Gå til innhold

Bo i Oslo, fordeler/ulemper?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer sterkt å pakke sammen alle tingene mine å flytte fra den lille bygda jeg bor i. Jeg har vært mye i oslo, og klarer rett og slett ikke å slå fra meg tanken om å flytte dit, selvom jeg ikke kjenner noen der.

Dette blir kun realistisk om jeg ordner meg jobb der på forhånd såklart.

Det jeg lurer på, er fordeler og ulemper med å bo i Oslo!

Føler dere det er trygt å gå i gatene på kveldstid osv osv.

Anonymous poster hash: 70a2f...f9e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trives supert i Oslo og har aldri vært redd (men nå vaser jeg ikke så mye rundt og er sørpe full i øde parker på nattestid heller... at enkelte områder i byen kan være skumle om kvelden er sant, men det er lett å unngå det også). Praktisk og enkel kollektivtrafikk og en million tilbud i alle retninger for alle interesser. Masse jobber og utdannelsesmuligheter. Og billige restplasser fra Gardermoen!

Ulempen er at det er dyrt. Og hvis du jobber i sentrum og bor i blokkområde, kan du ikke være folkesky, for folk er det nok av :lol:

Anonymous poster hash: 454f6...754
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordeler: Du blir venn med mange pakistanere, somalere, svensker, polakker, romenere, sigøynere etc. Du vil få tilgang på mange eksotiske råvarer som er vanskelig å få tak i andre byer/landsbyer i Norge. Du vil få mulighet til å oppleve det multikulturelle samfunnet, omgå andre religioner som bla. Islam, Budhisme, hinduisme etc.

Du vil oppleve at Oslo skiller seg ut fra resten av landet, og er en hovedstad....du vil like det på godt og vondt. Pass deg for å ikke ta med deg primitive norske holdninger når du kommer til Oslo, vær åpen og forbredt på det meste, bedre enn de fleste...

Ulemper: Overbefolket, overtraffikkert, overpriset, overokkupert av tyggere, dyrt, hardt, tøft...

Lykke til !

Anonymous poster hash: 95660...e7a
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være vanskeligere å bli kjent med folk i Oslo enn andre steder, i hvertfall sånn til å finne på ting med på privaten, så det burde du være obs på. Vær sosial og finn på ting og ha noen fritidsaktiviteter du driver med da er det lettere å bli kjent.

Det er en ulempe å ha bil i Oslo, fordi det er utrolig lett å få parkeringsbøter og det kan være mangel på parkeringsplasser.

Det er dyrt å bo og man bor som regel på mye mindre plass enn ellers i landet. Motepresset er mye høyere i Oslo, og det ser man tydelig hele veien. Tror ikke det er så vanlig å gå i joggebukse på butikken liksom, jeg har i hvertfall ikke sett så mange med det.

Utenom det er det veldig fint i parkene å grille og finne på ting, det er mye aktivitetstilbud, kino, utesteder og masse restauranter som ikke finnes i resten av landet.

Anonymous poster hash: 9ed05...e8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra bygda og har bodd i Oslo i 20 år, savner ikke bygda, men har aldri heller falt til ro her i Oslo.

Jeg synes det er for mye støy her, for mange mennesker osv.

Men så har jeg hverdagen min her da, med barn og venner, og det er ikke lett å flytte fra.

Skulle jeg valgt igjen, hadde jeg flyttet til en mindre by.

Jeg som er fra en veldig liten bygd synes Oslo er litt skummel, selv om venner fra andre land sier det er som en bygd ;)

Det kan være vanskelig å bli kjent med folk i Oslo, mange har nok med sitt, så med mindre man har en jobb der man kan bli kjent med mange eller går på skole, tror jeg det kan bli ensomt for deg i starten.

Det jeg synes er vanskeligst med Oslo, er alt det vonde man ser hver dag, så mange mennesker som ikke har det bra, noe som går veldig innpå meg :(

Men om jeg skal si positive sider, er det jo alle valgene man har her i byen, de er uendelige. Det blir så bra som du gjør det til selv :)

Lykke til med å bestemme deg.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg flyttet til en mindre by i nærheten av Oslo først, ett eller annet sted i Vestfold eller Østfold :)

Anonymous poster hash: 2daa1...2fd

AnonymBruker
Skrevet

Oslo er en samling småbyer, egentlig. Som deLillos sier det "Lille Oslo er en egen planet, alle gatene forskjellige land". Jeg stortrives her etter å ha flyttet fra den lille småbyen med det store bygdedyret for femten år siden.

Noen punkter:

- du blir kjent med folk gjennom fritidsaktiviteter, så meld deg inn i en forening og kom deg på aktiviteter

- du er trygg på gata så lenge du ikke går ravende full alene i enkelte strøk

- det er ikke vits å ha bil, for kollektivnettet er veldig godt

- prøv å bo litt forskjellige steder, så finner du ut hvor du trives best

Anonymous poster hash: 05ada...775
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo men har igrunn ikke så mye negativt å si. Annet enn at det er litt dyrt i Oslo. Men har du bra med penger er det en kongeplass å bo.

Jeg liker best storbyfølelsen. Det å kunne gå ut når som helst og gatene ikke er folketomme. Jeg liker også å ha mulighet for å drukne i mengden, slippe å møte på kjente hele tiden. Setter også pris på den uorden som hører med i en storby; mange nasjonaliteter, mer kriminalitet, tiggere og narkomane. Setter også på å kunne dra på horestrøket el massasjeinstitutt for å knulle horer når jeg føler for det.

Anonymous poster hash: a6f4e...f1c
Skrevet

- Det er en litt vanskelig by å bli kjent med folk i, med mindre man studerer eller har andre måter å treffe folk på.

- Du må også legge inn endel tid når du skal dra for å besøke folk, for selv om du tar t-banen tar reiseveien ofte lang tid. Det er ganske store avstander, og du må forberede deg på å bytte kollektivt i løpet av turen.

- Det er dyrt.

- Forbered deg på at folk tror du kan brukes som gratis hotell. Folk eier ikke skam, og selv om det er en person du har møtt én gang, er det ikke usannsynlig at vedkommede spør "Hei, jeg skal ta flyet tidlig om morgenen den og den dagen, kan jeg bare campe hos deg?"

+ Det er utrolig deilig å ha så kort vei inn til sentrum at man kan gå.

+ Oslo på solskinnsdager er deeeeilig!

+ Omtrent uansett hvor du bor, er det en park under ti minutter unna.

+ Det er lett å være spontan.

+ Det er alltid noe som skjer, og det er masse kultur over alt.

+ Utelivet er bra.

Når du går alene er det bare å ta enkelte forhåndsregler. Ikke gå gjennom parker alene, gå på den siden av gaten det er mest folk osv. Og om du syns det er skummelt er de fleste villige til å følge deg til nærmeste trikkestopp e.l.

• Liker 3
Skrevet

Det beste med Oslo må vel være at man har alt samlet på en plass. Både byliv, sjøliv og skiturer i skogen er ikke mer enn ti minutter unna deg, uansett hvor i Oslo du bor :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det føler jeg. Du bør ta dine forholdsregler om du sjangler gjennom mørke bakgater halv fem om natten, men det bør du overalt. Litt flåsete sagt, men det er liksom ikke så farlig for meg om sjansen er 0.001 % eller 0.01 % for at jeg møter på noen som gjør meg vondt på en gitt tur hjem fra byen. Jeg tar de samme forholdsreglene i Oslo som jeg gjør utenfor, og jeg føler meg ikke mer utrygg her enn andre steder.

Tryggheten ser jeg ikke på som noen ulempe med Oslo, Oslo er alt i alt en veldig trygg by. Kanskje ikke sammenlignet med Kolvereid, men antallet ubehagelige situasjoner er ikke så stort at det er noe å gå og bekymre seg for til daglig. Det er i så fall en helt irrasjonell frykt: Det er det greit å ha, det er helt frivillig å bo i Oslo og man bør ikke bo her om man ikke føler seg trygg her, men det bør ikke være noe argument mot å flytte hit.

Fordelene er de typiske fordelene med større byer. Jeg skal ikke påstå at Oslo er noen enorm by, men nå sammenligner vi tross alt med andre steder i Norge. Kollektivtilbudet er utmerket, du finner absolutt alt av butikker, foreninger og kulturtilbud her, du har den flyplassen i Norge mest klart flest og best ruter og du kan altid finne på noe å gjøre. I tillegg har Oslo fine turområder: Vi er bortskjemt med vakker natur i Norge, og Oslo kan kanskje ikke måle seg med en del naturområder lenger vest eller nord i landet, men turområdene (herunder bademulighetene) er mange og veldig fine. Å dra ut på Huk, til Sognsvann, til Frognerseteren, til øyene i Oslofjorden kan gjøres på sparket uansett hvor i byen du bor. Masser av god mat å velge i og været er som regel godt.

Ulempene er også det som er typisk for større byer: Det kan bli litt asfaltjungel om du ikke benytter deg av naturområdene eller reiser ut iblant. Belastede miljøer trekker også inn til Oslo, for her er det lettest å bli litt borte i mengden. De er stort sett ikke noe farlige, poenget er jo nettopp å bli litt borte her, men du ser narkomane og tiggere rundt i sentrum. Oslo er også en litt delt by, f.eks. er forskjellen i levealder mellom bydeler i øst og i vest borti ti år for menn og snaut syv for kvinner. Også andre sosiale indikatorer deler byen. Det er på ingen måte altoverskyggende, bare vær obs på øst-vest-fenomenet.

Boligprisene er selvsagt også en ulempe om du skal flytte hit, men de vil antagelig ikke gå ned sammenlignet med ditt hjemsted, så så lenge du klarer å skaffe deg ett eller annet sted å bo er det neppe noe å bekymre seg for. En naturlig følge av at det er her det bor flest. Det kan nok være litt vanskelig å bli kjent med folk: Om du går i Oslo sentrum en tilfeldig dag er de fleste der med et klart mål for øyet, enten å handle noe eller å transporteres gjennom sentrum og videre. Da kan det gjerne være effektivt og upersonlig, man skal bare fra A til B. Men fortvil ikke, straks folk setter seg ned er de like trivelige som andre steder. Og for ordens skyld har jeg ikke opplevd at folk jeg ikke kjenner godt har spurt om å overnatte, slik det skrives her. Jeg bor for meg selv i sentrum, har plass til folk og jeg studerer. Har hatt overnattingsgjester, men da er det folk jeg kjenner godt, og de har spurt pent. Aldri tenkt på at det er en greie her, og jeg har bodd her i over 20 år.

Alt i alt er jeg ikke i tvil om at jeg vil anbefale deg å prøve å bo her hvis du har lyst til det. Ulempene jeg lister opp er veldig relative: At det er mye asfalt her skulle bare mangle, at belastede miljøer trekker inn hit for å bli borte er en naturlig følge av størrelsen og at folk er travle midt i sentrum er noe du antagelig bare vil sette pris på etter hvert. Vi er stort sett ganske hyggelige folk her, akkurat som i resten av landet.

Anonymous poster hash: 50583...976

• Liker 1
Skrevet

Eneste ulempen med å bo i Oslo er at det er dyrt. Det er dyrt å bo, og mine penger flyr fordi det alltid er noe å bruke penger på - konsert, shopping, mat, uteliv osv. Jeg elsker Oslo, og ser ikke for meg at jeg kommer til å trives så godt noen andre steder, ikke engang i hjembygda :)

• 3 år senere...
Skrevet
På 6.6.2014 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Vurderer sterkt å pakke sammen alle tingene mine å flytte fra den lille bygda jeg bor i. Jeg har vært mye i oslo, og klarer rett og slett ikke å slå fra meg tanken om å flytte dit, selvom jeg ikke kjenner noen der.

Oslo har ikke så mange fordeler. Mange som har studert her som har flytta hjem igjen til bygdene fikk ingenting ut av studiene. 
De måtte slave rundt på jobb og lærere kom aldri samt at skolene ikke har gode nok tilbud til elevene. 

Nei, det er ikke trygt å gå alene i gatene på kveldstid i Oslo. Faktisk er at Oslo er ikke en spesielt trygg by å gå alene i i det hele tatt. 

De mangler studietilbud, kultur og tryggheten som mange andre byer har. Det er minst tre store ulemper som har alt for mye å si. 
Byen er invadert av fjortiser som "studerer" (lever av studielån) og som lager dårlig stemning for folk som forsøker å leve helt vanlig. Det er et fjerde punkt som forstyrrer. 

Anonymkode: 6e6e8...207

Skrevet

Hvorfor svare på en 3 år gammel tråd?

Anonymkode: e0be2...9da

Skrevet
På 6.6.2014 den 11.10, AnonymBruker skrev:

Fordeler: Du blir venn med mange pakistanere, somalere, svensker, polakker, romenere, sigøynere etc. Du vil få tilgang på mange eksotiske råvarer som er vanskelig å få tak i andre byer/landsbyer i Norge. Du vil få mulighet til å oppleve det multikulturelle samfunnet, omgå andre religioner som bla. Islam, Budhisme, hinduisme etc.

Du vil oppleve at Oslo skiller seg ut fra resten av landet, og er en hovedstad....du vil like det på godt og vondt. Pass deg for å ikke ta med deg primitive norske holdninger når du kommer til Oslo, vær åpen og forbredt på det meste, bedre enn de fleste...

Ulemper: Overbefolket, overtraffikkert, overpriset, overokkupert av tyggere, dyrt, hardt, tøft...

Lykke til !

Anonymous poster hash: 95660...e7a

Sigøynerne er verst men det er mer av de i Italia enn i Oslo. 

Norge er for nordmenn og norske verdier. Ikke for tiggere/rumenere. Rart de trives så godt i Oslo? Så for meg er det en ulempe. 

Skrevet
På 6.6.2014 den 13.16, Infinite skrev:

Det beste med Oslo må vel være at man har alt samlet på en plass. Både byliv, sjøliv og skiturer i skogen er ikke mer enn ti minutter unna deg, uansett hvor i Oslo du bor :)

Det stemmer ikke. For meg («rett ved marka som folk kaller det») tar det meg n halvtime å komme meg dit med bil. 

• Liker 1
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Siden det ikke er greit å lage en ny tråd om dette så velger jeg å svare her. 

Det du spør om er helt umulig å svare på fordi sånt varierer fra sted til sted fra periode til periode akkurat som det varierer fra by til by. Er det trygt i Porsgrunn om kvelden? Kanskje... kanskje ikke. :) 

Anonymkode: 77b91...33e

AnonymBruker
Skrevet
På 19.10.2017 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. 

Ha ha ha. Vet. Ingenting om Oslo som stemmer. 

Å herregud nå lo jeg. 

Anonymkode: 77b91...33e

Skrevet (endret)

Det er mange ting jeg kan nevne som positivt med Oslo. Alt handler litt om hva du liker. Selv så forguder jeg kulturtilbudet. Jeg elsker at vi har operaen og elsker å gå i den. Jeg elsker teater og nærmest sikler på datamaskinen når billettservice legger ut noe nytt. Har du vært i spektrum på en konsert? Awesome. Jeg elsker kino, vi har så mange der det skjer noe hele tiden. Og alle er så greie. Folk venter på hverandre, folk sniker ikke i køen og ryker posene dine på vei ut av butikken så kommer det nærmest femten løpende for å hjelpe til med å fange matvarene dine. Folk reiser seg for oss på bussen (har med meg et barn) så vi kan sitte sammen. Naboen pleier å gå på handletur med den 70-80 år gamle damen nede i gata og bære opp varene hennes. Det er bare hyggelig å hjelpe til, sier han. :) Folk slår av en prat på t-banen, helt vilt fremmede mennesker, eller i køen på matbutikken. En gang så hadde jeg klart å vaske bankkortet i vaskemaskinen og det fungerte ikke lengre. Damen bak meg tilbydde å betale de 50 kronene som jeg trengte. Jeg syns folk er supergreie i Oslo! 

Hva kan jeg si! Oslo er fantastisk! 

Nå bor jeg ikke i sentrum, men jeg har vært mye i sentrum som yngre. Når det ble mørkt så gikk vi alltid sammen i grupper rett og slett fordi at gatene ble mørke. Vi følte det som litt ubehagelig å være alene, men endte vi opp med at vi måtte gå alene så ringte vi alltid noen vi kjente. Oslo på en fredags- og lørdagskveld har jeg aldri følt som utrygg, det er mennesker overalt og bylivet sprudler. 

Ulempen må være at det er så mye gøy som du kan gjøre at lommeboken ofte blir tom!

Edit: Haha, ser nå at tråden er fra 2014 :fnise:

Endret av SesameStreet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...