AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #1 Skrevet 6. juni 2014 Jeg er så forbannet. Jeg klikker nå... Jeg fikk et brev fra nav forrige uke der det står at jeg har mottatt for mye i bidrag fra far..?? Og at dette kan kreves tilbakebetalt. Så i går fikk jeg en regning pålydende 9730,- med 14 dagers forfall og med fars kontonr på... Er dette riktig? Kan far kreve dette tilbakebetalt? Og skal ikke nav kreve dette av meg? Ikke f... om jeg betaler ett rødt øre til den j.....!!!!! Noen som vet noe om dette? Anonymous poster hash: 46204...d44 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #2 Skrevet 6. juni 2014 Høres riktig ut, det... Jævlig surt, selvsagt, men har de regnet feil må det jo betales tilbake. Enda surere hvis feilen er så liten at det er vanskelig eller umulig for mottaker å oppdage, men feil er feil og det er mottaker som står ansvarlig. Men tror du kan klage. Les brevet en gang til. Og uansett kan du ringe NAV Innkreving og be om å få beløpet delt opp hvis du ikke kan hoste opp alt på en gang. Jeg fikk en lik regning på over det dobbelte (hadde ikke sjans til å betale på 14 dagers varsel), og det gikk helt fint. Anonymous poster hash: 02049...689 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #3 Skrevet 6. juni 2014 Høres riktig ut, det... Jævlig surt, selvsagt, men har de regnet feil må det jo betales tilbake. Enda surere hvis feilen er så liten at det er vanskelig eller umulig for mottaker å oppdage, men feil er feil og det er mottaker som står ansvarlig. Men tror du kan klage. Les brevet en gang til. Og uansett kan du ringe NAV Innkreving og be om å få beløpet delt opp hvis du ikke kan hoste opp alt på en gang. Jeg fikk en lik regning på over det dobbelte (hadde ikke sjans til å betale på 14 dagers varsel), og det gikk helt fint. Anonymous poster hash: 02049...689 Men det er jo ikke nav som krever pengene, det er far... Jeg skal betale pengene inn på hans konto. Helt på tryne!! Anonymous poster hash: 46204...d44
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #4 Skrevet 6. juni 2014 Men det er jo ikke nav som krever pengene, det er far... Jeg skal betale pengene inn på hans konto. Helt på tryne!! Anonymous poster hash: 46204...d44 Jo, men jeg tror det blir samme sak likevel, hvis bidraget er beregnet ved hjelp av NAV. Jeg skal ikke være for sikker i min sak, men du hadde jo ikke fått noe brev derfra hvis dere hadde en rent privat avtale? Og da kan jo far henvende seg til NAV for en ny utregning, hvis han mener at det opprinnelige bidraget er feil. Anonymous poster hash: 02049...689
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #5 Skrevet 6. juni 2014 Dette er jo helt merkelig, jeg får svi for at nav har regnet feil?? Hva skjer om jeg ikke betaler? Anonymous poster hash: 46204...d44
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #6 Skrevet 6. juni 2014 Selvfølgelig skal du betale tilbake. Har du ikke råd ber du om å dele opp. Det er far det er synd på her, tross alt han som har betalt for mye. Anonymous poster hash: 3601b...ed7 16
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #7 Skrevet 6. juni 2014 Hvis du ikke betaler så holder de jo bare tilbake fra bidrag og evt andre ytelser i fremtiden, til beløpet er nedbetalt.Anonymous poster hash: 9bd8b...a43 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #8 Skrevet 6. juni 2014 Men det er jo ikke nav som krever pengene, det er far... Jeg skal betale pengene inn på hans konto.Helt på tryne!! Anonymous poster hash: 46204...d44 Det er vel far som betaler bidraget, da er det jo han som skal ha pengene tilbake, ikke nav! Anonymous poster hash: ca1f1...dff 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #9 Skrevet 6. juni 2014 Dette går jo begge veier.... Hva om det var motsatt og far ikke betalte det han skulle - ville du ikke hatt pengene dine da? I dette tilfellet har far betalt for mye og vil selvsagt ha pengene tilbake... Anonymous poster hash: 70cc3...b0e 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #10 Skrevet 6. juni 2014 Dette er jo helt merkelig, jeg får svi for at nav har regnet feil?? Hva skjer om jeg ikke betaler? Anonymous poster hash: 46204...d44 Du burde jo kanskje ha spørt nav om å få sjekket hvordan de reknet dette ut. Selvfølgelig skal du betale tilbake. Anonymous poster hash: 4ebb4...861
Kassiopeia Skrevet 6. juni 2014 #11 Skrevet 6. juni 2014 (endret) Men det er jo ikke nav som krever pengene, det er far... Jeg skal betale pengene inn på hans konto. Helt på tryne!! Anonymous poster hash: 46204...d44 Hvorfor er det helt på tryne mener du? Hva hvis det var motsatt og far plutselig fikk en regning på et større beløp fordi han har betalt deg for lite bidrag, ville det fortsatt vært like urettferdig og helt på tryne da? Hadde det vært greit at han nektet å betale deg en krone av beløpet? Endret 6. juni 2014 av Kassiopeia 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #12 Skrevet 6. juni 2014 Du må betale det tilbake og selvsagt skal det inn på fars konto, det er jo ham du nå skylder penger Anonymous poster hash: 616b9...b3d
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #13 Skrevet 6. juni 2014 Nei nei nei, du må ikke finne på å betale dette direkte inn til fars konto hvis det er slik at det er far som har sendt deg en regning! Hvis du har fått et brev fra NAV som sier at dette kan kreves tilbakebetalt, og de i ettertid kommer fram til at de ikke skal kreve dette inn, f.eks. fordi de har regnet feil, så tenker jeg at det kan bli vanskelig å få pengene tilbakebetalt fra far. Hvis de kommer fram til at dette skal tilbakebetales, så kommer de til å kreve det inn, så hjelper det neppe at du sier at du har betalt direkte til ham. Han kan f.eks. påstå at dette er et avtalt beløp som skal dekke skiutstyr, leirskole, you name it, og hvis ikke du kan dokumentere (dvs. at du kan vise til noe skriftlig fra ham som helt klart viser at dette dekker for mye utbetalt bidrag) at du allerede har betalt dette direkte til ham, så risikerer du å ende opp med å betale det dobbelte. Jeg er i en lignende situasjon, og jeg har fått beskjed om at NAV etter fars ønske vil kreve inn for mye utbetalt bidrag med småsummer per måned i litt over to år. Nå hadde han bedt om ny utregning, og den udugelige saksbehandleren hadde lagt til skattefordel som enslig forsørger og ekstra barnetrygd på toppen av min inntekt, selv om jeg gjentatte ganger i flere år har meldt fra til dem om at jeg har samboer og ikke lenger har verken skattefordel eller mottar ekstra barnetrygd. Hun hadde i tillegg droppet å legge til fars sykepenger, sykepenger han selv har innrømmet overfor NAV at han mottar. Hvis far hadde sendt meg en regning på dette beløpet hadde jeg ledd høyt og støyende og bedt ham vente til han eventuelt fikk pengene via NAV, som er riktig instans i slike tilfeller. Jeg sier igjen: Ikke betal dette direkte til far. Det kan koste deg ti tusen! Anonymous poster hash: 7f6de...707
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #14 Skrevet 6. juni 2014 Jeg fikk brev fra NAV om at far hadde bedt om en ny gjennomgang av bidrag, da han mente at han betalte for mye. Han fikk medhold, og jeg måtte tilbakebetale en sum som hadde påløpt siden tidspunktet han ba om gjennomgangen. Jeg måtte betale ham ca. 6000 kroner, det ble gjort slik at han betalte mindre i bidrag i 3-4 måneder. Jeg kan jo ikke klage på dette, med mindre jeg kan vise til at utregningen er feil. Jeg regner med at dette er tilfellet også hos deg. Det finnes jo faktisk regler for størrelse på bidrag, og om far har betalt for mye - uansett om det er NAV sin "skyld", må du tilbakebetale det. Anonymous poster hash: 7a9a0...840 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #15 Skrevet 6. juni 2014 Men det er jo ikke nav som krever pengene, det er far... Jeg skal betale pengene inn på hans konto. Helt på tryne!! Anonymous poster hash: 46204...d44 Ingen som sier at det er NAV som skal ha pengene, selvfølgelig er det far. Du har skjønt dette med bidrag, har du ikke? Hvorfor er det på trynet? Hvordan er bidraget blitt regnet ut? Du har nok ingen grunn til å klikke og være forbannet... Men at du skal betale tilbake et såpass stort beløp i løpet av såpass kort tid, er ikke nødvendigvis rimelig. Man finner sikkert en grei ordning for hvordan du kan tilbakebetale. Anonymous poster hash: 7a9a0...840 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #16 Skrevet 6. juni 2014 Ingen som sier at det er NAV som skal ha pengene, selvfølgelig er det far. Du har skjønt dette med bidrag, har du ikke? Hvorfor er det på trynet? Hvordan er bidraget blitt regnet ut? Du har nok ingen grunn til å klikke og være forbannet... Men at du skal betale tilbake et såpass stort beløp i løpet av såpass kort tid, er ikke nødvendigvis rimelig. Man finner sikkert en grei ordning for hvordan du kan tilbakebetale. Anonymous poster hash: 7a9a0...840 Heh. Hvorfor skal hun betale fars private regning til henne på grunnlag av at NAV har sagt at pengene kan kreves tilbake? Er det ikke lurt å først gå gjennom tallgrunnlaget og finne ut om dette faktisk stemmer? Hvis det er NAV som vanligvis er innkrevingsinstans, risikerer hun å tape 10 000,- på å gi pengene direkte til far. Har du skjønt at når NAV krever inn bidrag, så er de rett og slett en formidlingsinstans som overfører bidraget fra den ene forelderen til den andre? Anonymous poster hash: 7f6de...707
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #17 Skrevet 6. juni 2014 Heh. Hvorfor skal hun betale fars private regning til henne på grunnlag av at NAV har sagt at pengene kan kreves tilbake? Er det ikke lurt å først gå gjennom tallgrunnlaget og finne ut om dette faktisk stemmer? Hvis det er NAV som vanligvis er innkrevingsinstans, risikerer hun å tape 10 000,- på å gi pengene direkte til far. Har du skjønt at når NAV krever inn bidrag, så er de rett og slett en formidlingsinstans som overfører bidraget fra den ene forelderen til den andre? Anonymous poster hash: 7f6de...707 Selvfølgelig har jeg skjønt det, jeg har hatt NAV som mellomledd i sju år. Jeg oppfattet bare ikke at det var far selv som hadde sendt regning, iom at hun skrev "med fars kontonr. på", jeg trodde det var NAV som hadde sendt henne regningen. Uansett - det virker ikke som ts er spesielt klar for å tilbakebetale noe som helst, det være seg direkte til far eller via NAV. Anonymous poster hash: 7a9a0...840 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #18 Skrevet 6. juni 2014 Selvfølgelig har jeg skjønt det, jeg har hatt NAV som mellomledd i sju år. Jeg oppfattet bare ikke at det var far selv som hadde sendt regning, iom at hun skrev "med fars kontonr. på", jeg trodde det var NAV som hadde sendt henne regningen. Uansett - det virker ikke som ts er spesielt klar for å tilbakebetale noe som helst, det være seg direkte til far eller via NAV. Anonymous poster hash: 7a9a0...840 Det er lurt å få med seg hva man svarer på før man svarer nedlatende med spydig smilefjes, er du ikke enig? Har du i løpet av de sju årene NAV har vært mellomledd opplevd at NAV har bedt deg sette inn penger direkte på fars konto? Anonymous poster hash: 7f6de...707
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #19 Skrevet 6. juni 2014 Det er lurt å få med seg hva man svarer på før man svarer nedlatende med spydig smilefjes, er du ikke enig? Har du i løpet av de sju årene NAV har vært mellomledd opplevd at NAV har bedt deg sette inn penger direkte på fars konto? Anonymous poster hash: 7f6de...707 I alle dager, hva er det som feiler deg? DU snakker om å være nedlatende?? Da kaster jeg ballen tilbake til deg: Få med deg det man snakker om, før du dummer deg ut. Jeg har hatt NAV som mellomledd - hvor har jeg sagt at NAV har bedt meg om å sette penger direkte inn på fars konto?? Anonymous poster hash: 7a9a0...840 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #20 Skrevet 6. juni 2014 Bare betal, det er rett og rimelig! Han kan ikke lastes over at du har brukt for mye penger. Forøvrig skjønner jeg ikke alle dere om får barn og så går fra hverandre og driver med barnebidrag. Barnebidrag er lavklassebidrag. Anonymous poster hash: 7a66f...8c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå