookies, 60 stk 200 g smør 2 ½ dl brunt sukker 2 ½ dl sukker 2 egg 1 ts vaniljesukker 6 dl havregryn 2 ½ dl hvetemel 1 ts bakepulver 1 ss kakao 150 g sjokolade, hakket 2 dl rosiner 50 g nøtter, hakket Smør og sukker røres luftig i food processor. Så tilsettes ett og ett egg. Resten av ingrediensene tilsettes mens maskinen går. Form små baller med to teskjeer og legg på bakepapirkledte plater. Settes med litt mellomrom, da de flyter noe ut. Stekes midt i ovnen på 200 grader, 10 minutter. Avkjøles på rist. Sjokoladekjeks, 40-50 stk 200 g smør 150 g sukker 150 g brunt sukker 2 egg 275 g hvetemel 200 g hakket mørk kokesjokolade Rør smør og sukker til lett smørkrem. Rør inn egg, bakepulver og hvetemel. Begynn med litt mel og jobb inn alt gradvis. Selv om det ser ut til at deigen ikke kan ta imot mer mel, så trenger den alt. Hvis du bruker for lite mel, vil kakene bare renne utover, og bli pannekaker. Rør til slutt inn den hakkede sjokoladen. Settes med skje. Stekes på 200 grader i 10 minutter. Kakene skal bli litt mørkere, men helst ikke svidd i kantene. Peanøttkjeks 2 dl mykt smør 3 dl sukker 2 egg ½ ts vann 5 dl hvetemel 1 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker 1 ts salt 2 plater mørk kokesjokolade (hakkes) 2 dl peanøtter Smør og sukker røres hvitt. Rør inn et og et egg. Tilsett resten av ingrediensene. Peanøtter kan tilsettes hele eller grovhakkes som kokesjokoladen. Settes på smurt stekeplate (eller bakepapir) ca en stor teskje størrelse. Kakene flyter litt ut, så pass på å ha mellomrom mellom kulene. Stekes midt i ovn i 10-15 minutter på 200 grader. Dette ble litt annet og.. Men håper du finner noe du kan bruke. Hvis ikke er jeg ganske sikker på at Arkana eller Mylian legger ut noen oppskrifter her også
Arkana Skrevet 18. juni 2004 #3 Skrevet 18. juni 2004 Disse er helt vidunderlig gode! Kongelige nøttekaker 125 g margarin 125 g sukker 125 g brunt sukker 125 g hvetemel ½ ts natron 1 egg 100 g grovhakket sjokolade 100 g hakkede nøttekjerner Rør smøret lett og luftig med begge sukkerslagene. Sikt sammen mel og natron og rør det i smørkremen. Rør deretter inn egget, og til slutt sjokoladen og nøttene. Dekk stekebrettet med bakepapir og sett deigen på i små klatter. Stek kakene midt i ovnen ved 180-190 grader i ca 8 min. Avkjøles på rist.
Nilla Skrevet 18. juni 2004 Forfatter #4 Skrevet 18. juni 2004 Tusen takk!! Skrev ut de kongelige før jeg fikk svar fra dere! De virket rågode!! Tror det blir en kaloririk ettermiddag. :oops: Har nemlig bronkitt, og da er det visst lov å skjemme seg bort med alskens godsaker. Problemet med å gå så mange gode oppskrifter er at man ikke greier å velge. tror jeg prøver alle!
-Fisken- Skrevet 18. juni 2004 #6 Skrevet 18. juni 2004 Men trenger å skjemme seg selv bort av og til
Arkana Skrevet 18. juni 2004 #7 Skrevet 18. juni 2004 Men trenger å skjemme seg selv bort av og til Ja, livet er til for å nytes. :-)
glaciera Skrevet 18. juni 2004 #8 Skrevet 18. juni 2004 Nå skal jammen jeg stikke på kjøkkenet og lage noen oatmeal-raisin-nuts-choc chip-cookies også. Til mannen min når han kommer hjem fra jobb, såklart...
Gjest tusjen Skrevet 18. juni 2004 #9 Skrevet 18. juni 2004 Jeg tror jeg må ta en pause fra KG og bake noen kjeks jeg også :-) Oppskriftene så kjempegode ut... tusjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå