Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den 5 ferie uken de trekker av feriepengene. Når jeg skal regne meg til ca beløpet, er det beløpet før skatt eller etter skatt ? :)

Anonymous poster hash: b8adf...649

Videoannonse
Annonse
Gjest tuppesjura
Skrevet

Før skatt.

Eksempel:

Brutto månedslønn er 30 000kr. En feriedag koster da 1384 kr. 25 feriedager utgjør da: 34 600 kr. Feriepenger fra i fjor er 39 600 kr. Utbetaling i juni blir da:

30 000

-34600

-39600

=35000

Skrevet

Ser det er mange spørsmål om feriepenger. Står det ikke på deres lønnslipp hvor mye feriepenger dere har til utbetaling? Siden dere driver og regner på det osv.... Hos meg står det på lønnslippen "feriepenger til utbetaling"....

REgner dere på det selv for å sjekke?

Gjest tuppesjura
Skrevet

Ser det er mange spørsmål om feriepenger. Står det ikke på deres lønnslipp hvor mye feriepenger dere har til utbetaling? Siden dere driver og regner på det osv.... Hos meg står det på lønnslippen "feriepenger til utbetaling"....

REgner dere på det selv for å sjekke?

Du får jo ikke akkurat det som står til utbetaling. Det en får i juni er lønn + feriepenger - ferietrekk. Ferietrekket er i mange tilfeller høyere enn brutto lønn, og en vil da få mindre utbetalt enn feriepengene.

• Liker 1
Skrevet

Du får jo ikke akkurat det som står til utbetaling. Det en får i juni er lønn + feriepenger - ferietrekk. Ferietrekket er i mange tilfeller høyere enn brutto lønn, og en vil da få mindre utbetalt enn feriepengene.

Jeg jobber deltid(ca 70-80-90%, varierende hver måned) ved siden av studiene. Så har ikke "fast lønn", men timelønn. Det er vel derfor jeg ikke skjønner hva dere snakker om? Eller får jeg faktisk ikke det som står på lønnslippen?

Gjest tuppesjura
Skrevet

Jeg jobber deltid(ca 70-80-90%, varierende hver måned) ved siden av studiene. Så har ikke "fast lønn", men timelønn. Det er vel derfor jeg ikke skjønner hva dere snakker om? Eller får jeg faktisk ikke det som står på lønnslippen?

Det kommer an på om du er fast ansatt eller ikke tror jeg. Fast ansatte som har full feriepengeopptjening vil som regel bli trukket for ferien fullt ut. De som har startet i jobben i løpet av fjoråret, og dermed ikke har full opptjening, vil som regel kunne bli trukket mindre.

Timevikarer får vel gjerne feriepenger + evt. arbeidede timer foregående måned på juni lønn, men får ikke lønn under ferie.

AnonymBruker
Skrevet

For min del at jeg spurte er for lønnslappen ikke er kommet enda og vi skal flytte så regner på hvor mye penger vi har til rådighet da vi snart må bestemme oss for diverse møbler for å få dem til innflytningsdagen :)

Skrevet

Oki. Hos meg har det stått på hver eneste lønnslipp siden januar "feriepenger til utbetaling", og så står det "feriepengegrunnlag" som da gjelder for neste års utbetaling. Så da har vi nok forskjellige lønnslipper :)

AnonymBruker
Skrevet

Oki. Hos meg har det stått på hver eneste lønnslipp siden januar "feriepenger til utbetaling", og så står det "feriepengegrunnlag" som da gjelder for neste års utbetaling. Så da har vi nok forskjellige lønnslipper :)

og det som står feriepenger til utbet. er faktisk det du får når de har trukket det de skal?

Anonymous poster hash: 42058...cd4

Skrevet

og det som står feriepenger til utbet. er faktisk det du får når de har trukket det de skal?

Anonymous poster hash: 42058...cd4

Ja, hva annet skal det være? "Feriepenger til utbetaling" er ordrett det som står.. Får feriepengene på torsdag, skal se om tallet stemmer overens da :)

Må nevnes at jeg jobber på timelønn, og begynte i jobben i juli.

Skrevet (endret)

Det er litt forskjellig hvordan dette gjøres. Hvis man har rett på 4+1 dag ferie, får man 10,2% av feriepengegrunnlaget. Hvis man har rett på 5 uker ferie (tariffestet), får man 12 % av feriepengegrunnlaget. I sistnevnte tilfelle blir man trukket 4 dager i tillegg, men dette kompenseres for ved en høyere prosentsats. Altså får man omtrent like mye utbetalt om man har 4+1 eller 5 uker ferie, mens man altså får 4 dager mer ferie i sistnevnte tilfelle.

Noen bedrifter utbetaler kun feriepenger f.eks. i juni, mens andre utbetaler feriepenger + lønn - 25/21 dager ferie. Dette gjelder fastlønnede. De som har timelønn, får bare betalt for det de faktisk jobber de aktuelle månedene, samt feriepenger i juni eller juli.

Edit: Ser nå at det ikke var akkurat dette du spurte om, men jeg lar det stå likevel. Alltid litt vrient med feriepenger.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mangen gode svar. Har en viss formening om hva jeg får i ferie penger nå. Så nå er det møbel shopping :)

AnonymBruker
Skrevet

Månedslønn/26*4 er det du blir trukket.

Til Grethe91, dette gjelder bare for de som har fastlønn.

Anonymous poster hash: 0867e...82f
Skrevet

Månedslønn/26*4 er det du blir trukket.

Til Grethe91, dette gjelder bare for de som har fastlønn.

Anonymous poster hash: 0867e...82f

Det jeg også fant ut etter hvert! ;) hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...