Gå til innhold

Ang. AAP og deltidsjobb

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Noen som kan svare meg på en ting ang AAP?

Jeg er student med deltidsjobb, ferdig studert neste uke. Har vært sykemeldt fra deltidsjobb siden mars, pga en skade som skal opereres.

Legen min anbefaler meg å søke AAP frem til jeg er operert (2 mnd sykemelding etter operasjon)

Jeg kan klare å jobbe mine faste vakter, (deltidsjobb) som er 1 helg pr måned. Dette er ikke nok til å overleve på. Utbetalt ca 2500 kr, kan jeg motta aap og jobbe en helg i måneden, eller må jeg si opp jobben? :-( jeg kan klare en helg i måneden, men ikke noe mer. Jeg ville jo helst jobbet 100% men det klarer jeg ikke før etter operasjon.

Anonymous poster hash: baa0f...1e5

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Det der hørtest merkelig ut.I mitt hodet så tilsier jo all logikk at du skal gå på sykepenger og ikke AAP.AAP er ikke noen man velger å gå på i en fastsatt periode,for så og gå tilbake i jobb igjen.Nå kan det hende jeg misforstår deg helt,men ut i fra det du skriver høres det som sagt merkelig ut. Fordi du har jo en jobb. Les her

Arbeidsavklaringspenger skal sikre deg inntekt i perioder du på grunn av sykdom eller skade har behov for bistand fra NAV for å komme i arbeid. Bistanden kan bestå av arbeidsrettede tiltak, medisinsk behandling eller annen oppfølging fra NAV.

Endret av Blomst83
AnonymBruker
Skrevet

Om du isåfall skal få aap er det bare å skrive hvor mange timer du jobber så trekker de fra litt.

Anonymous poster hash: 40beb...5d6
AnonymBruker
Skrevet

Det der hørtest merkelig ut.I mitt hodet så tilsier jo all logikk at du skal gå på sykepenger og ikke AAP.AAP er ikke noen man velger å gå på i en fastsatt periode,for så og gå tilbake i jobb igjen.Nå kan det hende jeg misforstår deg helt,men ut i fra det du skriver høres det som sagt merkelig ut. Fordi du har jo en jobb. Les her

Arbeidsavklaringspenger skal sikre deg inntekt i perioder du på grunn av sykdom eller skade har behov for bistand fra NAV for å komme i arbeid. Bistanden kan bestå av arbeidsrettede tiltak, medisinsk behandling eller annen oppfølging fra NAV.

Viss jeg får sykepenger får jeg 2500 kr utbetalt pr måned. Jeg har huslån, studielån, og alle andre utgifter, hvordan kan det går an?!

Jeg havner mellom barken og veden, ferdig studert og med deltidsjobb, uten helse til å jobbe noe særlig. Jeg har jobbet og betalt skatt siden jeg var 13 år. I en overgangsfase til jeg har fått medisinsk behandling (operasjon) trenger jeg økonomisk støtte. Jeg har både legeerklæring på arbeidsuførhet og spesialisterklæring på at denne tilstanden er alvorlig og langvarig og oppstod før fylte 26 år. Jeg har snakket med nav på telefon, og jeg kan få arbeidsavklaringspenger. Jeg bare lurte om jeg kunne jobbe en helg i måneden og føre det opp på meldekortet uten at det ble noe kluss. Da slepper jeg å belaste jobben min, jeg gjør noe samfunnsnyttig og noe som er verdifullt på meg istedefor å sitte hjemme p vente på operasjon. Jeg ville selvfølgelig ha jobbet 100%, men kroppen min tillater meg ikke det nå.

AnonymBruker
Skrevet

Du må være minst 50% "ufør" for å kunne motta aap. Når du har aap så kan du i en opptrappingsfase jobbe maks 59% og få aap for resten.
Du melder dette på meldekortet. Det vil si at du skriver opp antall timer du har jobbet og får redusert aap i forhold til dette. Det er antall timer jobb som teller og ikke hva du tjener.

Ja, så du kan fint jobbe en helg i måneden på aap.

Anonymous poster hash: 67fcf...28d
AnonymBruker
Skrevet

jeg går på AAP (noe som var en vanskelig prosess, selv om det var helt klart at jeg hadde krav på AAP, pga sykdom, og omfang av den sykdommen), jeg jobber hver 3. helg. altså en 21% stilling, og det er ikke noe problem. fører bare opp antall timer på meldekortet, så trekker de fra timene, så tjener jeg litt på å jobbe ihvertfall. da de ikke trekker fra hvor mye du tjener, men hvor mange timer du har jobbet.

Anonymous poster hash: 2c66b...8b7
AnonymBruker
Skrevet

jeg går på AAP (noe som var en vanskelig prosess, selv om det var helt klart at jeg hadde krav på AAP, pga sykdom, og omfang av den sykdommen), jeg jobber hver 3. helg. altså en 21% stilling, og det er ikke noe problem. fører bare opp antall timer på meldekortet, så trekker de fra timene, så tjener jeg litt på å jobbe ihvertfall. da de ikke trekker fra hvor mye du tjener, men hvor mange timer du har jobbet. Anonymous poster hash: 2c66b...8b7

Sendte inn skjemaer i går elektronisk og skal ettersemde legeerklæring og spesialisterklæring. Pleier det å ta lang tid før det er innvilget?

Godt å høre at min lille stillingsprosent ikke gjør noe da

AnonymBruker
Skrevet

jeg går på AAP (noe som var en vanskelig prosess, selv om det var helt klart at jeg hadde krav på AAP, pga sykdom, og omfang av den sykdommen), jeg jobber hver 3. helg. altså en 21% stilling, og det er ikke noe problem. fører bare opp antall timer på meldekortet, så trekker de fra timene, så tjener jeg litt på å jobbe ihvertfall. da de ikke trekker fra hvor mye du tjener, men hvor mange timer du har jobbet. Anonymous poster hash: 2c66b...8b7

Hvor mangen tusen blir du trekt for hver 3.helg da? (Fre,lø,søn eller lø,søn?)

Gjest Blomst83
Skrevet

Viss jeg får sykepenger får jeg 2500 kr utbetalt pr måned. Jeg har huslån, studielån, og alle andre utgifter, hvordan kan det går an?!

Jeg havner mellom barken og veden, ferdig studert og med deltidsjobb, uten helse til å jobbe noe særlig. Jeg har jobbet og betalt skatt siden jeg var 13 år. I en overgangsfase til jeg har fått medisinsk behandling (operasjon) trenger jeg økonomisk støtte. Jeg har både legeerklæring på arbeidsuførhet og spesialisterklæring på at denne tilstanden er alvorlig og langvarig og oppstod før fylte 26 år. Jeg har snakket med nav på telefon, og jeg kan få arbeidsavklaringspenger. Jeg bare lurte om jeg kunne jobbe en helg i måneden og føre det opp på meldekortet uten at det ble noe kluss. Da slepper jeg å belaste jobben min, jeg gjør noe samfunnsnyttig og noe som er verdifullt på meg istedefor å sitte hjemme p vente på operasjon. Jeg ville selvfølgelig ha jobbet 100%, men kroppen min tillater meg ikke det nå.

Ok.Nå forstår jeg litt mer.

Skrevet

Hvor mye mer får du i AAP? Jeg fikk enda mindre i AAP enn det jeg fikk av sykepenger. 60% eller noe! Jeg jobba ræva deltidsjobb før jeg ble sykemeldt og fikk jo da i forhold til lønna mi da, ikke i forhold til hva jeg ville hatt som en fulltidsstilling.

AnonymBruker
Skrevet

Mindtesatsen er 2G, og mer dersom man får innvilget ung ufør. Det stemmer at man går ned til 66%, men aldri under disse 2G.

Sistnevnte er etter min erfaring ikke lett, men 2G er i hvertfall betydelig mer enn 2500 i mnd.

Hvor mye mer får du i AAP? Jeg fikk enda mindre i AAP enn det jeg fikk av sykepenger. 60% eller noe! Jeg jobba ræva deltidsjobb før jeg ble sykemeldt og fikk jo da i forhold til lønna mi da, ikke i forhold til hva jeg ville hatt som en fulltidsstilling.

Anonymous poster hash: 0c6cd...cdb

Skrevet

Men ung ufør er jo noe helt annet enn AAP! AAP er jo det man går på før man blir ufør!

Jeg fikk jo uansett utbetalt rundt ca 9000 kr i mnd på AAP hvertfall! 4500 kr annenhver uke. Det ar da de ukene jeg ikke jobba :)

Gjest Blomst83
Skrevet

Men ung ufør er jo noe helt annet enn AAP! AAP er jo det man går på før man blir ufør!

Jeg fikk jo uansett utbetalt rundt ca 9000 kr i mnd på AAP hvertfall! 4500 kr annenhver uke. Det ar da de ukene jeg ikke jobba :)

Ung ufør er ingen egen ytelse,men et særtillegg. Så man kan gå på AAP,men ha ung ufør særtillegg :)

Skrevet

Ung ufør er ingen egen ytelse,men et særtillegg. Så man kan gå på AAP,men ha ung ufør særtillegg :)

Ah ok, da har jeg fått annen beskjed. Først AAP, så ble man uføre eller ung ufør fikk jeg beskjed om.

Gjest Blomst83
Skrevet

Ah ok, da har jeg fått annen beskjed. Først AAP, så ble man uføre eller ung ufør fikk jeg beskjed om.

Da har du fått feil info :) Men du er ikke den eneste som tror at dette er en egen ytelse.

Gjest Blomst83
Skrevet

Bare dumt sjefen i buskerud også tror det, for jeg gikk så langt for å klage over det fordi jeg først også trodde det var et eget tillegg for det.

Men er jo ikke så rart, tilogmed hjemmesiden til NAV skriver det jo slik!

https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon/Unge+uf%C3%B8re

Jeg vet hva NAV skriver,men det ligger i denne setningen "Hvis du er ung ufør kan du få en garantert tilleggsytelse etter særlige regler" :)

Og fordi det er et særtillegg er det ingen automatikk i at selvom man er ung når man blir ufør så får man særtillegget.Det henger ganske høyt. Men hvis du går på AAP,og mener du har krav på dette så kontakt legen / behandleren din og be om et møte med NAV. Jeg har hatt det hele veien for i mitt tillfelle har saken vært så klar at det ikke ble søkt spesifikt om dette.NAV fiksa det,så vet ikke helt hvordan prossessen på å søke om det foregår så da er kanskje et møte med NAV løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...